BMW 330Cd vs 330Ci dilemma

Pagina: 1
Acties:

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-11 16:45
Beste tweakers,

Ik zit in een dilemma / luxe probleem. Ik ben opzoek naar een nieuwe auto.
Momenteel rijd ik een Mazda MX-3 1.8 v6. Deze rijdt heerlijk, maar wil toch graag wat meer auto.

Nu is het zo dat ik laatst in een BMW 330Ci uit 2002 heb gereden en ben wat het rijden betreft compleet verkocht. Mede hierdoor ben ik er al uit dat het een BMW 3 serie E46 moet worden, en het liefst de coupe versie.

Nu heb ik de afgelopen 5 jaar ongeveer 15k per jaar gereden, wat me in het dilemma Benzine of Diesel brengt.

Echter, wat is nu wijsheid? Ik heb verschillende calculators gebruikt, maar het is zo lastig in te schatten hoeveel het verbruik ongeveer zal worden bij beide auto's. Als ik de verbruiksmonitor van autoweek mag geloven, zou het gemiddelde verbruik van een 330Cd ongeveer op 6l/100km liggen, en de 330Ci op 10 a 11l/100km.

Die 15k kilometers zijn grotendeels snelweg kilometers, omdat ik i.v.m werk vaak met de auto naar school moet omdat ik het anders niet red met de trein!

Ik ben wel benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:07
Heb je ook gekeken op https://www.spritmonitor.de/ ?

• janwillemCA
Nog niet, ga ik direct even doen!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
De kans is vrij groot dat je in de toekomst veel steden niet meer inkomt door diesels steeds beperkt worden. Ofwel ik zou dat wellicht in de overweging meenemen om een benzine variant te kiezen ipv een diesel.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Hoi JanWillem, Duivels dilemma indeed! :)

BMW maakt diesel rijden wel sportief, maar de grote/snelle diesels zijn wat storingsgevoeliger dan hun benzinebroertjes.
Ook is voor jou het omslagpunt waarop diesel, met forse wegenbelasting, goedkoper wordt van belang.

Het is niet eenvoudig dit echt vooraf te berekenen omdat je het echte verbruik van beide blokken, al dan niet in combinatie met je rijstijl, moet gokken.
15.000 km is echter wel snel voordeliger met diesel.

Persoonlijk ben ik tegen diesel voor personenauto's, want vies. Viezer dan benzine in elk geval. Maar daar gaan we nu niet over zeuren. Je wilt gewoon leuk rijden.

Mijn voorkeur ligt , gezien mijn ervaring met beiden, bij de benzine. Zeker als je geen zware aanhanger hoeft te torsen. ;)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

• janwillemCA
Hmm, als ik van beide modellen de gemiddelden neem die op spritmonitor, is het verschil 13,96.- per maand meer voor de diesel ten opzichte van de benzine variant.

Is dat een noemenswaardige reden om direct voor een benzine variant te kiezen?

De diesel is wel lekker koppelrijk, wat het comfort wel ten goede komt weet ik uit ervaring.

Dit is zo lastig..

• Pindakaas
  • Laatst online: 11-11 15:18
Ik zou ook zeker voor de benzine gaan. Diesels liggen een beetje onder vuur de laatste tijd en zoals je ziet is het ook nog eens duurder.

Welke berekening heb je eigenlijk gedaan? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat er ook nogal een verschil in aanschafprijs is?

don't mind me

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik heb een 330d gehad (was wel een touring), de 204pk versie.

Qua verbruik zit je denk eerder aan 9l/100km :-) Was echt een leuke auto, ook het geluid was ok terwijl het een diesel is.

Qua storingen is een diesel juist minder storingsgevoelig denk ik.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• janwillemCA
styx1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:27:

Qua verbruik zit je denk eerder aan 9l/100km :-) Was echt een leuke auto, ook het geluid was ok terwijl het een diesel is.

Qua storingen is een diesel juist minder storingsgevoelig denk ik.
De touring is ook een stukje zwaarder zag ik. Dat helpt natuurlijk ook niet in het verbruik, ook al is je rechtervoetje natuurlijk nog steeds veel bepalend. Daar ben ik me van bewust.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Ik zou 100% voor de benzine gaan. Waarschijnlijk zijn de onderhoudskosten van de diesel ook een stukje hoger, maar wat betreft de motor zelf gaat er vrij weinig boven een 6 in lijn benzine van BMW.

• janwillemCA
Pindakaas schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:27:
Welke berekening heb je eigenlijk gedaan? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat er ook nogal een verschil in aanschafprijs is?
Nee het verschil tussen een diesel en benzine is kwa aanschaf minimaal. Een voordeel van de 330Cd's, die ik veelal te koop zie staan is dat ze toch vaak net even wat leuker uitgerust zijn en vaak ook een M-pakket hebben.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik persoonlijk zou mij meer gaan focussen op de onderhoudshistorie van de auto's (benzine of diesel) en bekijken wat je te verwachte kosten zijn binnen X jaar met 15k per jaar.

Zeker rond dit bouwjaar.

Liever wat meer kwijt aan brandstof/mrb/verzeker. dan regelmatig stil staan en onverwacht onderhoud.

