Toon posts:

Motion Capturing

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek informatie over Motion Capturing (links / prijsinformatie / etc)

Weet iemand hier of er bedrijven in België / Nederland gevestigd zijn die dit doen ?

( btw ik heb het hier niet over het capturen van beeld ofzo, maar over het "registreren van menselijke bewegingen" via een of andere scanner )

btw de search leverde niets op.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

deze misschien?

http://www.biovision.com/

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Wat stel je je precies voor bij motion capturing?

Op de uni ben ik verantwoordelijk voor een zognaamde Phantom, geproduceerd door sensable.

De Phantom is een stylus die je redelijk vrij door de ruimte kunt bewegen en die bovendien een behoorlijke force-feedback heeft (dmv een super-uitgebalanceerd stangenmechanisme). Bewegingen kunnen met een nauwkeurigheid van 0.03mm worden geregistreerd met een frequentie van ruim 1kHz.

De kosten van het totale systeem schijnen zo'n fl.140.000,- te bedragen. (Aanbevolen configuratie: dual P3@1GHz + 1Gb RAM)

Ook kun je natuurlijk bewegingen filmen om deze later met behulp van digitale beeldbewerking te analyseren. Hiervoor zijn speciale toolboxen voor MATLAB beschikbaar.

PS. Ik zie in je profiel dat je student bent. Als je de informatie voor studie-doeleinden nodig hebt is er misschien wel wat te regelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben, samen met enkele vrienden, bezig aan een project ivm 3D modeling. De bedoeling is om uiteindelijk een paar models in een 3D gerenderde wereld te plaatsen en deze op een natuurlijke wijze te animeren.

• AFR
  • Niet online

AFR

De goedkoopste oplossing voor dat probleem bestaat uit een vdeocamera + digitizer om de beelden in de computer te laden.

Aangezien je de lengte van de ledematen kent en weet hoe deze met elkaar verbonden zijn kun je aan de hand van 2D beelden redelijk de 3D coordinaten bepalen. Je kunt een aantal karakteristieke punten (zoals gewrichten) handmatig aanklikken in de beelden of proberen om deze automatisch door de PC te laten herkennen.

Een docent van mij heeft eens zo'n systeem gemaakt om volledig automatisch bewegingen van tennis-spelers te herkennen. Aan de hand van videobeelden werd de 3D-positie van het lichaam op elk moment geschat en mbv het verloop in tijd werden bewegingspatronen herkend.

Is het project puur hobby?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ben 1 van die vrienden. Die Digitizer, kan je daar wat meer uitleg over geven ?
Is het project puur hobby?
Het is een project, we willen er veel ervaring mee opdoen, we vinden het allemaal wel interessant.

• AFR
  • Niet online

AFR

De digitizer die ik tot mijn beschikking heb is een "Phantom Premium 1.5A Pro Developers Desktop".

Deze digitizer kan zeer nauwkeurig bewegingen registreren en daarnaast met een zeer hoge frequentie tegenkrachten genereren. Als je het 3D-systeem, bestaande uit half-doorzichtige spiegel + 3D bril, inschakelt zie je de stylus die je in je hand hebt met daardoorheen het 3D computerbeeld. Door de force-feedback kun je het model niet alleen zien, maar ook voelen. Het systeem wordt bijvoorbeeld gebruikt om medische studenten te trainen of industriele vormgevers snel 3D te laten modelleren (virtueel kleien)

De digitizer is helaas niet geschikt om grote bewegingen te scannen. Alleen de positie van de stylus wordt gevolgd.

Het gebruik van videobeelden in combinatie met een herkenningssysteem lijkt me daaromhandiger en goedkoper. Het lijkt me best interessant om te onderzoeken hoe dat gaat. (kan waarschijnlijk zelfs in de tijd van de baas *D))

Sensable (leverancier + user communities): www.sensable.com
Phantom (alleen het phantom device, dus niet de opzet van het complete systeem incl stellage + spiegel): http://www.sensable.com/haptics/products/phantom.html
ReacIn (leverancier van complete systeem): www.reachin.com
Pagina: 1