TV kamer in de 21ste eeuw loodsen (Dolby Atmos systeem)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• teebee.2.0
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2023
Mijn vraag:
Ik heb thuis een logitech z-5500 surround set, en wil na 13 jaar eens een upgrade doen, en dan wil ik het ook ineens goed doen, rekening houdend met een matig budget (max €1500), en wil een Dolby Atmos systeem plaatsen.
Door de layout van de kamer ben ik echter beperkt in mijn mogelijkheden (5m breed, 4m diep 2,5m hoog), plafond is van beton, dus inbouw speakers zal niet lukken.
Ik vrees ook dat ik beter voor 5.1.2 gaan dan een 7.1.2 (wegens geen ruimte achter de zitplaatsen, of is dit geen probleem?)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l8uyDhWm.jpg

Voor de luidsprekers dacht ik aan Dali Spektor of Dali Zensor pico type boxen, of de Q Acoustics 3020, en daar nog een center/subwoofer bij.
Dolby Atmos receiver heb ik nog geen flauw idee, ben totaal niet op de hoogte hiervan. Iemand raadde mij de Marantz-sr5011 of Denon AVR-X3300W aan.

Kan iemand mij wegwijzen/advies geven in dit voor mij onbekende audio bos?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

€ 1500 is een hoop geld, maar je hebt goed gezien dat dit in audio-videoland zeer snel op is. Vergeet ook niet dat je stap-voor-stap kunt sparen. Bovendien kun je altijd over de prijs onderhandelen! Dus gewoon eerst 2.0 > 3.0 > 5.1 > 7.1 > 7.1.4 of iets dergelijks. Je zou de zijspeakers in een 7.1 opstelling natuurlijk een stukje voor de achterspeakers kunnen ophangen en naar de bank toe richten. Voor Atmosgeluid hoef je natuurlijk niks in te bouwen. Je kunt ze ook gewoon aan het plafond of hoog aan de muur hangen. V.w.b. omhooggerichte, plafond-reflecterende Atmosspeakers, kun je dit het beste vergelijken met een soundbar. Het is meer immersie dan alleen stereo, of gewone surround, maar in vergelijking haalt het het niet bij echt geplaatste speakers.

Bij het kopen van een "surroundset" (tuner/versterker/blu-ray in één; plus 6 speakers) koop je vaak minder kwaliteit dan wanneer je een losse receiver en speakers koopt. Een tussenoplossing is het kopen van een receiver en daarnaast een compleet speakerpackage. In je geluidsopstelling zijn de stereo/front speakers, de center en (daarna) de subwoofer het belangrijkst. Alle andere kanalen (achter, zij, Atmos) zijn voor effecten. Het is aan te bevelen om de fronts en de center van hetzelfde merk en liefst ook dezelfde serie te laten zijn. Dan passen ze qua geluidsbeeld ook het beste bij elkaar. De rest mogen ten opzichte van de 3.0 uit andere series en van andere merken zijn.

Qua receivers kun je het zo gek maken als je wilt, maar dure merken bieden meestal niet meer opties, maar minder opties, dan goedkopere. Kijk dus gewoon bij gekende AV-receiverbouwers als Pioneer, Sony, Denon, Onkyo en Marantz. Een receiver uitzoeken is niet zo heel ingewikkeld gelukkig. Check de pricewatch en filter daar op de volgende dingen:
  1. Minimaal aantal benodigde speakerkanalen (5.1 en hoger aanvinken)
  2. Minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen (altijd minstens 1 of 2 meer dan je nu nodig hebt; voor 4k ook HDCP 2.2 kiezen)
  3. Benodigde opties kiezen (Spotify, 4k/3d passthrough, enz)
  4. Extra opties kiezen
Op de eerste 3 filter je en gooi je interessante receivers in de vergelijking, daarna is het enkel nog kijken welke verschillen jouw gekozen receivers hebben.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teebee.2.0
Welke set van boxen zou je me kunnen aanraden als ik een Denon AVR-X3300W aanschaf?

Bij een 5.1 set, moet je dan voor het 5.1.2 gedeelte eenzelfde merk boxen kopen om problemen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Nee dat maakt niet zoveel uit, wel word aangeraden de fronts en center van dezelfde serie te kopen voor klankverschillen.
Ik zou wel een goede subwoofer kopen die is nog belangrijker bij films dan een paar speakers in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teebee.2.0
Als ik voor 5.1.4 wil gaan, dan moet ik op zoek naar een andere receivers zeker?

Zijn er ook toestellen die je instant kan gebruiken, zonder op zoek te moeten gaan naar een extra versterker voor de 2 extra luidsprekers bovenop de 5.1.2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Met een budget van 1500 euro kun je volgens mij beter voor een 5.1 set gaan met een x2300 versterker.
Voor 5.1.4 heb je al een x4300 of vergelijkbaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 16:31
Die AVR-X3300W ondersteunt tot 7.2, dus je aansluitingen zijn gewoon "op" na 2 fronts, center, 2 rears, 2 sides en 2 subs

Het beste zou je kunnen gaan kijken naar bijvoorbeeld 11.2, waarbij je dus gelijk 7.2 hebt plus 4 heights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ja dan heb je een Denon x6300 nodig om het spul aan te sturen ha ha
Maak ook gelijk even een bestellijst, ben benieuwd hoe je dat gaat doen binnen het gegeven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:56
teebee.2.0 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:10:
Mijn vraag:
Ik heb thuis een logitech z-5500 surround set, en wil na 13 jaar eens een upgrade doen, en dan wil ik het ook ineens goed doen, rekening houdend met een matig budget (max €1500), en wil een Dolby Atmos systeem plaatsen.
Door de layout van de kamer ben ik echter beperkt in mijn mogelijkheden (5m breed, 4m diep 2,5m hoog), plafond is van beton, dus inbouw speakers zal niet lukken.
Ik vrees ook dat ik beter voor 5.1.2 gaan dan een 7.1.2 (wegens geen ruimte achter de zitplaatsen, of is dit geen probleem?)

[afbeelding]

Voor de luidsprekers dacht ik aan Dali Spektor of Dali Zensor pico type boxen, of de Q Acoustics 3020, en daar nog een center/subwoofer bij.
Dolby Atmos receiver heb ik nog geen flauw idee, ben totaal niet op de hoogte hiervan. Iemand raadde mij de Marantz-sr5011 of Denon AVR-X3300W aan.

Kan iemand mij wegwijzen/advies geven in dit voor mij onbekende audio bos?
Marantz SR6011 misschien een optie. deze kun je wel krijgen tussen een bedrag van de 625/700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Wel even checken of alle kanalen versterkt zijn. Mijn marantz 7010 ondersteunt 7.1.4 maar er zijn 2 kanalen niet versterkt, daar moet dus nog een eindversterkertje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teebee.2.0
Als ik het wil houden bij 5.1.2, is de Sony STR-DN1080 dan ook een goede keuze? Ik zie ook lovende reviews van dit toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teebee.2.0
Ik heb ondertussen een beslissing genomen en een Denon AVR-X2400H gekocht. Dus ik ga voor een 5.1.2 opstelling.

Dali Zensor 1 / Dali zensor Vokal vooraan, en voor surround Dali Pico, is dat een configuratie die zou werken? Indien ja, dan ben ik nog op zoek naar een oplossing voor de atmos speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@teebee.2.0 heb je ze ook zelf beluisterd?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teebee.2.0
Nee, nog niet, hopelijk begin komende week.
Pagina: 1