Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgrade Socket 1156 PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het is voor mij een hele poos geleden dat ik actief ben geweest op het forum. Zo is het nu 8 jaar geleden dat ik een eigen PC heb samen gesteld. Op dit moment wil ik mijn oude (trouwe) pc een kleine upgrade geven. Waarom? Omdat ik graag Dishonored 2 wil spelen. Dat is de enige reden eigenlijk. Het is een prima systeem maar de nieuwste games zijn met mijn huidige configuratie niet te doen. Nu heb ik de afgelopen 1,5 uur e.e.a. uitgezocht m.b.t.:

1. Het upgraden van het geheugen en,
2. Het upgraden van de videokaart.

Ik zal eerst mijn specs posten en daarna omschrijven wat ik zelf heb uitgevogeld.

Specs:

Moederbord:
Asus P7H55-M
Ondersteund geheugen:
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/2133/1866/1800/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
PCIe poort:
1 x PCIe 2.0 x16

Processor:
Intel Core i5 650 Clarkdale @3,2 GHz
Memory types: DDR3 1066/1333

Huidig geheugen
Kingston DDR3
Max bandwith PC3-10700 (667MHz)
Dual Channel (667x2=1334
)

Voeding:
Seasonic S12 430Watt

Videokaart
Ati HD6770

De overige onderdelen benoem ik niet omdat deze niet van toepassing zijn m.b.t. mijn vraag.

m.b.t. het geheugen:

Zoals ik het nu heb uitgezocht heeft mijn processor geheugen nodig op een snelheid van 1333MHz.
Dat maakt dus (denk ik, het is lang geleden) dat ik 667MHz reepjes nodig heb in dual channel.
Nu heb ik uiteindelijk deze reepjes gevonden: https://gistron.com/info/30734/info.html
Via Google heb ik gevonden dat ik 240 Pins nodig heb.
Is dit het goede geheugen? Het liefst zou ik 2 stuks van 4gig erin willen hebben. Maar 4x2 gig is ook goed. Ik neem aan dat dual channel dan gewoon functioneerd? Nu zit er 1 in de blauwe slot. En 1 in het zwarte slot. Dat was, meen ik mij te herinneren, voor dual channel.

m.b.t. de videokaart:

Wat mij opviel was dat de huidige videokaarten gebruik maken van PCIe 3.0.
Ik heb een kaart van 100 euro (+/-100 euro is mijn budget) gepakt bijvoorbeeld en zie dat deze PCIe 3.0 heeft. De specs van mijn moederbord heb ik opgezocht en ik zie dat ik PCIe 2.0 heb.
Wat is nu de beste/juiste videokaart om te nemen?

Het budget is beperkt. Maar ik wil deze PC toch upgraden. Een nieuwe game pc zit er voorlopig (helaas) nog niet in.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat ik eigenlijk wil is Dishonored 2 spelen. Voor de rest gebruik ik mijn PC om muziek te maken en voor de administratie

Wat mag het systeem gaan kosten?
100 tot 200 euro. Het geheugen zoals ik het heb uitgezocht kost +/- 50 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles eigenlijk, behalve de videokaart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
geheugen en een nieuwe videokaart PCIexpress 2.0.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn eis is dat ik Dishonored 2 kan spelen maar dan niet zo laggy als nu.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop hulp te krijgen m.b.t. wat er nog uit dit systeem te halen is. Het budget is beperkt. Ik wil hulp bij het vinden van het juiste geheugen en een videokaart geschikt voor PCIexpress 2.0

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 22:34 . Reden: Graka toegevoegd. Budget gewijzigd ]

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Volgens mij kan je gewoon beter een nieuwe pc kopen

Verwijderd

Topicstarter
LucaDeTweaker schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:14:
Volgens mij kan je gewoon beter een nieuwe pc kopen
Waarom? Deze functioneerd prima. Ik denk dat ik met 8 gig aan geheugen en een nieuwe videokaart prima dishonored 2 kan spelen. Het hoeft er grafisch niet top uit te zien, als het maar redelijk speelbaar is.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 15:07
https://www.systemrequire...ements/dishonored-2/13225

Minimum requirements zitten veel hoger dan jou huidige systeem, ik denk dat je GPU je bottleneck is maar ook je processor en misschien zelfs je ram.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het vreemde is is dat ik met mn huidige setup het spel redelijk, zij het met af en toe lag en grafische settings low, kan spelen.. de minimum specs heb ik gezien.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar dit is denk ik wat je zoekt:

pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC
pricewatch: Team Group Elite Plus TPKD38G1600HC11DC01

Het maakt niet echt uit dat het 1600MHz is i.p.v. de ondersteunde 1333MHz, waarschijnlijk zal het gewoon uitstekend draaien.
Mocht dat niet werken kun je het ook op 1333MHz zetten, wellicht gaat dat automatisch, het verschil in daadwerkelijke performance is toch praktisch 0.

Dat je 667MHz geheugen nodig zou hebben voor dual channel verwar je met iets anders, waarschijnlijk met het DDR ram zelf, wat ook wel '' Double Data Rate '' word genoemd.
DDR1333 draait als voorbeeld op 667Mhz met een effectieve kloksnelheid van 1333MHz, het dubbele dus.

