Scherm (GPU?) opeens uit, wel weer aan na opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hallo! Ik was net Pubg aan het doen toen opeens mijn scherm uitviel en niet meer aan wilde. Mijn videokaart begon ook meteen veel zachter te draaien, maar was volgens mij niet helemaal uit. Na het opnieuw opstarten van de pc deed het scherm het weer gewoon, en was windows updates aan het installeren. Toen het scherm uitviel bleven de fans gewoon draaien en aan het geluid te horen ook de rest van de hardware. Waar zou dit door kunnen komen?

De reden dat ik nu al na 1 keer dat dit gebeurt een post plaats is omdat de pc net een dag in elkaar zit, en tot nu toe eigenlijk perfect heeft gedraaid (gisteren en vanmiddag).

Relevante software en hardware die ik gebruik:

GPU: Geforce windforce 1080 8gb
CPU: AMD Ryzen 1700x
Voeding: Seasonic focus plus 550
MB: Gigabyte AB350 gaming 3
CPU koeler: nzxt kraken x62
Scherm: Acer s231hl

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De temperaturen waren tot nu toe best normaal. De videokaart werd zon 75 graden. CPU rond de 50.

Alle reacties

• VosStijn
Update:

Zojuist een stress test gedaan met de gpu. Na ongeveer 5 minuten was de gpu 75 graden en viel hij uit. Het toetsenbord ook.. maar fans draaien nog, alle leds enzo doen het nog.

Ook knippert er een wit ledje op de gpu! Ik weet niet wat dit betekent maar zal kijken of het in de handleiding staat

• VosStijn
Nog een update:

Het knipperende witte led lampje betekent: Abnormal power supply. Wat dit precies inhoud en hoe ik het op kan lossen weet ik niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Op de site van geforce is hier weinig over te vinden.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58

Eren

Boss of this gym

Abnormale power supply ik zou zeggen dat je voeding het niet trekt of dat er iets mis mee is. Het beste wat je kan doen is de videokaart benchmarken in een andere computer die minimaal 600+ watt voeding heeft en als die daar het zelfde probleem oplevert weet je al hoe laat het is.

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

VosStijn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 01:12:
Nog een update:
Het knipperende witte led lampje betekent: Abnormal power supply. Wat dit precies inhoud en hoe ik het op kan lossen weet ik niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Op de site van geforce is hier weinig over te vinden.
Zitten beide PCIe connectoren wel goed aangesloten op de graka??
Het lijkt er nml. op dat óf je voeding het niet trekt, óf dat je niet alle twee de connectoren goed hebt aangesloten.

Je kickt nu trouwens 3x een losse reactie in een half uur tijd, daar worden ze hier niet blij van. :N
Je kunt beter in je eerste post de "Wijzig button" gebruiken en vervolgens de eerste post met de updates uitbreiden. ;)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Valt er niets uit de logs te halen?
"Abnormal power supply" gebeurtenissen worden naar mijn weten gelogd

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:31
Is de voeding wel genoeg? 550 lijkt me wat weinig voor een 1080? Kan me vergissen natuurlijk.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

TopsNL schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:15:
Is de voeding wel genoeg? 550 lijkt me wat weinig voor een 1080? Kan me vergissen natuurlijk.
550 is by far meer dan genoeg.

De 1080 trekt zo'n 175W, de processor nooit meer dan zo'n 95. Totale PC power komt waarschijnlijk niet boven de 300W uit.

Ik verwacht een defect in de PSU.

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 09:36
Ik ken de psu niet is die 550watt 80 plus rated ? Zo niet kan het zijn dat de psu minder of zelfs veel minder wattage genereerd en het systeem dus niet genoeg krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cuqebaqer op 28-09-2017 07:20 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001

Croga

The Unreasonable Man

Cuqebaqer schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:19:
Ik ken de psu niet is die 550watt 80 plus rated ? Zo niet kan het zijn dat de psu minder of zelfs veel minder wattage genereerd en het systeem dus niet genoeg krijgt.
Seasonic Focus heeft alleen 80+Gold en 80+Platinum rated PSUs. Daar zit het probleem niet.
(en zelfs al was het niet 80+ dan zou hij afgezakt moeten zijn naar net iets meer dan 50%. Niet heel erg waarschijnlijk)

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:31
Croga schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:19:
[...]

550 is by far meer dan genoeg.

De 1080 trekt zo'n 175W, de processor nooit meer dan zo'n 95. Totale PC power komt waarschijnlijk niet boven de 300W uit.

Ik verwacht een defect in de PSU.
Ik ben benieuwd wat het antwoord blijkt, met overklokken erbij had ik denk ik niet onder de 600 watt gekocht.

• VosStijn
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 05:05:
[...]

Zitten beide PCIe connectoren wel goed aangesloten op de graka??
Het lijkt er nml. op dat óf je voeding het niet trekt, óf dat je niet alle twee de connectoren goed hebt aangesloten.

Je kickt nu trouwens 3x een losse reactie in een half uur tijd, daar worden ze hier niet blij van. :N
Je kunt beter in je eerste post de "Wijzig button" gebruiken en vervolgens de eerste post met de updates uitbreiden. ;)
Deze videokaart heeft maar 1 PCIe connector. Klinkt vreemd maar ik heb het 10 kerr gecheckt en handleiding plus de website plus reviews zeggen allemaal dat het er 1 is. Misschien maakt het dan nog uit welke van de 2 connector vanuit de voeding ik aansluit? En excuses voor de reacties.
Switchie schreef op donderdag 28 september 2017 @ 05:43:
Valt er niets uit de logs te halen?
"Abnormal power supply" gebeurtenissen worden naar mijn weten gelogd
Waar kan ik die log vinden?
Dit is de psu
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 79,95

Ik heb best wel vertrouwen in mijn voeding en gpu dus ik ga het gewoon even allemaal losmaken en opnieuw aansluiten. Misschien heb ik idd wel gewoon een domme fout gemaakt ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Dat het een uitstekende voeding is wil niet zeggen dat alle voedingen die ze in dit segment geproduceerd hebben allemaal in orde zijn.
Je kan net een slechte te pakken hebben gekregen.

