Vraag

• Muheed10
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03-2021
Na vele jaren gebruik te hebben gemaakt van mijn smartphone als 'main camera', ben ik nu bereid te investeren in een spiegelreflexcamera / DSLR. Als leek op dit gebied heb ik echter gemerkt dat het lastig te verdiepen is in de huidige markt hiervoor. Er worden vele afkortingen gebruikt en heel toegankelijk is het niet meteen.

Inmiddels heb ik wel één en ander uitgezocht en ben ik uitgekomen op een Nikon D3200, tweedehands. Na het lezen van wat reviews, lijkt het echter alsof dit model inmiddels al iets verouderd is (correct me if I'm wrong). Het is een toestel uit 2012, dus dat is opzich ook wel logisch. Mijn vraag hierbij is met name - of er inmiddels veel verschil zit in de huidige instapmodellen vs bijvoorbeeld D3200.

Mijn budget is max € 450 euro, waarbij dit dan de all inclusive prijs moet zijn (inclusief bepaalde lenzen, e.d.). Zijn er ook bepaalde duurdere modellen van een aantal jaren terug, die nu voor een goede prijs te krijgen zijn?

Verder heb ik geen voorkeur voor merk, maar op basis van de genoemde D3200 zou ik ook geinteresseerd zijn in de D3300, of gelijkwaardige toestellen. Ik wil de camera vooral gebruiken voor in de natuur / landschappen, reisfoto's etc.

Zijn er verder nog bepaalde specificaties waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een DSLR tegenwoordig?

Alle reacties

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
Ik ga even lekker geen antwoord op je vragen geven, maar er nog een belangrijke vraag bij stellen.

Heb je al naar cameraopties gekeken die geen DSLR zijn?

Zo ja, en je bent er uit gekomen dat je een (Nikon) DSLR wilt, prima, borduren we daar op verder. Zo nee, kijk daar ook echt even naar! In gewicht, maar vooral grootte maakt het een best groot verschil. Zeker omdat je de camera voor reisfotografie wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muheed10
Micktator schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:45:
Ik ga even lekker geen antwoord op je vragen geven, maar er nog een belangrijke vraag bij stellen.

Heb je al naar cameraopties gekeken die geen DSLR zijn?

Zo ja, en je bent er uit gekomen dat je een (Nikon) DSLR wilt, prima, borduren we daar op verder. Zo nee, kijk daar ook echt even naar! In gewicht, maar vooral grootte maakt het een best groot verschil. Zeker omdat je de camera voor reisfotografie wil gaan gebruiken.
Dat is een goede vraag. Ik moet zeggen dat ik hier nog niet echt over heb nagedacht. Lees nu wel dat een compactcamera ook prima kan zijn prijs/kwaliteitsgewijs. Ik kan me echter niet voorstellen dat een instap DSLR + goede lens, minder is dan een compactcamera die ongeveer dezelfde prijs heeft?

Hebben compactcamera's ook RAW-ondersteuning? Van een aantal modellen zie ik iig dat dit niet aanwezig is (https://www.camerashop.nl...cybershot-dsc-hx400v.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 22:16
Muheed10 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 00:17:
[...]
Dat is een goede vraag. Ik moet zeggen dat ik hier nog niet echt over heb nagedacht. Lees nu wel dat een compactcamera ook prima kan zijn prijs/kwaliteitsgewijs. Ik kan me echter niet voorstellen dat een instap DSLR + goede lens, minder is dan een compactcamera die ongeveer dezelfde prijs heeft?

Hebben compactcamera's ook RAW-ondersteuning? Van een aantal modellen zie ik iig dat dit niet aanwezig is (https://www.camerashop.nl...cybershot-dsc-hx400v.html)
Dat komt omdat je nu naar een camera linkt die er wel heel erg 'pro' uitziet, maar dat niet echt is. Voor compactcamera's (zo noemen we voor het gemak eigenlijk alle camera's zonder verwisselbare lens) die wel een goed prestatieniveau behalen kan je [Aankoopadvies] Premium compactcamera's doorspitten. De meeste modellen in deze thread ondersteunen gewoon RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muheed10
Ah, bedankt. Ik ga is rondkijken in dat topic! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Het nadeel van een (premium) compactcamera is natuurlijk ook dat je je setje niet kunt uitbreiden als je fotografie echt leuk blijkt te vinden. Dan zit je met een dslr of systeemcamera natuurlijk beter.

