Vervanging voor pc die alleen muziek hoeft af te spelen

Pagina: 1
Acties:

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet een oeroud systeem gaan vervangen dat op dit moment in een sportkantine staat om muziek af te spelen. Dit gebeurt door online radio af te spelen (nederland fm en soortgelijken), en ook door good-old winamp, waarbij de muziek op een externe HDD staat. De muziek loopt via een versterker naar de boxen. Ik weet even niet exact welke aansluiting op de pc zit, maar ik gok een reguliere 3,5mm audiojack.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoe minder hoe beter. De kantine wordt uitgebaat door een sportvereniging, dus iedere euro is er eigenlijk een teveel. Ik start dit topic dan ook hoofdzakelijk om ideeen op te doen, en ook een beeld te krijgen waar rekening mee gehouden moet worden qua uitgaven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd: een audio-jack voor naar de versterker, en een aantal usb-poorten voor toetsenbord/muis en externe HDD. Het scherm wat er staat is met een vga-kabel aangesloten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Iets extreem simpels.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet qua hardware, maar ook niet qua software. Het mag rustig een niet-windows systeem zijn, maar hij moet dus wel door een brede groep gebruikers (de vrijwilligers achter de bar) op intuïtie bediend kunnen worden. Als er een handleiding voor nodig is wordt het namelijk toch niet gebruikt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat hetgeen hierboven staat redelijk duidelijk is.

Ga je overklokken?
Alstjeblieft niet :)

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar ideeen voor geschikte systemen, of in ieder geval richtingen waarin ik kan zoeken. Als ik namelijk zoek op audio-computer of soortgelijke termen krijg ik alleen maar dure systemen waar audio mee bewerkt/gemaakt kan worden of DJ-opstellingen, en dat is niet de bedoeling.

Verwijderd

Heb je zelf al onderzoek gedaan en een mooi lijstje samengesteld met behulp van de PriceWatch?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Een vereniging zeg je?

een oproepje op jullie website of in jullie clubkrant en je hebt zo 5 pc's op je stoep staan die je kunt gebruiken lijkt me.
Eisen? alles wat jonger is dan wat je nu hebt zal zonder problemen werken, mss een kleine SSD toevoegen en wat ram wat je uit één van de andere pc's haalt en je kunt weer een aantal jaren vooruit. Win7 is een pré, die kan je nog steeds naar 10 upgraden, zit je qua veiligheid en ondersteuning jaren goed.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Kroesss
@Verwijderd Ja, ik heb onderzoek gedaan, en nee, ik heb nog geen lijstje. Zoals aangegeven vind ik op de term audio alleen maar computers die extra krachtig zijn voor het bewerken van audio, of specifieke DJ-apparatuur. Vandaar ook mijn vraag in dit forum...

@Tens Een oproep is een goed idee. Wellicht als een nieuw exemplaar te duur blijkt. Als het haalbaar is (en dat probeer ik nu dus uit te vogelen) dan heeft een nieuwe wel de voorkeur. Die zal dan langer meegaan namelijk dan een exemplaar wat er al 5 of 6 jaar op heeft zitten.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Simpelste misschien niet maar wel goedkoopst: een raspberry pi.

Of anders een Intel Compustick.

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:05
Denk er voor de pi wel even om dat je dan een aparte usb-geluidskaart nodig hebt, of je moet de hdmi al gaan gebruiken. De jack-uitgang is is in ieder geval waardeloos voor muziek

[ Voor 1% gewijzigd door BlueMotion op 29-09-2017 20:12 . Reden: Gecorrigeerd door @borromini ]

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
Kroesss schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:35:
@Verwijderd Ja, ik heb onderzoek gedaan, en nee, ik heb nog geen lijstje. Zoals aangegeven vind ik op de term audio alleen maar computers die extra krachtig zijn voor het bewerken van audio, of specifieke DJ-apparatuur. Vandaar ook mijn vraag in dit forum...
Je hoeft niet te zoeken op audio pc, elke pc zal zo ongeveer voldoen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BlueMotion schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:59:
Denk er voor de pi wel even om dat je dan een aparte usb-geluidskaart nodig hebt, of je moet de hdmi al gaan gebruiken. De jack-uitgang is is in ieder geval waardeloos voor muziek
Pi met iets zoals dit: https://www.hifiberry.com/

Zelf zo'n setup geïnstalleerd voor achtergrondmuziek in m'n broer z'n praktijk, werkt netjes, en die dingen kunnen echt wat decibels produceren als het moet...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Zo goedkoop mogelijk? Sjah, een Pi kan theoretisch al volstaan. Anders dus gewoon een goedkoop desktopje?

