Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik vraag me het volgende af. In CAO's zijn vaak afspraken gemaakt over minimum uurlonen. Echter, daarbij staat dan ook aangegeven dat die zijn gebaseerd op een werkweek van bijvoorbeeld 36 uur. Net als bij de wettelijke minimum lonen op de website van de Rijksoverheid.

Maar mag je als werkgever dan, indien je een 40 urige werkweek hanteert, ook een lagere minimum-uurloon berekenen zoals de wettelijke ook doet op de website van de Rijksoverheid? Daar gelden voor 40 urige werkweken en 38 urige, namelijk een lager minimum uurloon. Ook is het duidelijk hoe dat berekend wordt.

In de CAO waar ik het over heb (Grafimedia) staat echter alleen een minimum uurloon die gebaseerd is op een 36 urige werkweek. In een ander stuk van de CAO staat ook dat er geen maximum duur van de werkweek meer geldt zoals bij de oude CAO. Waardoor ik aanneem dat de zaak vrij is om zijn eigen gemiddelde werkweek te bepalen op 38 of 40 uur. Is dat juist?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2017

Er staat letterlijk:
"De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit hangt af van de sector waarin u werkt. "

Minimumloon is dus gewoon wat de site van Rijksoverheid aangeeft, onafhankelijk van aantal uren wat fulltime is voor de sector.

[ Voor 19% gewijzigd door Lelletje op 29-09-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:49

Grannd

da Granndest

TS vraagt niet of een werkgever onder het landelijk minimumloon mag duiken, maar of zij onder haar eigen minimum uurloon mag gaan zitten op het moment dat sprake is van een werkweek van 38 of 40 uur tov de 36 uur waarover een mimimumloon in de CAO staat.

Het lijkt me logisch dat, net zoals bij het minimumloon van de overheid, je uiteindelijk op hetzelfde minimum maandloon uit moet komen of je nu 36 of 40 uur werkt. Het uurloon daalt dan lichtjes. Maar dat kan ik niet verder niet hard maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Grannd op 29-09-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:30
Je geeft aan dat, in de CAO grafimedia wordt uitgegaan van een 36-urige werkweek. Dit betekent dat de salarisschalen ook uitgaan van deze 36-urige werkweek. Als je minder dan 36 uur werkt, zal je werkgever natuurlijk ook minder uitbetalen. Maar jij werkt méér dan 36 uur, gemiddeld 38 tot 40 uur per week. In principe zou je werkgever je dan de méér gewerkte uren moeten uitbetalen. Maar, er zit een verschil tussen gelijk hébben en (direct) gelijk kríjgen. Waarschijnlijk zal je, om gelijk te krijgen, wat meer moeten doen...

Wat ik je aanraad is het volgende: Check of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, als dit zo is, neem dan contact met hen op, scan je arbeidsovereenkomst alvast, ze zullen hier waarschijnlijk naar vragen. Als je géén rechtsbijstandsverzekering hebt, neem dan contact met het Juridisch Loket in je woonplaats op. Zij kunnen je arbeidscontract bekijken en zien of er onregelmatigheden instaan.

Drie zaken zijn in ieder geval belangrijk:
* Het aantal uren per week dat wordt genoemd in je arbeidsovereenkomst.
* Of er wordt gerefereerd aan de CAO-grafimedia in je arbeidsovereenkomst.
* Of je functie correct is ingeschaald door je werkgever...

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23

Qwerty-273

Meukposter

Het probleem is dat de wet (Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag) een minimumloon per maand / week / werkdag kent en niet per uur. Deze wordt dan omgerekend naar een uurloon op basis de normale arbeidsduur die in overeenkomstige arbeidsverhoudingen in de regel geacht wordt een volledige dienstbetrekking te vormen.

https://grafimediacao.nl/...beidsduur-en-arbeidstijd/
In de vorige Grafimedia cao was er sprake van een maximale arbeidsduur per week. Om de flexibiliteit binnen de ondernemingen te bevorderen, geldt met ingang van deze cao geen maximale arbeidsduur meer maar is de Arbeidstijdenwet van toepassing.
Die zegt vervolgens weer
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 12 uren per dienst;
b. 60 uren per week, en
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.
Wat dus eigenlijk betekend dat een normale arbeidsduur voor een volledige dienstbetrekking maximaal op 48 uur per week ligt (als in de afgesproken werkuren per week in het contract). Je zou dan op die basis (als dat als norm wordt gesteld voor fulltimers) op een lager uurloon uit kunnen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-10-2017 14:45 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.