Fiberwave ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Mijn schoonouders gaan binnenkort een nieuw huis bouwen op een locatie waar nog geen kabel ligt. Glasvezel aan laten leggen is een optie, maar kost tientallen duizenden euro's.

Nu hebben we Fiberwave gevonden:
https://www.fiberwave.nl/diensten/

Kan hier alleen weinig ervaringen over terug vinden. Werkt met een straalverbinding, maar ik vraag me af of dit wel een beetje werkt.

Maak me vooral een beetje zorgen over hoe het werkt met slecht weer, betrouwbaarheid van de snelheid en of je bijvoorbeeld Netflix wel kunt gebruiken, gezien de opmerking over Bittorrent.

Zie er niets over op GoT, maar misschien heeft er toch iemand ervaring mee?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 17:11
Geen ervaring mee. Ziet er op zich niet malafide of zoiets uit. Maar gezien de gebruikte techniek en de focus op zakelijke verbindingen die ze zelf aangeven kan dit vrij kostbaar worden. Zeker in abonnementskosten.
Ik heb wel ervaring met straalverbindingen in het algemeen. Slecht weer kunnen ze meestal goed aan behalve als het echt heel slecht wordt (storm, slagregens) maar dat is nooit heel lang achter elkaar in NL.
Snelheid zou vrij constant moeten zijn maar dat hangt natuurlijk ook af van de backbone erachter. De link gaat tot een hoog punt en vandaar via een backboneroute het vaste netwerk in. Dat zijn ongetwijfeld gehuurde verbindingen dus rijst dan de vraag hoeveel bandbreedte daarop gereserveerd is per gebruiker.
Netflix kan eigenlijk altijd op alles. Ook op bijvoorbeeld 4G.
Over 4G gesproken: KPN 4G voor buitengebied (voor internet/telefoon) gecombineerd met schotel of digitenne voor TV?

Van hun website:
Geen datalimiet meer.
Downloadsnelheid van gemiddeld 20 Mbit/s
Voor een vast bedrag van 39,- per maand

Je krijgt een 4G-modem in bruikleen.

NB:Je geeft aan "geen kabel". Koperverbinding (KPN telefoonkabel) is ook niet aanwezig of beschikbaar?
Misschien een naburig adres checken op deze site?:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dank voor de inzichten, zal iig even op die link klikken.

Kosten vallen mij overigens nog mee. Rond de 60 euro per maand voor 20 Mbit.
Ben vooral benieuwd naar de betrouwbaarheid, maar dat zit volgens jou wel goed dus?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben een beetje bang dat het mooier lijkt dan het is.

- dubbele SPOF omdat alles eerst naar een mast gaat, dan naar ColoCenter, dan pas naar internet
- kosten zijn random; vrijblijvende site-survey is wel mogelijk
- PtMP kan zeer hoge latency hebben
- Fair Use policy; er staan op dit moment geen kleine letters/bepalingen op de site

Even ter illustratie; als je 8 uur per dag 4K NetFlix kijkt, verbruik je grofweg 2.5TB per maand. Geen idee of dat onder fair use valt, maar allicht kunnen ze e.e.a. toelichten aan je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@MikeyMan voor zover ik weet heeft KPN (of Ziggo) sowieso plicht om een kabel op te leven, kan echter de bron daar zo niet van vinden.

Daarnaast vind ik 60 euro voor alleen 20Mbit internet best wel een hoog bedrag. Je kan dan beter 4G voor thuis nemen (indien beschikbaar) of zelf een Tele2 abonnement afsluiten en de simkaart in een 4G router stoppen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
Geen buren in de buurt zodat je gezamelijk wat kan doen? Of iemand verderop waar je een eigen straalverbinding mee kunt opzetten?

Een goede straalverbinding is duur maar prima betrouwbaar. Vaak maken die gebruik van eigen gelicenceerde frequenties. Denk aan apparatuur van bv Radwin.

Verbindingen op de 'reguliere' wifi frequenties werken over het algemeen aardig, maar is wat meer afhankelijk/gevoelig voor storingsbronnen. Gezien de Unifi's op de foto's van Fiberwave gok ik dat hun 'gewoon' 2.4 of 5Ghz gebruiken.

Op de nieuwe lokatie zul je ongetwijfeld KPN koper kunnen krijgen. Misschien is dan ook wel (bundled) vdsl mogelijk. Dat al eens bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
rens-br schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:20:
@MikeyMan voor zover ik weet heeft KPN (of Ziggo) sowieso plicht om een kabel op te leven, kan echter de bron daar zo niet van vinden.

Daarnaast vind ik 60 euro voor alleen 20Mbit internet best wel een hoog bedrag. Je kan dan beter 4G voor thuis nemen (indien beschikbaar) of zelf een Tele2 abonnement afsluiten en de simkaart in een 4G router stoppen.
KPN heeft al jaren geen aansluitplicht meer, alleen een leveringsplicht. Door 4G en Digitenne kunnen ze daar ook aan voldoen zonder een kabel aan te leggen. Ziggo heeft nog nooit een aansluitplicht gehad.
Mocht de OP een aansluiting aanvragen via bijvoorbeeld mijnaansluiting.nl en het blijkt dat het dichtstbijzijnde bestaande hoofdnetwerk op meer dan 25 meter ligt dan wordt deze afgewezen en de aanvrager wordt doorverwezen naar Volker Wessels om op eigen rekening een kabel aan te laten leggen.
Nadat dat gebeurd is kan er een abonnement worden genomen.

@DJSmiley : vandaar mijn tip om het adres te checken op Fourstack, of anders een adres van de buren (huis is nog niet gebouwd lees ik namelijk).

