Vraag

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:00
Hallo,

Sinds een tijdje speel ik Player Unknown Battleground maar mijn FPS kwam niet boven de 30 FPS uit. Daarom besloot ik te upgraden naar een nieuwe kaart: PNY GTX 1060 6gig.
Maar mijn FPS gaan niet omhoog?

Kan het zo zijn dat mijn processor de bottleneck is? Want er zit slechts een I3 in
Of ligt het aan mn RAM? Want PUBG gebruikt 4 van de 8gig aan RAM. En de rest van die ruimte wordt door het systeem gebruikt (OS en andere programma's). Terwijl ik dit type is dit mijn task manager: https://afbeelding.im/9MtccTON

Mijn vraag
Waarom worden mijn FPS niet hoger?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crucial MX200 - Solid state drive 256gig
Gigabyte GA-H110M-S2H - 1.0
Intel Core i3 6100 - 3.7 GHz
Be quiet! System Power 8 400W - Voeding ( intern )
PNY GF1060GTX6GEPB GeForce GTX 1060 6GB GDDR5 videokaart

PUBG settings: Very low

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vond op internet wat registry aanpassingen, maar hielp niet echt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-09 09:49
Pubg is niet de meest geoptimaliseerde game op het moment en vraagt aardig wat cpu kracht. Ik vermoed dat je inderdaad je gpu bottleneckt met je cpu.

• Tom-
Wat suggereer je als oplossing?
categorie: Processors

Het maakt qua prijs nogal wat uit namelijk

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:10

Thomg

Aww yiss

Begin is met alle achtergrondprocessen zo veel mogelijk te minimaliseren.
Als je fps toeneemt ben je al aardig op weg.
Mik op de max 2% idle cpu usage.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:58
Kijk deze video eens: YouTube: GTX 1060 | i3 6100: Playerunknown's Battlegrounds Benchmarks
Diegene heeft ook een GTX 1060 en een i3 6100 en je ziet aan het CPU gebruik dat die praktisch altijd boven de 80% zit terwijl de GPU '' veel vrije tijd heeft ''
Je zou bij jezelf ook zo'n test kunnen uitvoeren met programma's als EVGA precision of Playclaw.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Tom-
Ja zijn game loopt een stuk soepeler dan de mijne.
Concreet: wat moet ik doen om dit ook te krijgen?
Want ik kan wel lukraak processen gaan verwijderen maar denk niet dat dat erg verstandig is

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Tom- schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:23:
Ja zijn game loopt een stuk soepeler dan de mijne.
Concreet: wat moet ik doen om dit ook te krijgen?
Want ik kan wel lukraak processen gaan verwijderen maar denk niet dat dat erg verstandig is
Volgens mij wordt voorgesteld om je cpu gebruik te minimaliseren terwijl je pubg speelt om te kijken of dit zorgt voor betere prestaties. Het blijft gokken op dit moment, maar ik denk idd ook dat je cpu de bottleneck is. Ik kreeg in mijn oude setup met een veel mindere videokaart dan de 1060 alsnog hogere fps dan jij. Pubg vraagt gewoon heel veel van je cpu.

• Tom-
Wanneer ik PUBG speel is dat het enige wat openstaat.
chrome e.d. sluit ik allemaal af. FPS blijft rond de 30 hangen.

Als ik 200 investeer in een nieuwe CPU werkt het dan wel soepel? Want ik wil niet straks alsnog mn RAM moeten upgraden (kost ook zo weer 70 piek) als dat het blijkt te zijn.

Zoja, welke CPU moet ik nemen? En volstaat mijn mobo?

