Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal!

Ik heb een vraag, mijn huidige laptop is 4 jaar oud en zoals dat bij mij eigenlijk iedere 4 jaar is, hij is op en valt eigenlijk letterlijk uit elkaar. Ik ben toe aan een nieuwe.

Ik ben nu met de komst van de 8th gen processors heel erg aan het twijfelen wat ik moet doen.

Ik ben een zeer intensieve gebruiker van mijn laptop. Hij staat eigenlijk altijd wel aan als ik thuis ben. Ik gebruik nagenoeg ieder adobe pakket van Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere, After Effects, Auditon etc. Dit gebruik ik deels ook voor mijn werk. Het liefst werk ik ook met meerdere programma's tegelijk. Daarnaast ben ik sowieso iemand die vaak veel schermen open heeft staan. Zo nu en dan wil ik wat gamen dat zijn niet de hele zware games maar ik probeer qua videokaart wel altijd zo hoog mogelijk zonder een game laptop te hebben (Op dit moment kijk ik naar laptops met de GTX1050.

Mobiliteit is voor mij ook altijd heel erg belangrijk geweest ik wilde altijd max 14 inch (best een ding met een goeie GPU. Omdat ik tegenwoordig mijn eigen laptop niet meer gebruik voor mijn hoofdwerkzaamheden en ik hem daardoor iets minder vaak mee hoef te nemen op pad is de wens voor een compacte laptop iets op de achtergrond geraakt, in zoverre dat het ook een 15 inch mag zijn maar dan het liefst met de dunne randen langs het scherm zoals Dell en Asus hebben.

Alles op een rijtje ik kijk naar:
i7 processor
16 gb ram
Het liefst een m.2. SSD
GTX1050
Max 15 inch in zo compact mogelijke behuizing.

Yes ik weet het, ik zoek een alles kunner in een zo compact mogelijk jasje, iets dat elkaar nogal bijt.

Nu dacht ik dat het het beste is om te wachten op de 8e generatie processors. Ik ben erg gecharmeerd van de nieuwe Asus Zenbook Flip 15 UX561 die net voor de ifa geïntroduceerd werd. Deze heeft alles wat ik zoek en een i7-8550u processor. Deze laptop komt uit tegen kerst heeft Asus me verteld.

Máár nu realiseer ik me eerlijk gezegd pas sinds gisteren het verschil tussen een u en HQ processor. ik heb begrepen dat de eerste 8th gen HQ laptops nog een hele tijd op zich laten wachten (begin volgend jaar?). En als ik benchmarks lees voor zover ik ze begrijp is de i7 8550U ongeveer gelijk aan de i7 7700HQ in prestaties? Al heeft de eerste meer cores en kan die dus beter multitasken? Heb ik dat goed begrepen?

Ik heb ook zitten kijken naar Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T deze laptop.

Tot kerst is wel ongeveer het uiterste dat ik nog kan en wil wachten op een nieuwe laptop.

Wat zouden jullie in mijn geval doen, wachten op de Asus Zenbook Flip 15 met een i7-8550U processor of de Asus Zenbook Pro met nagenoeg gelijke specs maar dan met een i7-7700HQ

Kunnen jullie mij adviseren over wat de beste optie lijkt voor mijn toch wel intensieve gebruik? Wachten tot de flip 15 en daarvoor gaan?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Verwijderd

Beide hebben 4 cores en 8 threads. Alleen de 8550U is een stuk zuiniger dan de 7700HQ.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Biedt deze laptop b.v. niet precies wat je wilt?
pricewatch: Acer Aspire A715-71G A715-71G-70FK

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je nog voorkeur hebt voor mat of glimmend scherm, dan heeft dat ook invloed op je keuze.
Bij de buren (https://nl.hardware.info/...tops-tot-1099-euro-review) is net ook de Aspire getest. De conclusie was daar toch dat het een beetje tegenvalt wat er voor 1000 euro is te halen. De Aspire-7 krijgt daar wel een Award.

Ik denk dat je niet al te zwaar moet tillen tussen 7e of 8e generatie processor. De winst tussen de generaties is meestal maar een paar procent. De komst van een 4 core 15W (de nieuwe U-serie) tegen een 45W HQ van de vorige serie zou in gebruiksduur op batterij uit moeten maken. Het is even afwachten op reviews waar de nieuwe 4-core U-serie op uit komt. Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.

Als na 4 jaar bij jou een laptop aan z'n eindje is, kijk dan eens naar (steviger) zakelijke modellen (Dell Lattitue, Lenovo T-serie). Asus en HP hebben ook vast wat in dat segment, maar daar weet ik uit mijn hoofd de modelnummers niet van.

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:31:
Beide hebben 4 cores en 8 threads. Alleen de 8550U is een stuk zuiniger dan de 7700HQ.
4C/8T en zuiniger idd, maar ook wel een groot verschil in kloksnelheden, boost niet megerekend.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het eens doornemen. Al is het wel zo dat ik absoluut geen Acer wil. Ik had uit ervaring in het verleden geen goed gevoel bij Acer. 4 jaar geleden was een acer model het enige model dat bood wat ik zocht... een grafische kaart zo'n beetje onderaan klasse 1 / bovenaan klasse 2 in een 14 inch laptop. Na lang twijfelen heb ik hem toch gekocht, kostte toen 999€ en was een van de meer 'high end' laptops van Acer en had specs die vaak enkel bij veel duurdere laptops te vinden waren toen. . Ik heb het echt een kans gegeven maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n gammele laptop gehad.