De recente Nikon instap/midrange modellen (kijk ook eens naar een D5300) zijn prima keuzes. Erg goede beeldkwaliteit en een groot aanbod aan lenzen. Maar je zit inderdaad met wat extra gewicht. Ik kan je ook aanraden om eens te kijken naar een Sony A6000. Stuk compacter, goede beeldkwaliteit, maar een kleiner lenzenaanbod. Ik heb een Nikon D7200 en A6000, en met laatstgenoemde gebruik ik uitsluitend primes (vaste lenzen) wegens het gebrek aan goede zoomlenzen. Denk daar dus ook aan. Al scheelt het ook dat je zoomen niet gewend bent omdat je altijd je telefoon gebruikte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 14:26
Ik zou kijken voor een Nikon D7000 , heeft een ingebouwde focusmotor en
kan omgaan met Non CPU lenzen.

• Muheed10
blupmans schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:22:
Het nadeel van een (premium) compactcamera is natuurlijk ook dat je je setje niet kunt uitbreiden als je fotografie echt leuk blijkt te vinden. Dan zit je met een dslr of systeemcamera natuurlijk beter.

De recente Nikon instap/midrange modellen (kijk ook eens naar een D5300) zijn prima keuzes. Erg goede beeldkwaliteit en een groot aanbod aan lenzen. Maar je zit inderdaad met wat extra gewicht. Ik kan je ook aanraden om eens te kijken naar een Sony A6000. Stuk compacter, goede beeldkwaliteit, maar een kleiner lenzenaanbod. Ik heb een Nikon D7200 en A6000, en met laatstgenoemde gebruik ik uitsluitend primes (vaste lenzen) wegens het gebrek aan goede zoomlenzen. Denk daar dus ook aan. Al scheelt het ook dat je zoomen niet gewend bent omdat je altijd je telefoon gebruikte :)
Zekers. Ik ben bang dat ik het zonde ga vinden, dat als ik net wat meer wil met fotografie, een compactcamera minder uitgebreide instellingen heeft. Dit was aanvankelijk ook mijn reden om te kijken naar een instap dslr te kijken.

Op de losse camerabody's zie ik trouwens overal een 18-55m lens zitten. Lees wel veel dat het aan te raden is om een andere aan te schaffen, dan de bijbehorende lens, klopt dat dan? Of is dat niet per sé nodig voor een beginner? :)
Thanks, ga ik naar kijken. Moet wel even kijken of dat in mijn budget past. Een goede tweedehands houd ik altijd mogelijk als optie!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
tronmedia schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 23:25:
Met een budget van slechts 450€ all-incl. in plaats van deze prima tip, evt. de D90, omdat je die gebruikt nog goedkoper kunt krijgen. Dan blijft er nog iets meer geld voor andere lenzen over. Een 18-55 kit hoort bij dit beperkte budget iig niet in een aantrekkelijke lenzenverzameling thuis. Da's weggegooid geld.

Goedkope gebruikte lenzen met een goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn bijv. de 50mm/1.8, de 18-70/3.5-4.5 (evt. een 18-105/3.5-5.6 met VR) en als telezoom een Sigma 70-200/2.8 zonder stabilisatie. De eerste 2 lenzen kosten 3x niks en met zo'n Sigma ga je over je budget, maar wordt fotograferen ineens wel erg leuk. Veel leuker dan met een goedkoop veel minder lichtsterk telezoom-lensje. Bij alles wat beweegt erger je je aan zulke lenzen.

[ Voor 29% gewijzigd door Vanoverdegrens op 30-09-2017 16:46 ]

• Muheed10
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:36:
[...]

Met een budget van slechts 450€ all-incl. in plaats van deze prima tip, evt. de D90, omdat je die gebruikt nog goedkoper kunt krijgen. Dan blijft er nog iets meer geld voor andere lenzen over. Een 18-55 kit hoort bij dit beperkte budget iig niet in een aantrekkelijke lenzenverzameling thuis. Da's weggegooid geld.

