LEDstrip dimmen door weerstand / condensator / diode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik wil een ledstrip basic. 2 meter, op lager vermogen laten branden.
Door omstandigheden is het plaatsen van een dimmer ongewenst.

Kan ik dat bereiken door na de voeding te plaatsen:
- weerstand?
- condensator?
- diode?
Stel dat ik naar 50 of 75% zou willen.
Welke waarden zou ik kunnen tussenschakelen?

Alvast dank,
Pieter :)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Piet Parel op 29-09-2017 17:37)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
Wat voor'n LED strip? Zo'n standaard 12V-geval met steeds 3 LEDjes en dan een weerstand?

Je moet je bedenken dat iedere LED een Vf heeft van zo'n 3.4V, en dat de LEDtjes dus samen zo'n 10.2V drop hebben. Over de weerstanden staat dan 1.8V. Vaak zijn de weerstanden 100 Ohm zodat je 18mA per LED krijgt.

Als je in het geheel een diode met een Vf van 0.5V in serie zet staat er nog maar 1.3V over de weerstanden zodat je 13mA per LED krijgt. Met een diode met Vf=1.0V heb je nog maar 8mA per LED. Let er wel op dat de diode het vermogen kwijt moet kunnen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem (de diode geschakeld voor een strip met 120 LEDs zou een vermogen van respectivelijk 260mW/320mW kwijt moeten kunnen).

Als je een LED strip van 2 meter met 120 LEDs hebt, dan is het totale stroomverbruik 40 * 18 = 720mA. Zet je daar een weerstand van 0.5 Ohm mee in serie, dan krijg je 15mA per LED. Pak je 1 Ohm, dan krijg je 13mA per LED. 2 Ohm, 10mA. 4 Ohm, 7mA. Vermogen in de weerstand zal iets van max. 350mW zijn.

Een weerstand of diode zullen beiden even goed werken, met dien verstande dat de te gebruiken diode niet afhankelijk is van de lengte van de LED strip en een weerstand wel (langere strip = lagere weerstand nodig). Met een condensator in serie zal de LED strip überhaupt niet branden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zo werkt het niet. Wat dacht je van een regelbare ledstripdriver?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
Wat voor'n LED strip? Zo'n standaard 12V-geval met steeds 3 LEDjes en dan een weerstand?

Je moet je bedenken dat iedere LED een Vf heeft van zo'n 3.4V, en dat de LEDtjes dus samen zo'n 10.2V drop hebben. Over de weerstanden staat dan 1.8V. Vaak zijn de weerstanden 100 Ohm zodat je 18mA per LED krijgt.

Als je in het geheel een diode met een Vf van 0.5V in serie zet staat er nog maar 1.3V over de weerstanden zodat je 13mA per LED krijgt. Met een diode met Vf=1.0V heb je nog maar 8mA per LED. Let er wel op dat de diode het vermogen kwijt moet kunnen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem (de diode geschakeld voor een strip met 120 LEDs zou een vermogen van respectivelijk 260mW/320mW kwijt moeten kunnen).

Als je een LED strip van 2 meter met 120 LEDs hebt, dan is het totale stroomverbruik 40 * 18 = 720mA. Zet je daar een weerstand van 0.5 Ohm mee in serie, dan krijg je 15mA per LED. Pak je 1 Ohm, dan krijg je 13mA per LED. 2 Ohm, 10mA. 4 Ohm, 7mA. Vermogen in de weerstand zal iets van max. 350mW zijn.

Een weerstand of diode zullen beiden even goed werken, met dien verstande dat de te gebruiken diode niet afhankelijk is van de lengte van de LED strip en een weerstand wel (langere strip = lagere weerstand nodig). Met een condensator in serie zal de LED strip überhaupt niet branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Parel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Dank SuperKris en Tom-Z,
Ik ga beginnen met de oplossing van Tom,

Goed weekend,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
LEDs zijn in het algemeen niet gemaakt om te dimmen via voltage/weerstanden, maar zal je moeten PWMen. Een led PWM driver is de oplossing.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Piet Parel schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:16:
...
Door omstandigheden is het plaatsen van een dimmer ongewenst...
Care to explain?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoezo? Zodat we weer in een complete off-topic-discussie kunnen verzanden waar TS helemaal niet om gevraagd heeft? Waarna, na 10-tallen posts de TS allang niet meer geïnteresseerd is in zijn eigen topic omdat er van alles bijgehaald wordt wat totaal irrelevant is voor zijn situatie?
Ik weet dat wij GoT daar dol op zijn, maar laten we het nou eens bij de scope van de TS houden. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Room42 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 05:11:
[...]

Hoezo? Zodat we weer in een complete off-topic-discussie kunnen verzanden waar TS helemaal niet om gevraagd heeft? Waarna, na 10-tallen posts de TS allang niet meer geïnteresseerd is in zijn eigen topic omdat er van alles bijgehaald wordt wat totaal irrelevant is voor zijn situatie?
Ik weet dat wij GoT daar dol op zijn, maar laten we het nou eens bij de scope van de TS houden. :)
Sja, als je focust op de negatieve aspecten, komt er zoiets uit, idd
OTOH wordt 80% van de vragen in dit specifieke subforum gesteld door mensen die geen flauw idee hebben; laat staan kennis van zaken. Om eens een voorbeeld te noemen: iemand die voor z'n schakelingen allemaal potmeters van 3 Watt had aangeschaft en toen kwam klagen dat het zo duur was. Of ander voorbeeld: meerdere personen die toch even de groen-gele draad op hun dimmer aansloten want misschien ging het dan wel werken. En dan nog die talloze mensen die stranded cable door hun buizen trekken of solid cable van een rj45 voorzien.

Ik geef toe: de voorbeelden die ik geef zijn extreem, maar vrijwel elke vraag die hier gesteld wordt heeft in meer of mindere mate een aspect van een beperkt denkraam van de vraagsteller

En ja, ik zie het als mijn taak om dat denkraam zo nu en dan even een stukje op te rekken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Ik heb laatst bij een welbekend goedkope artikelen winkel beginnend met Ac een 5 meter LED strip gekocht inclusief adapter (12V) en dimmer met afstandsbediening. De dimmer (3x3x2 cm) heb ik voor een andere LED strip gebruikt, en werkt daar ook prima op. En dat voor € 9,95.
Pagina: 1