Spouwmuurisolatie, tussenwoning 1926 met knipvoeg, Haarlem

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wellicht kan iemand iemand mij wat meer advies geven, te veel websites zeggen steeds weer wat anders.

Hoe veel nut heeft het om een tussenwoning te voorzien van gevelisolatie?

Bij onze woning uit 1926 hebben de voor en achtergevel een spouw, tussenmuren niet. Ook tocht het er best flink aangezien ik de lucht voel stromen bij bijvoorbeeld de aansluitingen van de lamp in het plafond in de gang.

Hoeveel nut heeft het om een tussenwoning te voorzien van gevelisolatie? Het kost natuurlijk ook veel minder dan een vrijstaand huis maar is het een merkbaar verschil? zowel comfort als in de gasrekening?
Wat is ongeveer de terugverdientijd voor een dergelijke investering.

Supafill of parels lees ik vooral hier verhalen over, beiden positief.
Onze kruipruimte is vorig jaar geisoleerd, deze was best vochtig. Hier is een zeil op de bodem gelegd en tussen de balken is tonzon isolatie aangebracht. Een vergelijking met hoe het er voor was heb ik niet aangezien wij dit vrij snel na de verhuizing hebben laten doen. Ik vroeg mij alleen af of spouwmuurisolatie ook wat doet met de vochthuishouding in de kruipruimte?

Voor de vloerisolatie was de kruipruimte dus best vochtig, nu eigenlijk geen idee, tijd niet in gekeken. Het zal door het zeil op het zand wel minder zijn maar de grootste oorzaak is denk ik het gebrek aan ventilatie openingen in de achtergevel. Dit heeft de vorige bewoner weg gehaald met het plaatsen van openslaande deuren. Kan een isolatiebedrijf zo iets ook weer aanleggen?

De voorkant van de woning heeft ook een (gedeeltelijk) inpandig balkon, ik verwacht dat hier ook geen isolatie onder de balkonvloer zit. Is dit ook te vullen met een dergelijk isolatiemiddel?

Als laatste, wie weet er in regio Haarlem een goed bedrijf hiervoor? Iemand aanschrijven met wat feedback voelt toch altijd beter dan maar lukraak bellen...

20 vragen verder...
Alvast bedankt voor de info! _/-\o_

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-10 10:44
Mijn ouders hebben spouwmuurisolatie uitgevoerd op hun rijwoning (uit 1976) en het verschil is toch merkbaar. Vooral in de zomer! Het wordt er veel minder heet dan voorheen. Soit ze hebben ook ramen ondertussen vervangen dus het is een geheel van de dingen maar toch.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:25
Waarom denk je dat de isolatie van voor en achtergevel geen nut zal hebben? Je zult weinig warmte lekken naar de buren, want dat is neem ik aan ook een bewoond huis. Dus is je grootse warmteverlies voor en achtergevel, en het dak, want de vloer heeft al tonzon.
Ik zou ook tegen de muren naar de buren voorzetwanden zetten met isolatie (Y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-10 21:57

Jack

MHz Matters

@Wabs Wat zijn je winter ervaring nu met de ongeïsoleerde gevels? Koude straling? Comfort klachten?

Aangezien je de woonkamer warm stookt, is door het binnen-buiten temperatuurverschil het warmteverlies groot. Dus isoleren is vrijwel altijd een aanrader, zowel voor warmte als geluid isolatie.
De meeste warmte verlies door je dak, tweede is de gevels...

De breedte van de spouw en de grootte van de speciebaarden bepalen of er wel/niet na-geïsoleerd kan worden. Parels of supafill zijn beide prima en hebben beiden hun voor- en nadelen.
De buitenmuur wordt wel kouder na na-isolatie. Dus als de kwaliteit van het metselwerk nu al matig is, is de kans zeer aanwezig dat het later dan nog slechter wordt.

Vocht in de kruipruimte wordt normaal weg geventileerd door de kruipruimte ventilatieroosters.
Het is belangrijk dat zowel voor als achter ventilatierooster aanwezig zijn, ook ivm andere gassen zoals radon. Je kan een nieuw gat laten boren en nieuwe ventilatieroosters laten plaatsen, zie hier

Je moet zelf de constructie van het balkon bekijken of isolatie mogelijk is.

[Specs]

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik denk zeker wel dat het nut heeft, alleen is het in verhouding natuurlijk minder dan bij een hoek of een vrijstaande woning.
Ik ga maar eens wat offertes opvragen, als er dan toch iemand komt kijken mogen ze direct ook kijken naar de ventilatie van de kruipruimte.

Nu nog even een goede isolateur zoeken...

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34
Wij hebben zelf onze hoekwoning laten isoleren met supafill. Achteraf zou ik liever korrels hebben gedaan simpelweg omdat die wat vaster blijven zitten op hun plek. Vind bij ons op zolder nog wel eens wat vlokken terug na een stevige storm.

Het effect van een tussenwoning isoleren is inderdaad kleiner dan bij een hoekwoning. Aan de andere kant kost het dan ook weer minder. Misschien dat de buren te porren zijn voor een gezamenlijke actie? Dan zou het bedrijf die het aanbrengt ook een leuke korting kunnen geven.

Rest wel de vraag, doe je het voor het comfort of meer voor de kosten. Indien voor de kosten, hoe hoog is het verbruik nu?

Nog een laatste tip: Over het algemeen heeft dak isolatie meer nut dan gevelisolatie. Een goede dakisolatie icm dampwerende folie die goed luchtdicht is afgewerkt zorgt voor veel minder tocht en veel minder ruis/geluid op de kamer.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:33

CeesKees

I rest my Kees

Hey Wabs.

