• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 12:19
Goedendag,

Nadat ik mij verdiept heb in de apple tv 4K enof deze upgrade waardig is voor ons (van appletv 4gen). Ging ik op onderzoek uit wat mijn tv nu zelf allemaal al kan. Mijn tv heeft een plex app die ikzelf gebruikersvriendelijker vind dan die op de appletv.

Echter ik deed vandaag wat testjes met dolby surround test videos en kwam er achter dat wanneer ik via de TV het bestandje afspeelde (zowel via de plex app als via DLNA) er geen surround was. De Receiver geeft wel aan in display (SURROUND TV). Maar in werkelijkheid merk ik er niks van.
Dus ik ging eens in de handleiding kijken met wat nou support word bij de HDMI ARC en daar staat het volgende:
ARC (Audio Return Channel) (HDMI IN 4 only) (Two channel linear PCM, Dolby Digital, DTS)
Mijn vraag is dus:
Doe ik iets verkeerds? Aangezien het via de apple tv(plex app, dlna) wel werkt (zit direct op de receiver aangesloten).

Tv: Sony KD-55SD8505
Receiver: Denon x2200w
Apple tv Gen 4

[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 26-09-2017 19:30 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:19

FeaR

In GoT we trust

Lange verhaal kort is dat de TV in het gros van de gevallen de limiterende factor is. Dat is ook de reden dat ik altijd adviseer bronnen rechtstreeks op de receiver aan te sluiten en niet de TV als hub te gebruiken. HDMI ARC (en CEC) zijn zeker niet zaligmakend in hun functies.

Niet elke TV zet surround door via de Digital Audio Out dan wel HDMI ARC (output is gelijk, pas met eARC is dat niet meer zo). Helaas zegt de quote uit de handleiding niets. DTS dan wel Dolby Digital kan 5.1 zijn, maar beide tracks hebben ook een 2.0 stereo variant. Idem met die "two channel", slaat dat alleen op PCM of op de gehele opsomming. Al met al is het testen wat wel en niet kan. Soms verschilt het zelfs per bron. Zo kan je dan met een ingebouwde app van de TV wel 5.1 hebben, maar via een externe bron slechts 2.0 stereo.

Kan je op de Denon niet oproepen welk signaal er binnen komt? Niet elke 5.1 track is even goed gemixt dat je kan horen of het 5.1 is of 2.0 stereo. Dan weet je 100 procent zeker hoe veel kanalen de TV uitvoert via HDMI ARC. En waar staan de opties in de TV op? Of wat is het effect als je daar een aanpassing in doet? Veelal kan je op de TV zelf ook nog wisselen tussen LPCM of bitstream.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 12:19
FeaR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:24:
Lange verhaal kort is dat de TV in het gros van de gevallen de limiterende factor is. Dat is ook de reden dat ik altijd adviseer bronnen rechtstreeks op de receiver aan te sluiten en niet de TV als hub te gebruiken. HDMI ARC (en CEC) zijn zeker niet zaligmakend in hun functies.

Niet elke TV zet surround door via de Digital Audio Out dan wel HDMI ARC (output is gelijk, pas met eARC is dat niet meer zo). Helaas zegt de quote uit de handleiding niets. DTS dan wel Dolby Digital kan 5.1 zijn, maar beide tracks hebben ook een 2.0 stereo variant. Idem met die "two channel", slaat dat alleen op PCM of op de gehele opsomming. Al met al is het testen wat wel en niet kan. Soms verschilt het zelfs per bron. Zo kan je dan met een ingebouwde app van de TV wel 5.1 hebben, maar via een externe bron slechts 2.0 stereo.

Kan je op de Denon niet oproepen welk signaal er binnen komt? Niet elke 5.1 track is even goed gemixt dat je kan horen of het 5.1 is of 2.0 stereo. Dan weet je 100 procent zeker hoe veel kanalen de TV uitvoert via HDMI ARC. En waar staan de opties in de TV op? Of wat is het effect als je daar een aanpassing in doet? Veelal kan je op de TV zelf ook nog wisselen tussen LPCM of bitstream.
Sorry voor deze late reactie. Ik kreeg geen melding dat er een reactie was.

Denon geeft op de display aan “surround tv”. Echter valt mij op wanneer ik de zelfde bestand afspeel op plex via Apple tv. Het wel 5.1 is. Maar via de tv app niet.

Ik heb op de Sony website ook maar een topic hierover geopend. Want kan nergens informatie zien wat nou doorgegeven wordt en of apps ook 5.1 kunnen/mogen doorgeven.

Maar stel dat dit allemaal niet kan. Is er dan nog een ander mogelijkheid om 5.1 via de tv te krijgen? Of zit je dan echt vast aan een streaming appparaat rechtstreeks op de receiver