[SuSE 7.1] Subdomein * weg, en nieuwe erbij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16
Beste mede-twiekers,

Ik heb op mijn SuSE 7.1 bak met BIND 8 en Apache 1.3.14 een domein draaien (via nxs).
NXS stuurt *.domein.nl door naar mijn server.

Nu wil ik dus subdomeinen maken, maar hoe doe ik dat ?
Nu kan ik dus weetikveel.domein.nl intikken, ik kom altijd op dezelfde pagina uit (heb ook niks gedefineerd).

Hoe kan ik instellen dat als iemand naar www.domein.nl gaat, de site zeg maar ziet; bij moi.domein.nl naar mijn persoonlijke pagina gaat en bijv. bij bestaatniet.domein.nl niks ziet (pagina niet gevonden, maar dan client-side, en niet server-side)..

Ik heb Webmin geinstalleerd, maar ik ben nog redelijk Newbee wat Linux en DNS betreft...

Dan zet ik dit er ook nog maar ff bij:
Ik heb met ipchains mijn chello verbinding gedeeld, naar allemaal wintendo's in het netwerk.
Als ik op zo'n pc naar een domein ga die niet bestaat, krijg ik automatisch de homepage van mijn eigen server...

Kan iemand mij helpen ?

Bij voorbaat dank...

(PS: search gebruikt ;) )

edit:
Ik gebruik nu de WideXS methode (met n cgi scriptje die het subdomain uit de location header knipt), maar ik wil 'echte' subdomeinen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik denk dat je dan toch maar eens de DNS-HOWTO moet gaan lezen op www.linuxdoc.org ; die is er niet voor niks ;)
Kijk verder eens op www.isc.org, waar veel info over named (DNS-server) te vinden is.

Zorg in ieder geval voor goede beveiliging (DNS in chrooted omgeving, draaiend als non-root), aangezien je Named op gaat zetten voor de boze buitenwereld, internet genaamd.

Wat je nodig zal hebben zijn zogenaamde zone-files. Daar kan je alles over vinden in bovenstaande links.
En ga dit a.u.b. niet via webmin doen! Weet waar je mee bezig bent (maar dat geldt voor alle dingen die je onder Linux doet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
Op maandag 09 juli 2001 19:53 schreef nelske het volgende:
Tja ik denk dat je dan toch maar eens de DNS-HOWTO moet gaan lezen op www.linuxdoc.org ; die is er niet voor niks ;)
Kijk verder eens op www.isc.org, waar veel info over named (DNS-server) te vinden is.

Zorg in ieder geval voor goede beveiliging (DNS in chrooted omgeving, draaiend als non-root), aangezien je Named op gaat zetten voor de boze buitenwereld, internet genaamd.

Wat je nodig zal hebben zijn zogenaamde zone-files. Daar kan je alles over vinden in bovenstaande links.
En ga dit a.u.b. niet via webmin doen! Weet waar je mee bezig bent (maar dat geldt voor alle dingen die je onder Linux doet!)
Tsja, je hebt opzich gelijk, maar een keer moet de eerste keer zijn.

Ik check die links nu, en ga dan via SSH (ja, dat is me gelukt ;) ) proberen.

Weet iemand dan de oplossing op mijn 2e probleem ?

Dat als je naar een domein gaat wat niet bestaat, hij automatisch de index.htm uit de root httpdir pakt !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan in named gewoon met wildcards werken, die je naar een bepaald IP laat wijzen.
Als je dan bijvoorbeeld www.onzin.domein.nl intikt dat je naar dat ip van de wildcard gestuurd wordt. Of bijvoorbeeld www.fdjkls.domein.nl!
Alles wat niet gedefinieerd is als subdomein wordt dus doorgestuurd naar het IP dat je bij de wildcard opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
nee, ik bedoel dit dus:

een windows gebruiker gaat in zijn (of haar) browser naar www.bestaatniet.nl (dat domein bestaat dus niet ;) ).

mijn server deelt internet met ipchains.

maar de windows gebruiker ziet nu ipv een client-side 404, de root van www.domein.nl (dat is dus de mijne, aan de server gekoppelde)...

snap je m nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmzz daar zou ik zo niet echt een oplossing voor weten eigenlijk.
Overigens krijg je geen 404 als de FQDN niet gevonden kan worden ;) Er treedt dan gewoon een timeout op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keek eens hier bij hotscripts. Met dit script geef je op welke directory er aan een bepaald domein gekoppeld moet worden. Dus bijv. moi.domein.nl koppel je aan www.domein.nl/persoonlijke_directory/ enz.. Volgens mij bedoel je zoiets... (toch?)

