Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 11:28
Beste tweakers,

Vandaag heb ik mijn nieuwe Ryzen Build in elkaar gezet. Alles leek perfect te gaan. (enige ervaring) totdat ik windows wilde installeren en hij een aantal keer vast liep en ik steeds opnieuw moest beginnen.

Uiteindelijk windows kunnen installeren maar ook in windows veel problemen met hele lage en dan weer hoge snelheden van bestanden uitpakken op mijn SSD.

Ook tijdens het installeren van programma's loopt het balkje soms niet meer door of er komt een foutmelding. alsof hij geen data naar de schijf kan schrijven/uitlezen. .

Bij taakbeheer komt de ''schijf'' niet boven de 30% uit.

Samsung Magician geeft ook een foutmelding aan. ''under the current system environment, some fuctions in Magician CANNOT be run. if multiple iterations of read and write are performed, rapid mode may become inactive due to system internal errors on some of the AMD/AsMedia Controller or driver.

Kortom er lijkt iets mis met de AMD/Asmedia SATA/ of i/O controller. Ik denk dat het geen driver probleem is omdat de problemen er al zijn voordat Windows uberhaupt was geinstallerd.

Tijdens het schrijven net mijn eerste BOSD gehad: Kmode_exception_not_handled. Mislukt: NTFS.sys.

Update: Memtest86: geeft heel veel errors aan!
Zit het hem dan in het geheugen? Errors: 14451

Wat heb ik al geprobeerd:

Bios update naar nieuwste bios
Op verschillende SSD's geprobeerd, steeds dezelfde problemen.
Alleen 1 schijf er aan gehangen
Windows op nieuw geïnstalleerd (5x inmiddels)
AHCi staat aan
Alle temperaturen gecontroleerd

Mijn setup:
Ryzen 1600 met box cooler
MSI B350 Gaming Pro Carbon
Crosair Vengance LPX 3200 (16 GB en draait op nog op 2133 mhz)
Nvidia MSi Gaming GTX 970 videokaart
Crosair RM550x Voeding
Samsung SSD 840 EVO 120GB en Samsung 850 EVO 256GB

Jullie hulp zou fantastisch zijn! ik weet echt even niet meer wat ik moet doen ;(

Bedankt!

Tom

[ Voor 3% gewijzigd door tommymeerNL op 26-09-2017 18:59 ]

Beste antwoord (via tommymeerNL op 07-10-2017 17:17)

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 18:25

Waarom draait dat nog op 2133 ? wat zijn je timings dan.

ik zou deze gelijk op een a-xmp profiel zetten, mijpart 3200 oc met timings die erbij horen.. ik weet niet welke ram sticks je precies hebt.

zet win 10 WHQL aan in de bios en installeer de laatste drivers.

"''under the current system environment, some fuctions in Magician CANNOT be run. if multiple iterations of read and write are performed, rapid mode may become inactive due to system internal errors on some of the AMD/AsMedia Controller or driver."

Dit heb ik ook, komt inderdaad door sommige asmedia controllers.. het zijn goedkope controllers en de drivers zijn wat outdated maar bij mij werkt het goed. m.2 gebruik ik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Als memtest86 veel errors geeft is dat inderdaad wel de meest waarschijnlijke oorzaak. Draai memtest eens met 1 reepje geheugen en en verwissel dan van stick om te achterhalen welk reepje de oorzaak is. Het is ook mogelijk dat er een defect in 1 van de geheugensloten of de verbinding er naartoe zit. Probeer de sticks dus ook in verschillende geheugenslots.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 18:25

ik zou deze gelijk op een a-xmp profiel zetten, mijpart 3200 oc met timings die erbij horen.. ik weet niet welke ram sticks je precies hebt.

"''under the current system environment, some fuctions in Magician CANNOT be run. if multiple iterations of read and write are performed, rapid mode may become inactive due to system internal errors on some of the AMD/AsMedia Controller or driver."

Dit heb ik ook, komt inderdaad door sommige asmedia controllers.. het zijn goedkope controllers en de drivers zijn wat outdated maar bij mij werkt het goed. m.2 gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 11:28
Huib_Bloodstone schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:43:

A-xmp en aangezet en WHQL in de BIOS en lijkt nu top te draaien. Bizar dat het soms zo makkelijk kan zijn! Je bent een Held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Check meteen even of AHCI wel aan staat.
Hier zegt Samsung Magician dat het op tenminste 2 disks uit staat, maar ik weet nog niet of dat terecht is. :) (Door dit topic daar ook eens naar gaan kijken en nu een memtest aan het draaien.)

BTW waar check je eigenlijk je geheugentimings / snelheid in Windows?

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 07-10-2017 19:36 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.