Tussen nu en volgende zomer ergens, wil ik een nieuwe server bouwen. Hier gaat dan een setje WD Red schijven in welke ik in RAID5 wil zetten (of misschien soft-raid).
Voor de sever wil ik minimaal 10TB ruimte.
Mogelijke configuraties (idle wattage volgens PW):
6x 2TB (idle 2,7 W/st)
5x 3TB (idle 2,7 W/st)
4x 4TB (idle 3,3 W/st)
3x 6TB (idle 3,4 W/st)
3x 8TB (idle 5,2 W/st)
2x 10TB (idle 2,8 W/st) (raid 1 ipv 5 uiteraard)
Wat ik weet is dat voor de datazekerheid kleine schijven voordeel hebben, want kleinere rebuild tijd. Daarentegen verwacht ik een hoger energieverbruik en grotere kans dat er een keer een schijf klapt.
Als ik in de PW kijk naar de gangbare WD Red schijven, zie ik dat het verbruik in idle nogal wisselt: van 2,7W bij 2/3TB tot 5,2W voor de 8TB. Dat geeft over 5 jaar de 2TB schijven een groter voordeel qua prijs.
Weet iemand waar deze verschillen vandaan komen? Lucht/heliumweerstand intern?
Of zijn deze niet representatief voor het werkelijke idle verbruik? En als dat zo is: wie heeft er goede meetwaarden?
Voor de sever wil ik minimaal 10TB ruimte.
Mogelijke configuraties (idle wattage volgens PW):
6x 2TB (idle 2,7 W/st)
5x 3TB (idle 2,7 W/st)
4x 4TB (idle 3,3 W/st)
3x 6TB (idle 3,4 W/st)
3x 8TB (idle 5,2 W/st)
2x 10TB (idle 2,8 W/st) (raid 1 ipv 5 uiteraard)
Wat ik weet is dat voor de datazekerheid kleine schijven voordeel hebben, want kleinere rebuild tijd. Daarentegen verwacht ik een hoger energieverbruik en grotere kans dat er een keer een schijf klapt.
Als ik in de PW kijk naar de gangbare WD Red schijven, zie ik dat het verbruik in idle nogal wisselt: van 2,7W bij 2/3TB tot 5,2W voor de 8TB. Dat geeft over 5 jaar de 2TB schijven een groter voordeel qua prijs.
Weet iemand waar deze verschillen vandaan komen? Lucht/heliumweerstand intern?
Of zijn deze niet representatief voor het werkelijke idle verbruik? En als dat zo is: wie heeft er goede meetwaarden?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS