Windows 10 erg traag op PEAQ pnb-2015 (i7u6500-12gb-256ssd)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Mijn Windows 10 gaat erg traag hoe krijg ik windows 10 sneller? (dat valt onder tweaking hoop ik?).

. Mijn systeem is een peaq laptop (specs: i7-6500u, 12GB ram, 250gb ssd schijf, nvidia gt-945m grafische kaart).
...
..

Wat ik al gevToen ik het net geinstalleerd had ging alles vlot. laptop start in 10 seconden op etc...
webbrowser en apps opende erg snel. komt windows met een update gaat alles ineens rete traag. andersom is het ook al gebeurt dat ik een trage laptop had en na een update ging het ineens sneller.

Ik heb ook al verse installatie gedaan maar ook dan is het de ene keer gaat het langzaam en de andere keer gaat het snel.
Er is geen peil op te trekken en het lijkt een soort random probleem. Meestal gaat het van snel naar traag. Als ik dan een nieuwe install doe gaat het daarna nog steeds traag. Ik heb al windows 8.1 geprobeerd dat ging wel supersnel zoals het hoort. Maar na verloop van tijd ging ook dit traag.

Er zijn geen vreemde meldingen te zien en in apparaat beheer ziet ook alles goed eruit.

Het is een peaq en die doen niet aan bios updates.

Het lijkt wel of er een of andere setting van de hardware (ssd?) een probleem geeft. Alles doet het het gaat enkel heel erg traag. Als ik chrome wil started duurt het soms 5 seconden of langer terwijl het voorheen in 1 seconden gestart was. Ook inloggen gaat traag. voorheen was ikin 2 seconden van login op desktop. Nu duurt de login soms meer dan 10 of 15 seconden.

Het is een laptop van 1000 euro (toen ik hem kocht). Maar het presteerd voor geen meter.
Het enige probleem is dat alles heel sloom gaat zelfs na formateren harde schijf en nieuwe windows installatie.

Hoe kan ik dit oplossen en zijn er nog diagnose tools die het kunnen achterhalen wat er fout is?
Ik heb al cc cleaner enzo geprobeert t en paar anderen maar niets lijkt te helpen.

Ik kan alleen proberen Windows op de D: schijf te zetten (1,5TB gewone harde schijf).
Maar dan zal alles sowieso langzamer gaan omdat het geen ssd is maar ik weet niet hoe ik het anders kan testen.
...

Alle reacties

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wat zie je bij het geheugen en processorverbruik in Taakbeheer wanneer dit gebeurd?

• nikonfotograaf
Nee het is niet heel even traag. Het is de hele tijd traag. 100% van de tijd gaat alles traag.
Het ging eerst supersnel maar nu niet meer, ook niet voor heel even, ook niet na bios reset, en herstarten etc...).

Als de pc idle is met paaar apps open dan zit hij op 9% cpu en 36% memory.
Ik heb net geprobeert dxo optics pro te starten. de cpu schiet dan naar 15%, mem hetzelfde en disk 5% of 10% zoiets.
Zou die disk niet even wat harder moeten gaan als ik dxo optics pro start (dat is een zwaar foto programma).

cpu mem en disk doen geen reet en het duurt echt gewoon minuten voordat dxo start. het gaat nergens over. Het hoort gewoon in 10 seconden te zijn gestart, niet 2 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat zijn de temperaturen onder gebruik/load

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Waar kan ik temperaturen zien in windows? Wel heb ik in de resource monitor gekeken van windows (dat zit in taskmanager onderin de taskmanager zit een link).

Ik had dxo optics pro wederom eens gestart. wat echt een behoorlijk zwaar programma is.
De disk resources voor dxo stonden op 2.000.000 B/s.

dat is dus 2MB per seconden. op een SSD schijf.
Waar kan dit aan liggen? en is er iets aan te doen.

temperaturen zijn over het algemeen wel laag want laptop koelt snel af en fans zijn niet hoorbaar.
Enkel wanneer ik World of Warcraft speel dan wordt de laptop iets warmer en springt er af en toe een fan aan.

Ik denk zelf dat het aan de harde schijf ligt. Ik ga zometeen weer een verse installatie doen. kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

nikonfotograaf schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:51:
...komt windows met een update gaat alles ineens rete traag.
Welke update ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:22
Probeer eens je temperaturen te achterhalen met een progamma zoals HWmonitor. Kijk ook eens met bv. HDtune welke snelheden de SSD haalt.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:02
welke chipsetdrivers installeer je nadat je windows installeert?
linkje graag.

• nikonfotograaf
Ik heb gewoon windows 10 geinstalleerd. Daarna heb ik de peaq drivers geinstaleerd voor windows 10.
link: http://nl.mypeaq.com/product-support/
ik gebruik de drivers voor laptop peaq pnb-P2015

Welke windows update het traag maakt weet ik niet. meestal na een verse install is het ook al traag zonder windows update.

