Vraag

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik ben een nieuwe server aan het bouwen rond een ASRock Rack C236 WSI moederbord. Ik stoot echter op een bizar probleem: Ik krijg wel beeld via de HDMI-uitgang maar niet via de VGA-uitgang (ik heb helaas geen DisplayPort-scherm dus die uitgang kan ik niet controleren). We praten hier niet over een driverprobleem - het doet zich al voor vanaf opstarten (POST, BIOS,...). Afgezien hiervan werkt het nieuwe systeem schijnbaar volledig correct (ik kan probleemloos een Linux live-USB booten en gebruiken).

Ik heb het probleem vastgesteld met 2 verschillende schermen, 2 verschillende VGA-kabels, 2 verschillende processoren (Xeon E3-1245v6 en Celeron G3900, beide met Intel HD Graphics) en verschillende RAM modules. Het probleem doet zich zowel voor met de originele BIOS v1.00 als de laatste v2.10. De schermen gaan gewoon in power-save mode alsof er geen signaal aanwezig is. Enkel de onboard/integrated Intel HD Graphics worden gebruikt - er zit geen losse grafische kaart in het systeem. Andere componenten zoals harddisks zijn momenteel nog niet aangesloten.

Ik heb de handleiding en BIOS nauwgezet uitgepluisd maar kon niets vinden dat hint in de richting van het in- of uitschakelen van de VGA-uitgang.

Normaal gezien zou ik niet echt wakker liggen van de VGA-uitgang en gewoon HDMI gebruiken maar ik wil het nieuwe systeem gebruiken met m'n oude KVM switch die enkel VGA ondersteunt.

Op dit moment kan ik niet anders dan vaststellen dat het moederbord (gedeeltelijk) defect is, maar misschien zie ik iets stoms over het hoofd. Iemand ideeën alvorens ik een RMA indien?

[ Voor 23% gewijzigd door mahi op 27-12-2017 06:50 . Reden: Typo ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 dingen:

- in de manual wordt er gesproken over een HDMI jumper; geen idee wat dat ding doet maar mogelijk dat je daar iets mee kan/moet doen?

- in de manual staat ook dat je RAM kan toewijzen aan de IGP alsmede multi-monitor support kan inschakelen voor de IGP; dit staat niet in je startpost vermeld als "gedaan"?

Heb net een paar weken zelf een Kaby Lake NUC; ondanks dat Intel hier weinig over meldt in de handleidingen, blijken bepaalde features pas te werken toen ik het maximale geheugen had toegewezen aan de IGP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Vanaf Skylake is er geen VGA support meer.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In de handleiding staat op pag. 32 wat over wat je als Primary graphics adapter wilt gebruiken, misschien dat het nog uitmaakt als je die instelling verandert (ipv. PCIe > Internal).

En verderop staat wat over IGPU Multi monitor, daar ook al mee gespeeld?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TheBorg schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:17:
Dat zou wel erg vreemd zijn; het moederbord is Skylake (en hoger) gecertificeerd; waarom zit er dan een VGA-poort op?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:19:
[...]

Dat zou wel erg vreemd zijn; het moederbord is Skylake (en hoger) gecertificeerd; waarom zit er dan een VGA-poort op?
Dat vraag ik me dus ook af.

https://ark.intel.com/nl/...r-G3900-2M-Cache-2_80-GHz

Max Resolution (VGA): N/A

Dus die doet het echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:19:
[...]

