Vraag

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Ik heb al meerdere topics gezien waarin men aangeeft wat te doen met een klein pensioen.
De opties lopen van afkopen tot oversluiten naar een ander pensioenfonds.

Ikzelf heb recent dus ook een brief mogen ontvangen van de pensioenverzekeraar van mijn ex-werkgever.
Nu zal je denken dat kan je kan het toch oversluiten naar je nieuwe pensioenfonds ?
Echter heb ik die nu dus niet.

De situatie even kort geschetst.
In 2011 ben ik ziek geworden en ben op dit moment voor 54% afgekeurd.

In 2013 heeft mijn ex-werkgever het contract ontbonden met wederzijds goedkeuring (was nog voor de volle 2 jaar ziek zijn).

Afijn ik heb nu dus geen pensioenverzekering meer en wellicht (hopelijk) in de toekomst wel weer.
Maar nu de vraag wat doen we met het kleine bedrag.

Zelf had ik zoiets van laat maar staan (het zal ongetwijfeld nog wel geindexeerd worden) dan zien we het over x aantal jaren wel.
Het bedrag wordt ook in 1 keer uitbetaald als ik mijn pensioengerechtigde leeftijd heb behaald.

Nu dacht ik aan het volgende en ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Het bedrag wat er staat is ongeveer een kleine €1000 nu dacht ik zelf wellicht een optie om het uit te laten betalen (gaat de belasting nog vanaf) dus laten we ruw zeggen er blijft €600 leuk voor nu, maar bedoelt voor later.

Is zoiets nu slim om dit bijvoorbeeld in een lijfrenteverzekering te stoppen zodat dit voor >25 jaar vast staat.

Ik heb deze vraag geopend om ervaringen hierin te ontvangen en ben benieuwd wat jullie hiermee zullen doen

2250 WP Zuid PVoutput

Alle reacties

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:35
Had je je pensioenfonds op de hoogte gesteld van je afkeuring? Veelal is er dacht ik de mogelijkheid om de pensioen opbouw premie vrij door op te bouwen? Al verschilt dit per pensioenfonds.
Ikzelf ben ook volledig afgekeurd, sinds begin 2015 en mijn eigen fonds bouwt voor 100 procent premie vrij verder aan het pensioen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
Hangt af van het pensioenfonds. Ik had zelf een klein pensioen bij NN staan, dat pensioen is na een jaar gestopt (van werkgever gewisseld). Bedrag was ook niet heel groot, maar werd elk jaar minder omdat de kosten van het pensioen hoger waren dan de opbrengst. Dan is het simpel: of je wacht tot je 68 bent en je krijgt niks, of je koopt het meteen af. Ik heb voor dat laatste gekozen, was op dat moment startend ondernemer en had zoveel aftrekposten dat ik niet eens de hele heffingskorting kon aftrekken, kreeg daardoor bij de belastingaangifte de ingehouden belasting ook terug.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:16

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik had ook het idee om alle kleine pensioentjes die ik had uit te laten betalen.

Toch maar niet gedaan. Als ik op mijnpensioenoverzicht.nl inlog met mijn DigID krijg ik de geschetste situatie als ik dan 68 jaar ben en dat viel reuze mee.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Wat ik wel irritant vind keek er gister ook dat er staat uw pensioen begint op 67 en in kleine lettertjes het kan ook later zijn en volgens de link kom ik dan op 68 en een half uit aangezien mijn kleine pre pensioen begint op 62 weet ik nu niet of die wel doorloopt tot 68 of stopt op 67 waardoor ik een gat van anderhalf jaar zou hebben. De info mag best wat scherper op die site.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• MdO82
Het pensioen is overigens ook niet meer zichtbaar bij mijnpensioenoverzicht.

2250 WP Zuid PVoutput

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:15
Ik heb ook drie oude pensioenen maar toen ik die wilde overzetten of uitbetalen kreeg ik brieven dat het niet kon. Heb:
Bpf levensmiddelen 34 bruto per jaar
Recreatie 108 bruto per jaar
Zorg en welzijn 16 bruto per jaar

Geen idee of ik er nu wat uit kan krijgen?

