Toon posts:

Goed Wi-Fi signaal, trage downloads

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

excuses als dit het foute subforum is maar dit leek mij het meest logische.
Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht met een Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter.

Wanneer ik op school m'n laptop moet gebruiken heb ik soms geluk en laadt alles relatief snel, maar soms heb ik al problemen met het laden van een simpele webpagina (laptop toont hier nog steeds 2 blokjes ontvangst maar toch krijg ik een connection error). Wanneer ik dan een netwerkkabel gebruik haal ik snelheden tot 50mbps download en 100mbps upload maar wanneer ik dan weer op wifi overschakel mag ik al tevreden zijn met 0.8mbps download en een timed out connection wanneer ik m'n upload wil checken.

Al de andere studenten uit m'n klas kunnen perfect op Youtube video's bekijken terwijl ik niet eens tot m'n homepage geraak alvorens ik een time-out error krijg.

Zelf heb ik geen idee wat hier de oorzaak van kan zijn, zelf dacht ik eerst aan een defecte kaart, maar dan zou het mij verbazen dat ik op sommige momenten wel een tijdje zonder problemen kan browsen.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
Ik weet niet werk merk laptop je hebt maar mijn Fujitsu laptop heeft dit ook gehad. Sommige WiFi netwerken kon ik niet mee verbinden, sommigen waren traag terwijl mijn iPhone er geen problemen mee had. Bleek een bug in de netwerkdriver te zijn van Broadcom. Op de site van de fabrikant de 1 na nieuwste driver gedownload en een downgrade gedaan en de problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Nieuwste driver hoeft dus per definitie niet altijd de beste te zijn ben ik achter gekomen...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Test ook de drivers van de chipfabrikant in plaats van die van de laptopfabrikant.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:33:
Hey iedereen,

excuses als dit het foute subforum is maar dit leek mij het meest logische.
Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht met een Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter.
Wat :?

Dat is een chipset uit 2012 dat toen ook al volledig low-end was :X

Geen wonder dat je in problemen komt als mensen met een enigszins competente WiFi chipset wel nog kunnen werken:
- deze chipset ondersteunt alleen 2.4GHz, wat vrijwel overal in de bewoonde wereld in meer of mindere mate verstoord is en snel verzadigd raakt bij drukte.
- deze chipset heeft kan maar een datastroom tegelijk zenden of ontvangen (1x1). Dat betekent allereerst dat het max 50% van de snelheid haalt van een 2x2 ontwerp, maar bovendien dat het 3dB minder ontvangstgevoeligheid heeft dan een mid-range ontwerp (zelfs eentje uit 2012 8)7 ). Die 3dB betekent dat jij een trage verbinding hebt waar iemand met 2x2 een snelle heeft, een instabiele verbinding waar zij een stabiele hebben en waar het bij hen instabiel begint te worden valt het bij jou al geheel uit.

Kortom, je zit vast in het drukste deel van het spectrum en hebt daar de laagst mogelijke specs. Geen wonder dat dat niet optimaal gaat.
[...]

Al de andere studenten uit m'n klas kunnen perfect op Youtube video's bekijken terwijl ik niet eens tot m'n homepage geraak alvorens ik een time-out error krijg.
Alle andere studenten in de klas hebben waarschijnlijk een ontwerp dat meerdere jaren jonger is en hoogstwaarschijnlijk op een van de twee genoemde punten stukken beter scoren.

Op WiFi-vlak is een laptop met zo'n verouderde low-end chip erin duidelijk een miskoop. Exact wat de opties zijn hangen af van welk laptop het is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laptop was deze pricewatch: Asus VivoBook X556UQ-DM1306T-BE

Had hem vorige week gekocht en aangezien dit nog binnen de 14 dagen termijn valt, ga ik hem morgen terugsturen. Indien ze weigeren zal mijn laatste oplossing een nieuwe netwerkkaart worden.

Verwijderd

1000 euro dokken en niet eens een goede wifi kaart.... Bah...

Ja, of je brengt hem terug, of je koopt een goed kaart (eventueel nieuw op e-bay). Kijk wel of je BIOS bepaalde merken wifi kaarten blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht... had van Asus beter verwacht. Mijn twee jaar oude Asus mobiele telefoon heeft nota bene een performantere oplossing 8)7

Asus marketeers zullen wel gedacht hebben dat de doelgroep voor zo'n desktop replacement alleen zou kijken naar CPU en GPU en zolang er bij WiFi een vinkje stond het wel goed was. En dat klopt blijkbaar ook nog :X

Anno 2017 is dualband (2.4+5GHz) support IMHO 100% noodzakelijk en dealbreaker indien niet aanwezig. In marketingblaat: zorg dat WiFi-ac ondersteund is (want ac vereist 5GHz).

In iets anders dan ultieme low-end wil je ook 2x2 MIMO voor throughput maar vooral ook 3dB meer ontvangstgevoeligheid. Dit herken je in marketingblaat aan het getalletje. "433Mbps" = 1x1 ac, "866Mbps" = 2x2 ac. Jouw huidige: "150Mbps" :') Let dus op dat zo'n getal eigenlijk veel meer zegt dan alleen een snelheid (150Mbps zou - als je het stabiel kon halen - namelijk meer dan genoeg zijn) en tegelijk ook minder: in praktijk haal je max 2/3 van die reclamesnelheid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-10 23:30
Als de BIOS van je laptop het toestaat (maar dat is meestal trail and error), die Atheros meteen vervangen door een fatsoenlijke wifikaart.
Google laat weten dat de Atheros een halfheight Mini-PCIe variant is. Die kun je vervangen door op zijn best een Intel Wireless AC 7260. Maar geloof me dat is een enorme stap vooruit.

Uit eigen ervaring. Mijn Acer V3-772G laptop had ook een brakke Atheros, de AR5BWB222. Wat een drama. Op dag twee na aanschaf meteen een Intel erin gestopt en sindsdien altijd goeie wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:58:
Als de BIOS van je laptop het toestaat (maar dat is meestal trail and error), die Atheros meteen vervangen door een fatsoenlijke wifikaart.
Google laat weten dat de Atheros een halfheight Mini-PCIe variant is. Die kun je vervangen door op zijn best een Intel Wireless AC 7260. Maar geloof me dat is een enorme stap vooruit.

Uit eigen ervaring. Mijn Acer V3-772G laptop had ook een brakke Atheros, de AR5BWB222. Wat een drama. Op dag twee na aanschaf meteen een Intel erin gestopt en sindsdien altijd goeie wifi.
Voor de duidelijkheid, (Qualcomm-)Atheros maakt prima WiFi chips, sterker nog, ze worden doorgaans geroemd als de benchmark waar je andere chips (en vooral hun drivers) lang legt. Pakweg de QCA9882 is meer dan het gelijke van de Intel AC7260.

Het probleem is hier niet dat er Atheros chips gebruikt worden, maar dat er vijf jaar oude low-end chips gebruikt worden ongeacht vendor. Een vijf jaar oude 1x1 Intel zou je even weinig vrolijk van worden.

Kan ik over meepraten, dat is wat er oorspronkelijk in mijn Lenovo x220 zat, een Centrino 1000 - en dat is een laptop met nare BIOS whitelist waar ik ook wat aan moest doen voor ik het kon vervangen :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1