Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2021

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
Hi Allen,

Een collega heeft zijn MacBook Pro 2016 model vanochtend zonder sleeve in een stoffen tas in een fietstas gedaan. Daarmee naar kantoor gefietst. Op kantoor aangekomen bleek de fietstas van binnen nat te zijn / nat geworden te zijn door regen.

Hij klapte zijn MacBook open (deze stond nog aan op standby) en nu ziet zijn scherm er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://d3vv6lp55qjaqc.cloudfront.net/items/0r2w3B3r1K3Z1B0q2t2h/MacBookPro_waterschade.jpg?X-CloudApp-Visitor-Id=79315

Er zit dus allemaal water achter zo te zien :/ Hij heeft de laptop direct uitgezet toen hij dit zag.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen idee of er water / condens in de rest van de laptop zit, maar die kans is natuurlijk groot.

Ik heb al even gezocht op tweakers en aangeraden wordt:
- Openmaken en zoveel mogelijk droogdeppen
- In een afgesloten bak met rijst doen

Hij is hem nu in een bak met rijst aan het leggen om toch nog zoveel mogelijk vocht eruit te trekken. Of openmaken handig is weet ik niet want je wilt ook geen extra schade toebrengen, wij zijn beide geen techneuten op het gebied van reparaties.

Ik heb al gekeken voor een geniusafspraak bij Apple, maar dat zit tegenwoordig altijd zo vol dat je op dit moment geen afspraken kunt plannen helaas. Wel een mogelijkheid is bellen of chatten met Apple support, maar hij kan de laptop natuurlijk niet aanzetten om zijn serienummer op te zoeken. Dus hij is nu zijn factuur op aan het zoeken.

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag!

[ Voor 0% gewijzigd door SJOE®DO op 29-09-2017 09:48 . Reden: Spelling ]

Beste antwoord (via SJOE®DO op 23-10-2017 11:42)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Rijst helpt helemaal niet. Op de zijkant zetten, opengeklapt en laten drogen. Openschroeven is wel beter maar zie dat maar te doen met dit model...

Scherm is niks aan te doen en dus een total-loss. Vervangen scherm zit rond de 500/600 euro al.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 29-09-2017 10:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:57

Joran

<3 natalee

Je moet hem sowieso open maken, batterij eruit en zoveel mogelijk droog maken, water zorgt voor corrosie!

Dat je niet meer schade wil aanrichten gaat niet op, aangezien waterschade nooit onder garantie valt.
Dus of hij is stuk door 'jouw toedoen', of hij gaat stuk door de waterschade.

Teardown guide hier:
https://nl.ifixit.com/Tea...+Touch+Bar+Teardown/73395

[ Voor 30% gewijzigd door Joran op 29-09-2017 09:47 ]

Send me your gameboys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:52
Je serienummer staat ook op de verpakking van de Mac, op de onderzijde van je Mac en in de instellingen van de iPhone van je collega (ergens bij het Apple ID).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Rijst helpt helemaal niet. Op de zijkant zetten, opengeklapt en laten drogen. Openschroeven is wel beter maar zie dat maar te doen met dit model...

Scherm is niks aan te doen en dus een total-loss. Vervangen scherm zit rond de 500/600 euro al.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 29-09-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:14:
Rijst helpt helemaal niet. Op de zijkant zetten, opengeklapt en laten drogen.
Ah dank, toch ook maar even proberen dan!
Ja denk je dat het water niet meer weg kan trekken uit het scherm? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
Volkan1984 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:11:
Je serienummer staat ook op de verpakking van de Mac, op de onderzijde van je Mac en in de instellingen van de iPhone van je collega (ergens bij het Apple ID).
Ah dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

[b]SJOE®DO schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:37:
Ja denk je dat het water niet meer weg kan trekken uit het scherm? :/
Wat er in trekt kan er terug uit, in theorie. Verdamping zal zeer traag gaan en regenwater is nu ook weer niet het meest propere water dus de kan dat er corrosie ontstaat is vele malen groter. Bonus is dan ook dat het LCD en het glas gelamineerd zijn dus extra moeilijk.

Dit apparaat is (in mijn ogen) afgeschreven helaas.

Wat jullie wel kunnen doen misschien: Scherm eraf monteren en de systeemdeel houden als een draagbare desktop. Ik heb ooit zoiets gedaan voor een vriend van me. Er was een auto over zijn plastic MacBook gereden. Scherm was compleet naar de zak maar de rest van de hardware werkte wel. Ik heb toen de behuizing vervangen, het scherm afgekoppeld en die semi-MacBook is dan als een soort desktop bij zijn moeder thuis gaan functioneren. Een modern day Apple 1 of 2 home computer met batterij :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
6129(15) schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:45:
Dit apparaat is (in mijn ogen) afgeschreven helaas.
Tja jeetje, het is een 15 inch MacBook Pro die nog geen half jaar oud is en een BTO met 1TB HD erin. Je hebt het zo over 4000 euro. Echt doodzonde.