• MdO82
dinandus schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:00:
Had je je pensioenfonds op de hoogte gesteld van je afkeuring? Veelal is er dacht ik de mogelijkheid om de pensioen opbouw premie vrij door op te bouwen? Al verschilt dit per pensioenfonds.
Ikzelf ben ook volledig afgekeurd, sinds begin 2015 en mijn eigen fonds bouwt voor 100 procent premie vrij verder aan het pensioen.
Dat is er niet van gekomen.
Het contract bij mijn ex-werkgever is per 2013 afgelopen en in 2015 ben ik gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt.

Ik neig op dit moment naar uitbetalen.
Heeft uiteraard gevolgen voor enkele zaken op dit moment, maar als ik hem laat lopen dan is er niks meer over.

2250 WP Zuid PVoutput

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:35
Oke MdO82, ik ging van je openingspost uit dat je ook in 2013 arbeidsongeschikt was geworden, maar dat verandert verder niet aan de situatie voor je.
Wel merkwaardig dat het al niet meer in je mijnpensioenoverzicht staat vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:41
Als je het in 1 keer laat uitbetalen, gaat je jaarinkomen omhoog. Wat weer invloed heeft op de eventuele Toeslagen die je hebt.
Dus mocht je huur- of zorgtoeslag hebben, bereken eerst wat de invloed zal zijn van het verhoogde inkomen.
Of het wel rendabel is.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

sll

Ik zou zeggen: niet afkopen. Pensioen is inkomen voor later. Pensioenfondsen/verzekeraars willen graag afkopen omdat het in de administratie houden van aanspraken geld kost. Zolang het bedrag dus niet lager wordt door kosten (ik had hier nog nooit van gehoord) kun je het beste het bedrag laten staan. Als je later weer elders pensioen gaat opbouwen, kun je het dan mooi samenvoegen.

Er komt op dit gebied ook nieuwe wetgeving aan, omdat veel mensen tegenwoordig verschillende kleine pensioentjes opbouwen. Als deze allemaal continu worden afgekocht, hou je aan het eind niets over...

Wat de status van de wet is, weet ik niet. Zie ook https://www.rijksoverheid...ensioenpotjes-samenvoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:45:
Wat ik wel irritant vind keek er gister ook dat er staat uw pensioen begint op 67 en in kleine lettertjes het kan ook later zijn en volgens de link kom ik dan op 68 en een half uit aangezien mijn kleine pre pensioen begint op 62 weet ik nu niet of die wel doorloopt tot 68 of stopt op 67 waardoor ik een gat van anderhalf jaar zou hebben. De info mag best wat scherper op die site.
Ik vermoed dat je prepensioen loopt tot 65. Prepensioenregelingen komen nog uit de tijd dat de pensioenleeftijd 65 was. Dit kan je vast controleren met behulp van een UPO van het betreffende pensioenfonds.

Die 68,5 is jouw AOW-leeftijd. Deze stijgt mee met de levensverwachting. Die 68,5 is een indicatie op basis van de huidige verwachtingen en kan nog wijzigen.
Los hiervan heb je de pensioenleeftijd bij je werkgever opgebouwd pensioen en die is op dit moment nog 67, maar stijgt volgend jaar naar 68. Afhankelijk van de keuzes van het pensioenfonds kunnen de verschillende regelingen, verschillende pensioenleeftijden hebben. Ook binnen één fonds kunnen meerdere leeftijden gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Technomania schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:17:
Ik had ook het idee om alle kleine pensioentjes die ik had uit te laten betalen.

Toch maar niet gedaan. Als ik op mijnpensioenoverzicht.nl inlog met mijn DigID krijg ik de geschetste situatie als ik dan 68 jaar ben en dat viel reuze mee.
Dan moet u over die pensioentjes wel premie blijven doorbetalen tot 68 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:16

Technomania

Huiskamer verslaafde.

fisbel schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 21:45:
[...]

