Systeem start niet op, veel geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:18

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen problemen met mijn systeem.

Eerste symptomen die ik kreeg waren dat mijn systeem niet de eerste keer wilde opstarten.
Als ik op power knop drukte dan begonnen alle fans normaal te draaien, maar verder niets.
Geen beeld, geen toetsenbord verlichting, geen DVD drive Led die aanging.

Door powerknop vast te houden en dan weer in te drukken ging systeem dan normaal aan.
Kon dan gewoon alles gebruiken zonder enig probleem.

Na een tijd kreeg ik het probleem dat als ik het systeem wilde afsluiten, deze dan na een paar seconden dan weer aanging, maar dan wederom alleen de fans gingen draaien. verder niets. Monitors bleven op standby.

Door powerknop vast te houden kon ik systeem dan helemaal uit zetten.

Nou weer dit steeds erger en op het laatst ging systeem niet eens meer aan.
Daarom alles uit elkaar gehaald en goed stof vrij gemaakt.
Alle onderdelen uitgebouwd en na het schoonmaken weer in elkaar gezet.

Dit hielp niet. Systeem bleef problemen houden met opstarten. Pas na meerderen keren uit en aan te zetten ging systeem aan.
Daarna alles geprobeerd, alles losgekoppeld. Nog steeds problemen. Geheugen er uit, en steeds een ander er in. Nog steeds problemen.

Toen een andere moederbord gepakt die ik hier had staan, en nog steeds zelfde probleem.
Zodra powerknop wordt ingedrukt dan gaan de fans draaien maar verder niets.

Natuurlijk hier even rond gelezen, en meeste geven aan dat voeding vaak zomaar problemen kan geven.
Daarom vandaag een andere voeding gehaald, en alles aangesloten.

Toen powerknop ingedrukt en dan....systeem starten normaal op....yeahhh...dus niet :-(
Heb gelijk een restart gegeven en weer gingen fans draaien maar verder niets.
Monitor op standby, toetsenbord niet aan..niets....

Snap er nu echt even niets meer van. Enig wat er nu nog vervangen kan worden is de CPU.
jammer genoeg niets hier liggen.

Zou het anders echt niet weten.
Zoals ik al zei, systeem draaide perfect zodra die opgestart was. Is mijn race-rig,, waar drie monitoren aan hangt en alle hardware om te kunnen rijden.

Spes zijn:
-Intel i5 2500K
-Nu Z77 Asrock bord
-16gb DDR 3
-SSD 128gb
-DVD drive

Verder helemaal niets intern.

Had gister een video gemaakt, en systeem doet nog steeds zelfde na het wisselen van de voeding:

[YouTube: https://youtu.be/tZ_jrtvAKuY]

Misschien dat iemand een idee heeft.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
seninha schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:52:
Spes zijn:
-Intel i5 2500K
-Nu Z77 Asrock bord
-16gb DDR 3
-SSD 128gb
-DVD drive

Verder helemaal niets intern.
Hmmm, volgens de video heb je er ook nog een insteekkaart (grafische kaart?) in zitten...

Ik zou eens een minimale opstelling buiten de kast opbouwen op een stuk karton:
- Asrock Z77 bord
- CPU + koeler
- 1 reep geheugen
- voeding
- beeldscherp op video-output van het moederbord
Je hebt dan geen aan/uitknop; de desbetreffende pinnen op het moedebord dus voorzichtig even kortsluiten om te starten.

Dit is de meest minimale opstelling die je kan testen, als het dan nog steeds optreedt... tja, onwaarschijnlijk, maar de CPU is dan de volgende verdachte, aangezien je al een ander moederbord en CPU getest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 14:41
Bios reset al een keer uitgevoerd? Op deze manier .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Op de video heb ik nog de videokaart er in, maar heb zeker alles al geprobeerd. Zonder video kaart, met 1 bankje en alleen de SSD . Verder niets.

BIOS is ook gereset.