Als de rest van het apparaat nog goed werkt lijkt me het scherm vervangen nog de beste optie. 500/600 euro is een flinke bak geld, maar in vergelijking met de aanschafprijs is dat dan nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

heb je al met de verzekering gebabbeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
Nee nog niet, ik vraag me af waar je dit onder kunt laten vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

SJOE®DO schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:38:
Nee nog niet, ik vraag me af waar je dit onder kunt laten vallen
Inboedelverzekering.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

* Niet meer aanzetten
* Goed laten drogen
* Eigenlijk de accu direct loskoppelen
* Als de verzekering niet meewerkt, moederbord laten repareren/reinigen.

Apple gaat je misschien helpen met een nieuw scherm mocht dat nodig zijn, verdere reparaties doen ze niet echt. Ze gaan dan onderdelen vervangen tegen absurde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46
Uit nieuwsgierigheid.. Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:03
SJOE®DO schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:43:
Ik heb al gekeken voor een geniusafspraak bij Apple, maar dat zit tegenwoordig altijd zo vol dat je op dit moment geen afspraken kunt plannen helaas. Wel een mogelijkheid is bellen of chatten met Apple support, maar hij kan de laptop natuurlijk niet aanzetten om zijn serienummer op te zoeken. Dus hij is nu zijn factuur op aan het zoeken.

Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag!
Het is inderdaad niet mogelijk om een afspraak te maken bij de Genius Bar via de Apple website. Echter, als je belt of chat met een medewerker dan kan hij/zij vaak wel een afspraak voor je maken.

Zo ben ik afgelopen zaterdag in de Apple Store in Amsterdam geweest naar aanleiding van een chat die ik donderdag nog gevoerd heb. Wellicht dat een Apple medewerker je van beter advies kan voorzien of wellicht kan aangeven wat een reparatie kost.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mz1913
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-07-2023

Je zou kunnen proberen met een gebruikt scherm.
Ik bestel meestal via gebruiktelaptoponderdelen.nl of happybytes.

Van Happybytes weet ik niet of ze ook onderdelen van mac hebben, die andere af en toe wel (staan niet altijd online).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Geen idee of rijst help, maar wat bij mij in een soortgelijke situatie wel heeft geholpen zijn van die Silica gelkorrel zakjes die je ook in schoenendozen en vind. Alleen een iets grotere uitvoering of een aantal van die zakjes bij de laptop leggen. Wel bij voorkeur in een damp dichte zak zodat er geen omgevingsvocht wordt opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJOE®DO

SJOE®DO

Gadget enthusiast

Topicstarter
Vilscon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:44:
[...]
Uit nieuwsgierigheid.. Hoe is het afgelopen?
Uiteindelijk ben ik een keer 15 min voor opening van de Apple Store langsgegaan in Amsterdam en kon ik wel een afspraak krijgen. Apple heeft de laptop gecontroleerd en vastgesteld dat de computer verder nog goed was, alleen het scherm was verloren. Je kon er nog wel op werken maar dan moet je je niet ergeren aan het watervlak in het scherm.

Aangezien degene die de laptop gebruikt grafisch werk doet was dit geen optie. Scherm laten vervangen door Apple, kosten: 775 euro.

Nu doet hij het weer goed, alleen lijkt de batterij minder lang mee te gaan dan daarvoor het geval was. Even aankijken of dit ook echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Zou de bron, de niet waterdichte fietstas ook meteen maar aanpakken; bijvoorbeeld van ortlieb😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Slaiter schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:09:
Geen idee of rijst help, maar wat bij mij in een soortgelijke situatie wel heeft geholpen zijn van die Silica gelkorrel zakjes die je ook in schoenendozen en vind. Alleen een iets grotere uitvoering of een aantal van die zakjes bij de laptop leggen. Wel bij voorkeur in een damp dichte zak zodat er geen omgevingsvocht wordt opgepakt.
Het punt met vocht is dat het vaak vrijwel direct schade aanricht, zeker als je de batterij niet loshaalt. Deze schade doe je weinig aan met silicagel. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen, maar de vraag is of er dan niet dezelfde resultaten waren behaald zonder de silica behandeling :)
Pagina: 1