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:57
Gewoon een nieuw setje kopen ,,, mobo,mem,cpu .... voor 500 euro ben je klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 15:53
Voor wat ik weet is pubg idd meer cpu intensief, vorige week van 1080 naar 1440p gegaan en een minimaal effect in performance gezien. Nu heb ik een i7 7700 en een GTX 1070, maar normaal gesproken zou je denken dat ik er wat van zou merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 13:09
Als je makkelijk wil zien wat de bottleneck is, download even afterburner en kijken wat er op 100% draait en wat niet. As easy as that. Meeste tweakers voor mij hebben al aangegeven dat het waarschijnlijk aan je cpu ligt.
een i5-6xxx of i5-7xxx zou je al heel goed doen. Zelfde socket. Dan hou je ook nog geld over om je ram te upgraden wat 8gb zit wel op het randje.
Via v&a is het meeste via betrouwbare mensen voor een goede prijs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PUBG is een game die op het moment bijzonder slecht geoptimaliseerd is. Niemand zal er bijzonder hoge framerates in halen. Maar je verhaal aanhorende, is het inderdaad je i3 die je 1060 flink bottlenecked. Persoonlijk ben ik geen fan van een i3 voor gaming. Als ik jou was zou ik je i3 vervangen, want een i3 voor aankomende games gaat niet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
Heb via de Performance Monitor een logje gemaakt en inderdaad mijn cores draaien meestal op 100%.
Dus denk dat ik inderdaad toe ben aan een CPU upgrade.

In hoeverre maakt het uit welke CPU ik neem? Want online lees ik dat je moet kijken naar max turbofreq (met het argument dat dat je echte max is tov klokfreq) dus dan ben ik geneigd pricewatch: Intel Core i5-7600 Tray te nemen. Of denk ik nu te makkelijk?

Bij v&a (categorie: Processors staat een i5 6600k voor 165, is dat beter?

Zo heb ik ook even bij v&a RAM gekeken. Maakt het veel uit of ik DDR4 of DDR3 neem? Kwa prijs namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Tom- schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:24:
Heb via de Performance Monitor een logje gemaakt en inderdaad mijn cores draaien meestal op 100%.
Dus denk dat ik inderdaad toe ben aan een CPU upgrade.

In hoeverre maakt het uit welke CPU ik neem? Want online lees ik dat je moet kijken naar max turbofreq (met het argument dat dat je echte max is tov klokfreq) dus dan ben ik geneigd pricewatch: Intel Core i5-7600 Tray te nemen. Of denk ik nu te makkelijk?

Bij v&a (categorie: Processors staat een i5 6600k voor 165, is dat beter?

Zo heb ik ook even bij v&a RAM gekeken. Maakt het veel uit of ik DDR4 of DDR3 neem? Kwa prijs namelijk wel.
Jouw mobo heeft volgens mij ddr4 slots dus je moet ook ddr4 ram kopen anders gaat het niet werken.

Bij een tray versie zit geen koeler en een kortere garantie periode, ik weet niet of je dat wist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
VosStijn schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Bij een tray versie zit geen koeler en een kortere garantie periode, ik weet niet of je dat wist?
Dat is zo, maar is dit handig om te weten?

Het komt heel soms voor, dat een nieuwe cpu het niet doet. De kans is heel klein, maar als dat is, heb je geen garantie nodig: dead on arrival = terugsturen.

Dat een cpu die het doet, de eerstvolgende 3 jaar kapot gaat, dat moet ik nog meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
@Tom- Wat heb je te besteden voor een CPU? Ik zou een Core i7 6700K of 7700K uit de V&A kopen. Daar kan je nog wat jaren mee vooruit.

pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
Online lees ik vaak dat i5 volstaat voor gamen en i7 vooral voor videobewerking is. In hoeverre klopt dat? Is het die 50 eur extra waard?

Zelfde geldt voor k CPUs, ben niet van plan ze te overclocken, dus waarom zou ik de K versie halen voor die tientjes extra?

[ Voor 31% gewijzigd door Tom- op 02-10-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
ik had met een i5 ook heel vaak 90+% gebruik in games als pubg. voor mij ook een reden geweest om up te graden. Kan met voorstellen dat je met een i3 flink tekort komt, vooral als je zoveel open hebt staan. Je gpu is goed en kan het makkelijk aan.

8gb zou ook geen probleem moeten zijn als je onodige programma's sluit. Ik vraag me alleen af of het upgraden naar een een i5 het geld waard is.

Een k cpu kan je overclocken en dit kan zeker flink wat meer prestatie opleveren. Maar als ik me niet vergis kan je op jou moederbord niet overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
deurmatje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:40:
Ik vraag me alleen af of het upgraden naar een een i5 het geld waard is.
Dus jij zou wel echt een i7 aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik denk dat je het zo moet lezen:
upgraden naar i5 is wellicht het geld niet waard,
upgraden naar i7 is in ieder geval het geld niet waard.