Goedkope gebruikte lenzen met een goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn bijv. de 50mm/1.8, de 18-70/3.5-4.5 (evt. een 18-105/3.5-5.6 met VR) en als telezoom een Sigma 70-200/2.8 zonder stabilisatie. De eerste 2 lenzen kosten 3x niks en met zo'n Sigma ga je over je budget, maar wordt fotograferen ineens wel erg leuk. Veel leuker dan met een goedkoop veel minder lichtsterk telezoom-lensje. Bij alles wat beweegt erger je je aan zulke lenzen.
Dus je tip is eigenlijk - haal er altijd een lens bij zoals jij hierboven noemt? Dus een losse body, met bijv. een sigma lens 70-200/300mm? Op dit moment heb ik in gedachte, de D3400, 5300 of 7000. Daarnaast nog de tip van de Canon 100D gehoord. Past die in dit rijtje een beetje thuis?

• tronmedia
Ik denk dat je voor 500 Euro dus 50 euro boven je budget een D7000 hebt samen met een 18-55mm kitlens.
Ik heb zelf de D90 en de D7000 en dit is toch een wereld van verschil wat de mogelijkheden betreft.

Beetje zoeken via Google en je komt een Nikon D7000 body tegen van tussen de 350 a 400 Euro.
succes. d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door tronmedia op 30-09-2017 21:03 ]

• Vanoverdegrens
tronmedia schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:40:
Ik denk dat je voor 500 Euro dus 50 euro boven je budget een D7000 hebt samen met een 18-55mm kitlens.
Ik heb zelf de D90 en de D7000 en dit is toch een wereld van verschil wat de mogelijkheden betreft.

Beetje zoeken via Google en je komt een Nikon D7000 body tegen van tussen de 350 a 400 Euro.
succes. d:)b
Op Ebay.de gaan ze gebruikt in goede staat voor rond de 300€ weg, en marktplaats kennende hoeft het daar niet duurder te worden. Aanbiedingen waar al een leuk lensje (of meerdere) bij zit zijn sneller een koopje dan een losse body. Maar vingers weg van lullige kitlensjes. Als dat de strategie wordt (geld in de body steken en dan het glas goedkoop-goedkoop-sparen-sparen...) kun je beter meteen een kompaktkamera kopen.

En dat de D7000 meer kan dan een D90 hoeft niemand mij uit te leggen. De laatstgenoemde kun je echter voor 120-150€ op de kop tikken en doet wat beeldkwaliteit betreft nauwelijks onder voor de D7000. Dan heb je met 450€ budget nog wat poen over voor geinige lenzen. Oude Af's zijn soms wat aan de dure kant geworden sinds er meer volformaat-Nikon's onder het volk zijn, maar leuke koopjes vind je met wat geduld nog altijd.

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
De D7000 is meer een (semi)pro body dan de 3400 en 5300 natuurlijk. Maar denk er wel aan dat de 3400 en 5300 de sensor hebben uit de D7200, met 24 ipv 16 megapixels en een beter dynamisch bereik.

D7000 -> meer mogelijkheden, mindere beeldkwaliteit
D5300 -> beetje in het midden qua mogelijkheden (wel een klapschermpje!) maar betere beeldkwaliteit
D3400 -> zeer basic qua mogelijkheden maar ook betere beeldkwaliteit

Ik zou voor de D5300 gaan met een leuke lens denk ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door blupmans op 30-09-2017 21:25 ]

• Vanoverdegrens
blupmans schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:24:
Alles waar, wat je schrijft, maar met een D5300 + kitlens zijn de 450€ van de TO op. Dan kan ie in een bereik van 18 tot 55mm (x1,5) fotograferen (of met wat geluk zit er een 18-105 op) en dat lichtzwak. (f3,5-5,6)
Zou ik persoonlijk niet lang lol aan beleven.
(ik zelf tikte ~10 jaar geleden een mooie Sigma 100-300/4 :9~ met F-bajonet op de kop, en bezat niet eens een Nikon kamera. Die ben ik er vervolgens snel bij gaan zoeken. Die kamera, een D70s is long gone, maar de lens is nog altijd één van m'n oogappeltjes.)

