Vraag

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:09

Hegeman

Weet van alles wat

Topicstarter
Ik ben voor mijn afstudeerscriptie opzoek naar een term.
Ik weet niet zeker of er een term voor is maar ik dacht zelf dat het eerst 'nesten' was.
Maar na een grote zoektocht erachter gekomen dat er wel iets moet zijn wat beter aansluit bij mijn vraagstuk.

Nesten is vooral een term om te zoeken naar een optimum voor een x aantal vormen met afmetingen X en Y uit een plaat te halen met afmetingen X en Y.
Ik ben vooral opzoek naar een term waarmee wordt bedoeld dat ik x aantal stukken heb van afmeting X en Y en dat het programma berekend hoe ik een ruimte met afmeting X en Y zo makkelijke/efficient mogelijk kan vullen.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd en ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen.

Beste antwoord (via Hegeman op 07-10-2017 10:06)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:04

dragonhaertt

@_'.'

Hegeman schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:04:

Klopt, met X,Y wil ik aangeven dat dit variabele maten zijn. Dus een 'iets' wat mij kan vertellen hoe ik mijn afval stukjes moet leggen om daar zo efficient mogelijk een nieuw paneel van te maken met de afmetingen die ik ingeef. Ik heb het inmiddels aangepast!
Ah, nu snap ik wat je bedoeld. Dit is inderdaad de tegenhanger(dual problem) van het packing probleem, dit heet "Covering problem"

Deze twee problemen komen op hetzelfde neer op het moment dat je cover 100% efficient is (of je packing 100% efficiënt).

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 29-09-2017 16:00 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Het behalen van de hoogste "Packing density" is inderdaad waar je naar op zoek bent. Zowel in twee als drie dimensies is 'packing' de correcte term.

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Topicstarter
dragonhaertt schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:38:
Het behalen van de hoogste "Packing density" is inderdaad waar je naar op zoek bent. Zowel in twee als drie dimensies is 'packing' de correcte term.
Verschil in de tweede en derde dimensies is de hoogte? Of is dit iets te kort door de bocht?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
'Nesting' word volgens mij ook veel gebruikt (in het geval van plaatbewerking met een lasersnijmachine iig wel.)

[ Voor 3% gewijzigd door warhamstr op 29-09-2017 13:52 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Topicstarter
warhamstr schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:51:
'Nesting' word volgens mij ook veel gebruikt (in het geval van plaatbewerking met een lasersnijmachine iig wel.)
Klopt maar dan ga je kijken hoe je uit materiaal met een variabele afmeting zo veel mogelijk vormen kan halen met afmeting X,Y.
Ik ben juist opzoek naar het tegenovergestelde, ik heb vormen met variabele afmeting en ik wil kijk hoe ik die zo efficient mogelijk in elkaar kan passen om vorm met een door mij ingevoerde afmeting te vullen zodat ik geen nieuw materiaal hoef in te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hegeman op 29-09-2017 15:05 ]

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-11 13:25
In een vorm met afmeting X, Y, past precies één vorm met afmeting X, Y. Ik ga ervan uit dat je dit niet bedoelt, maar het leest wat ongemakkelijk als je voor de container en de erin te passen vormen dezelfde variabelenamen gebruikt.

De twee versies van het probleem die je in je laatste post noemt zijn toch van elkaar af te lijden? Gegeven een oplossing van het packing/nesting probleem weet je hoeveel vormen je maximaal in je containervorm kan passen. Als dit meer is dan jij er hebt, dan hoef je geen extra materiaal te kopen, als dit minder is, dan moet je wel extra materiaal kopen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hegeman schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:50:
[...]
Verschil in de tweede en derde dimensies is de hoogte? Of is dit iets te kort door de bocht?
Jep, dus het verschil tussen het aantal cirkels dat binnen een bepaald vierkant passen, of het aantal tennisballen dat in een doos passen.

• warhamstr
Hegeman schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:09:
[...]

Klopt maar dan ga je kijken hoe je uit materiaal met afmeting X,Y zo veel mogelijk vormen kan halen met afmeting X,Y.
Ik ben juist opzoek naar het tegenovergestelde, ik heb vormen met afmeting X,Y en ik wil kijk hoe ik die zo efficient mogelijk in elkaar kan passen om vorm met afmeting X,Y te vullen zodat ik geen nieuw materiaal hoef in te kopen.
eh, da is hetzelfde? :?

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Topicstarter
ThoNohT schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:29:
In een vorm met afmeting X, Y, past precies één vorm met afmeting X, Y. Ik ga ervan uit dat je dit niet bedoelt, maar het leest wat ongemakkelijk als je voor de container en de erin te passen vormen dezelfde variabelenamen gebruikt.