Voor wat je game nu betreft heb je een hogere klok nodig.
Meer cores kan ook handig zijn, maar in dat geval kan een ryzen weer de betere keuze zijn. En dan heb je weer een nieuw mobo nodig.

Voor jouw gebruik is het slimst om een i5 met hoogste klok te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
Een i5 zou ik persoonlijk niet doen omdat je dan van een bottleneck in een iets mindere bottleneck situatie terecht komt, Een i7 is in dit geval de goedkoopste oplossing als je geen nieuw systeem wilt( mobo + cpu) want je geheugen zou je wel gewoon kunnen gebruiken. Met een i7 zou je nog jaren vooruit kunnen.

Maar ik weet alleen de verhouding met een h110 moederbord niet. Geen id hoe de vrm's / het moederbord tegenover een i7 staan.. en of dit uberhaupt wel mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
Waar kan ik daar het antwoord op vinden? Want ik heb hier minder verstand van dan jij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
pff, deurmatje toch, waar komt al die "wijsheid" vandaan?

Tom, ken je wat Engels. Kijk dan hier eens naar http://www.pcgamer.com/best-pubg-settings/

Stukje over cpu is belangrijk voor jouw. Kleine quote hieruit:

Of course, most of these CPU limitations are only visible with an ultra-fast graphics card. Using a slower mainstream card like a GTX 1060 3GB, Core i5 and Ryzen 5 are more than sufficient. I didn't run a full set of benchmarks, but there's less than a five percent difference between the i5-7500 and i7-7700K using a 1060 3GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
Heb het artikel even gelezen, thnx voor de tip.
Ik heb natuurlijk wel de 6gig versie van de 1060 dus verwacht ook hogere resultaten dan de 3gig.

Rest mij nog steeds de vraag. Moet ik een i5 of een i7 aanschaffen en welke versie is voor mij interessant?
Kijkend naar
- kan mijn mobo het aan?
- is een K versie interessant als ik toch niet ga overclocken?
- is het verschil tussen i5 en i7 die 50eur extra waard?

Natuurlijk kijken we nu naar PUBG, Maar in de toekomst wil ik ook spellen als assassins creed origins op max, soepel gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
Reepje schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:09:
pff, deurmatje toch, waar komt al die "wijsheid" vandaan?

Tom, ken je wat Engels. Kijk dan hier eens naar http://www.pcgamer.com/best-pubg-settings/

Stukje over cpu is belangrijk voor jouw. Kleine quote hieruit:

Of course, most of these CPU limitations are only visible with an ultra-fast graphics card. Using a slower mainstream card like a GTX 1060 3GB, Core i5 and Ryzen 5 are more than sufficient. I didn't run a full set of benchmarks, but there's less than a five percent difference between the i5-7500 and i7-7700K using a 1060 3GB.
Die wijsheid komt gewoon uit de praktijk.

Het is gewoon gewoon bekend dat een i5 steeds vaker tegen de 100% aanloopt in games.( kijk naar games als battlefield, pubg, The witcher 3 ect ect. Miss dat in benchmarks met geen enkel programma open alleen de game zelf de prestaties redelijk gelijk zijn met een 1060 maar dit is niet hoe een praktijk situatie eruit ziet omdat je vaak meerdere programma's op de achtergrond hebt draaien. Ik denk dat het upgraden van een i3 naar een i5 gewoon een domme keuze is.

En het feit is dat als je in de toekomst je gpu wil upgraden dat je met een i7 goed zit, en met een i5 je alsnog tegen die bottleneck aanloopt. En dan heb je de keuze om je hele systeem, of i7 + gpu te upgraden.

Mijn mening is dat nu upgraden naar een i5 gewoon weggegooid geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
Ik snap je redenatie. Oprechte vraag, in je onderschrift staat dat je een i5 hebt, heb je daar zelf spijt van dat je mij een i7 aanraad?

