Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 06:43
We hebben net ons nieuwbouwhuis betrokken en bij de bouw zijn er 5 zonnepanelen met omvormer geplaatst door de bouwer om de EPC norm van 0.4 te halen.

De bestaande installatie bestaat uit:
5x JA Solar 270Wp Monokristallijn All Black http://www.solar-systemen.nl/zonnepanelen/ja-solar
1x Omniksol-1k/1.5k-TL2-M http://nl.omnik-solar.com...09/Omniksol-1k_1.5k-TL2-M

Ons huidige verbruik, gebaseerd op een jaarafrekening van ons vorige koophuis uit 1960, is 3171kWh p/j (en 1020 kub gas). Gezien onze gezinsuitbreiding, een inductiekookplaat (voorheen gas) en een huis met in elke ruimte vloerverwarming (twee pompen voor het hele huis) gok ik dat we wel richting de 4000kWh p/j gaan.

Nu willen we deze bestaande installatie gaan uitbreiden en heb ik bij twee partijen offertes opgevraagd. Beide partijen hebben een andere insteek.
Partij A wil een volledige nieuwe installatie incl. omvormer naast de bestaande plaatsen.
Partij B wil nieuwe panelen combineren met de bestaande panelen in dit op een nieuwe omvormer aansluiten.

Offertes partij A:
Offert 1
  • 10 Zonnepaneel Q-Cells Q.PEAK BFR-G4.1 300 2 317,20
  • 1 SB 2.5 856,47
  • 1 Arbeid installatie 9-10 zonnepanelen 650,00
  • 1 Aansluiting en aanpassing meterkast 25,50
  • 1 Bekabeling zonnepanelen 29,44
  • 1 Montagemateriaal Schletter 338,88
  • 1 Overig materiaal 95,00
Subtotaal € 4.109,22

Waarbij het naar mijn idee twijfelachtig is of er nog wel 10 panelen bij kunnen.

Offert 2
  • 8 Zonnepaneel Sunpower E20 327Wp WHT 3 281,92
  • 1 SB 2.5 856,47
  • 1 Arbeid installatie 6-8 zonnepanelen 600,00
  • 1 Aansluiting en aanpassing meterkast 61,09
  • 1 Bekabeling zonnepanelen 29,44
  • 1 Montagemateriaal Schletter 290,02
  • 1 Overig materiaal 91,00
Subtotaal € 4.769,69

Offertes partij B:
Offerte 1
Pv-pakket SE/Axitec 2.400Wp inclusief: € 3.590,00
  • 8 stuks Axitec Full Black panelen, 300Wp. Gemonteerd volgens bijgevoegde tekening
  • Solar Edge omvormer SE3500H, in combinatie met 13 stuks P300 optimizers (ook voor bestaande panelen) voor vermogensopname per paneel (inclusief internetmonitoring).
  • Van der Valk Pitched montagemateriaal (Er worden geïmpregneerde plankjes gebruikt, waar onze RVS dakhaken op worden geschroefd )
  • B16 installatieautomaat achter aardlekschakelaar
  • 15m voedingskabel YMvK 3x4mm2
  • 25m DC-bekabeling 4mm2 kabel (DC-zijde)
  • Aardingsmateriaal 4mm2
  • Verschuiven bestaande panelen
Montagekosten, elektrawerken en in bedrijf stellen pakket: € 670,00

Totaalprijs exclusief 21% BTW: € 4.260,00

Offerte 2
  • BenQ 335 Black Frame
  • SE3500H/P300 optimizers
  • vdValk montage
Totaalprijs exclusief 21% BTW:€ 4.780,00

Totaal WP Offerte 1: 10x300Wp = 3000Wp
Totaal WP Offerte 2: 8x327Wp = 2616Wp
Totaal WP Offerte 3: 8x 300Wp = 2400Wp
Totaal WP Offerte 4: 8x 335Wp = 2680Wp

Totaal WP bestaande installatie: 5x270Wp = 1350

De offertes zijn alleen voor uitbreiding op het dak van het huis en niet van de uitbouw of de garage.
Ons huis is met de achterkant 100% op het zuiden, zonder schaduw. Zadeldak met een hoek van ongeveer 40 graden.
Uitbouw van 2,40m diep en over breedte van het huis (buitenmaat 6,23m). Effectieve ruimte op het dak van de uitbouw is 2 meter i.v.m. afwerking gevelrand uitbouw.
Garage is 8,4m diep en 3m breed. Op het oosten.

Uitbouw en garage wil ik voor nu nog vrijhouden om in de toekomst uit te kunnen breiden. Ik heb me laten vertellen dat er op de uitbouw sowieso 8 panelen in landscape zouden moeten kunnen in een 15 graden hoek.

Wat is jullie eerste gedachten bij de offertes?

Ik heb zelf me twijfels bij het combineren van de oude installatie met nieuwe panelen en een nieuwe omvormer. Vooral vanwege de garantie op de bestaande installatie.
En ik vraag me af of het gebruik van de Sunpower panelen de investering waar is. Je krijgt 8x27WP meer voor een aanzienlijke meerprijs. En natuurlijk zit er ook meer en misschien wel betere garantie op de Sunpower panelen dat op de Axitec panelen en is de degradatie van panelen minder (volgens Sunpower zelf), maar is dit de meeprijs waard? En dan zouden de BENQ panelen misschien meer voor minder geld zijn? Maar is goedkoop niet duurkoop? Of zijn de offertes helemaal niet goedkoop?

