Vraag

• Theofiel B
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-01 19:32
Goedemorgen,

ik ga binnenkort m'n zolder verbouwen. Ik heb een aantal consoles staan welke ik allemaal wil koppelen aan 1 grote switch welke vervolgens naar m'n beamer gaat. De consoles:

- PS 2
- PS 3
- Nintendo Wii
- Nintendo Wii U
- Nes classic mini
- PC (MSI Nightblade)

in de nabije toekomst

- Nintendo Switch
- PS4

Tot slot heb ik ook nog een Raspberry pi3 waar ik nog misschien een virtual console van wil maken.

Ik hang m'n beamer aan het plafond en wil daar eigenlijk niet teveel kabels aan hangen en dus werken met een switch. Daarnaast wil ik al het geluid over een surround set of soundbar met woofer.

Hebben jullie een idee voor de switch? Alle consoles komen in een op maat gemaakt wandmeubel en de switch komt daar achter te zitten. Het liefst dus 1 die ik kan bereiken met een afstandsbediening. Indien nodig zonder externe infrarood ontvanger en dat deze dus wel ergens vooraan komt te zitten voor het bereik van de afstandsbediening.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen en/of welke switches er zijn? En hoe ik dit met het geluid kan oplossen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• akam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-03-2024
Wellicht dat deze switch iets voor je is.

http://www.aten.com/globa...hes/vs0801h/#.WctitGiCyUk

Wel een 8 poorts switch in plaats van 9.

Audio kun je in de sommige versterkers door je versterker laten gaan door middel van hdmi in en uit naar je beamer.

succes.

• Theofiel B
Hey akam,

bedankt voor de tip. Zoiets heb ik ook al naar zitten kijken maar het is natuurlijk ook dat die oude consoles geen HDMI hebben. Ik zou hier wel verschillende kabeltjes kunnen doen natuurlijk. Dat is nog even te bekijken.

Qua geluid ga ik me even verdiepen in de beamer dan. Of er dan een soort audio-uit op zit.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het dan niet gewoon het beste idee om een AV-receiver te kopen die geschikt is voor alle aansluitingen die je nodig hebt en het beeldsignaal daarvan met 1 hdmi-kabel naar je beamer te laten lopen? Daarmee loopt je geluid ook gewoon netjes over de aangesloten speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Theofiel B
Hey jorgen, bedankt voor je antwoord. Heb je een voorbeeldje?

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 20:58
Wellicht handig om er achter te vermelden welke aansluitingen het apparaat heeft, HDMI / SCART etc.
Dan is een receiver / switch makkelijker te zoeken.

• Theofiel B
Purehz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:24:
Wellicht handig om er achter te vermelden welke aansluitingen het apparaat heeft, HDMI / SCART etc.
Dan is een receiver / switch makkelijker te zoeken.
Goedemiddg Purehz,

bedankt voor je reactie. Ik ging er van uit dat de meesten dit wel al wisten maar dat is even een verkeerde aanname denk ik. Ik wil nog een aantal vintage consoles zoals een NES en SNES later toevoegen, en dat is allemaal scart/tulp. Maar wellicht dat ik dat beter via omvormertjes of kabels allemaal kan omzetten naar HMDI.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Een tijdje geleden ben ik met iets vergelijkbaars aan het stoeien geweest, en helaas blijkt dat in de praktijk toch vaak er wel wat stuivers tegenaan moeten om de boel écht goed werkend te krijgen.

Een paar problemen waar je tegenaan kan gaan lopen zijn onder meer upscaling en EDID. Daarnaast zal je merken dat vrijwel alle aantrekkelijkere geprijsde switches alleen via IR willen werken. Sommigen kan je ook nog serieel sturen, en een enkele is via netwerkinterface te benaderen.

Bij met name de oudere hardware (Wii, maar waarschijnlijk ook de (S)NES) zal upscaling nog wel eens een lastig punt kunnen zijn, waardoor je in de eerste plaats al niet de juiste resolutie krijgt die je graag zou willen, maar ook lever je op beeldkwaliteit er wel het nodige op in. In de praktijk is het vaak een kwestie van proberen en kijken of je kan leven met het resultaat, of (heel) flink de portemonnee open wil gaan trekken.

De uiteindelijk meest logische oplossing is om het via een receiver te laten verlopen. Eventueel kan je dat natuurlijk ook weer over bijvoorbeeld een netwerkinterface benaderen (denk bijvoorbeeld aan Onkyo die je prima via een python package kan bedienen). Alternatieven, zoals een HDMI Matrix of een grote switch die je over RS232 kan bedienen is vaak al behoorlijk aan de prijs. Een receiver met 9 inputs gaat ook al een hele opgaaf worden om überhaupt te vinden overigens. De meeste switchen gaan tot 8 poorten. Een switch met meer input-poorten wordt al snel 16 ports, met RS232 of LAN sturing gaat ook dat een zoektocht worden om te vinden. Ze bestaan wel, maar kijk niet raar op als je bij high-end switches uitkomt die ruim boven de 1000,- gaan.