(Misschien offtopic; heb je dit wel al geregeld (of op zijn minst onderzocht) met Buma/Stemra?:X)

[ Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 29-09-2017 20:19 ]

• Kroesss
Een Pi heb ik ook al aan gedacht. Inderdaad zo goedkoop als het maar kan, maar ik zat wel te tobben over de geluidskwaliteit. Ik kende Hifiberry nog niet, maar ik neem aan dat dit aanvullende modules zijn die een beter geluid produceren?

Qua vergunningen en dergelijke is alles geregeld, uiteraard ook het buma/stemra-gedeelte, maar ook alle tap- en hygiëne-vergunningen. De gemeente ondersteund ons daarbij om er zeker van te zijn dat alles op dat gebied is afgedekt.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
Hifiberry werkt heel leuk, kwaliteit is zat.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 23:57
Misschien een wild idee maar de raspberry met alle benodigdheden komt denk ik in de buurt van bijvoorbeeld zoiets. (qua prijs)

https://www.banggood.com/...75637.html?rmmds=category

Met de 20% korting kom je uit op €72. Dan heb je ook geen extra scherm en toetsenbord meer rondhangen.

De goedkoopste oplossing blijft wel een donatiesysteempje wat iemand heeft staan in zijn berging denk ik.

• Kroesss
@n0isH Hahaha, geweldig! Die vormgeving had ik nog niet eerder gezien. Moet wel zeggen dat ik dan toch nog iets meer vertrouwen heb in een oude computer van een van de leden, maar qua form-factor is het wel een heel interessant ding!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Raspberry zou ik niet doen(lijkt mij slechte hardware op de lange duur), kijk voor een gewone hp of dell hardware, de goedkoopste zou moeten voldoen.
Of van je eigen leden een oudere pc, liefst een die weinig stroom verbruikt, en misschien voor niks krijgt.
Stroom verbruik zou je misschien kunnen uitrekenen, dus of dit iets uitmaakt, met het kopen.

Hier op het forum vind je 2e hands hardware, en hier bijv http://www.estunt.nl/

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@jan99999 feit dat je "lijkt mij" in je zin zegt, geeft aan dat het een gevoel is.
De raspberry zelf zal weinig te verduren krijgen en ook heel lang mee gaan.
Voordeel is dat je een backup van het systeem kan maken en wanneer er iets mis gaat, deze overzetten en weer door gaan.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:45
Je kunt ook een android tablet nemen met daaraan een externe DAC (via USB-OTG), wordt ondersteund sinds Jelly Bean. Dan heb je meteen een bedieningspaneel erbij.

• Kroesss
@hcQd Dan wordt het denk ik al snel duurder dan een budget-pc. Als ik zoek op externe DAC dan zie ik prijzen vanaf 80 euro, en dan komt er dus nog een tablet bij op. Wel bedankt voor het idee! Out of the box-ideeën zijn uiteindelijk waarom ik dit topic gestart ben!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn een hoop bordjes die kunnen dienen voor wat jij wil; de vraag is vooral hoeveel energie je in in- en afstellen wil steken. Qua prijs gaat er niks boven de Raspberry Pi.

Odroid heeft ook leuke dingen maar dan kan je maar beter overweg kunnen met Linux enzo. Voor de Raspberry geldt dat in zekere mate ook, trouwens.

Het grote nadeel van al de kant-en-klare oplossingen die hier geboden worden (zoals dat tabletding?) is dat je spul koopt waar je de bodemprijs betaalt voor het fysieke apparaat maar op nul ondersteuning vanuit de fabrikant hoeft te rekenen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Kroesss
Okee, dank allen. Ik zal de opties even naast elkaar zetten (Raspberry, Compustick, oude computer van iemand z'n zolder), en wellicht dat er binnen de vereniging ook nog mensen zijn die bevriend zijn met een lokale pc-winkel om te kijken of er wellicht met een gedeelte sponsoring wat te regelen valt.

