Ik heb hulp nodig met het vinden van een nieuw moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crabface
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06-2023
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn huidige processor. Mijn oog is gevallen op de i5-7600k. Op het moment heb ik 8gb ddr3 ram geheugen, GTX 1050 videokaart, 120gb ssd, 1tb opslagcapaciteiten en uiteraard voeding en alle andere componenten. Nu heb ik ook nog een nieuw moederbord nodig. Dit omdat mijn huidige moederbord een 1155 socket heeft. Ik ben op zoek naar een moederbord wat dus een 1151 socket heeft. Ook zou ik het fijn vinden als er 4 slots aanwezig zijn voor ram (ik begrijp dat dat binnen mijn budget moeilijk zal zijn, maar vragen kan altijd natuurlijk). Zelf ben ik niet bekwaam genoeg mijn BIOS te updaten, dus het liefst ook een chipset die werkt met de 7600k.

Omdat ik van een spelletje hou en gekozen heb voor een duurdere processor heb ik niet veel geld.meer over voor een moederbord. Daarom ligt mijn budget hiervoor tussen de 100 en 120 euro.

Ik heb geen specifieke voorkeuren voor merken of types. Zolang het moederbord mijn computer draaiende kan houden, ben ik gelukkig.

Zoals ik eerder aangaf gaat het in mijn geval om een computer om mee te gamen. Het systeem is windows 10. Er zullen een aantal grotere spellen worden gespeeld met de computer. Vandaar dat ik heb gekozen voor de 7600k.

Ik ben niet extreem bekwaam met computers. Ik heb de basiskennis hiervan. Daarom hoop ik ook dat ik jullie voldoende heb geinformeerd en dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,

Dwayne

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 13:59
Wat is er mis met je huidige processor?
Waarom kies je bijvoorbeeld de 7600k, en niet een Ryzen-variant?
Je beseft je trouwens dat je meteen ook nieuw geheugen moet kopen, aangezien DDR4 de standaard is voor 1151 sockets?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Crabface
Mijn huidige processor is verouderd en niet overclockbaar. Ik ben toe aan wat nieuws. Onlangs een aantal spellen gekocht waar ik een sterkere processor voor nodig heb

Daarnaast heb ik echt geen geld meer over voor ddr4 geheugen. Ik dacht dat er mogelijkheden waren met ddr3?

• Crabface
Oh en daarnaast heb ik geen enkel bezwaar tegen een AMD processor. Ik was altijd in de veronderstelling dat deze wat minder functioneerde. Heb je zelf een suggestie op het gebied van AMD?

Verwijderd

Met je budget kun je beter zoeken naar i7 3770 om je s1155 nog een upgrade te geven en snellere videokaart ipv 7600K processor.

• Crabface
Ik snap dat dit wellicht een betere optie is. Maar om eerlijk te zijn heb ik geen behoefte aan een nieuwe videokaart. Ik wil de processor en het moederbord vervangen. Dus daarom toch mijn bovenstaande vraag

Verwijderd

Er zijn wel DDR3 s1151 moederborden met H110 en H170 Chipset maar dan is een i5-7600K weer overbodig.

categorie: Moederborden

• Crabface
Hoe bedoel je overbodig?

Verwijderd

Overclocken niet of nauwelijks mogelijk.

• Crabface
Uiteraard zou het fijn zijn te kunnen overclocken. Maar ik zou van een i5-3470 naar een i5-7600k gaan. In principe zou de processor zich moeten kunnen redden zonder over te clocken.

Verwijderd

In moderne games is een i7 3770 waarschijnlijk sneller dan i5 7600K.
Welk moederbord heb je bij 3470?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 00:46 ]

• Crabface
Voor zover ik weet een Intel desktop board h61.

Het is overigens wel de bedoeling over een tijd een betere videokaart te kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door Crabface op 27-09-2017 00:50 ]

Verwijderd

Dat is budget s1155 Chipset net zoals H110 dat voor s1151 is.
Videokaart die je hebt is ook redelijk budget. Een 2e handse GTX 970 is veel sneller.
Een 7600K is dan flinke overkill.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:43

Bad Brains

<(0.o)>

Heb een 3570k met overclock en een GTX970, de processor tikt vrijwel nooit de 50% aan waar de GPU wel naar 100% kan gaan.
Zie een dure upgrade naar een 7600k vrij onzinnig, je processor is het probleem waarschijnlijk niet. Hoe heb je dat gemeten?
Koop voor 60 tientjes een 3570k en stop er evt wat meer geheugen bij kan je weer een jaar of meer voort en dan is de Ryzen wellicht ook wat uitgekristalliseerd.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Crabface
Ah, ik ben vergeten erbij te vermelden dat nog maar 1 van de usb poorten op mijn moederbord nog werkt. Dat was ook een beetje de reden voor de vernieuwing

Verwijderd

In dat geval zou ik een leuke 2e handse socket 1150 z87/97 set zoeken zonder geheugen.
Met je huidige bescheiden budget blijft het behelpen met s1151

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:43

Bad Brains

<(0.o)>

Crabface schreef op woensdag 27 september 2017 @ 01:06:
Ah, ik ben vergeten erbij te vermelden dat nog maar 1 van de usb poorten op mijn moederbord nog werkt. Dat was ook een beetje de reden voor de vernieuwing
USB Hub, zelf heb ik een Z-Tek (met voeding) maar die zijn wat duurder.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Crabface
Sorry. Ik snap de goede bedoelingen. Maar ik heb geen zin en tijd om 2ehands websites af te struinen naar onderdelen en die weer ergens op te moeten halen. Of een externe usb hub. Ik wil een nieuw moederbord en een nieuwe processor. Geen van beide werken nog naar behoren en heb ze beide 4 maanden geleden 2ehands gekocht. Dus het vertrouwen in 2ehands artikelen ben ik kwijt

Daarom toch terug naar mijn originele vraag. Deze keer wat anders verwoord dan.

