Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb meerdere problemen met het accuraat kalibreren van mijn computerscherm. Ik gebruik hierbij een Huey pro van Pantone en Iiyama ProLite B2409HDS. desondanks worden alle foto's die ik print,donkerder uitgeprint dan dat ze op het scherm zijn. dit gaat om de printer Epson Stylus Photo R1900PH.

Mijn vraag is, of er iemand in regio Haarlem mij persoonlijk zou kunnen assisteren met het goed kalibreren, opzetten en verbeteren van mijn setup. Stuur graag een privébericht voor interesse.

Alle reacties

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
Je monitor komt nu overeen met een bepaald ijkpunt (in dit geval de waarde die de Huey Pro accuraat acht), maar je printer is zo te lezen helemaal niet gekalibreerd; dan is het niet raar dat er uit de printer iets anders komt dan wat er op het scherm staat :)

Om een printer te kalibreren (al bedoelen veel fabrikanten daar het uitlijnen van de diverse spuitkoppen mee) heb je een ander meetapparaat nodig; bijvoorbeeld de SpyderPrint (pricewatch: Datacolor SpyderPRINT. Als je de tool voor je monitor en voor de printer van dezelfde fabrikant wil heeft Spyder ook de pricewatch: Datacolor Spyder5STUDIO

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder RIP is er voor de R1900 volgens mij niet eens pantone kleuren profiel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Donkerdere afdrukken dan wat op het scherm getoond wordt is waarschijnlijk het meest voorkomende afdruk-probleem. Dit komt gewoon omdat de helderheid van het scherm te hoog staat. Je scherm kan perfect gekalibreerd zijn qua kleur maar toch te helder staan. Een helderheid van 120cd/m² wordt meestal aangeraden, al vind ik dit aan de hoge kant.
Hou er ook rekening mee dat je scherm licht geeft terwijl een foto licht reflecteert. Je moet de foto dus onder voldoende licht bekijken. Hier wordt meestal 2000 lux als standaard genomen.
Kijk ook eens op https://www.profotonet.nl/blog/foto-s-te-donker/item327

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
DukeBox schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:23:
Zonder RIP is er voor de R1900 volgens mij niet eens pantone kleuren profiel.
Pantone is een bedrijf die kleurenwaaiers maakt (en nog wat andere kleurprodukten). Er is niet zoiets als een pantone profiel. Je kunt de kleurstalen gebruiken in je tool (bijv. InDesign). Hoe de kleur er op het scherm uit ziet, is dan niet relevant. De drukker weet wat ie moet doen om de juiste kleur te krijgen. Met fotos zelf werk je nooit met pantone kleuren. Vlakken, logo's en tekst wel.

Zoals iemand anders al opmerkte: de printer moet ook gecalibreert worden. Voor elk type inkt/papier combinatie zul je een apart profiel moeten maken.

Als laatste zul je dan in je tool (bijv. photoshop) de proofing settings correct in moeten stellen, dus welk doelprofiel van de printer wordt het, welk rendering intent, evt. black point compensation.

Mocht je overgaan tot de aanschaf van een (dure) RIP: zorg dat de workflow PDF of PostScript gebasseerd is!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

DukeBox

loves wheat smoothies

PageFault schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:58:
Pantone is een bedrijf die kleurenwaaiers maakt (en nog wat andere kleurprodukten).
Ik werk dagelijks met pantone in onze drukkerij, het is echt wel wat meer dan een waaiertje. Mijn vorige werk was de kleding industrie waar het nog veel meer speelt. Wij gebruiken de icc profielen voor het overzetten (zoals jpg naar pdf), scherm calibratie én printer calibratie. Het meest lastige is dat je per product(groep) andere profielen met bijbehorende pantone kleuren hebt.

Dat wij uit onze printers, plotters en persen de juiste kleuren krijgen zorgt er voor dat we niet meer al die waaiers nodig hebben om er continue mee bij te stellen. Al speelt dat bij de persen eigenlijk niet, die stellen zichzelf bij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor tips en advies is dit forum prima maar om puur iemand te vragen om dit te doen hebben we vraag & aanbod voor.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
DukeBox schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:37:
[...]

Ik werk dagelijks met pantone in onze drukkerij, het is echt wel wat meer dan een waaiertje. Mijn vorige werk was de kleding industrie waar het nog veel meer speelt. Wij gebruiken de icc profielen voor het overzetten (zoals jpg naar pdf), scherm calibratie én printer calibratie. Het meest lastige is dat je per product(groep) andere profielen met bijbehorende pantone kleuren hebt.

Dat wij uit onze printers, plotters en persen de juiste kleuren krijgen zorgt er voor dat we niet meer al die waaiers nodig hebben om er continue mee bij te stellen. Al speelt dat bij de persen eigenlijk niet, die stellen zichzelf bij.
Mee eens dat pantone meer is dan een waaiertje, begrijp me niet verkeerd. Maar pantone an sich is geen kleurenruimte zoals SWOP, Euroscale, sRGB etc. Je hebt waaiers voor coated, uncoated met vele kleuren, maar het is geen kleurenruimte.

Bij kleding wordt metamerie nog belangrijker dan elders.

pantone kleuren is niet 1 ICC profiel, meer een beschrijving/definitie en wanneer je naar een ICC Profiel gaat (voor bijv. je pers) dan kun je het zo dichtbij mogelijk benaderen indien de kleur binnen je gamut valt voor je afdrukapparaat. Anders zit je er hoe dan ook naast.

De printers/"plotters" kun je gewoon calibreren en profileren, daar heb je alleen een testfile voor nodig en een spectraalmeter, geen kleurenwaaier.
Pagina: 1