Audiostreamer of receiver met streammogelijkheden (via NAS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Ik zoek een?
Wegens het digitaliseren van mijn muziek en gebreken van een cd-speler (vaak wisselen) heb ik een tijdje geleden een Marantz NA6005 gekocht, maar na constante problemen bleek dit geen oplossing meer te zijn. Ik zoek nu dus een betere streamer, of, aangezien ik nog steeds geen normale receiver heb, een receiver met deze mogelijkheden die tegelijk een Marantz PM7002 kan vervangen.

Wat is je budget?
Voor een streamer rond de €300-500, voor een receiver blijf ik het liefst onder de €800, maar mocht er iets erg goeds zijn voor rond de €1000 kan het budget misschien iets gerekt worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Audio streamen via mijn (WD mycloud) NAS (vooral FLAC). Spotify en andere mogelijkheden zijn mooi meegenomen, maar hij moet vooral goed werken met streamen via NAS. Hier is een goede app ook belangrijk voor, want hoewel ik dit niet enorm vaak gebruik was die van de NA6005 zo ontzettend kut dat ik nu liever wel iets heb wat werkt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn maar heel weinig audiostreamers die binnen mijn set-up lijken te passen. Een Chromecast Audio is leuk, maar past niet mooi in een stereoset en over de Pioneers (N30, N50 en de nieuwe versies) lees ik ineens ook allerlei slechte dingen (slome app, op tilt slaan, precies de problemen waardoor de NA6005 zo waardeloos was). Bij receivers zie ik door de bomen het bos niet meer, iets als een DENON AVR-X4300H lijkt me erg mooi,
maar zit in een hoge prijsklasse en ik heb geen idee hoe goed deze is.

De streamer zal gebruikt worden icm B&W 685 speakers (gen 1) en een Marantz PM7002 en als ik een receiver zou kopen zou deze de PM7002 moeten vervangen (liefst ietwat vergelijkbare kwaliteit). Sinds het debacle met de NA6005 zit ik niet meer vast in het Marantz ecosysteem, maar een goede Marantz is het overwegen waard (mits de receiver echt goed is, want de app zal vast niet beter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:41
Ik heb zelf een Onkyo TX-L20D stereo receiver die network streaming en tal van internetstreaming mogelijkheden aanbiedt. Op zich een prima ding, maar streamen vanaf de NAS is toch beperkt omdat de Onkyo app niet zo snel is.

Is een Sonos CONNECT in combinatie met een goede receiver, die passen bij je B&W's, niet een goede oplossing voor je? Die Sonos dingen staan evt tweedehands op Marktplaats voor zachtere prijsjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
paulr84 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:20:
Ik heb zelf een Onkyo TX-L20D stereo receiver die network streaming en tal van internetstreaming mogelijkheden aanbiedt. Op zich een prima ding, maar streamen vanaf de NAS is toch beperkt omdat de Onkyo app niet zo snel is.

Is een Sonos CONNECT in combinatie met een goede receiver, die passen bij je B&W's, niet een goede oplossing voor je? Die Sonos dingen staan evt tweedehands op Marktplaats voor zachtere prijsjes....
Die Onkyo lijkt vooral een versterker met ingebouwde Chromecast te zijn, dus niet per se wat ik zoek. Een Sonos is misschien wel een optie, die had ik vorige zoektocht afgeschreven wegens gebrek aan een schermpje (en dus 'normale' bediening) en een prijs die net zo hoog was als spelers die meer binnen m'n set leken te passen, maar na inzien hoe belangrijk een app is is hij nu inderdaad het overwegen waard.

Bedankt voor het antwoord in ieder geval, ik zal hem in mijn vergelijkingslijstje / pro/con-lijstje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Naast de Sonos kun je de Bluesound powernode (2) nog op je lijst zetten, ook zonder display, maar een erg goed ding. Ik heb de 2, eerst op een set B&Ws en nu op KEFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het wellicht een optie om streamer en receiver/versterker compleet los van elkaar te zien en diezelfde streamer te vervangen door een Android-mediaspeler?

Een dedicated streamer heeft waarschijnlijk hoogwaardigere onderdelen dan een gewone mediaspeler; maar kies je voor de laatste, dan heb je veel meer mogelijkheden door bijv. Kodi of Plex te gebruiken. Een leuke mediaspeler (al naar gelang je wensen) is namelijk prima te vinden. Uiteindelijk halen de streamer en de mediaspeler de digitale bestanden van je NAS en komen de enen en nullen via dat apparaat naar je receiver/versterker. Ik denk dat je dan én goedkoper uitbent - en als je niet audiofiel wilt gaan - het verschil nooit zult merken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wij hebben hier paar maand terug de NA6005 verkocht. Prima apparaat nam alleen teveel ruimte in beslag en bediening met de app vonden wij niet zo geweldig.

