Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk opzetten rondom Hyper-V cluster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:48
Ik heb een Hyper-V cluster opgezet bestaande uit twee nodes. Op beide draait Starwind vSan om de opslag HA te maken.

Starwind werkt goed, echter het ik moeite met het opzetten van het HyperV cluster zelf.
Ik heb de volgende netwerken:

10.0.10.0/24 (LAN + replicatie voor Starwind) 10gbe
10.0.11.0/24 (Heartbeat voor Starwind) 1gbit
80.80.80.80/29 (WAN) 1gbit

De LAN en WAN adapter zijn als virtuele switch ingesteld. Er draait per node 1 VM die niet geclusterd is, hierop draait active directory. Hieraan is voor beide VM`s de vswitch op LAN toegekend.

De vswitch op de WAN interface is bedoeld om aan de VM`s toe te wijzen die in het cluster komen zodat ze een extern IP kunnen krijgen.

Zodra ik het cluster wil aanmaken wil de wizard dit enkel op de WAN interface doen. Dit is de enige interface met een gateway. Om hier omheen te werken heb ik een niet bestaande gateway aan de LAN interface toegevoegd en vervolgens het cluster zodanig ingesteld dat het alleen over de LAN interface mag communiceren. Dit is natuurlijk geen goede manier.

Als ik nu de firewall weer aanzet op de WAN interface (die enkel RDP toelaat op bepaalde IP`s) , gaat mijn cluster onderuit.

Hoe kan ik dit het beste inrichten?

20 jaar, en wat had ik bereikt?

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom gebruik je software van Starwind, terwijl je ook gewoon met Storage Spaces direct een Hyper-V converged omgeving kunt configureren?

MSDN: Hyper-converged with Windows Server 2016 | Clustering and High-Availabi...

Daarnaast is AD een applicatie die op infra niet hoog beschikbaar hoeft te zijn. Dat regelt de applicatie nl. zelf wel met interne replicatie.
mazz schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:25:
Zodra ik het cluster wil aanmaken wil de wizard dit enkel op de WAN interface doen.
Staat op de andere nic's wel ingesteld dat hier ook management verkeer over mag lopen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:48
Voor S2D heb je een Datacenter versie nodig. Dat wordt ons te duur.

Alleen voor het LAN netwerk heb ik ingesteld dat er zowel cluster als client verkeer overheen mag. De andere heb ik op None gezet.

Edit; de AD vm`s zijn ook niet high available. Ze draaien buiten het cluster om :)

[ Voor 17% gewijzigd door mazz op 29-09-2017 17:47 ]

20 jaar, en wat had ik bereikt?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mazz schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:04:
Voor S2D heb je een Datacenter versie nodig. Dat wordt ons te duur.
Zeker weten? Je bent al minimaal drie "licenties" kwijt:
  • één voor de host zelf (je draait daar immers SAN software op)
  • één voor de VM waar AD op draait
  • Minimaal één voor de extra vm's
Aangezien je een cluster draait moet elke host ook nog eens voldoende licenties te hebben om tijdens uitwijk alle VM's te kunnen hosten. En dan loopt het aantal benodigde licenties vlot op... Afhankelijk van hoeveel vm's je wilt draaien op je cluster kan een Datacenter license veel voordeliger zijn.

Inhoudelijk: kijk eens naar onderstaand artikel:

https://technet.microsoft...ry/dn550728(v=ws.11).aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 30-09-2017 20:03 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Datacenter of niet is inderdaad een afweging, als je op enig moment (bijv ook rekeninghoudende met groei in de toekomst) meer dan 12 Windows VM's op het cluster gaat draaien is Windows Server Datacenter goedkoper qua TCO. Weet je zeker dat je daar onder gaan blijven is Windows Server Standaard goedkoper.

Verder moet je niet gewoon wat meer netwerken inrichten?

Voor zover ik weet was het altijd minimaal:

1 nic (netwerk) voor Cluster traffic + storage (geen Gateway)
1 nic (netwerk) voor live migration (Geen gateway)
1 nic (netwerk) voor Client traffic (Gateway)

Best practise is voor zover ik weet een apart netwerk voor iedere functie, wanneer van toepassing (Management, Cluster, Storage, Live migration, Client en replica) en dan aparte netwerken voor zaken als DMZ e.d. wanneer van toepassing.

Ik denk dat je het beste bij het begin kan beginnen, eerst de nodes en cluster inrichten zodat je interne netwerk technisch alles op orde hebt en dan pas zaken als externe netwerken gaan toevoegen.