• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11-2023
Op dit moment heb ik thuis mijn Nikon D3200 met een aantal lenzen liggen waar ik de afgelopen jaren veel plezier aan heb beleefd. Ik merk echter dat het laatste jaar, sinds de geboorte van de kleine, de camera zelden is gebruikt.
Ik heb al genoeg zooi mee te nemen en een camera met evt extra lenzen (complete tas) gaat dan niet snel mee.
De camera op mijn smartphone vind ik dan helaas kwalitatief weer niet goed genoeg.
Ik wil wel graag wat kunnen pielen met de instellingen en houd bijv. van een mooie DoF.

Mijn D3200 gaat in ieder geval van de hand en wil hier iets anders voor in de plaats kopen.

Wat is je beschikbare budget?
- Dit zal +- 700 euro zijn.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
- Ja, maar deze zal ik ook gaan verkopen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
- Het liefste moet deze natuurlijk breed inzetbaar zijn. Camera is voor alledaagse uitjes, vakanties, maar ook wat portret van de kleine.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
- Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
- Een compacte camera die goed mee te nemen is, maar waarbij je niet heel veel inboet op kwaliteit.

Gewenst bereik?
- Over het algemeen is zoom niet heel belangrijk. Ik kan me zeker situaties voorstellen waar ik dit graag zou willen, maar besef me ook dat al mijn wensen eigenlijk niet helemaal samen kunnen. Vandaar dat ik dan dus het liefst iets inlever op bereik.

Zelf zat ik op dit moment te kijken naar de:

Sony RX100 III
Sony A6000

De RX100 omdat deze compact is en altijd is mee te nemen.
De A6000 omdat deze al wel wat compacter is dan de d3200, maar toch ook wat meer mogelijkheden heeft mbt lenzen.
De A6000 kan indien nodig altijd een zoomlens op.. Dat gaat bij de RX100 niet lukken.

Keuzes keuzes keuzes...

Anoniem: 124228

Ik zou voor een Leica gaan :)

Grapje, heb je al eens naar een systeem camera gekeken?

Laatst bij een fotohandel wat bodies gezien van Pentax en de recentere bodies (als de K-70) zijn super compact. Samen met een compacte prime (dus geen zoom lens) heb je een super compacte camera.

Je zou ook je huidige body kunnen houden en kijken voor een compacte prime (en dan evt. je ander lenzen kunnen verkopen).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 124228 op 27-09-2017 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-07 16:46
A6000 + Zoomlens = Toch al snel weer een tas(je).
Alleen met de kitlens is die camera interessant als zijnde compact systeem, Dit geld overigens ook voor Micro Four Thirds (Olympus, Panasonic) zodra je daar iets anders dan een pancake kitlens opzet ben je al snel weer terug bij af: Een tas vol lenzen die je thuis laat staan.

De RX-100 III (of Panasonic tegenhangers) is de enige optie waarbij je winst boekt op de vlakken waar je dat wenst zonder dat je (teveel) op scherptediepte en kwaliteit inlevert.
Met een band om je nek hangen of in je broekzak steken en je hebt hem altijd bij de hand zonder dat het in de weg zit.

Alternatief zou een RX10 of Panasonic FZ1000/2000 zijn, Dat is iets compacter dan de D3200 met kitlens of kleine prime. Maar neemt al snel 3x zoveel ruimte in als de RX100.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:45
Ik heb zelf een A6000 aangeschaft voor mijn vakantie in Bali begin dit jaar. Daarnaast een 18-200 objectief tweedehands gekocht.

Achteraf zou ik denk toch voor een RX100 zijn gegaan. Ik merk toch dat, ondanks dat het geheel toch relatief compact is, het toch nog dusdanig groot is om alledaags mee te nemen.

• Skeuomorf
Anoniem: 124228 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:58:
Laatst bij een fotohandel wat bodies gezien van Pentax en de recentere bodies (als de K-70) zijn super compact. Samen met een compacte prime (dus geen zoom lens) heb je een super compacte camera.