Ik heb het net opgezocht maar de uitspraak van TheBorg lijkt te kloppen:
With the release of Skylake, Intel has officially dropped the support of the Video Graphics Array (VGA) interface. This means that if your monitor only support a VGA video connection, it’s probably time to upgrade that as well. Motherboards supporting the new Skylake processors will not come with VGA outputs and many do not come with DVI outputs either. Most boards supporting Skylake processors include HDMI and DisplayPort connections only.
Bron

Alhoewel het vreemd blijft dat er dan wel zo'n D-sub op het mobo gesoldeerd zit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 28-09-2017 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:15:
- in de manual wordt er gesproken over een HDMI jumper; geen idee wat dat ding doet maar mogelijk dat je daar iets mee kan/moet doen?
Je bedoelt HDMI_SPDIF? Dat is geen jumper maar een header ivm geluid over HDMI. Niet relevant in mijn situatie (ik ben enkel geïnteresseerd in een console).
- in de manual staat ook dat je RAM kan toewijzen aan de IGP alsmede multi-monitor support kan inschakelen voor de IGP; dit staat niet in je startpost vermeld als "gedaan"?
RAM is reeds standaard toegewezen (maximale grootte). Ik heb niet gespeeld met andere groottes maar het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat je hiermee moet spelen om simpelweg VGA aan de praat te krijgen (remember: HDMI werkt wel).

Multi-monitor ondersteuning heb ik aangezet maar dat maakt geen verschil. Volgens de helpfunctie van het BIOS heeft die optie enkel effect wanneer je een losse grafische kaart installeert en toch nog de onboard graphics wil blijven gebruiken (normaal schakelt die dan uit maar dat zou ook betrekking hebben op de HDMI-uitgang).
TheBorg schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:17:
Na wat nader opzoekwerk klopt dat inderdaad. Dit gegeven was me total ontgaan toen ik de onderdelen van m'n nieuwe machine bij elkaar zocht. Maar welke idioot plaatst nu een VGA-poort op een moederbord dat enkel werkt in combinatie met processoren na Skylake? De uitgang is ook netjes gedocumenteerd in de specificities en handleiding en ASRock heeft nog een hele sloot andere Skylake+ moederborden met VGA-uitgang.

Op bladzijde 10 van de ASRock C236 WSI gebruikershandleiding staat een schema waarin de VGA-uitgang afgeleid wordt uit de "Embedded DisplayPort" via een PTN3356 chip. Dat is een DisplayPort-naar-VGA omzetter. Dus het lijkt erop dat ASRock VGA aanbiedt via een onboard converter - niet native uit de CPU. Dat maakt mij verder weinig uit maar het moet natuurlijk wel werken.

Dus tenzij ik nog steeds iets stoms over het hoofd zie is er iets mis met de DisplayPort-uitgang (die ik helaas niet kan testen) of de PTN3356 converter.

[ Voor 0% gewijzigd door mahi op 28-09-2017 09:30 . Reden: Typo ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb ondertussen de Intel 6th Generation Core Family datasheet bekeken en er is inderdaad geen VGA-ondersteuning in Skylake (en uiteraard Kaby Lake). De datasheet spreekt echter wel duidelijk en herhaaldelijk over het gebruik van de embedded DisplayPort (eDP) voor een VGA-uitgang door middel van een externe converter (hoofdstuk 2.5). Dat is exact wat ASRock doet op de C236 WSI dus ik denk dat we ondertussen wel met zekerheid kunnen stellen dat de VGA-uitgang gewoon dient te werken.

Pagina's 127-130 van de Intel datasheet tonen de pinbezetting van de LGA1511 socket. De eDP-pinnen bevinden zich in het rechteronder kwadrant. Ik heb voor alle zekerheid de CPU nogmaals verwijderd en de pinnen in die opgeving nauwgezet gecontroleerd op beschadigingen maar dat lijkt allemaal in orde te zijn.

Ik vrees dat het defect zich op het moederbord bevindt en dat het een RMA-gevalletje gaat worden. Nog even afwachten wat ASRock zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Korte update: Na overleg met ASRock support zijn ook zij van mening dat er een klein maar vervelend defect aan het moederbord is. Jammer. Hopelijk meer geluk met het vervangingsexemplaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Laatste update: Ik heb ondertussen een vervangingsexemplaar en nu werkt de VGA-uitgang wel zoals verwacht! Er was dus wel degelijk iets mis met het m'n eerste bordje. Toch bedankt iedereen om mee te kijken naar het probleem!

Pagina: 1