Welke Windows op oud systeem?

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo mede Tweakers,

Een maat van mij heeft zo goedkoop mogelijk een redelijk systeem proberen te samenstellen.

Nu heeft hij ouder hardware( 7 jaar oud)? Zo iets..

Het moederbord dat gebruikt is een asus rampage 3 gene, officieel ondersteund dit moederbord Windows 7 en 8. Maar geen Windows 10.

Is het aan te raden om Windows 7 of 8 te gebruiken zodat de driver support in orde is? Of moet Windows 10 gewoon werken? Op internet lees je tegenstrijdige dingen.

De ene website beweerd dat Windows 10 onder de motorkap het zelfde is als Windows 7. De andere beweerd dat het wel op elkaar lijkt maar dat driver support juist het vlak is waar de twee os systemen erg van elkaar verschillen.

Graag hoor ik van jullie wat volgens jullie de beste zet is.

Ps. Dx12 is totaal niet interessant voor hem en dus ook geen reden om naar Windows 10 te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Windows 10 gaat prima werken. Vaak heb je geen drivers meer nodig, vind Windows ze zelf of kun je nieuwere versies ophalen bij de fabrikant van het betreffende chipje.
Windows 10 loopt ook nog prima op Core2Duo PC's uit 2007, dus moet op jouw hardware ook wel draaien.

• ronald92
  • Niet online
Het systeem zit wel op x58 chipset waar ook geen support meer voor is. Gaat dit geen problemen opleveren?

Meestal als mensen over oude systemen hebben wordt de chipset nog wel gesupport

• Kaalus
  • Niet online
Nee hoor, maakt niks uit. Windows pakt zelf de beste drivers dan voor de chipset.
De chipsets voor socket 775 worden officieel ook niet meer ondersteund, en ik vraag me af of die voor sokcet 1155 nog wel officieel support krijgen. Toch werkt Windows 10 dan prima ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Zorg voor voldoende geheugen en kijk of je voor een SSD wil gaan. Dan loopt elk systeem van 7 jaar oud nog prima. Kijk ook of je de BIOS lekker optimaal in kan stellen. Dus oude ondersteuningen uitzetten.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Blijft een risico voor mobo drivers, al kan windows de default driver installeren, het kan zijn dat die bepaalde delen van de mobo functies niet herkend.

• Kaalus
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:13:
Blijft een risico voor mobo drivers, al kan windows de default driver installeren, het kan zijn dat die bepaalde delen van de mobo functies niet herkend.
Soms zijn er wel geupdatet drivers via de fabrikant van de chip(set). Zijn die er niet dan kun je altijd proberen de Windows 8 drivers te installeren. Wil vaak ook prima :)

• ronald92
  • Niet online
Ik zal iets meer informatie moeten geven, het systeem loopt nu op een oude hdd en Windows 10. Duurt ongeveer 5 minuten voordat het systeem opgestart is.

Me maat is binnenkort jarig, nu hebben we bedacht dat we hem een SSD gaan geven. Eventueel met een Windows versie dat beter bij de hardware past.

Ik weet dat de audio driver al niet goed werkt op het moederbord met Windows 10. Kan wel installeren maar in de driver kan niks aangepast worden. Normaal kan je binnen de driver bepaalde instellingen wijzigen.

Daarom vraag ik nu ook of het misschien beter is om een oudere Windows te gaan gebruiken waarbij de ondersteunen gegarandeerd is

• Shaggy_NL
Ik zou eerst helemaal geen stuurprogramma's updaten. Wanneer je W10 net vers geïnstalleerd hebt (en je netwerkkaart werkt) dan gaat hij na een uurtje ofzo zelf de overige stuurprogramma's binnenhalen. Je zal je verbazen dat alles gewoon geïnstalleerd wordt. Ik zou zelfs geen eigen stuurprogramma's daarna installeren, wanneer het systeem voor een dag zo gewoon stabiel draait.
ronald92 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:25:
[…]
Ik weet dat de audio driver al niet goed werkt op het moederbord met Windows 10. Kan wel installeren maar in de driver kan niks aangepast worden. Normaal kan je binnen de driver bepaalde instellingen wijzigen.
Zit je niet op de verkeerde plek te kijken voor de geluidskaart-instellingen? Ik moet steeds al die rot systray-icoontjes hier weer uitzetten, wanneer ik W10 vers heb draaien op een 4 à 5 jaar oud systeem. En heb je deze instellingen nodig? (dat je geen instellingen zoekt, omdat ze er zouden moeten zijn, ook al gebruik je ze niet).
…nu hebben we bedacht dat we hem een SSD gaan geven. Eventueel met een Windows versie dat beter bij de hardware past.
Ik denk dat je na die SSD een heel andere bak voor je hebt.

[ Voor 55% gewijzigd door Shaggy_NL op 27-09-2017 15:30 ]

• ronald92
  • Niet online
Dat het met een SSD een hele andere pc gaat worden is geen verassing... Haha

Dus er is geen enkele reden om op Windows 7 te blijven, 100% zeker naar Windows 10 gaan?

• Shaggy_NL
Is het een Intel-gebaseerde PC/chipset? Dan verwacht ik al helemaal geen problemen. (Alhoewel de AMD-stuurprogramma's bij W10 ook best prima op orde zijn).

• ronald92
  • Niet online
Shaggy_NL schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:42:
Is het een Intel-gebaseerde PC/chipset? Dan verwacht ik al helemaal geen problemen. (Alhoewel de AMD-stuurprogramma's bij W10 ook best prima op orde zijn).
Kan je het OS ook forceren om naar deze drivers te zoeken, of gaat het 100% automatisch bij installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Dit gaat in ieder geval automatisch, maar kan even duren nadat je voor het eerst op je bureaublad komt, na de verse installatie. Ik kan je zelfs aanraden om na deze eerste keer na zo'n 15 à 30 minuten even het systeem opnieuw op te starten. Na de 1e keer "normaal" inloggen laat je hem gewoon wat pruttelen (en houd hem in het begin wakker). Hij zal dan zelf de boel gaan installeren.

Ook kan je het forceren door hem te laten zoeken naar Windows Updates, maar mijn ervaring is dat dan (zeker na een installatie) dat hij dan alles tegelijk op z'n kiezen krijgt en het er niet sneller op wordt.

Overigens zal hij tussendoor ook nog stuurprogramma's bijwerken, wanneer deze er zijn. Zo had ik op alle systemen hier opeens een nieuwe USB3 driver staan van begin 2017, terwijl de systemen eind 2016 geïnstalleerd waren. Wat mij betreft een mooi systeem. Je kan overigens sinds W10 v1703 (momenteel de huidige) zien bij: Bijwerken en beveiliging > Windows Update: Geschiedenis van updates, welke drivers er geïnstalleerd zijn. Je hebt daar in ieder geval drie categorieën.
- Kwaliteitsupdates
- Stuurprogramma-updates
- Overige updates

Overigens komt er over zo'n 2 weken een nieuwe (half jaarlijkse) build van W10 uit. Dat zal v1709 zijn, maar dat zal wel wat te laat zijn voor de nieuwe "Grand installation" van het systeem.

• ronald92
  • Niet online
Oké thx voor de info en zullen waarschijnlijk aankomend weekend of begin volgende week mee aan de gang gaan
Pagina: 1