Je zou ook je huidige body kunnen houden en kijken voor een compacte prime (en dan evt. je ander lenzen kunnen verkopen).
Had inderdaad ook een prime liggen. Dit was helaas ook nog niet compact genoeg. Ook met alleen deze lens nam ik hem niet vaak genoeg meer mee.
Vandaar dat ik zat te denken aan de A6000. Deze is dan toch nog net iets compacter. (Uiteraard zonder een grote zoomlens er op ;) )
Sato schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:42:
De RX-100 III (of Panasonic tegenhangers) is de enige optie waarbij je winst boekt op de vlakken waar je dat wenst zonder dat je (teveel) op scherptediepte en kwaliteit inlevert.
Met een band om je nek hangen of in je broekzak steken en je hebt hem altijd bij de hand zonder dat het in de weg zit.
Daarom neig ik inderdaad ook voor een compact als de RX100 III te gaan.
Mole schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:44:
Ik heb zelf een A6000 aangeschaft voor mijn vakantie in Bali begin dit jaar. Daarnaast een 18-200 objectief tweedehands gekocht.

Achteraf zou ik denk toch voor een RX100 zijn gegaan. Ik merk toch dat, ondanks dat het geheel toch relatief compact is, het toch nog dusdanig groot is om alledaags mee te nemen.
Bedankt voor je reactie. Is dit ook te groot voor alledaags gebruik met een kleine lens?
Snap dat je de 18-200 wat minder makkelijk meeneemt :9
Het voordeel hiervan vind ik namelijk dat je net iets flexibeler bent tov de compact.

• Mole
@Skeuomorf De kitlens is zeer compact en de 30/35mm primes zijn volgens mij ook niet zo groot.

Het blijft echter een groter apparaat dan een RX100, die je wanneer die uit staat eenvoudig in je jaszak stopt. Dat gaat mij met de A6000+ kit en mijn kledingstijl en maat niet lukken.

Edit: Spijt heb ik echter niet hoor, ik ben vorige week de pyreneen in geweest en was toen wat blij met mijn 18-200 en een compacte body. Iedereen die met een 2kg+ set de berg op moet lopen, phew...

[ Voor 26% gewijzigd door Mole op 27-09-2017 16:25 ]

Anoniem: 975399

Ik Zou gaan voor de A6000 omdat het een systeemcamera is waarbij je zo veeel meer mogelijk heden hebt!

• Mole
@Skeuomorf @Anoniem: 975399

De A6000 heeft zeker meer mogelijkheden, maar de vraag is of TS deze überhaupt nodig vindt.

Volgens mij is vraag portablility vs mogelijkheden/IQ

IQ zit bij zowel A6000 en RX100 wel snor. Mogelijkheden zijn inderdaad wat minder. Daarintegen kan TS de RX100 altijd met zich meebrengen. TS geeft aan dat hij graag fotos maakt van zijn/haar kleine. Kinderen zijn nogal onvoorspelbaar en het is lastig in te plannen wanneer je je gear bi de hand moet hebben. Een RX100 biedt de oplossing door hem altijd bij de hand te hebben.

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de Nikon + zoomlens te houden voor geplande uitjes, de rest te verkopen en daarnaast een RX100 te nemen.

Als je in de regio Leiden woont zou je mijn A6000 wel even mogen testen voor je de keuze maakt.

Anoniem: 975399

Dat is wel waar.. dan zou ik net als @Mole de 100x kopen maar wel je nikon houden voor ‘speciale’ uitjes

• Skeuomorf
Dat is zeker een optie. Laat het wel zo zijn dat ik de opbrengsten van de Nikon wilde gebruiken voor de aanschaf van een andere camera.
Wellicht moet ik van die gedachte afstappen, de Nikon behouden en een compact aanschaffen voor de alledaagse activiteiten.

• Mole
Lenzen zijn meer waard dan de body. Daar krijg je niets meer voor. Verkoop en paar lenzen (ik weet niet welke je hebt) houdt er 1 waarmee je meer zoom of hebt dan met een RX100 en dan zou je al een stap in de goede richting moeten zijn.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Ikzelf heb naast m'n DSLR een Canon Powershot G7X. Deze gebruik ik 99,9% van de tijd.