Je provider moet wel zog. "wildcarded DNS" ondersteunen. Dat kun je makkelijk checken door bijv. voulezvouscoucheravecmoi.domein.nl in te tikken. Als je dan je normale index pagina krijgt heb je mazzel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Doen ze dat dan ook bij die redirect service van cjb of f2s (of t.net)? Kan ik me moeilijk voorstellen (zou wel kunnen, maar ziet er twijfelachtig uit)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
bedankt voor reacties; ik leg even de situatie uit:

ik heb bij nxs een domein geregged.
nu kan ik in hun control panel ook de DNS wijzigen.

je kan 3 records invullen, en die stonden er ook; nl. *, mail en nog een, die ik niet meer weet.

toen heb ik het ip wat erachter stond veranderd naar mijn eigen chello ip.

kan ik nu lokaal op mijn linux bak de subdomeinen defineren ?

ik wil dus dat als je naar bestaatniet.domein.nl gaat, de client niks vindt, dus een time-out ofzo, iig geen reactie van de server, want hij bestaat niet.

als je naar www.domein.nl gaat moet ie naar de www root gaan.

en bij moi.domein.nl naar een user root (de mijne bijv.).

ik wil dit niet doen met zo'n script als widexs gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/usr/bin/perl

if($ENV{'HTTP_HOST'} =~ /moi.domein.nl/i) {$url = "/~moi/"}

if($ENV{'HTTP_HOST'} =~ /forum.domein.nl/i) {$url = "/forum/"}

if($url eq "") {
$url="/index.htm";
}

print "Location: $url\n";
print "Content-Type: text/html\n\n";
print "<HTML><HEAD><TITLE>$ENV{'HTTP_HOST'}</TITLE></HEAD><BODY>\n";
print "

<A HREF=\"$url\">Klik hier om verder te gaan</A>
\n";
print "</BODY></HTML>";

das de widexs methode ;)
en ik wil dus 'echte' subdomeinen.

heb de DNS-Howto gelezen die nelske vertelde, maar aangezien ik op dit gebied (BIND/DNS) echt een leek ben, en mijn engels nou ook weer niet zó perfect is, kwam ik er niet uit...

kan iemand echt een stap voor stap uitleg geven of linken ?
of anders hoe je het in webmin doet, want dat lukt me ook niet...

alvast bedankt..

------
ff de specs:
DNS: BIND 8
Apache: v1.3.14
Webmin: v0.87
Verbinding: Chello
Domein geregged bij: NXS
*.domein.nl is doorgestuurd naar'm'n IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
Virtual Hosts met Apache. Kijk even in je apache config. Aan het eind staat een voorbeeld. Kijk ook even hier: http://www.apache.org/docs-2.0/vhosts/name-based.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echte subdomeinen zul je met dat account helaas niet kunnen maken waarschijnlijk.

Er blijven dan alleen namebased virtual (apache) hosts over of eventueel een script dat inderdaad de host-headers afvangt (doet virtual hosts ook ;) ) Dit werkt alleen met clients die HTTP1.1 ondersteunen en dus een hostheader meesturen. Gelukkig ondersteunen alle moderne browsers HTTP1.1
voor andere services zijn er ook name based virtual hosts. Er zijn echter ook services waarbij dat niet mogelijk is. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan FTP-servers. Hierbij is name based virtual hosting gewoon onmogelijk!!

Volledige subdomeinen zal je niet kunnen maken, aangezien je waarschijnlijk geen toegang hebt tot de DNS-servers die voor jouw domein zorgen. Zodoende kan je dus ook niet de zone-files aanpassen. Verder zou je er nog niet heel veel aan hebben waarschijnlijk, aangezien je waarschijnlijk maar 1 extern IP adres hebt.

De DNS-server die je dus thuis hebt draaien gaat dus ook niet werken voor mensen die van buitenaf proberen te verbinden; daarvoor moet deze DNS-server geregistreerd staan voor het domein ;) Je kan hem dus alleen voor je interne netwerk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
ok, bedankt voor de lange reply !

ik zal es n aardig mailtje sturen naar het bedrijf waar ik mijn domein heb geregged.

ik kan nu wel inloggen op een bepaald deed van hun site, en dan m'n DNS aanpassen, maar idd, ik heb maar 1 IP, dus dat heeft niet veel nut.

ik wil dus eigenlijk:
ftp.domein.nl - alleen ftp
www.domein.nl - alleen www
ssh.domein.nl - alleen ssh

snap je ?
nu kan ik wel ssh.domein.nl invullen in putty, en dat werkt wel, maar in de browser kan ik daar ook heen gaan, en dat wil ik dus eigenlijk niet...
Pagina: 1