Advies voor vervanging lichtknoppen

Pagina: 1
Acties:

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op de overloop van de zolder hangt een lamp. Deze kan aan en uit dmv een schakelknop aan het begin van de trap naar de zolder en een schakelknop op de zolder zelf.

Deze combi is best wel irritant, omdat als de schakelknop op zolder "aan" staat de knop aan het begin van de zoldertrap niet werkt. Dit wil ik dus makkelijker maken.

Is dit zomaar te doen met 2 nieuwe schakelknoppen en zoja met welke?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13

orf

Het lijkt me verkeerd bedraad. Dit zou met een hotel- of wisselschakeling moeten werken (de naam hotelschakeling is onjuist, maar wordt hier vaak voor gebruikt).

Je kunt ook aan de slag met een systeem als klik-aan-klik-uit. Dan hoef je geen draden te trekken, maar werkt het radiografisch.

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 21:32
Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar klinkt als een verkeerd aangesloten hotelschakeling, waarbij de "bovenste" schakelaar de "onderste" uitschakelt.

Edit: orf was me net voor

[ Voor 8% gewijzigd door darth.75 op 29-09-2017 11:29 ]

• Simbob
  • Niet online
darth.75 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:28:
Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar klinkt als een verkeerd aangesloten hotelschakeling, waarbij de "bovenste" schakelaar de "onderste" uitschakelt.

Edit: orf was me net voor
Ja zo werkt het en dus niet goed aangesloten.
Omdat de draden er toch al liggen ga ik zo even op zoek naar schakelaars die hiervoor geschikt zijn. Moeten deze nog aan bepaalde voorwaarden voldoen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:02
ja, je hebt specifiek wisselschakelaars..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 12:22
Ik zou eerst maar eens kijken of alle draden er wel liggen. Want er moeten twee zwarte schakeldraden van de ene naar de andere schakelaar lopen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13

orf

Zo zou het eruit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.frankkalf.nl/techniek/wisselschakeling.gif

• Simbob
  • Niet online
Mooi, dank je.
Dit weekend ga ik de 2 schakelaars even loshalen om te kijken of alle draden er liggen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Met een beetje mazzel zijn het zelfs al de goede schakelaars, maar dan verkeerd aangesloten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1