@MAX3400 Dataverbruik van Netflix is ongeveer 3Gb per uur voor HD en 5Gb per uur voor UHD/4K.
Voor die laatste vraagt Netflix minimaal 25Mbit/s van jeverbinding en dat lijkt hier niet al mogelijk gezien de genoemde20 Mbit.
Dus als ik even reken met HD: 3Gb x 8 uur x 31 dagen = 744 Gb per maand. Nog steeds veel maar geen 2,5 TB.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 28-09-2017 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Barre73 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:26:
KPN heeft al jaren geen aansluitplicht meer, alleen een leveringsplicht.
Dan heb ik mij vergist. Bedankt voor de toelichting! :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Barre73 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:26:
[...]

@MAX3400 Dataverbruik van Netflix is ongeveer 3Gb per uur voor HD en 5Gb per uur voor UHD/4K.
Voor die laatste vraagt Netflix minimaal 25Mbit/s van jeverbinding en dat lijkt hier niet al mogelijk gezien de genoemde20 Mbit.
Dus als ik even reken met HD: 3Gb x 8 uur x 31 dagen = 744 Gb per maand. Nog steeds veel maar geen 2,5 TB.
Ondanks dat je correct zit met dat 4K dus niet werkt op 20Mbit aangeboden, heb je wel een klein rekenfoutje.

25Mbit / 8 = 3MB/s -> 10GB/uur -> 80GB/dag -> 2.4TB/maand ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:13:
[...]

Ondanks dat je correct zit met dat 4K dus niet werkt op 20Mbit aangeboden, heb je wel een klein rekenfoutje.

Nou, Netflix 4K is eigenlijk 15-16Mbit/s maar ze hebben het liefst 25Mbit/s zodat ze genoeg kunnen bufferen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MAX3400 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:13:
[...]

Ik maak geen rekenfout. Ik heb niet eens gerekend. Ik citeer alleen van de website van Netflix zelf...

"Als je series of films op Netflix kijkt, wordt per uur ongeveer 1 GB aan gegevens voor elke videostream in een standaarddefinitie en maximaal 3 GB voor elke HD-videostream verbruikt"

Laag (0,3 GB per uur)
Gemiddeld (SD: 0,7 GB per uur)
Hoog (beste videokwaliteit, tot 3 GB per uur voor HD, 7 GB per uur voor Ultra HD)

En gezien Robins opmerking over 16 Mbit/s voor UHD klopt dat dus wel.
16/8=2 *3600 = 7200 MB per uur. Ofwel circa 7 GB.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 28-09-2017 12:15 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dank voor alle replies, ik ga inderdaad even kijken naar 4G mogelijkheden. Zie dat KPN dat ook aanbiedt, ze zijn alleen niet echt open over de pricing.

Een kabel heeft m.i. Altijd de voorkeur, dus daar ook nog maar eens verder in verdiepen. Gevoelsmatig beter dan allerlei draadloos spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
@MikeyMan

*knip*. Dit is spam.

[ Voor 97% gewijzigd door rens-br op 13-10-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@Lmax

Hai Alexander. Dank voorr je respons. Ik ben van oudsher wat anti-draadloos. Als het even kan, ga ik altijd liever voor een kabel dan voor een draadloze oplossing. In dit betreffende geval is het nogal een prijskaartje wat er aan het aanleggen van de kabel hangt. Een kleine 25k heb ik begrepen. Dit zou dan gedeeld over drie huizen nog aardig aan de prijs zijn.

Mijn schoonvader heeft een eigen bedrijf, met noodzakelijkheid tot een stabiele verbinding. Ben een beetje bang dat als er bij wijze van spreken een vogel op de zender gaat zitten, de verbinding weg valt.
Ze hebben op zich geen behoefte aan bittorrent of snelle downloads. 20-30mbit zou voldoende zijn, maar die moet wel stabiel zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Overigens, hebben jullie ook evaring met diensten als Knippr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcapon
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Ik ken een aantal mensen/ bedrijven die via Fiberwave een verbinding hebben. Ervaringen lijken prima te zijn echter was de verbinding afgelopen maand bij 1 persoon (huishouden) niet stabiel. Diverse malen verbrekingen gehad. Leek te maken te hebben met het slechte weer. Verder wordt de snelheid e.d. wel gewoon gehaald die ze aanbieden.En Netflix is zeker mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door elcapon op 12-10-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Inmiddels zelf wat ervaring opgedaan, gezien m'n schoonouders toch voor de straalverbinding hebben gekozen.

Installatie is gedaan door iemand van Fiberwave zelf. Schoteltje is aan de pui gehangen, en de Lan kabel is buitenlangs naar de voordeur gegraven, alwaar deze het huis en daarna de kruipruimte in is gebracht. Gelijk de kruipruimte in was m.i. netter geweest, maar soit. Er is ook niet getest of e.e.a. werkt voor zover ik heb gehoord.

De geleverde spullen zijn m.i. van aardige kwaliteit (Ubiquiti) en behelsen het schoteltje en een POE Injector.
Er wordt geen modem en/of router meegeleverd. Router heb ik inmiddels zelf opgehangen, maar of er nog een modem nodig is, is even afwachten. Vorige week al gepoogd e.e.a. aan de praat te krijgen, maar toen was er geen installatie-document beschikbaar, met verbindingsmethode en wachtwoord e.d.
Inmiddels wel doorgekregen dat er PPPoE gebruikt moet worden, en het ip adres wordt ook toegekend, maar nog geen verbinding.

Tot nu toe ben ik nog steeds voorstander van een kabel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Inmiddels werkt het spul, bleek nog e.e.a. aan (her-) configuratie nodig aan de zijde van Fiberwave.
Het werkt dus, en lijkt redelijk stabiel te zijn de eerste week. Eens zien hoe het op de langere termijn houdt.
Pagina: 1