Indien audio nog apart moet worden afgevangen kan je een switch kiezen met optical/rca outputs, of je kan er een Audio Extractor tussen plaatsen (dus vanaf de switch naar de beamer toe). Ook dit moet je daarmee dus weer in de prijs mee berekenen (eventueel ook de tosslink-kabel die erbij komt) om na te gaan of de bedachte oplossing wel rendabel te krijgen is.

iRacing Profiel

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geengamert schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:45:
Hey jorgen, bedankt voor je antwoord. Heb je een voorbeeldje?
Receivers met scart zijn er niet zoveel. De enige in de pricewatch, lijkt er ook geen een te hebben. Wel kan je scart met een verloopkabel/stekker prima omzetten naar 3 tulpkabeltjes. Als je in de pricewatch een receiver zoekt en aangeeft dat hij HDMI en component moet hebben, kom je al een eind.

Hier een voorbeeldje in de pricewatch: categorie: Versterkers en receivers

Uitkiezen doe je dan zo:
  1. Verder is het dan zorgen dat je in elk geval het minimale aantal aansluitingen hebt, en bij de HDMI in elk geval er 1 of 2 overhoud. Dat voorkomt dat je bij een nieuwe console/mediaspeler/ enz gelijk te weinig aansluitingen hebt.
  2. Check meteen of je receiver het juiste aantal speakerkanalen ondersteunt en de juiste surroundsettings, zoals 5.1, 7.1, True HD, DTS, etc.
  3. Daarna de belangrijke opties aanvinken, zoals bijv. Spotify, of 3d/4k ondersteuning.
  4. Dan blijft over waar je uit kiezen kunt. Dan hoef je alleen maar op uiterlijk en extra's te selecteren.
De PC, PS3, PS4, Wii U en Nintendo Switch gaan allemaal via HDMI. De NES Classic Mini kennelijk ook. Dus die zijn makkelijk. Een receiver met minimaal 7 HDMI-aansluitingen. Ik gok dat de PS2 en Wii met component kunnen. Dus de meeste receivers moeten dan wel lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 27-09-2017 14:16 ]

• Theofiel B
Ben nu naar deze aan het kijken:
pricewatch: Harman Kardon AVR 171S

Heeft in totaal 9 ingangen dus wellich wel een goede optie.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hou er wel rekening mee dat niet elke receiver een analoge input via HDMI kan uitzenden

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
418O2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:17:
Hou er wel rekening mee dat niet elke receiver een analoge input via HDMI kan uitzenden
Klopt inderdaad, maar zijn gelukkig wel oplossingen voor te verzinnen. Wel kan je dan dus weer upscalingsproblemen gaan verwachten.

iRacing Profiel

• Theofiel B
Oef, ingewikkelde zaak dus. Misschien moet ik de boel wel gaan opsplitsen dan. en bijvoorbeeld 2 ingangen van de beamer gaan gebruiken. 1 voor de oude consoles en 1 voor de modernere. Dus vanaf de Wii U & PS3 die standaard een HDMI kabel voorziet

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@418O2 Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik zou verwachten dat je receiver gewoon het input-signaal omzet naar een geschikt output-signaal. Goed om te weten voor de TS.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jorgen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:23:
@418O2 Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik zou verwachten dat je receiver gewoon het input-signaal omzet naar een geschikt output-signaal. Goed om te weten voor de TS.
Daar kwam ik ook op de harde manier achter :)

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41
Jorgen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:32:
Is het dan niet gewoon het beste idee om een AV-receiver te kopen die geschikt is voor alle aansluitingen die je nodig hebt en het beeldsignaal daarvan met 1 hdmi-kabel naar je beamer te laten lopen? Daarmee loopt je geluid ook gewoon netjes over de aangesloten speakers.
Gewoon een AV-Receiver kopen inderdaad, al is het maar voor de geavanceerde HDMI-conversion mogelijkheden. Die maken HDMI uit composite (gele tulp), SVHS (het kleine ronde stekkertje die lijkt op PS/2) en component (rood/groen/blauwe tulp).

Zoals hierboven aangehaald moet je kijken naar een exemplaar die "HDMI Up conversion" toepast.

De eerste receivers met HDMI (en de budget exemplaren) hadden dit niet, terwijl de meest moderne receivers amper nog analoge "tulpverbindingen" meer hebben. Maar met alles daartussenin zal het wel mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld bij denon (modellen in het groen):

Afbeeldingslocatie: http://rn.dmglobal.com/usdenon/DenonCP48.png

[ Voor 30% gewijzigd door road rebel op 27-09-2017 15:03 ]

Pagina: 1