Maar goed, check je aansluitingen en probeer de kaart eens in een anders systeem te testen.

[ Voor 15% gewijzigd door CryRaven op 28-09-2017 10:52 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004

Nemesizz

Untouchable

Die 80 Plus rating is het rendement, niet het vermogen dat die levert.

Dus zelfs zonder 80 plus rating had die nog 550W moeten leveren (Seasonic is geen budget merk dus levert wel het vermogen wat op de specificatie sticker staat), maar trekt die gewoon meer power uit de muur (wat omgezet word in warmte).

Dus (even als voorbeeld) een 550W voeding met 80% rendement trekt bij volle belasting (die 550W) dan 660W uit het stopcontact. Het is dus niet zo dat die 'maar' 80% van die 550W kan leveren.

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 09:36
Nemesizz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:09:
[...]

Die 80 Plus rating is het rendement, niet het vermogen dat die levert.

Dus zelfs zonder 80 plus rating had die nog 550W moeten leveren (Seasonic is geen budget merk dus levert wel het vermogen wat op de specificatie sticker staat), maar trekt die gewoon meer power uit de muur (wat omgezet word in warmte).

Dus (even als voorbeeld) een 550W voeding met 80% rendement trekt bij volle belasting (die 550W) dan 660W uit het stopcontact. Het is dus niet zo dat die 'maar' 80% van die 550W kan leveren.
Ah bedankt voor de opheldering. Ik dacht altijd hij trekt 550 uit de muur en met het verlies word de output minder. Weer wat geleerd.

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Dit ruikt inderdaad naar een niet zo fijne PSU.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VosStijn
Oke... ik ben een idioot..er mag gelachen worden..

De voedingskabel zat niet goed in de gpu.. omdat ik echt alles heel zorgvuldig had gedaan naar mijn idee heb ik daar niet meteen naar gekeken toen het probleem ontstond. Net weer een stress test gedaan en gaat nu weer perfect.

Echt super dom omdat het ook gewoon zon klik systeem is. Heb geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Het is zon 6+2 aansluiting en de 2 pins zaten er wel volledig in, de andere 6 maar half..

In iedergeval bedankt voor alle reacties en ben blij dat het een simpele oplossing had en niet dat ik een nieuwe voeding moest gaan halen.. schaamte haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
VosStijn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:49:

De voedingskabel zat niet goed in de gpu.. omdat ik echt alles heel zorgvuldig had gedaan naar mijn idee heb ik daar niet meteen naar gekeken toen het probleem ontstond. Net weer een stress test gedaan en gaat nu weer perfect.

Echt super dom omdat het ook gewoon zon klik systeem is. Heb geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Het is zon 6+2 aansluiting en de 2 pins zaten er wel volledig in, de andere 6 maar half..

In iedergeval bedankt voor alle reacties en ben blij dat het een simpele oplossing had en niet dat ik een nieuwe voeding moest gaan halen.. schaamte haha.
Ach je moet maar zo denken: dat gebeurt mij nooit meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
VosStijn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:49:

Je zal heus niet de enige zijn die domme foutjes heeft gemaakt, zo leer je er ook van.

Maar goed, veel plezier met gamen ;)

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
VosStijn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:38:
[...]

Deze videokaart heeft maar 1 PCIe connector. Klinkt vreemd maar ik heb het 10 kerr gecheckt en handleiding plus de website plus reviews zeggen allemaal dat het er 1 is. Misschien maakt het dan nog uit welke van de 2 connector vanuit de voeding ik aansluit? En excuses voor de reacties.

[...]

Waar kan ik die log vinden?

[...]

Dit is de psu
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 79,95

Ik heb best wel vertrouwen in mijn voeding en gpu dus ik ga het gewoon even allemaal losmaken en opnieuw aansluiten. Misschien heb ik idd wel gewoon een domme fout gemaakt ergens.

er zit idd een verschil tussen je PCI-E connector (herken je aan 6+2pin)en je CPU connector( 8pin).
je moet ze wel op de juiste manier aansluiten.

• VosStijn
frankym schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:58:
[...]

er zit idd een verschil tussen je PCI-E connector (herken je aan 6+2pin)en je CPU connector( 8pin).
je moet ze wel op de juiste manier aansluiten.

Ja dit is goed gegaan, alleen de pcie connector heeft 2 aansluitingen omdat sommige gpu's 2 slots hebben. Die van mij heeft er maar 1 dus ik heb er gewoon 1 gebruikt die t handigst was. Maakt niet uit lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
VosStijn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:42:
[...]

Ja dit is goed gegaan, alleen de pcie connector heeft 2 aansluitingen omdat sommige gpu's 2 slots hebben. Die van mij heeft er maar 1 dus ik heb er gewoon 1 gebruikt die t handigst was. Maakt niet uit lijkt me?
Dat zou idd geen verschil moeten maken, er zitten 2 connectors per streng van je PSU .deze zijn er voor als je een gpu in crossfire of SLI wilt zetten. Vroeggha toen de videokaarten nog zoveel energie slurpte en 2 connectors nodig had per videokaart

Gelukkig werk je kaart nu wel weer helemaal .
Hopelijk mag je er nog lang van genieten 😉👍
Pagina: 1