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal! Ik heb in ieder geval weer wat aanknopingspunten om verder te zoeken.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:58
Is een tablet pricewatch: Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart met spotify accountje niks?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Vragen die in mij opkomen zijn:

Wat is er mis met de huidige oplossing dat er een nieuwe moet komen?
Waarom zoek je op "audio-computer"? Iedere computer kan je gebruiken om muziek mee af te spelen.
Heb je al in V&A gekeken? Voor de prijs van een RPI heb je een tweede hands computer waar je prima muziek mee kan afspelen.

V&A aangeboden: HP Compaq 6005 Pro SFF
V&A aangeboden: Dell Optiplex 745 desktop pc met C2D E6300, 3gb ram, 160gb hdd
V&A aangeboden: Dell Optiplex 360 desktop met Core2Duo E8400, 2gb ram, 80gb hdd

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jan99999
  • Laatst online: 01-11 17:09
Let wel op dat de software ook geüpdate wordt,sommige/meeste androids worden niet geüpdatet of na een paar jaar niet meer geupdate.
Dus windows of naar linux(gratis) gaan.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:37
Een Chromecast Audio is misschien nog een idee? Er moet dan wel Wi-Fi zijn, bedienen kan bijvoorbeeld vanaf de telefoon van de barkeeper.

• Kroesss
@Ramon De huidige computer moet vervangen worden omdat hij domweg niet meer goed werkt. Als de muziek eenmaal speelt, en je blijft eraf dan gaat het goed, maar met het opstarten van winamp (toch niet bepaald een zwaar programma) is hij zomaar 10 minuten bezig.
Ik heb gezocht op "audio-computer" omdat ik hoopte dat er kleine, goedkope desktopjes zouden zijn die hierop toegesneden zijn. Zo heb ik in het verleden weleens een Nvidea ION-desktop van ASrock gehad voor video. Het ding kosten nagenoeg niets, en was met alles behalve video afspelen zo traag als wat. Ik hoopte op een soortgelijk apparaat, maar dan voor audio.

@Sirhc_95 Ik wil wel een oplossing waar iedereen snel mee kan werken. De barbezetting is allemaal vrijwilligers, met allemaal verschillende telefoons en andere niveau's van kennis van computers. Het mooie van wat er nu staat is dat het dus domweg werkt (op het bureaublad staan gewoon snelkoppelingen naar winamp en nederland.fm, en verder niets). Een oplossing waarbij de vrijwilliger die dienst heeft zijn/haar eigen telefoon moet koppelen aan de chromecast wil ik dus voorkomen. Hhoe eenvoudig dat ook is, het zal voor een groep van deze mensen toch een drempel zijn.

Verwijderd

Hier een goedkope build met energiezuinig dual celeron bordje en 4 GB ram.
Daarbij heb ik een USB stick gekozen als OS disk, ik zou een willekeurige linux live distro pakken met XMMS als Winamp alternatief.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3355M€ 38,34€ 38,34
1Spire Maneo 1077€ 28,95€ 28,95
1Toshiba TransMemory U202 32GB Wit€ 8,95€ 8,95
1Kingston ValueRAM KVR16LN11/4€ 29,25€ 29,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 105,49

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:00

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Misschien is er wat te vinden bij de lokale kringloop?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:43
Of simpelweg de huidige PC opnieuw installeren?

Zoals je zegt zijn de programma's niet zwaar, dan kan het aan de hardware eigenlijk niet liggen en moet het dus een software dingetje zijn?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
mitsumark schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:53:
Of simpelweg de huidige PC opnieuw installeren?

Zoals je zegt zijn de programma's niet zwaar, dan kan het aan de hardware eigenlijk niet liggen en moet het dus een software dingetje zijn?
Dat lijkt me inderdaad een goede suggestie die het proberen waard is.

Een ander idee wat ik had is dat je misschien ook een andere player kan proberen. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe groot de muziekbibliotheek is maar kan het zijn dat winamp daar gewoon niet zo goed mee om kan gaan? Dan is een programma als foobar2k misschien beter.

En mocht dat toch geen verbetering opleveren dan zou ik toch echt eens op V&A rondkijken naar een tweedehandsje voor een euro of 40....

