Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wouter772
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik heb laatst een nieuwe computer gekocht, maar nu kom ik erachter dat mijn RAM van 3000 MHz niet ondersteund wordt. Ik heb een ryzen 5 1600 en een AMD AB350-GAMING. Mijn moederbord bied wel de optie om met XMP de RAM op 2933 MHz te zetten, maar dan start mijn computer niet meer op. Ik val dus steeds terug op de native 2133 MHz.

Ik heb al geprobeerd om de frequentie op 2667 MHz te zetten, want dit wordt officieel ondersteund door CPU en MOBO, maar daar is geen optie voor helaas. BIOS is ook al geupdate tot de laatste versie.

Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen? Anders kan ik beter de RAM retouneren en er RAM van 2667 MHz in gooien, sinds dit dan sneller werkt.

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen? Anders kan ik beter de RAM retouneren en er RAM van 2667 MHz in gooien, sinds dit dan sneller werkt.
Met het risico op het zelfde 'probleem' wat je nu hebt; dat het niet werkt op die snelheid.

RAM snelheid is nog een beetje een probleem bij Ryzen (kinderziektes), en zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd wel opgelost worden via BIOS updates. Ik zou het geheugen gewoon houden en gewoon even op de SPD snelheid (die 2133Mhz) laten lopen.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welke BIOS versie gebruik je? F4 is de nieuwste stabiele, en F5a is een beta versie met de AGESA 1.0.0.6b code waar ook weer verbeteringen voor de RAM-compatibiliteit in zitten.
Overigens kun je de RAM multiplier gewoon instellen in het BIOS.
System Memory Multiplier
Allows you to set the system memory multiplier. Auto sets memory multiplier according to memory SPD
data. (Default: Auto)

• wouter772
Nemesizz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:40:
[...]

Met het risico op het zelfde 'probleem' wat je nu hebt; dat het niet werkt op die snelheid.

RAM snelheid is nog een beetje een probleem bij Ryzen (kinderziektes), en zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd wel opgelost worden via BIOS updates. Ik zou het geheugen gewoon houden en gewoon even op de SPD snelheid (die 2133Mhz) laten lopen.
Ik zat dan misschien te denken aan RAM van de QVL. Dan weet ik in ieder geval dat het werkt. Misschien heb je wel gelijk dat het nog kinderziektes zijn, dus zal er wel even mee wachten.
mstx schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:25:
Welke BIOS versie gebruik je? F4 is de nieuwste stabiele, en F5a is een beta versie met de AGESA 1.0.0.6b code waar ook weer verbeteringen voor de RAM-compatibiliteit in zitten.
Overigens kun je de RAM multiplier gewoon instellen in het BIOS.

[...]
Ik zit op F7a.

[ Voor 46% gewijzigd door wouter772 op 29-09-2017 20:24 ]

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10 12:25
Wat voor merk RAM heb je gekocht? Ryzen is nogal kieskeurig in welke types geheugen het mee wil werken op hoge kloksnelheden, ook al is de compatibiliteit in de afgelopen maanden flink verbeterd via BIOS updates.

Deze week heb ik nog een Ryzen 5 1400 systeem in elkaar gezet met 2x 4GB Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 RAM op een MSI B350 bord. Daarbij toen gewoon het hoogste XMP profiel gekozen in de BIOS en daarna liep het geheugen automatisch als een zonnetje op 2933 MHz. Met de juiste RAM modules moet het dus gewoon werken.

• snixxxxxx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01-2021
Devil N schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:56:
Wat voor merk RAM heb je gekocht? Ryzen is nogal kieskeurig in welke types geheugen het mee wil werken op hoge kloksnelheden, ook al is de compatibiliteit in de afgelopen maanden flink verbeterd via BIOS updates.

Deze week heb ik nog een Ryzen 5 1400 systeem in elkaar gezet met 2x 4GB Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 RAM op een MSI B350 bord. Daarbij toen gewoon het hoogste XMP profiel gekozen in de BIOS en daarna liep het geheugen automatisch als een zonnetje op 2933 MHz. Met de juiste RAM modules moet het dus gewoon werken.
Wat voor corsair ram precies en welk mobo ik heb laatst me ram. Snelheid proberen aan te passen via xmp want draaide maar op 2133mhz toen xmp aangezet en verandert naar 2933 pc viel toen uit? Zou je anders even willen kijken bij het ram topic heb daar wat gepost :)

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 18:24

Maar 2933 is nog steeds geen 3000.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
jaaoie17 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 03:49:
[...]

Maar 2933 is nog steeds geen 3000.
Klopt helemaal, maar als je jezelf enigszins in Ryzen verdiept hebt weet je dat er geen multiplier is voor 3000MT/s, alleen voor 2933MT/s en 3066MT/s.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10 12:25
snixxxxxx schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:00:
[...]

Wat voor corsair ram precies en welk mobo ik heb laatst me ram. Snelheid proberen aan te passen via xmp want draaide maar op 2133mhz toen xmp aangezet en verandert naar 2933 pc viel toen uit? Zou je anders even willen kijken bij het ram topic heb daar wat gepost :)
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15 geheugen en MSI B350 PC Mate moederbord om precies te zijn.

Overigens zat er bij het moederbord nog wel een leaflet die aangaf dat je de eerste twee RAM modules in DIMM slots A2 en B2 moet stoppen, voor de beste compatibiliteit. Dit is niet de meest intuïtieve manier om RAM te installeren, dus wel iets om in de gaten te houden.

• wouter772

Ik heb de Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15. Dit zou dus niet echt een groot probleem moeten zijn lijkt me. Misschien word het dus toch maar even wachten op BIOS updates, of zelf een overclock proberen.
Pagina: 1