De twee versies van het probleem die je in je laatste post noemt zijn toch van elkaar af te lijden? Gegeven een oplossing van het packing/nesting probleem weet je hoeveel vormen je maximaal in je containervorm kan passen. Als dit meer is dan jij er hebt, dan hoef je geen extra materiaal te kopen, als dit minder is, dan moet je wel extra materiaal kopen.
Klopt, met X,Y wil ik aangeven dat dit variabele maten zijn. Dus een 'iets' wat mij kan vertellen hoe ik mijn afval stukjes moet leggen om daar zo efficient mogelijk een nieuw paneel van te maken met de afmetingen die ik ingeef. Ik heb het inmiddels aangepast!

• warhamstr
Je kunt met afval stukjes geen nieuw paneel maken toch?

Zo werkt nesting, je geeft de afmetingen van het ruwe materiaal in, en een programma/algoritme schuift net zo lang tot er zoveel mogelijk vormen (dit kunnen verschillend vormen zijn) uit gehaald kunnen worden met zo min mogelijk afval.

[ Voor 70% gewijzigd door warhamstr op 29-09-2017 15:10 ]

• ThoNohT
Het is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik denk nu dat ik het begrijp...

Nesting is het uitsnijden van kleine vormen uit een grote vorm. Even er van uit gaande dat onze grote vorm rechthoekig is, en dat alle kleine vormen rechthoekig zijn met dezelfde afmetingen:
Gegeven een vorm van A x B cm, hoe kan ik het maximaal aantal vormen uit halen van C x D cm, waarbij C en D kleiner zijn dan A en B, anders zou dit natuurlijk nooit lukken.

Jouw zoektocht is naar het tegenovergestelde:
Gegeven een aantal kleine vormen van C x D cm, hoe kan ik deze aan elkaar plakken om zoveel mogelijk grote vormen van A x B centimeter te krijgen?

Ik laat hier even buiten beschouwing dat dit misschien niet mogelijk is omdat er gaten ontstaan in de samengevoegde vorm, of je de kleine vormen mag afzagen en wat voor andere uitdagingen er nog bij mogen ontstaan.

Is dit wat je bedoelt?

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Topicstarter
ThoNohT schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:28:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik denk nu dat ik het begrijp...

Nesting is het uitsnijden van kleine vormen uit een grote vorm. Even er van uit gaande dat onze grote vorm rechthoekig is, en dat alle kleine vormen rechthoekig zijn met dezelfde afmetingen:
Gegeven een vorm van A x B cm, hoe kan ik het maximaal aantal vormen uit halen van C x D cm, waarbij C en D kleiner zijn dan A en B, anders zou dit natuurlijk nooit lukken.

Jouw zoektocht is naar het tegenovergestelde:
Gegeven een aantal kleine vormen van C x D cm, hoe kan ik deze aan elkaar plakken om zoveel mogelijk grote vormen van A x B centimeter te krijgen?

Ik laat hier even buiten beschouwing dat dit misschien niet mogelijk is omdat er gaten ontstaan in de samengevoegde vorm, of je de kleine vormen mag afzagen en wat voor andere uitdagingen er nog bij mogen ontstaan.

Is dit wat je bedoelt?
Je bijna, ben niet opzoek naar meerdere vormen van A x B meter maar naar een groot paneel met afmetingen A x B. Voor je idee het gaat voor gevel bekleding om de isolatie waarde op te schroeven, panelen zijn 6 x 3.2 meter

[ Voor 4% gewijzigd door Hegeman op 29-09-2017 15:33 ]

• ThoNohT
Het verschil met het packing probleem is dan dus:
- Packing staat ongevulde ruimte toe, hier niet.
- Packing laat kleinere vormen niet afsnijden, hier wel.

Ik kan zelf zo snel niet op een betere term komen. Je zou het misschien het beste kunnen omschrijven als een variant van het packing/nesting problem, waarbij je de verschillen beschrijft.

[ Voor 38% gewijzigd door ThoNohT op 29-09-2017 15:41 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:03
Voor printplaten noemt men het panelization.

Acties:
  • Beste antwoord

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hegeman schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:04:

Ah, nu snap ik wat je bedoeld. Dit is inderdaad de tegenhanger(dual problem) van het packing probleem, dit heet "Covering problem"

Deze twee problemen komen op hetzelfde neer op het moment dat je cover 100% efficient is (of je packing 100% efficiënt).

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 29-09-2017 16:00 ]

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 09:09

KipCurreh

Nightcrawler

Is het mogelijks 2D Bin packing ?
http://codeincomplete.com/posts/bin-packing/

nvm

[ Voor 88% gewijzigd door KipCurreh op 29-09-2017 15:55 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Pagina: 1