Mijn broer - sinds 2 weken vader - heeft sinds 2 maanden de G7X mark II en heeft z'n DSLR nooit meer aangeraakt. De beeldkwaliteit, ook bij minder licht, is gewoon erg goed.

Dat zal met de Sony RX100 serie ook zo zijn. De G7X was echter heel erg goedkoop voor ons en qua bediening vind ik ze net wat gemakkelijker (en configureerbaar). De Sony RX100 serie heeft bij de hogere modellen het voordeel van een uitklapbare EVF die best wel goed is. Dat kan een argument zijn om voor de Sony te gaan.

Ik snap je opmerking over de zoomlens niet, de RX100 heeft al een zoomlens.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik vind het jammer dat de RX100 maar een 24-70mm lens heeft (net zoals de Panasonic LX15). Voor portretten of closeups is dat toch aan de te korte kant.
Canon doet het beter met een 24-100mm f1.8-2.8 lens op de GX7 II en de G5X.
Maar de 24-100mm lens van Canon is volgens mij weer iets minder scherp.
De G5X is hard toe aan een update (heeft nu een paar grote nadelen, vooral op het gebied van traagheid) maar er zijn volgens mij geen conctrete aanwijzigingen. En hopelijk wordt de 24-100mm lens dan ook nog wat verbeterd.

Ik wacht zelf op een opvolger van de G5X (of een soortgelijke camera van een andere fabrikant: 1 inch sensor, 24-100mm f1.8-2.8 lens, kantelbaar scherm). Die heeft tenminste een goede viewfinder en gebruiksvriendelijke bediening.

Andere compacte opties zijn bijvoorbeeld (compacter dan een Sony A6000 met lens):
https://www.kamera-expres...x-dmc-gx80-12-32mm-zwart/
https://www.kamera-expres...ii-zwart-14-42mm-ez-zwart

[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 28-09-2017 14:05 ]

• Mole
PageFault schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:52:
I

Ik snap je opmerking over de zoomlens niet, de RX100 heeft al een zoomlens.
Ja ik gebruik de term zoom verkeerd. Ik bedoelde eigenlijk een groter zoom bereik, tot 200 mm oid.

• PageFault
Mole schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:08:
[...]

Ja ik gebruik de term zoom verkeerd. Ik bedoelde eigenlijk een groter zoom bereik, tot 200 mm oid.
Ah, het telebereik :) Ja dat is wat minder. Je kunt voor jezelf nagaan wat belangrijk is. Of eerst een compact camera en later een bridge of A6000 + tele(zoom)lens erbij.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Waarom geen mft? Qua compactheid en gewicht vergelijkbaar met A6000, meer keus in lenzen (ook qua kwaliteit). Sensorsize houdt net het midden tussen de 1'' en aps-c, en voor wat betere onderwerpisolatie zijn er best aardige snelle primes. Ik zou bv. ook eens denken aan bijv. een Olympus omd em-10ii met 14-45mm (28-84mm equivalent) kitlens en een 25 mm Panasonic 1.7-25mm (50mm equivalent), wat binnen een budget van zo'n €700 zou moeten lukken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

bobcom schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:19:
Waarom geen mft? Qua compactheid en gewicht vergelijkbaar met A6000, meer keus in lenzen (ook qua kwaliteit). Sensorsize houdt net het midden tussen de 1'' en aps-c, en voor wat betere onderwerpisolatie zijn er best aardige snelle primes. Ik zou bv. ook eens denken aan bijv. een Olympus omd em-10ii met 14-45mm (28-84mm equivalent) kitlens en een 25 mm Panasonic 1.7-25mm (50mm equivalent), wat binnen een budget van zo'n €700 zou moeten lukken.
Dit is precies wat ik heb gekocht om precies de reden van de topicstarter. Alleen de 40-150mm ipv een prime. (Die telelens past gewoon in mijn jaszak)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeuomorf
Bedankt voor alle reacties.

