Overplaatsen videokaart ASUS laptop K53S-K55A.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MSI 123
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo,

Ik heb thuis een laptop gevonden die 4/5 jaar geleden kapot is gegaan. Wat hier aan mankeert is dat hij niet meer oplaad en de plek waar de oplader in gaat gesmolten is. Ik zou dit kunnen laten repareren voor 200 euro is mij verteld in de computer winkel, maar dit zou de laptop zelf bijna niet meer waard zijn mocht ik het laten repareren dus daarom heb ik deze toen weg gestopt. Wel zit hier nog een videokaart in.

Hierna heb ik een nieuwe laptop gekocht, maar in de nieuwe laptop zit geen videokaart.

Nu vroeg ik mij af of ik van die oude kapotte laptop de videokaart er uit kan halen en deze in de nieuwe laptop kan stoppen.

De oude laptop is een ASUS, met model nummer K53S. De videokaart die hier in zit is een Nvidia Geforce GT540M 1GB.

De nieuwe laptop waar ik de videokaart in zou willen zetten is een ASUS K55A.

Is dit mogelijk?

Groetjes.

Beste antwoord (via MSI 123 op 09-08-2018 16:45)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee. Dat kan niet om drie mogelijke redenen, waarvan er minimaal 1 waar is:

- Incompatible MXM slot waardoor de kaart niet werkt
- Geen MXM slot waardoor de kaart helemaal niet over te plaatsen is
- Koelsysteem wat niet samen gaat met die videokaart

Wat je defecte laptop betreft: die 200 euro is waarschijnlijk gerekend voor een nieuw moederbord om dat het DC-in circuit bij dat soort laptops gewoon lekker op het moederbord geplempt is daarbij een probleem (bijv. kortsluiting) met de voeding een probleem op het moederbord wordt. Soms kan je de DC-in Jack en waar nodig ondersteunende componenten voor minder dan 10 euro vervangen. Als de laptop het bijvoorbeeld nog wel deed op de accu, dan is er verder niks stuk. Als dat ook niet ging is er natuurlijk wel een kans dat het hele moederbord stuk is, of dat er zo veel stuk is dat het niet rendabel is om te repareren.

Als ik bijv. een moederbord van een MacBook binnen krijg en dat voor 120 euro aan arbeid en 5 euro aan componenten te herstellen is, dan is dat het geld nog wel waard. Dan kan een laptop van 1000+ euro weer een tijdje mee! Met een ASUS heb je net een andere balans van kosten en baten...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Nee de videokaart zit gesoldeerd.

Maar bij die asus serie gaat de dc Jack vaak kapot. En is vaak ook goed te vervangen. Voor veel minder dan die 200 euro. Om je een idee te geven de Jack zelf kost een paar euro.

[ Voor 15% gewijzigd door .Maarten op 27-09-2017 15:17 ]

• MSI 123
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07-2022
Oke bedankt Maarten. Dan zou ik dus voor 100 euro al prima klaar kunnen zijn?

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:42
MSI 123 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:14:
Hierna heb ik een nieuwe laptop gekocht, maar in de nieuwe laptop zit geen videokaart.
Hoe bedoel je in de nieuwe laptop zit geen videokaart.
Ik weet niet exact welk model je hebt van de ASUS K55A maar volgens mij hebben ze op zijn minst een integrated Intel Video chipset

Bla Bla Bla

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee. Dat kan niet om drie mogelijke redenen, waarvan er minimaal 1 waar is:

- Incompatible MXM slot waardoor de kaart niet werkt
- Geen MXM slot waardoor de kaart helemaal niet over te plaatsen is
- Koelsysteem wat niet samen gaat met die videokaart

Wat je defecte laptop betreft: die 200 euro is waarschijnlijk gerekend voor een nieuw moederbord om dat het DC-in circuit bij dat soort laptops gewoon lekker op het moederbord geplempt is daarbij een probleem (bijv. kortsluiting) met de voeding een probleem op het moederbord wordt. Soms kan je de DC-in Jack en waar nodig ondersteunende componenten voor minder dan 10 euro vervangen. Als de laptop het bijvoorbeeld nog wel deed op de accu, dan is er verder niks stuk. Als dat ook niet ging is er natuurlijk wel een kans dat het hele moederbord stuk is, of dat er zo veel stuk is dat het niet rendabel is om te repareren.

Als ik bijv. een moederbord van een MacBook binnen krijg en dat voor 120 euro aan arbeid en 5 euro aan componenten te herstellen is, dan is dat het geld nog wel waard. Dan kan een laptop van 1000+ euro weer een tijdje mee! Met een ASUS heb je net een andere balans van kosten en baten...

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
MSI 123 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:29:
Oke bedankt Maarten. Dan zou ik dus voor 100 euro al prima klaar kunnen zijn?
Als je zelf een beetje handig bent en kunt solderen kan het zijn dat je voor nog geen 5 euro klaar bent.
Maar als je de laptop uit elkaar draait en wat foto's maakt van de dc Jack dan kunnen wij wel kijken hoe goed het te vervangen is. Het is natuurlijk altijd even moeilijk om met 100% zekerheid te zeggen dat dat inderdaad het probleem is maar het is een zwak punt van die serie. Ik heb inmiddels een 25 van die dc jacks vervangen. Allemaal afgeknapt achter de Jack bij het bochtigje wat naar de print gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarchelHoek schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:36:
[...]

Hoe bedoel je in de nieuwe laptop zit geen videokaart.
Ik weet niet exact welk model je hebt van de ASUS K55A maar volgens mij hebben ze op zijn minst een integrated Intel Video chipset
Absoluut. Maar een kaart is een los ding wat je eruit kunt halen en mogelijk over kunt zetten. Integrated of onboard video is geen kaart. Er zit dus geen kaart in.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1