Nu een Bluesound node2 staan, maar dit is ook niet alles. Zijn nog aan uitvogelen hoe deze te bedienen met de Harmony elite remote. Bijvoorbeeld volgende nummer kiezen. Nu moet alles via telefoon of tablet.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• iuuk
Jorgen schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:23:
Is het wellicht een optie om streamer en receiver/versterker compleet los van elkaar te zien en diezelfde streamer te vervangen door een Android-mediaspeler?

Een dedicated streamer heeft waarschijnlijk hoogwaardigere onderdelen dan een gewone mediaspeler; maar kies je voor de laatste, dan heb je veel meer mogelijkheden door bijv. Kodi of Plex te gebruiken. Een leuke mediaspeler (al naar gelang je wensen) is namelijk prima te vinden. Uiteindelijk halen de streamer en de mediaspeler de digitale bestanden van je NAS en komen de enen en nullen via dat apparaat naar je receiver/versterker. Ik denk dat je dan én goedkoper uitbent - en als je niet audiofiel wilt gaan - het verschil nooit zult merken.
Dat is inderdaad een optie, maar ik maakte me dus vooral zorgen over de geluidskwaliteit en het was leuk meegenomen dat een audiostreamer meteen dienst kon doen als DAC, zodat ik m'n versterker alsnog op m'n tv kon aansluiten (waar dit nu niet kan). Vandaar ook dat ik nog altijd een receiver zoek en het me nu misschien handig leek het te combineren.
Maar als er daadwerkelijk geen of amper een verschil zit tussen een dedicated speler van ongeveer €400 en deze oplossing is het het overwegen waard. In dat geval zou ik denk ik gewoon voor een Chromecast audio gaan; vergelijkbare prijs en geen idee hoe of ik (specifiek ik) dat met een Pi allemaal klaar kan spelen.
Superdaantje schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 08:53:
Wij hebben hier paar maand terug de NA6005 verkocht. Prima apparaat nam alleen teveel ruimte in beslag en bediening met de app vonden wij niet zo geweldig.

Nu een Bluesound node2 staan, maar dit is ook niet alles. Zijn nog aan uitvogelen hoe deze te bedienen met de Harmony elite remote. Bijvoorbeeld volgende nummer kiezen. Nu moet alles via telefoon of tablet.
Ik had dus eerst een NA6005, maar deze bleef bij mij op tilt slaan na langer spelen dan anderhalf uur. Niet echt optimaal voor een achtergrondapparaat. De app was inderdaad ook flink waardeloos, wat navigeren van de NAS wat irritanter maakte.
Het missen van een afstandsbediening is dan weer inderdaad een ding wat ik zou missen aan dingen als een Node/Sonos/Pi-oplossing, maar bevalt de Node je verder wel ivm de Marantz (die bij jou blijkbaar wel goed werkte) of is het toch allemaal wat minder, ondanks z'n prijs?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je verder tevreden bent over de Marantz, is het dan niet handiger om proberen het probleem op te lossen? Ik heb zijn Denon broertje (DNP720) en die had soms ook wat issues, die meestal terug te leiden waren aan gebruik van wifi ipv LAN, dynamische IP's en bepaalde routersettings (bijv uPNP). Dat aangepast en draait als een zonnetje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• iuuk
The Eagle schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:48:
Als je verder tevreden bent over de Marantz, is het dan niet handiger om proberen het probleem op te lossen? Ik heb zijn Denon broertje (DNP720) en die had soms ook wat issues, die meestal terug te leiden waren aan gebruik van wifi ipv LAN, dynamische IP's en bepaalde routersettings (bijv uPNP). Dat aangepast en draait als een zonnetje :)
Absoluut, dat heb ik zelfs geprobeerd door hem ter reparatie op te sturen. Nu is de winkel echter m'n pakket kwijtgeraakt en kon ik kiezen 'geld terug of een nieuwe unit' en leek geld terug me een perfecte oplossing om meteen van al deze problemen af te komen ;). Het is niet zo dat ik maar meteen een nieuwe streamer kan kopen als de ene niet goed bevalt.