@psyBSD , jij hebt de Olympus aangeschaft?
Heb je een goede keus gemaakt? (Gezien je dezelfde beweegredenen had als ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:24
Fujifilm xe2 met een pancake er op. Is al wat ouder, maar wat mij betreft maakt Fuji cameras met de meeste funfactor. Prachtige kleuren en fijne bediening.

https://www.flickr.com/groups/fujifilmxe2/pool/

http://cameradecision.com...-view-size-comparison.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Skeuomorf schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 00:01:
Bedankt voor alle reacties.

@psyBSD , jij hebt de Olympus aangeschaft?
Heb je een goede keus gemaakt? (Gezien je dezelfde beweegredenen had als ik)
Ik ben er heel blij mee, zeker nu ik de controles door heb. Maar mijn referentiekader was een 400D, een 10 jaar oude camera. Dat speelt ook mee, Signal-Noise ratio van de EM10 MK2 ligt mijlen voor op wat ik had. Maar de bokeh van de kitlens @42mm-f/5.6 is niet te vergelijken met de 50mm f/1.4 op APS-C. (duh), logisch)

Ik ben heel blij met de tele-lens, maar soms mis ik een lichtsterke prime vanwege de DoF. En welke wil je dan, 17, 25 of 45mm... Ik heb keuzestress. :|

Als ik een nadeel moet noemen, de evf steekt toch wel uit in je jaszak. Maar ik heb hem bewust gekozen vanwege de viewfinder, Anders had ik een e-pl of Panasonic gekocht.

De oly gaat nu weer overal mee naartoe. Waar de canon thuis bleef liggen. Ik heb al ~7000 clicks in 4 maanden... 8)7

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Nu online
gebruikershaes schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 02:09:
Fujifilm xe2 met een pancake er op. Is al wat ouder, maar wat mij betreft maakt Fuji cameras met de meeste funfactor. Prachtige kleuren en fijne bediening.

https://www.flickr.com/groups/fujifilmxe2/pool/

http://cameradecision.com...-view-size-comparison.jpg
Kan je uitleggen wat je met funfactor bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:24
@wokkelz Voordat ik de overstap naar Fuji had gemaakt, gebruikte ik de Nikon 3200 en daarna de 5200. Hoewel prima camera's stoorde ik me aan het feit dat ik steeds menu's in moest duiken om de settings aan te passen. Nou kan je een duurdere Nikon nemen met meer klikbare controls, maar deze zijn ook gelijk gigantisch van formaat.
Ik heb momenteel een XT-1. Deze is weliswaar meer uitgebreid qua functies dan de XE-2 die ik eerder noemde, maar de XE-2 heeft genoeg dials en knopjes waar je moeiteloos mee kan spelen. Voor mij maakte dit fotograferen een stuk interessanter en plezieriger. De EVF is voor mij ook een groot pluspunt, want je ziet meteen welk effect het aanpassen van de settings heeft. Ook zijn de Fuji lenzen uitstekend en een stuk goedkoper dan goed Nikon of Canon glas.
Oh en niet te vergeten de WOW factor van de Fuji jpgs. De kleuren spatten er echt van af en dat is bij overige merken toch een stuk minder.

[ Voor 8% gewijzigd door gebruikershaes op 05-10-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
gebruikershaes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:26:
@wokkelz
...Ook zijn de Fuji lenzen uitstekend en een stuk goedkoper dan goed Nikon of Canon glas. ...
Kun je dat nader verklaren, want ik ben het hiermee niet eens?
Vooral goed gebruikt glas is imho voor Nikon/Canon duidelijk goedkoper.
Verder ontbreekt er nogal wat. Een telezoom tot 200mm met f2.8 of 300mm met f4 vind ik in het aanbod niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik weet niet welke lenzen goedkoper zijn van Fuji, maar ik schrik steeds van de prijs van het huidige aanbod van lenzen (helaas, want ik zou de stap graag maken).

Het aanbod is sowieso nog steeds echt veel te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Misschien heeft hij het over FF glas tegenover het APS-C glas van Fuji. Dan is het niet zo gek dat Fuji goedkoper is: de sensor is immers flink kleiner.
Pagina: 1