(Hoogstwaarschijnlijk) Problemen met de videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mantastic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01-2022
Mijn vraag
Ik ervaar problemen bij het opstarten van mijn pc: de pc herstart zichzelf en komt in een Automatic Repair loop. Wat kan dit zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC is aangekocht en gemonteerd in december 2015:
Moederbord: Asus ATX Moederbord Z97-A
CPU: Intel Haswell Core i7 4790K 4.0GHz 8MB Box
RAM: Corsair 2x8GB, DDR3, 1600MHz, CL10, Vengeance
Voeding: Corsair Voeding RM650x 650W, Modulair
GPU: Asus Videokaart PCI-e Geforce GTX970 Strix OC 4GB
Harde schijf met OS: Corsair SSD 2.5", 120GB, SATA600, Force LS v2
Extra harde schijf: Seagate Harddisk 3.5" Desktop 2TB, SATA600, 7200rpm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Historie: 1 juli heb ik mijn pc ingeleverd bij 4launch (waar ik de onderdelen gekocht heb) voor onderzoek en eventuele reparatie/vervanging nadat ik BSOD's bleef krijgen. Uiteindelijk bleken zowel de processor als het moederbord mankementen te vertonen. Deze zijn vervangen en de kast is mij toegezonden per PostNL. Toen ik het pakket open maakte bleek er schade te zijn aan de computerkast (cosmetische schade). Ook was er een harde schijf verbogen en leek de videokaart ook verbogen te zijn.

Na het inschakelen van het systeem bleek het wel te werken. Het systeem heeft een dag of 4 goed gedraaid (Dota 2 en Battlefield One leverden geen problemen op). Echter, voor het spelen van BFone had ik de nieuwste Nvidia drivers nodig en die heb ik die avond dan ook geïnstalleerd. Na klaar te zijn met spelen heb ik de pc uitgezet en toen ik deze de volgende dag weer opstartte begonnen de problemen.

Het eerste wat er gebeurde was dat het scherm egaal blauw-zwart werd en ik niets meer kon zien, de computer draaide wel door en de monitor stond aan. Ik heb toen een hard-reset uitgevoerd en kwam vervolgens in het Automatic Repair scherm van windows 10 terecht.

Wat heb ik al gedaan?
Mijn eerste gedachte was direct: het is een videokaart probleem en het heeft te maken met de drivers (dat is de laatste wijziging die ik heb gedaan voor de problemen begonnen). Dus heb ik de computer in safe mode opgestart en de drivers met behulp van DDU verwijderd. De pc ging daarop over op de onboard videokaart en ik kon middels een restart probleemloos in Windows komen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar andere drivers, ik heb hiertoe verschillende oudere drivers geïnstalleerd en geprobeerd. Allen leiden tot hetzelfde resultaat: een crash en Automatic Repair. Ik heb tweemaal een clean install van Windows 10 gedaan en telkens gaat het mis zodra ik de Nvidia drivers installeer of wanneer Windows 10 ze automatisch installeert.

Ik heb geen andere videokaart en monitor om te checken of die geen problemen opleveren en ben huiverig om een nieuwe te kopen als deze wellicht niet kapot is. Zijn er nog andere manieren om iets aan dit probleem te doen zonder direct een nieuwe videokaart te kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantastic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01-2022
Update: Ik heb de videokaart gisteren verwijderd en opnieuw gemonteerd. Toen werkte deze naar behoren. De hele avond heeft de pc zonder problemen gewerkt. Zodra ik de pc opnieuw opstartte kwam ik weer in Automatic Repair terecht. Zou het kunnen dat de videokaart langzaam uit het PCIe slot glijdt en dat dat de problemen veroorzaakt?