[ Voor 20% gewijzigd door Ramon op 30-09-2017 15:14 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Winamp is dood voor zover in weet. Niet in de officiële zin, maar wel in de zin dat het achterhaald is door de tijd (en compleet veen**kt door mediamoguls die dachten dat er geld uit te slaan was).

• Kroesss
Winamp is inderdaad achterhaald, maar heeft het eerder dus altijd gedaan. Je weet hoe dat dan gaat met dergelijke pc's: niemand die er naar omkijkt, en alles blijft dus zoals het was.

Ik zal eens kijken naar het opnieuw installeren, daar had ik ook nog niet aan gedacht!

• __xeno__
  • Laatst online: 08:38
Lokale bedrijven benaderen voor sponsoring is ook nog een optie. Ik kan me niet voorstellen dat er geen sportwinkel/bedrijf is dat dit relatief kleine bedrag wil sponseren.

• Kroesss
__xeno__ schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:53:
Lokale bedrijven benaderen voor sponsoring is ook nog een optie. Ik kan me niet voorstellen dat er geen sportwinkel/bedrijf is dat dit relatief kleine bedrag wil sponseren.
Zoals aangegeven heb ik deze optie reeds op mijn lijstje staan d:)b

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
Wat software betreft, Mediamonkey http://www.mediamonkey.com/, een prima muziekspeler met meer functies en mogelijkheden dan Winamp. Custom playlist, partymode en nog veel meer.

Nog een leuke extra toevoeging: MediaMonkeyRemote http://mmremote.net/
Hiermee kun je met je smartphone of tablet Mediamonkey mee bedienen.

[ Voor 29% gewijzigd door apollo13 op 01-10-2017 20:37 ]

apollo13

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

tweedehands pc is inderdaad een goede optie. als het om goed geluid gaat zou ik er een speakerset bij kopen. hier een combinatie.
V&A aangeboden: AMD Atlon X2 64 dual core 4400+, 3 gig RAM, 160 gig HDD, GT 6...
en
V&A aangeboden: Denon HEOS 1 HS2 Zwart

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-11 20:14

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Netbook?

Ninety percent of everything is crap.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-10 12:29
ik zou winamp iig niet meer willen gebruiken als media speler, ik zou lichtere alternatieven als bijvoorbeeld FooBar overwegen. zie: http://www.foobar2000.org/ en ik zou hier de V&A even naspeuren. Kijk bijvoorbeeld even bij de advertenties van JoWannes
V&A aangeboden: 8x desktop (o.a. Lenovo M92p, M90p, E71, S20, etc)

dan heb je al een pc voor 35 euro, die vele malen moderner is dan wat je nu hebt staan.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:11
De meeste sportverenigingen (en zeker die met een kantine) hebben wel wat in kas, dus dat het geen 3€ mag kosten......

Koop gewoon een simpele (tweedehands) laptop, en scoor er ergens een versterker met HDMI aansluiting bij.
Met 3-400€ ben je terug vertrokken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Kroesss schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:37:
Ik zal eens kijken naar het opnieuw installeren, daar had ik ook nog niet aan gedacht!
Kijk dan meteen of er al een SSD in zit. Zo niet, koop dan een simpele SSD pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB Of misschien zelfs een stevige USB stick pricewatch: Sandisk Cruzer Blade 128GB Zwart Waar je de programma's op installeert.

• Kroesss
Tommie12 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:44:
De meeste sportverenigingen (en zeker die met een kantine) hebben wel wat in kas, dus dat het geen 3€ mag kosten......

Koop gewoon een simpele (tweedehands) laptop, en scoor er ergens een versterker met HDMI aansluiting bij.
Met 3-400€ ben je terug vertrokken.
Het mag ook wel iets kosten, maar dat moet altijd wel binnen de grenzen blijven. Hou er rekening mee dat alle vormen van gemeentelijke subsidie de laatste jaren zijn afgeschaft, en de zaalhuur wel jaarlijks met enkele procenten wordt opgehoogd. Het gaat hard... Daarom is het juist bij dit soort acties handig om je goed te orienteren. Zomaar enkele honderden euro's uitgeven waar je wellicht ook met enkele tientjes klaar kunt zijn is erg jammer van het geld van je leden!
Pagina: 1