Maar...heb zojuist even alles weer uitgebouwd,en oude bord er bij gepakt.
CPU er in, 1 bankje en SSD aangesloten...en toen?...Systeem starte zonder enig probleem.

Meerdere keren systeem een restart gegeven, en wederom normaal starten.
Uit gezet..en dan powerknop gedrukt...gewoon starten :?

Toen video kaart er in...systeem start normaal op..

Daarna tweede geheugen er in...systeem start niet op...OH...dus toch een kapot geheugen bankje.
Deze aan de kant gezet...weer opstarten...zonder probleem.
Ander bankje erbij...wederom geen probleem..
Derde bankje erbij...opnieuw geen probleem.

Om helemaal zeker te zijn...bankje die aan de kant had gezet er in gedaan....systeem start weer op 8)7 8)7
Alles een herstart gegeven, opnieuw zonder probleem opstarten...
Heb nu memtest gedownload...deze laat ik nu rustig zn werk doen....

Geen idee wat nu het probleem is..

ga zodra memtest zn werk gedaan heeft, toch nog het ander bordje proberen..Kijken of dan alles ook opstart.

Enig wat er nu anders is dan de allereerste keer is de voeding.

Voor zover ik weet is ander bordje wat ik heb gewoon goed. En aangezien dit een Z77 bord is wil ik die eigenlijk gebruiken

Kom er zeker op terug.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Laatst online: 24-02 21:24
Dat niet alleen het kan ook een sata fout zijn,wie zecht dat de harde schijf niet kapot kan zijn.
Een dergelijk probleem kan veel zijn.
De vraag is natuurlijk waar ga je zoeken.
Zo te zien nog een vrij recentelijk systeem dus misschien ook nieuwere hardware.
Maar zoals de jongens hierboven uitleggen inderdaad op een stuk karton uitproberen en dan,
stap voor stap weer alles aansluiten.
Nogmaals het kan je videokaart zijn of een kapote sata aansluiting op je moederbord.
Als je er niet uitkomt zal je als je alles uitgeprobeert hebt nog altijd naar een computer boer gaan.
Het kan ook een voeding zijn die kapot is of de watages niet kan trekkken.
Batterei eruit halen compuetr aan zetten en kijken of alles draait daarna stroom eraf batterei overnieuw erin doen je bios is nu gereset, en van daaruit verder gaan.
Zo te zien had je dat al gedaan.kompleet raadsel dit.

[ Voor 20% gewijzigd door rjmno1 op 29-09-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Mijn idee ook.
Je heb gelijk. Heb al heel veel geprobeerd.
Alles er uit, behalve 1 geheugen bankje en nog starte systeem niet op.

Zelfs niet nadat ik een andere bord gebruikt had. daarom aandacht op PSU gezet. Deze dus vanmiddag gehaald en toen starte systeem wel op.
Maar ha het sluiten en weer aan doen kreeg is zelfde symptomen, fans die aangaan maar verder niets.

Pas nadat ik alles weer op oude bord geïnstalleerd had kreeg ik weer een systeem wat aan ging. Maar welke weer een probleem gaf zodra ik volgende bankje er in deed.
Deze er uit gehaald en toen wel een werkend systeem. Dus...je gaat er vanuit dat die ene bankje defect is. Dus resterende er in gedaan , elke keer starte systeem normaal op.
Toen,om echt zeker te zijn, laatste "defect" bakje er in, en systeem start WEL op. pfff

Om gek te worden

En daarnaast , als het een schijf probleem is dan alsnog moet systeem opstarten en BIOS laten zien.
En dat deed dus niet.