• Muheed10
blupmans schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:24:
De D7000 is meer een (semi)pro body dan de 3400 en 5300 natuurlijk. Maar denk er wel aan dat de 3400 en 5300 de sensor hebben uit de D7200, met 24 ipv 16 megapixels en een beter dynamisch bereik.

D7000 -> meer mogelijkheden, mindere beeldkwaliteit
D5300 -> beetje in het midden qua mogelijkheden (wel een klapschermpje!) maar betere beeldkwaliteit
D3400 -> zeer basic qua mogelijkheden maar ook betere beeldkwaliteit

Ik heb een D5300 op het oog met een 18-105mm VR lens, voor een mooie prijs. Nu nog even afstemmen hoe en wat - maar denk dat dit hem wel wordt. Zal nog een update geven over wat het uiteindelijk is geworden. Bedankt voor de input allen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Muheed10 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:07:
[...]

Ik heb een D5300 op het oog met een 18-105mm VR lens, voor een mooie prijs. Nu nog even afstemmen hoe en wat - maar denk dat dit hem wel wordt. Zal nog een update geven over wat het uiteindelijk is geworden. Bedankt voor de input allen :).
Ik denk dat de D5300 inderdaad de beste keuze is, ik heb zelf veel oud Nikon glas dus
was de keuze voor een D7000.
Laat weten hoe de D5300 bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11
Als je toch aan het kijken bent naar DSLR en compactcameras, waarom kijk je dan niet ook naar systeem cameras? De mogelijkheden van een DSLR in compact formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Muheed10 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:07:
[...]

Ik heb een D5300 op het oog met een 18-105mm VR lens, voor een mooie prijs. Nu nog even afstemmen hoe en wat ...
Prima kamera + lens.
Wel gaan, ook voor een mooie prijs, je 450€ waarschijnlijk op zijn.
Verdere uitbreiding met andere lenzen gaat relatief duur worden, vanwege de ontbrekende AF-motor.
Als dit het gaat worden en blijven, dan lijkt me een kompakte of bridge toch de betere keus. Daarmee heb je meer mogelijkheden, dan met bovenstaande kombi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Muheed10 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:31:
[...]

Dus je tip is eigenlijk - haal er altijd een lens bij zoals jij hierboven noemt? Dus een losse body, met bijv. een sigma lens 70-200/300mm?
Niet persé.
Mijn tip is om duidelijkheid te scheppen over wat je waar wilt fotograferen, en daar het passende materiaal in de gewenste prijsklasse bij te zoeken.
Voor de één is dat een lichtsterke telezoom met snelle autofocus, voor de ander een groothoeklens, of een extreem lichtsterke vastbrandpuntlens. Ligt eraan wat je wilt fotograferen.

Tip: lees minder reviews (=verkooppraatjes) en vergroot (als leek) je basiskennis door meer algemene zaken te lezen, die je begrip voor de (digitale) fotografie vergroten.
Muheed10 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 18:31:
[...]

Op dit moment heb ik in gedachte, de D3400, 5300 of 7000. Daarnaast nog de tip van de Canon 100D gehoord. Past die in dit rijtje een beetje thuis?
Waarom precies die 3 modellen? Ik vermoed dat je het me niet kunt uitleggen.
Een Canon past net zo min in dit rijtje thuis, als een Astra in het rijtje: Polo, Golf, Passat, Astra. Het is een produkt van een ander merk.

Als newbie kun je in principe met elk merk beginnen. Ik heb een kast vol Nikon-lenzen. Dan is het kopen van een Canon-body vrij onhandig. Jij wordt door bestaande uitrusting niet belemmerd.

Ik heb het gevoel, dat je overwegend met de kamera-keuze bezig bent, en het totaalplaatje niet overziet. De lenzen bepalen in de DSLR-wereld meer dan de "sensor-houder", ook wel body genaamd. De lenzen bepalen welk soort foto je kunt maken, de body niet. In de lenzen zit bij serieuze fotografen ook veel meer geld, dan in de kamera. Die lenzen behoud je normaal gesproken ook veel langer, want ze verouderen veel minder snel.
De lenzen die ik 7-10jaar geleden kocht zijn ~20% in waarde gedaald, de kamera's uit diezelfde periode 65-85%!

