Glasvezel verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-03 15:33
Mijn vraag
Vorige week heb ik mijn xs4all pakket thuis gekregen, echter wil ik de fritzbox niet op de plaats hebben waar de glasvezel binnenkomt. Nu is er een mogelijkheid om de aansluiting te verplaatsen maar dit kost €300. Nu heb ik de mogelijkheid om de glasvezel te verlengen en deze via kruipruimte naar de gewenste locatie te verlengen maar welke glasvezel kabel ik nodig heb. Is dit een OS2 of een OM 2 3 of 4 kabel? En maakt dit veel uit welke glasvezel ik pak? Wie kan mij hiermee helpen?

Beste antwoord (via Ruud.ver op 26-09-2017 21:15)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OS1 of OS2, SC-SC koppelstukje en gaan met die banaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Of een ethernet kabel gebruiken of de 300 euro lappen. Glasvezel kan je niet zelf verlegen zonder de apparatuur en expertise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Als je een Fritz!Box met SC-connector hebt dan heb je een simplex single-mode 9/125um kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Ruud.ver schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:18:
Mijn vraag
Vorige week heb ik mijn xs4all pakket thuis gekregen, echter wil ik de fritzbox niet op de plaats hebben waar de glasvezel binnenkomt.
Je hebt toch een NTU daar waar je glasvezel binnenkomt? Plaats er een patchdoosje naast en trek een CAT6-kabel naar de gewenste plek.

Als XS4ALL hun routers tegenwoordig óók al direct op de FTU patcht dan zou ik een NTU van Marktplaats halen. Of het probleem aan XS4ALL voorleggen, je betaalt niet voor niets een hoop extra tov. KPN toch? ;)

Glas trekken in huis is een ontzettend mal plan. Tenzij je er een écht goede hobbyreden voor hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 26-09-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Volgens mij wordt een Fritzbox hedendaags nog steeds op de NTU aangesloten. Vanaf waar de glasvezel binnenkomt (NTU) mooi een cat5e/cat6 trekken (liefst door een buis in de kruipruimte) naar de locatie waar de Fritzbox moet komen en klaar. Hoef je niks met glas te doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
Ik snap dat ik dit ook kan doen met een cat 5 of 6 kabel. Echter komt uit de NTU glas en deze moet indd met een sc stekker rechtstreeks in de fritzbox. Vandaar ook het glas verlengen middels koppelstuk. Maar het gaat mij erom welke glasvezel ik nodig heb. Cyber bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
CyBeR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:49:
Dit is wat ik moest weten, top bedankt :)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 27-09-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

CyBeR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:49:
Je kan ook eventueel de blindkap van de FTU afhalen (afhankelijk van degene die je hebt) en rechtstreeks met een SC-APC (groen) of SC-PC (blauw) doorpatchen. Koppelblokje even uit de blindkap schroeven en gaan met de banaan... :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud.ver
Mojo schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:18:
[...]

Je kan ook eventueel de blindkap van de FTU afhalen (afhankelijk van degene die je hebt) en rechtstreeks met een SC-APC (groen) of SC-PC (blauw) doorpatchen. Koppelblokje even uit de blindkap schroeven en gaan met de banaan... :)
Is dit tedoen zonder de boel te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ruud.ver schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:24:
[...]

Is dit tedoen zonder de boel te slopen?
Ja, dummy kap klik je zo open bij de uFTU (TU_TY01)
Bij deze is het SC/PC (blauw) voor 1e vezel, SC/APC voor de 2e vezel (vroeger TV, tegenwoordig bij de meeste providers niet meer in gebruik)

Bij de nieuwere FTU's (de FTU_TK01) is de 1e vezel SC/APC (blauw) en is er geen 2e vezel. In dat geval kun je het koppelblokje er zo in klikken.

In de oudere gebieden zitten nog andere (Genexis) aansluitingen. Dus zonder je FTU te weten is er weinig over te zeggen.

Barre73 heeft hier een mooi overzichtje van gepost:
Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

De vraag is wel: Is het verstandig. Het stelt niets voor, maar als je 0,0 ervaring hebt is het niet de meest slimme keus. Als je 'm sloopt kost t ook aardig wat.

In het geval van de FTU_TY01 of de TK01 kun je ook kiezen voor een prefab oplossing met een mediaconverter, en dan met koper naar je Fritzbox (al dan niet via een koper SFP)

Dan heb je gewoon iets klik-en-klaar, waarbij je ook geen risico loopt om je stekkertjes te slopen.

Cyber zegt het al, de vezels zijn gewoon singlemode.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 26-09-2017 21:46 ]

Pagina: 1