Het mooiste zou zijn als de nieuwe panelen qua uiterlijk overeenkomen met de bestaande panelen.

Als laatste, mijn berekening van de huidige panelen m.b.v. het zonnepaneel topic op tweakers:
Paneel m² (mm) 1635150
Instraling 980
Graden dak 40%
Relative instraling 100
Inclination Factor 85
PV vermogen (Wp) 270
PF paneel 0,85

Berekening 264,6 kWh per jaar per paneel

Ons huis staat in regio Deventer, klopt bovenstaande een beetje?

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Wat je eens kan doen is uitrekenen wat 1 watt kost per offerte. Bijv benq 4780/2680.

Das dus €1,78 per watt.

Doe dat voor de rest ook. En je weet het verschil tussen een 275 paneel en een 330 paneel. Migjes zegt altijd: het kost net zoveel montage materiaal voor een 100 watt paneel als een 300 watt paneel. Mijn ervaring = 300watt zitten in de sweet spot.

Persoonlijk denk ik dat 1.78 veel geld is.

Weet je zeker dat je optimizers wilt. Je hebt ze namelijk niet nodig als je op 40graden vol zuid ligt. Het is alleen leuk als je per paneel wilt monitoren.

Eerlijk gezegd moet je richting 1 € per paneel gaan. Ikzelf had met eigen montage 0.83 cent.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Chielos schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:31:
Doe dat voor de rest ook. En je weet het verschil tussen een 275 paneel en een 330 paneel. Migjes zegt altijd: het kost net zoveel montage materiaal voor een 100 watt paneel als een 300 watt paneel.
Waarschijnlijk plaats je het in de verkeerd context, maar een 100 Wp paneel is veel kleiner uiteraard, en kan je meer panelen leggen, wat het montagemateriaal wel duurder maakt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reshi schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:15:
Het mooiste zou zijn als de nieuwe panelen qua uiterlijk overeenkomen met de bestaande panelen.
Hebben de buren dezelfde panelen?
Verkoop die huidige panelen aan je buren en leg nu je dak wel vol met 300 Wp panelen (tegenwoordig de redelijke standaard)

Op een te grote SMA omvormer, zodat je je andere dakvlak(ken) ook nog eens kan doen op dezelfde omvormer.
Kun je nog altijd kijken wat je met de huidige omvormer wil gaan doen naderhand.

Je houd altijd een verschil, in hoe de panelen er onderling uit zien. (bij de een wat minder verschil dan de ander wss).
Dus vandaar dat ik zeg vervangen en de nieuwe kunnen dan in 1 string of 2 stringen parallel op 1 ingang.
Is bekend welk bevestigingssysteem er is gebruikt bij de huidige panelen?
Anders heb je ook nog eens hoogteverschil straks, mocht je ze toch willen behouden.

Wat zijn de afmetingen van je huidige schuindak?

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2017 19:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• THW Mark
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 14:36
Beslissing ligt denk ik ook aan je budget, als dat beperkt is kun je je oude set verkopen.

Maar een ander gek idee, kun je je bestaande installatie niet gewoon verplaatsen naar je garage (of schuur). Als je een extra groepje trekt kan die tweede omvormer er toch gewoon naast? En dan heb je je hoog rendement panelen gewoon op je hoofddak op het zuiden..

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 06:43
Chielos schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:31:
Weet je zeker dat je optimizers wilt. Je hebt ze namelijk niet nodig als je op 40graden vol zuid ligt. Het is alleen leuk als je per paneel wilt monitoren.

Eerlijk gezegd moet je richting 1 € per paneel gaan. Ikzelf had met eigen montage 0.83 cent.
Ik ga uitrekenen wat de kosten per watt zijn bij elke offerte.

En ik heb denk ik liever ook geen optimizers. Leuk dat je omvormer in theorie langer meegaat, maar het probleem verleg je dan naar je optimizers en daar heb ik er dan 13 van... En het is natuurlijk wel geinig als je per paneel kan zien wat de opbrengst is, maar kan ook zonder :9

Zoals ik het nu bedenk gaat mijn voorkeur ook uit naar een installatie ernaast, zonder omvormers. Ik vind het idee van THW Mark wel wat. Dan heb ik op mijn hele dak ook allemaal dezelfde panelen en kunnen ze efficient geplaatst worden.

En qua type panelen? Zit er een goed merk tussen? Ik verbaas me erover dat er zoveel verschillende aanbieders van panelen zijn, maar beide installateurs maar met 1 of 2 type panelen komen.

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Pfoe.. merk panelen. Ik heb zelf canadian solars. Maar die zitten in het straatje ja solar etc. Chinees fabrikaat, net zoals zoveel. Ik heb geen idee hoe ze over 10 jaar zijn. Ik vond percium panelen belangrijk en dan kiezen wat het meeste wp per euro geeft.

Ik denk dat de benq en de panasonic er boven uit springen. Maar kost ook wat extra.

Bovenal, kies wat je mooi vindt.
Pagina: 1