Overweeg echt goed, of wisselbare lenzen de richting is, die je zoekt. Of dat een goede kompakte/bridge niet de betere keus is. Dan kun je meteen macro/groothoek/tele knipsen zonder extra lensaanschaf(+wisselen). Lichtsterk zijn bepaalde modellen tegenwoordig ook. Die leveren bijv. binnen met weinig licht betere resultaten dan een D5300+kit.

groeten
Vanoverdegrens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muheed10
Vanoverdegrens schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 01:43:
[...]

Niet persé.
Mijn tip is om duidelijkheid te scheppen over wat je waar wilt fotograferen, en daar het passende materiaal in de gewenste prijsklasse bij te zoeken.
Voor de één is dat een lichtsterke telezoom met snelle autofocus, voor de ander een groothoeklens, of een extreem lichtsterke vastbrandpuntlens. Ligt eraan wat je wilt fotograferen.

Tip: lees minder reviews (=verkooppraatjes) en vergroot (als leek) je basiskennis door meer algemene zaken te lezen, die je begrip voor de (digitale) fotografie vergroten.

Waarom precies die 3 modellen? Ik vermoed dat je het me niet kunt uitleggen.
Een Canon past net zo min in dit rijtje thuis, als een Astra in het rijtje: Polo, Golf, Passat, Astra. Het is een produkt van een ander merk.

Als newbie kun je in principe met elk merk beginnen. Ik heb een kast vol Nikon-lenzen. Dan is het kopen van een Canon-body vrij onhandig. Jij wordt door bestaande uitrusting niet belemmerd.

Ik heb het gevoel, dat je overwegend met de kamera-keuze bezig bent, en het totaalplaatje niet overziet. De lenzen bepalen in de DSLR-wereld meer dan de "sensor-houder", ook wel body genaamd. De lenzen bepalen welk soort foto je kunt maken, de body niet. In de lenzen zit bij serieuze fotografen ook veel meer geld, dan in de kamera. Die lenzen behoud je normaal gesproken ook veel langer, want ze verouderen veel minder snel.
De lenzen die ik 7-10jaar geleden kocht zijn ~20% in waarde gedaald, de kamera's uit diezelfde periode 65-85%!

Overweeg echt goed, of wisselbare lenzen de richting is, die je zoekt. Of dat een goede kompakte/bridge niet de betere keus is. Dan kun je meteen macro/groothoek/tele knipsen zonder extra lensaanschaf(+wisselen). Lichtsterk zijn bepaalde modellen tegenwoordig ook. Die leveren bijv. binnen met weinig licht betere resultaten dan een D5300+kit.

groeten
Vanoverdegrens
Ik snap wat je bedoelt hoor. Als ik veel verstand van bepaald onderwerp zou hebben, zou ik hetzelfde doen.
Waardeer het meedenken - echter met alle functionaliteiten in de verschillende modellen kan je nou niet meteen weten wat het beste is denk ik. Dat is ook waar ik het meest mee worstel - het kijken van welke camera het beste aansluit op mijn behoeften.

De drie modellen die ik noemde ben ik eigenlijk op gekomen door een aantal reviews te lezen, ervaringen en opmerkingen over dat de modellen relatief newbie-vriendelijk zijn. Uiteraard zullen meerdere modellen dat zijn, maar in principe gaat mijn voorkeur naar een Nikon.

Maargoed, ik zal laten weten wat het is geworden. Appreciate the help :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
pacificocean schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 00:31:
Als je toch aan het kijken bent naar DSLR en compactcameras, waarom kijk je dan niet ook naar systeem cameras? De mogelijkheden van een DSLR in compact formaat.
Klopt, ik ben zelf 2 jaar terug overgestapt naar Micro Four Thirds en dit bevalt prima
een paar lens adapters gekocht en heb nu heel wat keuze uit lenzen van
verschillende merken die ik nog heb uit het analoge tijdperk.
Pagina: 1