WIFI aansluiting binnen een kantoren complex?

Pagina: 1
Acties:

• Tomansss
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02-2021
Wij zitten hier met een probleempje. Wij zitten in een complex met meerdere kantoren.
Tot voor kort was er een Wifi verbinding waar elk kantoor op kon aanmelden. Dit is nu gestopt en nu moet elk kantoor zijn eigen wifi verbinding regelen. In ons kantoor zitten ethernet poorten in de muur waar we het bekabelde internet uit kunnen halen. Deze komt vanuit de router die in een kast op de gang staat.

Nu is mijn vraag wat moeten wij aanschaffen om een goede wifi verbinding binnen ons kantoor te hebben?
Een zegt wel een router en de ander zegt juist geen router omdat er al een router is. Ook hoor ik de term Acces Point vallen. Ipv een router een acces point? Kost het over het algemeen veel moeite om een nieuwe wifi verbinding tot stand te brengen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
Je spreekt over een kantoor, dan wil je wel een betrouwbare verbinding en installatie.

Ga dus NIET bij coolblue 3 access points kopen, maar laat het over aan een firma die netwerken aanlegt en kan onderhouden.

Hoe groot is dat kantoor? Hoeveel mensen werken er?
Heb je een IT dienst?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Regel dit met de pandbeheerder!

Nog afgezien van de (crappy) meuk die je gaat kopen; wie zorgt er voor routing, portforwards, (dedicated) IP-ranges etc. etc. etc.?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Belangrijk is om te weten met hoeveel mensen je op kantoor zit en wat de eisen zijn van de wifi verbinding.
Hoe groot is het kantoor? Wat zit er aan storingen in de buurt? Welke dempingsfactoren heb je.
En zo zijn er nog wel meer vragen.

In sommige gevallen zal een standaard accespoint voldoende zijn. En soms werk je met een omgeving die beheerd wordt vanuit een controller.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 11:03
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:49:
Regel dit met de pandbeheerder!

Nog afgezien van de (crappy) meuk die je gaat kopen; wie zorgt er voor routing, portforwards, (dedicated) IP-ranges etc. etc. etc.?
Dat.. je wilt toch je eigen afgeschermde netwerkje gok ik. Lijkt me niet dat je wilt dat alle mede huurders ook bij jouw meuk kunnen omdat je alles in 1 broadcast domein gooit.

Hun weten ook hoe het ingericht is (eigen subnet per kantoor, eigen IPv4 of gewoon 1 dom plat ellendig netwerk). Dan kun je daar vervolgens een slimme keus op maken :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het klinkt juist alsof de gebouwbeheerders hun handen van de WiFi af getrokken hebben...

Hoe dan ook, wat al geroepen is klopt:
- als je deze vraag moet stellen, moet je dit niet zelf willen doen. Best-case ben je eenoog in land der blinden. Dat is niet goed genoeg voor zakelijke connectivity, en al zou je jezelf kunnen opleiden totdat je het goed snapt, dan ben je single point of failure die nooit meer met gerust hart op vakantie kan :o
- als de gebouwbeheerder het niet kan/wil regelen, neem zelf een competente partij in de arm om het voor je te doen, zowel design als implementatie als beheer. Ja, dat kost geld, maar reken eens uit wat verloren productivity je kost...

Om een idee te geven waar je aan moet denken:
https://www.securedgenetw...start-designing-your-wlan
http://www.networkcomputi...i-pitfalls-avoid/23845689

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomansss
We hebben het al gefixed. We hebben een goedkope TP-Link acces point gekocht met 450Mbps. Was een aantal uren google afzoeken hoe het werkend te krijgen maar inmiddels doet hij het perfect. We zitten nu met 6 man er op en tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomansss schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:09:
We hebben het al gefixed. We hebben een goedkope TP-Link acces point gekocht met 450Mbps. Was een aantal uren google afzoeken hoe het werkend te krijgen maar inmiddels doet hij het perfect. We zitten nu met 6 man er op en tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Je hebt het niet gefixed, je hebt zonder meer kennis dan een aantal uren google afzoeken (wat is jouw uurloon? Klinkt duur...) iets gedaan dat voor nu lijkt te werken.

Is security op orde?
Gaat het blijven werken als andere bedrijven in zelfde pand ook een random AP aanslingeren?
Wat doe je als het uitvalt?

Wederom, als je een paar uur moet googlen om out-of-the-box een enkele doodsimpele AP aan de praat te krijgen ben je *echt* niet degene die WiFi moet installeren of supporten in een zakelijke omgeving. Lees alsjeblieft die links hierboven door, bottom line is dat gedonder met WiFi tijd kost en tijd is geld, vooral als daardoor deadlines in het gedrang komen en/of kwaliteit van werk eronder lijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 28-09-2017 14:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ach ja, als je met zn zessen in een hokkie zit en wifi is niet noodzakelijk (want je kunt terugvallen op ethernet) dan kan zo'n simpel routertje/ap'tje wel voldoen. Maar idd, is je security wel op orde? Heb je zelf complexe wachtwoorden ingesteld en niet het standaard wachtwoord gebruikt? Zowel voor de verbinding als het control panel? Je wilt nl. echt niet hebben dat iemand van buitenaf even op jullie wifi gaat en door open netwerkshares gaat snuffelen. Of criminele activiteiten gaat uitvoeren via jullie verbinding of in naam van jullie bedrijf.
Als je over genoemde zaken niet zeker bent huur dan idd een professional in.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 11:03
Palomar schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:26:
Ach ja, als je met zn zessen in een hokkie zit en wifi is niet noodzakelijk (want je kunt terugvallen op ethernet) dan kan zo'n simpel routertje/ap'tje wel voldoen. Maar idd, is je security wel op orde? Heb je zelf complexe wachtwoorden ingesteld en niet het standaard wachtwoord gebruikt? Zowel voor de verbinding als het control panel? Je wilt nl. echt niet hebben dat iemand van buitenaf even op jullie wifi gaat en door open netwerkshares gaat snuffelen. Of criminele activiteiten gaat uitvoeren via jullie verbinding of in naam van jullie bedrijf.
Als je over genoemde zaken niet zeker bent huur dan idd een professional in.
Met een antiek consumentenaccesspointje de handel aan elkaar knopen is zoals gezegd gewoon dom. En je kan wel een supermooie key op je wifi zetten, maar als je gewoon een dom plat subnet doorlust... dan is een buurman die wat inplugt ook voldoende om toegang te hebben.
Ook al is dat wifidingetje misschien technisch voldoende voor een paar usertjes. Als dat al uren duurt om te configureren..dan kun je beter ander werk zoeken :)

Bottomline: Blijf aanklooien en duimen dat het werkt of iets wat daarop lijkt, of doe het goed. Imho is de eerste optie geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 28-09-2017 14:41 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
En als er gasten komen geef je hen de key waarschijnljk...

Ach, voor 6 personen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MAX3400

MAX3400

Tomansss schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:09:
We hebben het al gefixed. We hebben een goedkope TP-Link acces point gekocht met 450Mbps.
Goed geregeld! d:)b

Laat je het even weten als de DHCP-scope vol is van het gebouw en random mensen bij random koffie-automaten random roepen dat de WiFi zo **** is?

Verwijderd

Tomansss schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:47:
...... Deze komt vanuit de router die in een kast op de gang staat.

....
En deze router, "bedient" hij alleen jullie kantoor of ook andere kantoren? Heb jij volledige zeggenschap over dat ding? Hebben jullie een "eigen" internet aansluiting (glas, xDSL of kabel), of zit internet al in de (huur) prijs van het kantorencomplex?

Dit is namelijk cruciaal hier voor wat betreft de apparatuur die je gaat installeren.

P.S. Als je bv. een Cisco Meraki of een OpenMesh AP had genomen, dan was je in 5 minuten klaar met installeren. Alles op het web instellen (SSID, wachtwoord), nog vóórdat de AP nog verstuurd was. Bij ontvangst, installeren, aansluiten en wachten. In 15 minuten heeft de AP zijn hele configuratie opgehaald en zichzelf ingesteld. Letterlijk plug and play.

Maar het belangrijkste is het beheer over de router.

• Tomansss
We zaten eerst met alle kantoren op hetzelfde wifi netwerk. Nu hebben we onze eigen. Verder zitten we wel allemaal op 1 router. Ik heb het wifi ww aangepast en gasten krijgen inderdaad het wachtwoord. Ook heb ik de configuratie login verandert.

• MAX3400

MAX3400

Tomansss schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:37:
We zaten eerst met alle kantoren op hetzelfde wifi netwerk. Nu hebben we onze eigen. Verder zitten we wel allemaal op 1 router. Ik heb het wifi ww aangepast en gasten krijgen inderdaad het wachtwoord. Ook heb ik de configuratie login verandert.
Dat netwerk komt niet uit de luch vallen waar je nu je router hebt ingeprikt.

Maar gezien de diepgaande antwoorden op alle opmerkingen/vragen, is het wel duidelijk dat je absoluut niet weet wat de bedoelingnis noch welke risico's jij loopt/vormt samen met de andere huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomansss
Wat kunnen ict'ers vaak belerend overkomen. Ik heb het nu toch goedkoop opgelost. Zo paranoide ben ik niet dat mijn buurman met mij mee gaat kijken. Ik heb niks te verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16
Tomansss schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:32:
Wat kunnen ict'ers vaak belerend overkomen. Ik heb het nu toch goedkoop opgelost. Zo paranoide ben ik niet dat mijn buurman met mij mee gaat kijken. Ik heb niks te verbergen.
|:( Jij niet, maar je bedrijf wel.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 30-09-2017 19:36 ]

• MAX3400

MAX3400

Jij komt hier met een vraag in het Netwerken-subforum. Je krijgt van meerdere mensen grondig advies en vragen. Allemaal bedoeld om zo duidelijk mogelijk te maken/krijgrn dat JIJ niet zelfstandig moet gaan lopen klooien met een WiFi router van 6 tientjes.

Resultaat; het advies van (duurbetaalde) professionals negeren en nog commentaar leveren ook over onze houding.

Vind ik zwak en asociaal.

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
Maar wel wat te verliezen..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Verwijderd

Is goed. Plaats hier dan al je wachtwoorden van je e-mail accounts, je social media etc....

Want... je hebt toch NIETS te verbergen? Nou... laat maar zien dan....

Maar even zonder dollen: Dit kán fout gaan. En aangezien je geen systeem hebt om dat na te gaan of te tracken, merk je pas als het fout gaat als er ME (mobiele eenheid) op je stoep staat, want "iemand" heeft een bom mail gestuurd naar het Witte Huis vanaf een apparaat met 00:25:c4:d2:05:d8 als adres. Mag jij gaan uitleggen wie dat apparaat heeft.

Ach... je had toch niets te verbergen.... Maar jij wordt wel meegenomen....

En onze digibeten rechters, zullen je prompt veroordelen, want zij begrijpen niet jouw argumentatie (of ze begrijpen het juist wél goed)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomansss
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:54:
[...]

Is goed. Plaats hier dan al je wachtwoorden van je e-mail accounts, je social media etc....

Want... je hebt toch NIETS te verbergen? Nou... laat maar zien dan....

Maar even zonder dollen: Dit kán fout gaan. En aangezien je geen systeem hebt om dat na te gaan of te tracken, merk je pas als het fout gaat als er ME (mobiele eenheid) op je stoep staat, want "iemand" heeft een bom mail gestuurd naar het Witte Huis vanaf een apparaat met 00:25:c4:d2:05:d8 als adres. Mag jij gaan uitleggen wie dat apparaat heeft.

Ach... je had toch niets te verbergen.... Maar jij wordt wel meegenomen....

En onze digibeten rechters, zullen je prompt veroordelen, want zij begrijpen niet jouw argumentatie (of ze begrijpen het juist wél goed)....
toon volledige bericht
Jij bent paranoide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
En nu is het maar wachten tot het fout gaat met dat consumentenroutertje... Hoop voor je dat die router niet zo lek is als een mandje, anders ligt al je bedrijfsdata straks op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 20:16

Osxy

Holy crap on a cracker

Absoluut niet.

Er is zijn hele goede redenen waarom binnen de IT zo streng met beveiliging word omgegaan, het risico is namelijk zeer reëel. Naar mate mensen meer digitaal doen word de waarde van een digitale inbraak steeds meer waard, combineer het met het feit dat je het vaak onzichtbaar kan doen en je hebt een combinatie die niet te weerstaan is.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wel een beetje. TOTDAT het een keer fout gaat. Net als met de Nederlandse journalist die in NEDERLAND vanuit huis een ticket met KLM naar de USA had geboekt (voor zijn werk).
Hij werd op Schiphol ondervraagt waarom hij in Libië was geweest, welke kampen hij had bezocht, wat hij gedaan heeft etc....

Maar hij wat NOOIT in Libië geweest (paspoort stempels ontbreken, en zeker een Libisch visum ontbrak). Maar je kan hoog of laag springen, ze geloofde hem niet (ook niet dat je zonder een visum het land niet in komt.... stelletje debielen).....
Ik dacht dat hij geweigerd was op de vlucht, omdat hij "geen plausibele" verklaring kon hebben waarom hij in Libië was geweest (wat natuurlijk NOOIT was gebeurd).

Wat bleek? Vodafone (toevallig zijn internetprovider), had een tekort aan IP adressen, en heeft een blok aan IP adressen gekocht van Libië. Op zich geen probleem, alleen moeten die IP adressen geupdated worden in alle DNS servers etc... waarbij ook het land wordt aangepast. Dat was niet snel genoeg gebeurd, en deze IP adressen werden al uitgegeven.... aan.... natuurlijk, de journalist.

Als je dan een KLM ticket boekt met een Libisch IP adres.... tja..... dan ben je een "potentieel" terrorist vanuit Libië die een ticket boekt naar de VS.

En ook al kom je hier doorheen (door die "interview" van de Amerikanen), als ze je niet geloven zetten ze je op de "zwarte lijst", en mag je xxx aantal jaren de VS niet in.

Dus zo paranoia ben ik niet......

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Het is niet dat we belerend zijn, maar omdat we een gedegen oplossing voor je willen.

De oplossing die je nu hebt werkt, maar of dit de goede oplossing voor jullie is kan ik niet beoordelen. Echter weet ik wel dat dit niet veilig is. Als ik het op deze manier zou inrichten dat weet ik dat de continuiteit van het bedrijf in gedrang gaat komen. Voor ons betekent dit dat we de tent kunnen sluiten.

Wat zeker niet de beste oplossing is maar zeker een stuk veiliger is koop een router/firewall en zet accesspoint erachter.

Nogmaals niet de beste oplossing maar het is dat al een stuk veiliger.
Pagina: 1