Er zit wel een intel irst software driver bij die in de taakbalk zit maar dat geeft meer informatie over de harde schijven. (er zit ook een ide 5400rpm schijf in van 1,5TB maar is enkel voor data, niet voor systeem).

Ik had wel problemen met updates die de hele tijd failed. gefailde updates zijn: de volgende updates failen:
1) "2017-09 Cumulative Update for Windows 10 Version 1703 for x64-based Systems (KB4040724)"
2) "American Megatrends INC. - Firmware - 2/24/2017 12:00:00 AM - 1.0.7.0"

De updates downloaden wel maar als ik de pc restart start de laptop op met zwart scherm.en blijft hangen.
Dit komt waarschijnlijk door de American megatrends bios update maar gister heb ik de cimulatieve update proberen te lade gebeurde precies hetzelfde. zwart scherm en bleef hangen. windows startte na een aantal reboots op met een automatic repair.

Alle temperaturen zijn onder de 45 graden celsius, zowel van cpus als gpus als harde schijven volgens het hwmonitor programma wat ik gedownload heb. Alles gaat traag op dit moment zelfs na nieuwe install.

[ Voor 45% gewijzigd door nikonfotograaf op 30-09-2017 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Het lijkt (dusver) alsof je SSD hier het probleem is. Die moet je gaan testen met diagnostische tool van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Het probleem is dat het een phison is en die fabrikant heeft geen diagnose tools.
Volgens andere tools die ik probeerde is het een "Phison PS3110-S10c 256gb"

Ook zou het bios geupdate moeten worden maar peaq geeft geen bios updates uit.

Windows had al een keer een win
dows update van American megatrends geforceerd geinstalleerd maar daarna als de laptop reboot blijft alles hangen.

Ik heb wel gewoon acronis backups gemaakt mocht er wat fout gaan dan ben ik in een kwartier weer back in business met alles apps enzo ook geinstalleerd.

deze backups had ik gemaakt toen alles nog supersnel ging.
nadat ik die backups restore dan gaat alles overigens gewoon langzaam. daarom denk ik dat het geen software probleem is maar gewoon een langzame ssd.

Als iemand nog mooie tools weet om mijn peaq bios te updaten of de firmware van de ssd (huidige ssd firmware is SAFM01.5). Ik heb geen zin om die zogenaamde "gratis"tools te gebruiken want vaak is het dus niet gratis en werkt het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ik zou nog eens de chipsetdrivers installeren, en ook met die Intel Management driver gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde met verschillende win10 systemen. Van HP latops tot zelfbouwd pc's.
Win10 wordt gewoon bijzonder traag na windows updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Ik ga vandaag maar eens de intel support website leegtrekken. kijken of dat helpt.
ze hebben een tool dat je alle drivers kan installeren in een keer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
de laptop lijkt vandaag ineens snel te gaan, wel nadat huj was vastgelopen door een update en hij kwam de boot niet meer door. autorepair sprong vanzelf aan en nu lijkt alles snel te gaan. geen idee voor hoelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Nadat Windows 10 het wel een heel uur snel heeft gedaan na een update kwam er een andere update achteraan wat een reboot nodifg had en alles was weer traag.

Heeft iemand een tip voor een ander besturingssysteem?

Ik zat te denken aan Linux of Hackingtosh (osx op de pc).

OSX wil niet installeren op mijn laptop met de installatie dvd. Met linux had ik dat Debian wel snel ging maar andere varianten ervan (Mint of Ubuntu) waren weer traag.

Ik heb geen idee hoe het komt. Zal denk ik BIOS of firmware issue zijn van de laptop die niet altijd goed samenwerkt met drivers ofzo. Ik wil eens osx op de pc laptop proberen om te kijken of dat wel soelaas bied maar wil geen 1000 euro uitgeven voor een powerbook ofzo want die 1000 euro heb ik niet omdat ik deze verotte Peaq laptop heb gekocht.

Ik vind het echt belachelijk dat ik zulke slechte prestaties krijg op een laptop van 1000 euro . En er zit geen b-merk hardware in alles is intel chips, intel wifi en nvidia videokaart en realtek geluid en alles)..

Zou het echt aan windows liggen of toch aan verotte firmware die niet geupdate wordt?

Is er echt geen oplosiing door er osx op te zetten? Al is het alleen maar om te testen of dat wel sneller gaat (en al mijn apps en games worden ook ondersteunt door osx dat is ook een voordeel).

Ik haat osx maar ik haat het nog meer om constant tegen dat langzame gedoe aan te gluren wat soms l;anger dan een minuut kan duren om op te starten.

[ Voor 37% gewijzigd door nikonfotograaf op 16-10-2017 14:07 ]

Pagina: 1