Dan moet u over die pensioentjes wel premie blijven doorbetalen tot 68 jaar.
Nee. Het is over Tot nu toe opgebouwd.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:24
President schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:24:
Ik heb ook drie oude pensioenen maar toen ik die wilde overzetten of uitbetalen kreeg ik brieven dat het niet kon. Heb:
Bpf levensmiddelen 34 bruto per jaar
Recreatie 108 bruto per jaar
Zorg en welzijn 16 bruto per jaar

Geen idee of ik er nu wat uit kan krijgen?
Ligt er aan wat de reden was. Over het algemeen werken pensioenfondsen hier graag aan mee. Het is overigens een afkooprecht voor het pensioenfonds, geen plicht.

Volgens mij mag een klein pensioen worden afgekocht vanaf het moment dat er twee jaar geen opbouw meer heeft plaatsgevonden. Ook moet de dekkingsgraad boven de 100% zijn (maar hier ben ik minder zeker van). Het tweede punt geldt ook voor een overdracht; afdrager en ontvanger moeten boven de 100% zijn.

Ook kunnen fondsen nu terughoudend zijn, omdat regelgeving voor een automatische waardeoverdracht van kleine pensioenen in de maak is. Maar of het ook met terugwerkende kracht toepasbaar wordt op kleine pensioenen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
MdO82 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:22:
[...]

Ik neig op dit moment naar uitbetalen.
Weet je toevallig wat het belastingspercentage is wat je hierover dient te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet uit laten betalen. Leuk dat je er nu een paar honderd euro uit kunt halen, maar als je straks echt gepensioneerd bent dan betaal je veel minder belasting over de uitkering uit de verzekering. Alleen als je het geld nu direct zou kunnen investeren in iets wat je een bijna gegarandeerd hoog rendement oplevert, dan zou je uitbetalen kunnen overwegen. En een spaarrekening valt daar helaas niet onder.

Ik heb inmiddels 4 pensioenpotjes. De eerste begint al met uitkeren op mijn 60e, want die is niet gekoppeld aan de AOW leeftijd. De tweede begint met uitkeren op mijn 65e. De laatste 2 beginnen pas op mijn AOW leeftijd. Gezien de huidige ontwikkelingen zou dat zomaar eens 70+ kunnen worden.

Ik heb ooit wel een voorstel gehad om e.e.a. onder te brengen in mijn nieuwe pensioenverzekering, maar ik vond het aanbod eerlijk gezegd vrij matig. Niet gedaan dus.

Eerlijk is eerlijk: zdora de mogelijkheden om fiscaal voordelig een pensioen in eigen beheer op te gaan bouwen wat beter gaan worden, dan ga ik dat wel seireus overwegen. Want het systeem zoals het nu is, is gewoon geen knip voor de neus waard. En dan ben ik nog niet eens veroordeeld tot pensioenfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
ArnoldSmiley schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:48:
[...]

Weet je toevallig wat het belastingspercentage is wat je hierover dient te betalen?
Het komt gewoon bij je inkomen op, dus betaal je hetzelfde als over de rest van je loon.

Ik hoefde zelf destijds alleen 5% ZVW te betalen, de rest kreeg ik terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een klein pensioen staan van een bijbaantje. wel geteld 10 euro bruto per jaar.
Die wouden ze ook afkopen, maar voor 39,- bruto heb ik bedankt :).

Het ligt dus ook aan het afkoop bod die ze je geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
En daarbij zal het voor mij weinig extra belasting kosten.
Gezien we ook nog een aftrek van studiekosten hebben zal het niet veel uit gaan maken.

Ik snap dat het beste bewaard kan worden tot je echt met pensioen bent, maar gezien de kosten en het pensioen waarschijnlijk nog 35 jaar zal duren zal er weinig van overblijven.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
[b][message=52907571,noline]_JGC_ schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:23

Het komt gewoon bij je inkomen op, dus betaal je hetzelfde als over de rest van je loon.

Ik hoefde zelf destijds alleen 5% ZVW te betalen, de rest kreeg ik terug.
Ben er al achter; 36.55%
Pagina: 1