Vraag

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 18:12
Tussen deze twee Synology configuraties twijfel ik:

DS718+DS918+
CPUCeleron J3455Celeron J3455
HDDTwee 8TB'sVier 4TB's
RAIDRAID 1RAID 10
Effectieve opslag8TB8TB
Stroomverbruik20.1W / 9.1W28.8W / 12.6W *
Totaalprijs (+/-)950 euro1000 euro

* De DS918+ heeft 4 HDD's dus relatief nog hoger verbruik

Veel kenmerken zijn hetzelfde, voor ongeveer dezelfde prijs. De DS918+ heeft wel wat extra's, zoals:
  • RAM is uitbreidbaar tot 8GB (De DS718+ tot 6GB)
  • Twee NVMe slotten voor SSD cache
  • Mogelijkheid tot meer opslagruimte later
Echter, deze kenmerken zijn voor mij niet belangrijk omdat ik niet denk ze te gaan gebruiken.

Ik zie nog wel een argument om voor de DS918+ te gaan: als de RAID 10 qua snelheid een overkill is, zou ik voor RAID 5 kunnen gaan wat me effectief 12TB opslag geeft.

De algemene gedachte is: voor (bijna) het zelfde geld heb je een DS918+ ipv DS718+.
Wat vinden jullie? Zijn er nog andere overwegingen die mee kunnen spelen?

Alle reacties

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begin eerst eens met je vereisten. Waar moet je storage aan voldoen? Waarvoor ga je het gebruiken?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID 5 op zulke grote volumes is niet bijzonder interessant. Als er iets faalt, dan kost het rebuilden zo ontzettend veel tijd dat de kans op een disk failure daarbinnen weer vrij groot is. Ik zou echt bij RAID10 blijven.

• verytallman
redfoxert schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:50:
Begin eerst eens met je vereisten. Waar moet je storage aan voldoen? Waarvoor ga je het gebruiken?
Beginnersfout aan mijn kant inderdaad ;)

3/4 man gebruikt de server voor:
  • GIT repositories doordeweeks (maar netto zijn dit kleine schrijfacties)
  • Als testserver voor Java applicaties (lichte testen)
  • Streamen van muziek/video (meerdere personen tegelijkertijd gebeurt zelden)
  • Zo nu en dan wat downloads

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoe ga je je backups inrichten? RAID is geen backup, just so you know.
Waarom deze duurdere modellen en niet een DS418 bijvoorbeeld?

Voor snelheid hoef je het niet te doen denk ik. Ik sluit me aan bij TERW_DAN, geen RAID5. Gezien de grootte van de disks duurt rebuilden een eeuwigheid.

https://discord.com/invite/tweakers

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
Voor de dingen die jij er mee wilt doen volstaat een goedkopere versie wellicht ook. Paar dingen om rekening mee te houden:
Mocht er 1 schijf sneuvelen ben je goedkoper uit met het vervangen van een 4 TB tov een 8 TB versie. Mocht je ooit uit willen breiden heeft een 918+ 2 slots meer, meer storage zonder dat je een extra module nodig hebt.

Ik merk persoonlijk dat ik in de loop der tijd toch meer met mijn NAS ben gaan doen dan ik oorspronkelijk voor ogen had en de versie die ik nu heb barst een beetje uit z'n voegen. Nu zeg ik niet dat dat voor iedereen het verhaal is, maar je moet zeker van je zaak zijn wil je uitbreidbaarheid op voorhand uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verytallman
gastje01 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:52:
Voor de dingen die jij er mee wilt doen volstaat een goedkopere versie wellicht ook.
redfoxert schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:43:
Waarom deze duurdere modellen en niet een DS418 bijvoorbeeld?
Zo'n NAS installeer ik graag voor de komende 6/7 jaar. Mijn gedachte is dan dat ik nu beter een model kan nemen dat nu iets meer kan dan ik nodig heb, maar daardoor langer meegaat.
De GIT repositories en wat andere project bestanden gaan naar een externe HDD van 2TB, maar die backup is nu niet groter dan 50GB. Diezelfde backup gaat ook naar een Synology C2 Cloud.

