Instellingen vlan, foutief verkregen dhcp range. Ubiquiti XR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bartisabel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-08-2021
Mijn vraag
Is er iemand die weet hoe ik op mijn managed switch het ingestelde vlan kan ontvangen van de router

Relevante software en hardware die ik gebruik
..Ubiquiti.edgerouter x, managed switch linksys model LGS 308

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In router op wan ip adres dhcp verkregen van telenet, 78,.. range, thuisnetwerk op de lan 10.1.0.2 eth1 .Verbinding van router eth 1 naar poort 1 default managed switch.
Vlan 30 toegevoegd eth 1.30 10.10.0.2. dhcp server op router ingesteld.

Instelling op managed switch vlan 30 aangemaakt vlan 1 default vlan trunk verkeer komt untagged binnen.
Op poort 7
pvid 30 untagged vlan 1 untagged 7 .

Ik krijg ip adres in 10.1.0.2 range en niet 10.10.0.2 voor access point op managed switch.

Graag hulp, ik zie het licht niet meer,.. 8)7

Mvg, Bart

...

Beste antwoord (via bartisabel op 28-09-2017 23:53)

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Op een Edgerouter X heb je nog iets met vlan-aware als toggle maar het zou simpeler kunnen zijn. Als je meerdere interfaces gekoppeld hebt aan switch0, dan moet je je vlan ook aanmaken op switch0 en niet aan de fysieke interface.

U+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
VLAN verkeer tussen routers en switches is tagged, poorten naar je eindgebruikers zijn untagged.

• bartisabel
Dit weet ik maar de andere configuratie heb ik ook al opgezet blijft hetzelfde, krijg enkel 10.1.0.2 door en niet 10.10.0.2. 10.10.0.2 is wel pingbaar als ik met eerste ip verbonden ben.

Mvg, Bart

• bartisabel
Vraag mij eigenlijk af, van de router naar de switch 1 vlan 30 eth 1.30 over de trunk natif vlan1 tesamen met 2 verschillende ip kan je dit ergens instellen dat ik voor eth1 vlan en poort meegeef en voor eth1.30 dit ook instel want als ik beide 10.1.0 ,.. 10.10.0.,, kan pingen is volgens mij het dhcp van vlan en router ip gedeelte oke, maar moet deze ontdubbeling ook kunnen wijsmaken aan de managedswitch. De vraag is: is mijn redenering juist en waar doe ik de instelling?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Op een Edgerouter X heb je nog iets met vlan-aware als toggle maar het zou simpeler kunnen zijn. Als je meerdere interfaces gekoppeld hebt aan switch0, dan moet je je vlan ook aanmaken op switch0 en niet aan de fysieke interface.

U+

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
Ik heb een beetje moeite met je omschrijving van je netwerktopologie, kan je het misschien wat verduidelijken met een schematische tekening of ondersteunen met screenshots? Dat je beide kan pingen is normaal volgens mij, de router zorgt voor inter vlan routing totdat je dit blokkeert in de firewall.
Pagina: 1