De Marantz is qua geluidskwaliteit ook perfect, maar de app-problemen zijn niet op te lossen en de resets kwamen niet door routerproblemen (ik had hem sowieso op statisch ip gezet en bedraad aangesloten).
Als je online de reviews leest zijn de meningen ook enorm verdeeld over de NA6005. Ik dacht dat het wel los zou lopen, aangezien ik de app niet hoefde te gebruiken en de andere problemen vast op te lossen zouden zijn door hem bedraad aan te sluiten, maar dat viel allemaal toch vies tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Mja, dat zei je er niet bij allemaal natuurlijk ;)
Dan zou ik idd voor iets anders gaan. Al kunnen die app problemen ook met de DLNA (of SMB / NFS?) backend te maken hebben natuurlijk, maar dat ga je nu nooit weten. Als het aan de backend ligt ga je ig de problemen houden, maar dat kun je alleen testen met een andere streamer. Heb met mijn Synology iig weinig problemen. WD MyCloud heb ik geen ervaring mee maar lees ik soms niet al te goede berichten over. Maar zoals al gezegd, dat merk je vanzelf ;)

Als je toch gaat vervangen, neem dan 1 apparaat. Receiver heeft sowieso veel meer aansluitmogelijkheden. En surround kan maar hoeft niet. Een fatsoenlijke receiver staat ook in stereo prima zijn mannetje. Plus ze hebben inregelcorrectie voor de ruimte etc, dus kun je naar je hand zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• iuuk
The Eagle schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:57:
Mja, dat zei je er niet bij allemaal natuurlijk ;)
Dan zou ik idd voor iets anders gaan. Al kunnen die app problemen ook met de DLNA (of SMB / NFS?) backend te maken hebben natuurlijk, maar dat ga je nu nooit weten. Als het aan de backend ligt ga je ig de problemen houden, maar dat kun je alleen testen met een andere streamer. Heb met mijn Synology iig weinig problemen. WD MyCloud heb ik geen ervaring mee maar lees ik soms niet al te goede berichten over. Maar zoals al gezegd, dat merk je vanzelf ;)

Als je toch gaat vervangen, neem dan 1 apparaat. Receiver heeft sowieso veel meer aansluitmogelijkheden. En surround kan maar hoeft niet. Een fatsoenlijke receiver staat ook in stereo prima zijn mannetje. Plus ze hebben inregelcorrectie voor de ruimte etc, dus kun je naar je hand zetten :)
Het was inderdaad misschien handiger geweest dat even allemaal uit te leggen, zodat ik niet helemaal overkom als iemand die maar geld tegen een probleem aangooit in de hoop het op te lossen ;). Budgetteren is de reden dat ik uberhaupt nog geen receiver heb.
Dat de appproblemen ook aan de NAS konden liggen heb ik inderdaad nog niet over nagedacht, maar ik lees ook daar dus over vrij veel problemen, dus nam aan dat het aan Marantz lag. De mycloud is inderdaad natuurlijk niet de best mogelijke NAS, maar hij werkt en met die actie waarbij hij in 2014 170 euro was inc 4tb aan schijven natuurlijk by far de goedkoopste optie.

Een receiver is ook nog steeds een serieuze optie, maar wat voor een receiver zou jij me aanraden icm mijn speakers en stream-eisen?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

iuuk schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:02:
[...]

Maar als er daadwerkelijk geen of amper een verschil zit tussen een dedicated speler van ongeveer €400 en deze oplossing is het het overwegen waard. In dat geval zou ik denk ik gewoon voor een Chromecast audio gaan; vergelijkbare prijs en geen idee hoe of ik (specifiek ik) dat met een Pi allemaal klaar kan spelen.
Ik zal niet zeggen dat er totaal geen verschil inzit, maar zover ik het begrijp gaat het om digitale audio en komt er via de streamer dezelfde input binnen als via een mediaspeler. Het enige waar dan volgens mij nog verschil kan inzitten is de DAC. Als dat echter door je versterker/receiver wordt afgehandeld en niet door je streamer/mediaspeler, zul je geen verschil merken.

Hoop dat iemand met meer kennis van zaken, dit kan bevestigen danwel ontkrachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 30-09-2017 20:22 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

iuuk schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:19:
[...]

Het was inderdaad misschien handiger geweest dat even allemaal uit te leggen, zodat ik niet helemaal overkom als iemand die maar geld tegen een probleem aangooit in de hoop het op te lossen ;). Budgetteren is de reden dat ik uberhaupt nog geen receiver heb.
Dat de appproblemen ook aan de NAS konden liggen heb ik inderdaad nog niet over nagedacht, maar ik lees ook daar dus over vrij veel problemen, dus nam aan dat het aan Marantz lag. De mycloud is inderdaad natuurlijk niet de best mogelijke NAS, maar hij werkt en met die actie waarbij hij in 2014 170 euro was inc 4tb aan schijven natuurlijk by far de goedkoopste optie.