Ik heb mijn verbouwde huis in Haarlem laten voorzien van een nieuwe laag stenen, en tussen de binnen en buitenmuur een laag isolatie. Dit merk je wel degelijk! Je merkt dat de lucht stiller staat, en je minder warmte verliest in de winter.

Misschien een rare vraag, maar wat maakt het type voeg uit bij het isoleren van een woning?

Nog een ander dingetje... verander je naam even in je profiel. Ik kwam nogal makkelijk achter wat persoonlijke gegevens van je. (In je lijstje bijvoorbeeld)

[ Voor 10% gewijzigd door CeesKees op 28-09-2017 21:24 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de reactie.

Ik dacht dat mijn profiel onzichtbaar was voor anderen, niet dus, meteen even aangepast, bedankt voor de opmerking.

Mijn ouders hebben hun huis met korrels laten doen, dat beviel ook best goed, dat bedrijf ga ik dus ook iig
maar langs laten komen.

Voor de voeg, dat ziet er dus ongeveer zo uit: Afbeeldingslocatie: http://www.knipvoeg.nl/wp-content/uploads/2015/04/snijvoeg.jpg

De voeg is dus afgewerkt om het een bepaalde uitstraling te geven. Als een isolatie bedrijf hier elke paar meter een gat in boort ga je dat natuurlijk zien als ze het niet mooi als knipvoeg weer aan helen.
Dat wordt dus ook een vraag naar het bedrijf toe, maken ze die voeg weer zoals het nu is of krijg ik allemaal vlakke plekjes waar geboord is?

Overigens is een jaar terug het gehele huis voorzien van een opbouw. Was begane grond met 1e verdieping en plat dak. Hier is nu nog een verdieping op gekomen met een dak van 70 graden, boven die verdieping is nog een vliering gekomen met een dakhelling van 25 graden. Daar liggen nu zonnepanelen op. 8)
Dak is nieuw en er ligt 16cm steenwol tussen de binnen en buiten kant.
Platte dak voor de opbouw was voorzien van 5cm piepschuim :'( dit werkt wat beter :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OkOa6Vo.jpg

Foto genomen vanaf de opbouw van de buurman (dus op de 2e verdieping).

[ Voor 28% gewijzigd door Wabs op 28-09-2017 21:46 ]

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:34
De gaten in de voegen zal je altijd wel iets zien. Ik mag aannemen dat het bedrijf dezelfde voeg zal herstellen, maar vermoed ook dat ze er extra voor rekenen. Extra aandacht aan het herstellen + evt meerprijs is wel nodig.
Ons huis is iets meer dan 9 m hoog. De nok mochten ze zonder rolsteiger niet doen (arbo enzo). Heb toen de nok van binnenuit laten boren en vullen. Die muur moest toen toch nog gestuct worden. Bij een groter verbouwing incl stucen zou dit mogelijk een optie zijn. Heb echter het idee dat dat hier niet zo is.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Neem eens een infraroodmeter of warmtebeeldcamera en ga in de winter meten waar je je warmte verliest. Bij mij is het warmteverlies van muren naar grond het hoogste. Gevel is nageisoleerd maar ik merk er niet echt veel van, ook niet in gasverbruik.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:41
Huisje van 1927 hier, ook de spouwmuren rondom laten doen (want vrijstaand). Had de kosten er in twee jaar uit , plus een groot stuk comfort erbij . Veel minder tocht in huis etc . Bedrijf wat het bij ons heeft gedaan is Pluimers, prima werk verricht , maar ..... bij ons ook knipvoegen (maar lang niet meer zo strak als die bij jullie (nieuw gevoegd recent ??) en werd gewoon dichtgesmeerd met cementspecie. Even de kokosborstel erover en klaar ...

Omdat knipvoegen herstellen/aanbrengen een zeer tijdrovende klus is kost het je het nodige. Zou dan zelf als je de mogelijkheid hebt kiezen om van binnen uit te isoleren . Dus gaten in je binnenmuur te laten boren . Een stukadoor is goedkoper dan een metselaar die knappe knipvoegen kan leggen :P

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas wel op wat je er in doet.

Bij mijn woning (1932) hadden oud bewoners dit ook gedaan maar met verkeerd materiaal. Maar omdat er ook hout zit in de vloeren zijn de vloer balken gaan rotten door het vocht wat nu bleef zitten en is de vloer uiteindelijk verzakt omdat een paar balken zijn afgebroken.

Dit wist ik toen ik het huis kocht en heb er daarom een flinke korting op het huis heb gekregen. Ik heb het allemaal laten herstellen en de muren weer schoon laten maken. Ga er zelf niets meer in doen. Om herhaling te verkomen.

Parels zijn wel de beste optie omdat deze geen vocht opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor alle tips.
Muur aan de voorzijde is inderdaad redelijk recent gevoegd (3 jaar terug?) Foto is overigens niet van onze woning maar het ziet er wel ongeveer net zo strak uit.

Binnenzijde is eigenlijk net klaar dus daar gaan wij nu even niet in boren. Voorzijde woning gaat denk ik dus even niet gebeuren :X

Achterzijde kan dan wel weer, daar is het huis juist toe aan nieuwe voegen. Echter hebben wij ook plannen om de begane grond achter over de gehele breedte uit te bouwen binnen nu en 3-4 jaar. Ik denk dat wij dan meteen ook alle voegen achter mee pakken en dan dus ook de achtergevel laten isoleren.

Conclusie, wel nuttig voor ene tussen woning maar op dit moment niet direct interessant voor ons huis ivm knipvoeg en toekomstige uitbouw. 8)
Pagina: 1