Als tijdens een brand de overige bestanden verloren gaan is dat jammer maar geen ramp.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
verytallman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:15:
Zo'n NAS installeer ik graag voor de komende 6/7 jaar. Mijn gedachte is dan dat ik nu beter een model kan nemen dat nu iets meer kan dan ik nodig heb, maar daardoor langer meegaat.
Persoonlijk zou ik dan, zeker gezien het niet al te grote prijsverschil voor een 4 Bay versie gaan. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om voor 2x 8 TB in een DS918+ te gaan, dan heb je alle gemak om uit te breiden wanneer je wil.
De GIT repositories en wat andere project bestanden gaan naar een externe HDD van 2TB, maar die backup is nu niet groter dan 50GB. Diezelfde backup gaat ook naar een Synology C2 Cloud.

Als tijdens een brand de overige bestanden verloren gaan is dat jammer maar geen ramp.
De rest zou je eventueel (encrypted) kunnen syncen met bijvoorbeeld Stack of OneDrive als je dat hebt en als t past. Dan staat het nog op een 3e locatie mocht het noodlood echt toe slaan. Voor de meest belangrijke bestanden zou ik hier echter niet op vertrouwen, maar ik zie dat je daar zelf al over hebt nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap de case nog steeds niet helemaal.

Bot gezegd: je hebt maximaal 50GB aan aktieve data en je totale I/O is niks, zoals je ongeveer beschrijft in verytallman in "RAID1 met twee 8TB HDD's of RAID10 met vier 4TB HHD's"

Een goede single-disk NAS kost je, ongeveer, 350 Euro en haal je meer dan voldoende performance uit voor je dagelijkse werkzaamheden. De topicstart, waarin je rept over NVMe cache etc, is ook ietwat kort door de bocht of heb je een 5Gbit (of hoger) bekabeld netwerk liggen?

Ja, vanwege enige "redundancy" kan je een RAID1 setje op de kop tikken en/of een realtime versioning backup naar een cloud schrijven. Maar daar hoef je, wat mij betreft, geen 1000 Euro tegenaan te gooien. En zeker niet 6 tot 7 jaar vooruit kijken; de garantie op die dingen is max. 3 jaar dus als het kapot gaat, moet je over 3.5 jaar of 4 jaar ineens weer herinvesteren.

Zonde geld. Maar als je erover wil discussieren, graag. Maak dan even wat metingen van de huidige hoeveelheid I/O, disk-queues etc. Dan kan er een NAS/oplossing worden bedacht die beter aansluit bij de situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 28-09-2017 22:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• verytallman
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:29:
de garantie op die dingen is max. 3 jaar dus als het kapot gaat, moet je over 3.5 jaar of 4 jaar ineens weer herinvesteren.
Dat risico neem ik inderdaad, en dan is mijn verlies groter dan wat ik daadwerkelijk nodig had.
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:29:
[...] de huidige hoeveelheid I/O, disk-queues etc.
Die data zullen uitwijzen dat ik inderdaad een veel goedkopere NAS kan nemen nu, zoals de DS218. Ik zal daar zeker over na gaan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verytallman
Even een "hoe is het nu met" reply. Uiteindelijk voor de DS918+ gegaan omdat ik liever iets meer geld uitgeef dan achteraf spijt heb.
Eigenlijk vanaf de eerste dag al tevreden met de keuze omdat ik er snel zag wat er allemaal meer mogelijk is met de huidige NASjes, wat tot gevolg heeft dat ik nu al meer services draai dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:54
Ik heb ook de DS918+ gekocht met 4 HDD van 3TB heb gekozen voor de Hybrid SHR Btrfs maar heb het idee dat de nas erg traag is.
als ik pakketten probeer te installeren duurt het erg lang.
surveillance station s nu al 1 uur bezig met installeren.
ik had hiervoor een DS412+ op ext4 en die ging razend snel.
ben nu al voor de 3e keer bezig snap niet waar het aan ligt.
Pagina: 1