Systeem is nu bezig aan zn tweede mem run, de eerste heeft geen errors gevonden. En dit met alle 4 de bankjes er in, dus ook die ene waarvan ik dacht dat defect was.

laat de test voorlopig zn werk doen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Kan het nog zijn dat alle geheugenreepjes OK zijn, maar dat een van de vier sloten defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of dat 1 van de sloten een fout geeft met 1 reep geheugen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat kan allemaal, maar begrijp niet waarom ik zelfde problemen ondervond met gebruik van een andere moederbord.
Toen ik na de eerste start met dit nieuwe bord weer problemen had dacht ik echt dat het aan de voeding lag.
Maar zelf met ander voeding en ander moederbord hield ik zelfde klachten.

maar ja, zoal sik al zei, na CPU en geheugen op de oude bord geinstalleerd te hebben draait alles normaal.
Systeem is nu nog steeds aan het lopen met memtest...dit laat ik vannacht lekker doorgaan.

Zie wel morgen ochtend wat er uit komt. Tot nu toe geen errors.
Morgen ga ik als alles nog steeds goed is , even anderen bord weer gebruiken.

iRacing Profile Flickr

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 23:31
PSU power good pin
Wikipedia: Power good signal

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Thanks..maar zoals ik al aangaf. PSU heb ik vervangen en toch bleef ik problemen behouden. En dat met twee verschillende moederborden.

Memtest heeft trouwens hele nacht gedraaid en geen Errors boven water gekomen.

Vandaag verder geen tijd dus morgen weer verder met uitzoeken.
Vanmorgen wel , voor ik naar mn werk ging, systeem een paar keer een her-start gegeven en dat ging zonder enig probleem.
Elke keer start systeem snel op. heel gek

iRacing Profile Flickr

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

(jarig!)
seninha schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:23:
Thanks..maar zoals ik al aangaf. PSU heb ik vervangen en toch bleef ik problemen behouden.
Misschien lees ik er overheen maar ik lees nergens wat het merk en type van je oude en je nieuwe voeding is? Als je al een bagger voeding had en deze vervangen hebt voor een nog slechtere is dat misschien je probleem...

Geef dus eens je volledige systeem (Pricewatch linkjes) op, misschien geeft dat meer inzicht waar het fout kan gaan.

Specs

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Voeding die ik had was van Antec. Low Noise. Oudje alweer maar zeker geen bagger voeding.
Nieuwe voeding wat ik nu gebruik is een Cooler Master Silent Pro M700

Ben nu niet thuis maar oude moederbord (welke nu ingebouwd is) is een MSI B75MA-P45, nieuwe bord is (welke ik eigenlijk wil gaan gebruiken) Asrock Z77 Extreme 4M.
Geheugen is van Corsair (type weet ik even niet). 4x 4gb DDR
CPU : Intel i5 2500 K

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Even een update.

Gister avond gelijk na thuiskomen, heb ik systeem opgestart en dit ging goed.
Omdat ik de Asrock bord wil gebruiken, heb ik alles weer uitgebouwd.

Toen CPU omgezet, plus 1 geheugen bankje.SATA en alle power cables aangesloten en toen.......NIETS :(
Zodra ik systeem aanzet dan gaan de ene keer de fans draaien zonder dat er iets gebeurt.

Daarom even met geheugen bankjes gespeeld. Steeds andere slot proberen,of andere bankje.1, 2 of 3 bankjes maar nog steeds niets.

Viel me wel op dat op bepaalde momenten fans gingen draaien, maar dan vanzelf stoppen om dan weer op te starten en dan weer uit enz enz.

[YouTube: https://youtu.be/OHvWVSlT9xs]

Ben nu bang dat CPU toch het probleem is. Jammer genoeg geen 1155 socket CPU bij de hand. Even kijken of ik ergens eentje kan scoren, is het maar om te testen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
...op basis van je laatste post: systeem werkt, je verwisselt het moederbord, systeem werkt niet... waarom is dan de CPU het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Mijn gedachte was dat er blijkbaar iets gebeurt bij het verplaatsen van de CPU van ene bord naar het andere.

Wat ik ook opeens bedacht (en ga dat vanmiddag zodra ik thuis kom nogmaals nakijken) is dat socket van de Asrock moederbord verbogen pins heeft.