Een receiver is ook nog steeds een serieuze optie, maar wat voor een receiver zou jij me aanraden icm mijn speakers en stream-eisen?
Assumption is the mother of all fuckups ;)

Ik heb zelf een Denon, weet dat die goed met B&W smengaan, maar dat geldt ook voor Rotel.
In weze zouden receivers elkaar niet zoveel moeten maken. Voor 800 euro is er prima spul te krijgen, maar de meeste opties zijn op home cinema geent en dat boeit jou niet. Dan zou ik gewoon voor de opties kiezen die je wilt / nodig hebt en vooral je eigen speakers meenemen naar de winkel om te luisteren.
Btw, een NAD versterker kan vziw een bluesound module hebben. Das een leuke optie want dan heb je stereo plus streaming. Check ff het bluesound topic voor meer info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 22:18
een Raspberry pi met volumio OS is misschien ook een alternatief. Dan kan je zelf nog je DAC en versterker kiezen.
Zal in ieder geval veel goedkoper zijn.

meer info: volumio.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

iuuk schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:02:
[...]

Dat is inderdaad een optie, maar ik maakte me dus vooral zorgen over de geluidskwaliteit en het was leuk meegenomen dat een audiostreamer meteen dienst kon doen als DAC, zodat ik m'n versterker alsnog op m'n tv kon aansluiten (waar dit nu niet kan). Vandaar ook dat ik nog altijd een receiver zoek en het me nu misschien handig leek het te combineren.

[...]

Ik had dus eerst een NA6005, maar deze bleef bij mij op tilt slaan na langer spelen dan anderhalf uur. Niet echt optimaal voor een achtergrondapparaat. De app was inderdaad ook flink waardeloos, wat navigeren van de NAS wat irritanter maakte.
Het missen van een afstandsbediening is dan weer inderdaad een ding wat ik zou missen aan dingen als een Node/Sonos/Pi-oplossing, maar bevalt de Node je verder wel ivm de Marantz (die bij jou blijkbaar wel goed werkte) of is het toch allemaal wat minder, ondanks z'n prijs?
Wij gaan weer terug om alles te laten lopen via de Marantz receiver. Dit werkte nog zo gek nog niet. Ondanks dat de app niet super is. Waren we hier meer tevreden mee dan de Node2. Deze staat inmiddels dan ook op MP.

Zou eerst de NAS uitdaging proberen te verhelpen. Hier draaide alles stabiel met een Synology op de Marantz NA6005 en receiver.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Na alle opmerkingen over o.a. app-problemen oplossen heb ik besloten dan toch misschien maar een receiver te kopen, ook al hebben deze blijkbaar ook waardeloze apps (Denon en Marantz zijn van hetzelfde laken een pak). Als ik m'n streamer nog had gehad had ik dit ook wel geprobeerd, maar nu ik m'n geld terug heb koop ik liever een alles in 1 oplossing.

Mijn huidige keuzes voor receivers zijn nu;

Marantz SR6011
Denon AVR-X3300H
Onkyo TX-RZ810

Het nadeel van de Marantz is dat hij geen normaal schermpje heeft en dus geen goed alternatief mocht ik de app niet echt werkend krijgen. Het voordeel is dat het een Marantz is en ik weet dat deze (over het algemeen) bij m'n speakers en cd-speler past.
Het nadeel van de Denon is nog steeds de app, maar deze heeft wel een normaal schermpje en met de huidige prijs heeft hij op het moment mijn voorkeur.
Het nadeel van de Onkyo is de prijs. Maar drie winkels die hem aanbieden en de prijs is duidelijk hoger dan de andere twee. Hierom heeft hij dus ook niet mijn voorkeur, maar wie weet is Onkyo qua software beter dan Denon/Marantz.

Ik wil misschien wel eindelijk overstappen op 5.0 (/.1) of 7.0 (/.1) geluid voor videos, dus de receivermogelijkheden zijn tot dit punt wel belangrijk. 11.1 of dergelijke poespas is helemaal nergens voor nodig, zelfs 7.1 is lichtelijk overdreven (maar als ik op marktplaats kijk staan bijpassende surroundspeakertjes voor m'n set vooral per 5 te koop, dus zou dat automatisch een mogelijkheid tot 7.0 opleveren).

Na een lang verhaal dan maar de vraag; is de Denon X3300H goed genoeg, of zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten (of betere alternatieven)?
Pagina: 1