Ik wil een nieuw moederbord en een nieuwe processor. Ik wil games als Player unknown en Arma 3 op een degelijke kwaliteit spelen. Ik wil alleen mijn moederbord en processor vervangen en ik wil niet meer dan 350 euro kwijt zijn. Wat raden jullie aan.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-02 23:15
Crabface schreef op woensdag 27 september 2017 @ 01:31:
Sorry. Ik snap de goede bedoelingen. Maar ik heb geen zin en tijd om 2ehands websites af te struinen naar onderdelen en die weer ergens op te moeten halen. Of een externe usb hub. Ik wil een nieuw moederbord en een nieuwe processor. Geen van beide werken nog naar behoren en heb ze beide 4 maanden geleden 2ehands gekocht. Dus het vertrouwen in 2ehands artikelen ben ik kwijt

Daarom toch terug naar mijn originele vraag. Deze keer wat anders verwoord dan.

Ik wil een nieuw moederbord en een nieuwe processor. Ik wil games als Player unknown en Arma 3 op een degelijke kwaliteit spelen. Ik wil alleen mijn moederbord en processor vervangen en ik wil niet meer dan 350 euro kwijt zijn. Wat raden jullie aan.
Duidelijk

Ik denk dat je je ook moet realiseren dat de nieuwere cpus en moederborden met Ddr4 werken. Zelf skylake dat in principe nog met DDR 3(l) kan werken kan het een negatief effect op je cpu hebben omdat Ddr4 op een lager voltage werkt en daar de memmory controller dat in de cpu zit voor gebouwd is.

Als je er dan ook nog ram moet gaan bijhalen wordt het erg krap. Dan kan je misschien naar een b350 bordje kijken met een Ryzen 1500(x) en wat geheugen. Niet zo’n grote stap over wat je nu hebt.

Jammer dat je wat mindere ervaringen hebt met 2de hands. Maar 2de hands kan ook in je voordeel werken je kan dan je oude systeem verkopen cpu moederbord en mem en dat op de 350 euro max gooien die je er in wilt investeren. Met een beetje geluk zit je dan richting de 450~500 en dan openen zich er een stuk meer deuren.

Dan kan je richting een cpu die overclockbaar is zoals een 1600x of 7600k gaan met 8/16gb Ddr4 en een leuk moederbord en meten klaar zijn voor de komende 5 jaar.

• Crabface
Bedankt voor je antwoord. Het probleem is een beetje dat mijn computer nu ook eigenlijk niet werkt. Het is al de zoveelste keer en het word steeds erger. Dus eigenlijk wil ik niet meer aan repareren en dergelijke beginnen. Ook is mijn probleem een beetje dat ik ernstig ziek ben en gamen het enigste is wat ik lichamelijk kan doen. Om deze reden ben ik dan ook op zoek naar een snelle "goedkope" en zeker ook makkelijke oplossing. Ik zit in de ziektewet en heb niet meer geld dan dit en heb niet de mogelijkheid 2ehands onderdelen te halen. Vandaar dat ik eigenlijk z.s.m. mijn nieuwe onderdelen aan de deur bezorgd wil hebben. En die meteen erin kan gooien en weer verder kan spelen.

Maar begrijp dat de oplossing dus een stuk moeilijker is als dat ik hoopte.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt nieuwe onderdelen met een budget van 350 euro, dat kan op zich wel. Enkel zit je dan wel vast aan 8GB RAM en bijvoorbeeld een i5-7400. Wellicht is het dan interessanter te wachten op de nieuwe generatie Intel processoren, toch wat meer snelheid voor dezelfde prijs. Dan is de i3-8100 wellicht interessant in combinatie met 16GB RAM en een leuk moederbord.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:30
@Crabface Het is redelijk kapitaalvernietiging: een tweedehands set dat niet goed functioneert zou ik in ieder geval ter reparatie aanbieden en hier op Tweakers V&A zelf weer doorverkopen. i5-setjes zijn altijd gewild.

Het 'probleem' is dat een i5-7400/7600 niet echt sneller is dan een i5-3470. En je betaalt er wel 350 euro voor. Bovendien ontkom je er anno 2017 niet aan om DDR4-geheugen te gebruiken, dus ook je DDR3-RAM moet je inruilen voor DDR4.

Als ik je een advies zou doen: ga voor een Ryzen 1600. Dan heb je een echt snellere CPU voor iets meer dan 200 euro, kan je moederbord zelfs nog een paar tientjes goedkoper, totaal voor 300 moet lukken. Maargoed: dan moet er dus nog DDR4-geheugen bij. En ook in dat geval geldt: qua framerate schiet je er weinig mee op: de GTX 1050 die je nu hebt is te beperkt om daar iets van te merken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1