Rest mij nog steeds de vraag. Moet ik een i5 of een i7 aanschaffen en welke versie is voor mij interessant?
Kijkend naar
- kan mijn mobo het aan?
- is een K versie interessant als ik toch niet ga overclocken?
want volgens jou is een i7 ipv een i5 die 50eur extra zeker waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 19:45

Praetextatus

the dutch_paki

Op welke resolutie speel je? Ook dat kan natuurlijk een impact hebben. Overigens qua gaming heb je aan een i5 echt wel voldoende. Ja de i7 zal net wat hogere fps opleveren, de vraag aan jou is of je dat acceptable vindt of niet :p. Heb je geld liggen en denk je muah dat kan ik wel missen koop de i7. Anders de i5.
En als je niet gaat overklocken koop lekker de non-k versie. Althans, koop de versie die je het goedkoopst kunt krijgen ;)

Heb je overigens zelf een budget in gedachten? Is het makkelijkst uitgangspunt :)

pricewatch: Intel Core i5-7600 Boxed

[ Voor 28% gewijzigd door Praetextatus op 04-10-2017 15:56 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
1920x1080
Budget is rekbaar. Wil ongeveer 200 eur besteden en weer 3 jaar vooruit kunnen (nieuwe spellen kunnen spelen op hoge settings, hoeft niet perse ultra). Maar als dat niet haalbaar is kan daar wel 100eur bij.
Ben niet van plan te gaan overclocken. Dus het maakt eigenlijk niet echt uit welke versie ik koop zolang het maar geen k versie is? (want met mijn h110 chipset kan ik niet overclocken las ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Lekker voor een i5 gaan. De i7 heeft maar een heel beperkte meerwaarde in gaming. Dat is in mijn ogen die 50 euro extra niet waard.

Dan kun je dat geld beter in de zak houden en over 2 of 3 jaar gebruiken voor een compleet nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
OP v&a zie ik i5 6500 voor pak een beet 110eu gaan.
Past dit binnen mijn wensen? Als in, ik schaf deze CPU aan en ik kan weer 3 jaar voorruit?

Want ik zie ook upgrade setjes (combi cpu + mobo). Is het misschien verstandig gelijk het mobo maar te upgraden?

[ Voor 28% gewijzigd door Tom- op 04-10-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 19:45

Praetextatus

the dutch_paki

Tom- schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:08:
OP v&a zie ik i5 6500 voor pak een beet 110eu gaan.
Past dit binnen mijn wensen? Als in, ik schaf deze CPU aan en ik kan weer 3 jaar voorruit?

Want ik zie ook upgrade setjes (combi cpu + mobo). Is het misschien verstandig gelijk het mobo maar te upgraden?
Met de i5 kun je er zeker wel weer zeker een tijdje aan. Een compleet nieuw setje ga je natuurlijk wel een stuk erop vooruit, maar niet zoveel dat je de inverstering eruit haalt :p

De i5 die je aanhaalt zal je performance overal zeker verbeteren. Ik zou dus dat zeker aanraden ipv een complete upgrade.
Ik weet trouwens niet wat je hiervoor had qua gpu, maar heb je ook drivers etc geinstalleerd/bijgewerkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Praetextatus op 04-10-2017 16:16 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
had V&A aangeboden: MSI Radeon R9 380 2GD5T OC Aangeboden
heb netjes de AMD drivers gedeinstalleerd en toen de nieuwste nvidea drivers geïnstalleerd.

Ondertussen geboden op een i5 6500, kijken wat daar uit komt. Anders open ik gewoon een nieuw topic (A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Tom- schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:23:
had V&A aangeboden: MSI Radeon R9 380 2GD5T OC Aangeboden
heb netjes de AMD drivers gedeinstalleerd en toen de nieuwste nvidea drivers geïnstalleerd.

Ondertussen geboden op een i5 6500, kijken wat daar uit komt. Anders open ik gewoon een nieuw topic (A)
Als je geen i5 in de V&A kunt vinden is een nieuwe i5 ook geen verkeerde optie.
Met Coffee Lake voor de deur is er kans dat webshops van hun voorraad "oude" CPU's af willen.
pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed Hopelijk gaan deze komende tijd nog een paar 10-tjes zakken in prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
voor +-€280 is de ryzen 1600 + mobo ook een interessante optie.
Pagina: 1