Wikipedia: DDR SDRAM

Het verschil tussen PCIe 2.0 en PCIe 3.0 is ook praktisch 0 bij kaarten zoals de GTX 1050 Ti, zolang je maar 16 lanes ter beschikking hebt.
PCIe 3.0 is ook backwards compatible met PCIe 2.0, dus dat moet geen probleem veroorzaken.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 15:07
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:38:
Ja het vreemde is is dat ik met mn huidige setup het spel redelijk, zij het met af en toe lag en grafische settings low, kan spelen.. de minimum specs heb ik gezien.
Hoe ben je zo zeker dat je GPU de bottleneck is? Want misschien haal je wat hogere fps maar ik denk dat je gauw tegen een CPU bottleneck aanloopt, aangezien je al op low speelt.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:22
Ik zou geen geld meer in een 1156 systeem stoppen. Je huidige CPU is naar huidige maatstaven veel te traag om nog iets mee te kunnen. Je zou kunnen upgraden naar een quadcore i5 of i7, maar die zijn ook al zwaar achterhaald.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ParaDroid2 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:29:
Ik zou geen geld meer in een 1156 systeem stoppen. Je huidige CPU is naar huidige maatstaven veel te traag om nog iets mee te kunnen. Je zou kunnen upgraden naar een quadcore i5 of i7, maar die zijn ook al zwaar achterhaald.
Als iemand geen groot budget heeft maar toch een beetje wil kunnen gamen dan hoef je, zeker in het geval van 1e gen CPU's, niet meteen je platform op te geven.

Het gaat TS er om dat DH 2 gespeeld kan worden waarbij niet alles op ultra. Gewoon boven de 40 fps lijkt me dan allang prima. En dat is best haalbaar met een 1050ti.
Je kunt eventueel kijken of je een gtx 960 4GB of r9 380 op V&A kunt scoren. Die zouden niet meer dan 100 mogen kosten. Die presteren namelijk hetzelfde als een 1050ti. Of een goedkope 1050ti ofcourse :)

Mocht je CPU het niet trekken kun je altijd voor 20 euro een i5 750/760 op V&A scoren. Die presteert, zeker met een lichte overclock nog in de buurt van een i5 2400/2500.

En aan TS : Je hebt nu 8GB RAM en wilt naar 16 ? Omdat je tekort komt? Anders zou ik daar nog ff mee wachten.

Verwijderd

Topicstarter
@Baloes

Ik heb nu 4GB RAM en wil naar 8GB.

Betreffende het geheugen:

Ik denk dat ik met dit geheugen goed zit. Klopt dat?
https://azerty.nl/product...lueram-ddr3-8-gb-2-x-4-gb

Anders dan de post van JohanNL is dit geheugen wel 1333MHz.
Het geheugen is wel duurder dan JohanNL opperde maar ik wil er zeker van zijn dat het werkt.

Betreffende de videokaart:

Het word een nieuwe 1050ti. Ik zie de tweedehands wel de kaarten aangeboden zoals aanbevolen door Baloes maar ik zie dat ze veelal "slechts" 40 euro goedkoper zijn. En ik weet niet of ze zijn overclockt of niet. Daarbij heb ik bij een nieuwe kaart de volledige garantieperiode.

Betreffende de CPU:
Ik heb 2 stuks i5 760 zien staan op vraag en aanbod. Ik heb beide heren een bericht gestuurd.
Even afwachten nog dus.

Maar graag jullie reactie aangaande het geheugen en de videokaart. Of dit een goede keus is. Zo ja; dan kan ik ze gaan bestellen.

Alvast bedankt!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27

Thomg

Aww yiss

Kijk ook even naar een 860, heeft nog wat extra oomph.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
Kies gewoon het goedkoopste: https://azerty.nl/product/kingston/553639/valueram-ddr3-8-gb
De levertijd is wel 3 dagen maar dat scheelt wel weer een aantal euro.

Als je er 100% zeker van wilt zijn dat het geheugen compatible is met je moederbord moet je op je Memory QVL kijken: http://dlcdnet.asus.com/p...967-1890713770.1504394381

Daar staan trouwens ook 1600MHz ram setjes op en zelfs een 2000MHz.
Ga er maar van uit dat 1600MHz ram geheugen gewoon probleemloos werkt en zelfs op de genoemde snelheid, alhoewel het verschil toch praktisch 0 is, is het het goedkoopste geheugen dat ik bij Azerty kon vinden die leverbaar is.

Dan kun je ook gelijk pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC kopen en scheelt het je verzendkosten.

Zou ook zeker even naar een i7 860 kijken, moet wel voor €40 ( inclusief brievenbus verzending ) te krijgen zijn met een beetje onderhandelen ;)
Een upgrade naar een i5 750/760 is niet zo heel interessant vanaf een 650...

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
Thanx JohanNL.

Ik heb net een mailtje gestuurd betreffende een i7 860. Dat is een mooie processor

Betreffende het geheugen: Ik zie wel een verschil in voltage. In de QVL staat bij 2x4GB Kingston een voltage van 1,65Volt. Terwijl de reepjes die jij oppert 1,5 volt zijn.

Stiekem ga ik ervan uit dat jij er naar hebt gekeken en dat het goed moet zijn :)

Ik wacht nog even je reactie af en anders bestel ik het geheugen en de graka bij Azerty.

Dan misschien nog een 860 proc en dan heb ik wat socket 1156 betreft een mooi beest van een systeem. Super mooi :)

Update 21:38

Ik heb toch maar besloten er van af te zien van deze upgrade.
Als ik een i7 860, graka en geheugen koop zit ik toch op 280 euro. En dan is eigenlijk alleen de videokaart iets wat ik mee kan nemen naar een volgend systeem. Even doorsparen en ik koop iets recents.

Ik moet ook zeggen dat ik nu Dishonored 2 aan het spelen ben en dat het prima te doen is. Het inladen kost even tijd. Het gebruik van blink geeft lag en snelle actie ook.
Maar dat maakt niet uit want ik ben toch rustig aan het sluipen en vermijd confontaties. ;)
Dus er is mee te leven. Prima zo

Hartstikke bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2017 21:43 ]

Pagina: 1