[Routing] Hoe DNS instellen?

Pagina: 1
Acties:

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Ik heb in mijn win2k adv server twee netwerkkaarten zitten. Een voor LAN en een voor MxStream.

Als ik bijv. winroute instaleer gaat alles goed op IP-niveau, maar dns namen zijn niet te resolven. Hoe los ik dit op?

Ik moet op de 2000 server een DNS server draaien, want ik draai Active Directory.

Hoe zorg ik dat de werkstations ook namen kunnen resolven op internet?

Op de server internetten is geen probleem.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Beetje gaan spelen met DNS van Windows 2000..

Ten eerste staat je DNS server als root server ingesteld, dat doet 2000 helaas standaard. Als root server beschouwt hij zichzelf als de hoogste DNS server en zal dus al zijn ontvangen queries die hij niet kan oplossen behandelen alsof ze niet bestaan. Dit is op te lossen door in DNS in de forward lookup zone het eerste puntje weg te halen. Nu staat er als het goed is dat puntje en je domein. Na dat puntje te hebben weggegooid moet je de DNS service opnieuw starten.. Althans, dat schijnt genoeg te zijn, ik heb tot nu toe iedere keer de boel gereboot...

Als 2de moet je forwarders in vullen in de properties van je DNS server (zoekt en gij zult vinden) Hierop stel je in dat wanneer jou DNS server de domeinnaam niet aan een ip kan koppelen dat hij gaat zoeken bij die forwarders... Vul hier dus gewoon de DNS'en van je provider in. Voordeel hiervan is dat hij ook meteen een caching DNS server wordt en hij zal alle 'oplossingen' opslaan zodat hij de volgende keer zelf het antwoord kan geven (= sneller)

Als laatste stel je de DNS van je clients zo in dat ze gebruik maken van jou DNS... Op deze manier groeit je cache het snelst natuurlijk...

Succes...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toen je winroute gebruikte welke opties heb je toen gebruikt? Want ik draai hier een winroute routertje en als je daar gewoon de DNS forwarding aanzet kan je op zowel de server als alle werkstations alles.

Verwijderd

Negiator: jou optie werkt alleen als hij DNS niet gebruikt voor zijn interne netwerk.

Normaliter stel je de clients in met een verwijzing naar de interne DNS servers. Verder klopt het complete verhaal van Whizzer compleet.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Kijk eens aan... Iemand die er even goed de tijd voor heeft genomen! Tnx! Ik ga eerst nog even een Vigor DSL router aanschaffen en dan ga ik meteen de DNS configgen.

Bedankt!

Weet je toevallig ook een goede resource om mijn kennis van DNS is even uit te breiden? Liefst zo simpel mogelijk beginnen.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Op Whatis.com met de vraag over DNS, kom je best veel tegen zie ik... Ga daar eens tussen zoeken... Voor zover ik net zag, staat daar ook nogmaals jou probleem beschreven, alleen dan in het engels...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Pagina: 1