Nu is het inmiddels zover dat de onderkant van de laptop met plakband aan de toetensbord behuizing vastgeplakt zit. Schroeven begonnen er al vrij snel spontaan uit te vallen. gelukkig kon ik ze meestal meteen terug schroeven en omdat ik ook schroefjes kwijt raakte heb ik nog nieuwe gekocht. Inmiddels zijn nog maar enkele schroefgaten te gebruiken omdat bij de meesten het schroefdraad van de behuziing afgebroken is en ze dus geen grip meer hebben. Ik gebruik de laptop intensief maar doe echt niets dat dit zo zou moeten veroorzaken. De laptop is in de 4 jaar ook nooit gevallen ofzo. Geen enkele aanleiding om dit zo te hebben.

Daarnaast heb ik 4 jaar lang met meerdere onderdelen zoals bv het toetsenbord (toetsen die snel blijven hangen) en touchpad (die het regelmatig een tijdje niet deed) het gevoel gehad dat het echt slechte kwaliteit was, en de laptop dus niet voor niets zo'n goede specs had voor die prijs.

Dat alles heeft ervoor gezorgd dat ik me voortaan níet meer over laat halen door een leuke prijs met goede specs als het om een Acer gaat.

Mijn huidige laptop is een Acer Aspire V7 https://www.coolblue.nl/p...v7-482pg-54208g52tii.html

Qua specis is de laptop overigens nog best ok. ik heb meteen in het begin de cache ssd vervangen voor een grotere, en een half jaar geleden ging de hdd kapot en heb ik die vervangen voor een SSD. De laptop is nog steeds wel snel en alles, maar het feit dat hij met plakband aan elkaar zit is niet echt representatief.

Qua budget zou ik overigens het liefste onder de 1500 blijven maar wil voor de perfecte laptop evt wel iets omhoog gaan richting 1800. Maar dat is wel de max.
Ik vind het lastig dat er zo weinig nog bekend is van de nieuwe UX561 Flip 15. Hij zal starten bij 899 zeggen ze, maar als ik realistisch ben en naar de specs die ik wil kijk moet ik me realiseren dat hij toch echt al snel richting 1500 - 1600 euro zal gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 23:24 ]

• CliffB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 16:07
Hier testen ze de nieuwe processor tegen de 7th gens (ook HQ). Ze hadden helaas alleen nog de nieuwe i5, maar het ziet er best goed uit, vooral als je meerdere processen runt heb je merkbaar verschil. Als je sowieso al voor een U-lijn wilde gaan en kan wachten adviseren ze dat te doen. Met de HQ zijn ze minder expliciet.

https://www.notebookcheck...-comparison.244318.0.html

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

CliffB schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:22:
Hier testen ze de nieuwe processor tegen de 7th gens (ook HQ). Ze hadden helaas alleen nog de nieuwe i5, maar het ziet er best goed uit, vooral als je meerdere processen runt heb je merkbaar verschil. Als je sowieso al voor een U-lijn wilde gaan en kan wachten adviseren ze dat te doen. Met de HQ zijn ze minder expliciet.

https://www.notebookcheck...-comparison.244318.0.html
Vooralsnog halen programma's als Adobe AE niet het maximale uit meerdere cores.
Momenteel ben je beter af met een hoog geklokte quad dan een laag geklokte hexa

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie concrete voorbeelden!

Ik had zelf dit ook al gezien: http://laptopmedia.com/hi...-and-detailed-benchmarks/

Maar ik weet te weinig van benchmarks om ieder resultaat te begrijpen.

Het is niet zo dat ik sowieso dat ik sowieso voor een u-lijn wilde gaan. Ik dacht wel met de goede beloftes om op een 8th gen te wachten. Máár ik kwam er toen pas later achter dat er en HQ en U variant is uberhaupt. Ik was me daar nooit bewust van. Tot de nieuwe laptops met HQ wachten vind ik nog wel een ding, dat wordt wel heel lang. Maar daarom twijfel ik heel erg of het uberhaupt zin heeft om te wachten op een 8550u tov 7700HQ.

Ik las ergens dat het appels en peren vergelijken is, omdat HQ meer gericht is op snelle high performance laptops en een U meer voor lichte eenvoudigere laptops. Maar goed, het snelste van de U is dat een HQ uit de vorige serie, dat is een beetje de vraag. Maar ik proef een beetje dat het niet zo heel veel verschil maakt? En bij mijn gebruik er bij beiden laptops weinig verschil merkbaar zou moeten zijn? Op energieverbruik na dan? Maar dat laatste vind ik niet zo'n probleem. Tuurlijk is het tof om 12 uur op 1 accu te kunnen werken maar als het 6 uur is of 4 vind ik dat ook prima. Mijn huidige laptop gaat ongeveer 2 - 3 uur op 1 accu en dat vind ik niet echt een probleem. Voor op reis of onderweg heb ik een Surface pro. Zolang het niet minder is dan bij mijn huidige laptop vind ik het prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 09:53 ]

Pagina: 1