Daarnaast ga ik nog een maal alles weer terug op de MSI bord zetten. Als dan alles weer in 1 keer werkt, dan moet het wel Asrock moederbord zijn.
Deze gaat dan terug (had gekocht om een tweede systeem te bouwen)

Zou wel erg toevallig zijn dat ik een systeem heb die niet werk en na veel troubleshooten ik uiteindelijk twee dingen heb die naar boven komen als probleem gevallen (voeding en tweede bord )
Kan natuurlijk altijd

[ Voor 45% gewijzigd door seninha op 01-10-2017 10:21 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Laatste update.

Asrock moederbord is gewoon defect.
Wat probleem betreft die diet allemaal opgestart heeft, dit lag dus duidelijk aan de voeding.
Want nu heb ik alles weer op de MSI bord (oude moederbord) ingebouwd en werkt perfect.
Geen problemen met opstarten, en waar het allemaal mee begon,ook niet met afsluiten.

Had heel graag de Asrock gebruikt aangezien deze een Z77 chipset heeft en dus gebruik kan worden om te overclocken.

Maar heb nu even geen zin meer om er mee door te gaan, dus de Asrok gaat retour. Voorlopig blijf ik dus met deze set.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Wat een gedoe om tot dit te komen, kan mij voorstellen dat je er even geen zin meer in hebt. Maar mooi dat je het wel opgelost hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Laatst online: 12-06 14:41
Mooi dat het probleem is opgelost! Maar je hebt socket schade op het Asrock moederbord en die wil je nu retour sturen? Dan wordt de retour waarschijnlijk afgewezen i.v.m. custom user damage.

[ Voor 10% gewijzigd door McFastFood op 01-10-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Wie zegt dat ik SCHADE heb aan het moederbord?

Ik zei alleen:Wat ik ook opeens bedacht (en ga dat vanmiddag zodra ik thuis kom nogmaals nakijken) is dat socket van de Asrock moederbord verbogen pins heeft.

Wat ik hiermee bedoelde, dat er misschien EEN KANS was dat dit het probleem zou kunnen zijn.
Dat was het dus niet

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleulicht
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-06-2020
Asrock is mijn faforiet. Alhoewel de eerste keer opstarten vaak geduld vraagt. Deze keer viel ik voor de QC5000 ITX/PH, met AMD chip. Ziet er echt gelikt en uitdagend uit qua compacte afmeting en het ontbreken van de koelventilator. De problemen zijn begonnen na het verwisselen van de besturingssoftware Windows 10 Home naar Pro van gewone harddisk naar SSD.1x 480GB, sata intern en 1x Seagate 1 TB USB Gelijk daarbij aansluitend dat ik niet beweer dat Windows 10 het probleem is. Tweede SSD schijf plots niet meer zichtbaar, USB stick niet meer te vinden, Alles heeft normaal gewerkt aan het begin. Bios niet meer in te stellen. Alle eerder omschreven problemen en handelingen van de vorige schrijver kan ik alleen maar herhalen. Computer start nu niet meer op. Plots lijkt de Bios weer instelbaar, maar zit na twee stappen weer vast. Ben nu totaal 10 dagen bezig geweest om het beest weer aan de praat te krijgen, ik word er niet boos om, spring niet uit mijn vel. Bouw alles keer op keer opnieuw uit en in. andere voeding, andere Ram-sticks. Geen logische gedachten die tot opstarten leiden, hoopte dat ik de oplossing zou vinden. Helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@Bleulicht Allereerst welkom op Tweakers!

Ik raad je aan eerst eens het algemeen beleid door te lezen zodat je weet wat wel en niet is toegestaan.

Het algemeen beleid

- Het kicken van een 3 jaar oud topic is niet toegestaan
- Maak een eigen topic aan en vertel zo uitgebreid mogelijk wat je probleem is
- vertel wat je zelf hebt gedaan om dit te achterhalen
- Formuleer zo duidelijk mogelijk, een lap text zoals hier boven is maar slecht leesbaar.

Succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1