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 26-09-2017 16:33 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• janwillemCA
Malt007 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:30:
Ik zou 100% voor de benzine gaan. Waarschijnlijk zijn de onderhoudskosten van de diesel ook een stukje hoger, maar wat betreft de motor zelf gaat er vrij weinig boven een 6 in lijn benzine van BMW.
Onderhoud doe ik veelal zelf, dat doe ik ook met de huidige auto.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Financieel gezien (wat brandstof+MRB betreft) maakt het denk ik niet zoveel uit, dus in principe kun je gewoon kijken wat het lekkerst vindt rijden. Atmosferische 6-in-lijn benzine of een geblazen diesel. Ik zou puur voor het geluid al voor de 330Ci gaan :9

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het financieel nu zo dicht bij elkaar ligt, zou ik zeker voor benzine gaan. De accijns op diesel zal naar verhouding harder stijgen dan die op benzine vanwege milieu en dat kan de restwaarde ook nog eens negatief beïnvloeden. En een smeuiige 6 in lijn benzine... je moet echt betere argumenten verzinnen om daar nee tegen te zeggen. :)

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
ik zou voor de benzine gaan, diesel begint meer en meer uit de gratie te raken en met een aantal E46 diesels mag je nu al het centrum niet meer in (utrecht o.a.) en er zullen er zeker meer gaan volgen.

en persoonlijk vind ik benzine fijner rijden (ondanks het gebrek aan koppel). draait graag wat meer touren

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:17
Ik heb begin dit jaar een 325Ci uit 2002 gekocht en dat bevalt uitstekend! Tijdens de proefrit goed luisteren naar het blok en voelen of 'ie strak op de weg ligt. Als je verder niets raars hoort kan je weinig gebeuren.

Het onderhoud valt tot nu toe nog wel mee. Ik heb het kleppendekselpakking vervangen (zwak punt bij de M54-blokken), de DISA-klep (stationair toerentalregelklep) en verder eigenlijk alleen regulier onderhoud.

Qua verbruik. Ik heb er een LPG G3 installatie laten inbouwen en dat werkt vlekkeloos. Mijn gemiddelde verbruik op LPG komt uit op Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/835929_5.png

Elke dag weer een genot om in te rijden! Het M-tech 2 sportpakket is wat stug maar zodra ik het dorp uit ben (lees: klinkers) zoeft het heerlijk over de autoweg!

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-11 10:00
Als het dicht bij elkaar ligt voor de benzine gaan. De 6 in lijn benzine motors van BMW zijn legendarisch. Dit is nog een fijne atmosferische motor zonder turbo. Je moet er wel voor werken maar dan is het ook echt genieten geblazen!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Na de 330d ben ik overgestapt op een 325i. Geluid is inderdaad erg mooi van de benzine variant, maar de 330d heeft echt een geweldige blok met een mooi rustig geluid.

Als geld geen rol zou spelen dan had ik zeker weer een 330d gekocht. Wegenbelasting is gewoon hoog en het verbruik ook, tenzij je echt een rustige rijder ben maar dan is de benzine variant ook zuinig.

330d deed gemiddeld 1 op 10/11 en de 325 1 op 9.5

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:40
Ik zat destijds met hetzelfde dillema. Ben toen voor diesel gegaan wat achteraf een goede keuze is geweest omdat ik meer kilometers maak dan ik aanvankelijk dacht. Ik twijfelde toen tussen een 320i en een 320D.

Diesel heeft gewoon dat lekkere lompe koppel, zeker de 330D, die blijft maar sleuren! 204pk en 430nm fabrieksaf is gewoon een genot om in te rijden. Ik had ook graag een 330D e46 gewild, maar als startende alleenstaande was dat toch iets te veel van het goede.

De wegenbelasting is iets wat je voor lief moet nemen, evenals een hoger verbruik t.o.v. een vier cilinder diesel. En zolang er een roetfilter onder zit ga je per 2018/2019 niet meer wegenbelasting betalen. Ik ben helaas de sjaak ergens de komende twee jaar met m'n 320D zonder roetfilter (150pk versie, speciaal uit Duitsland geïmporteerd).

• janwillemCA
Ik was me er niet van bewust dat het kwa dieselen zo erg gesteld is, met al die milieuzones etc.

Het idee was namelijk om er de komende 3 / 4 jaar mee te doen. Nu woon ik niet heel dicht bij de randstad, maar geeft het wel wat een beklemmend gevoel dat de diesels wellicht zwaarder belast gaan worden komende jaren. (Betekend dus ook dat ik er minder makkelijk vanaf zal komen als ik de auto kwijt wil)

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19
Ik rij momenteel een 150pk 320d e46 uit 2003. Dagelijks verbruik is iets van 1/16.5, op lange stukken 1/20. Dus die 100/6 van de 330d zou vergelijkbaar zijn (en met mijn 40k/j kan dat wel uit)

Ga er wel van uit dat je veel onderhoud hebt, daar staan zowel de diesels als de benzine e46's om bekend.
Ik heb al schokbrekers, injectoren, kachelweerstand, aircopomp en meer vervangen. Zolang je zelf handig bent is het betaalbaar te houden, bij de garage betaal je je een ongeluk. Als je het bij regulier onderhoud wilt houden doe je er naar mijn idee verstandiger aan een nieuwer model uit te zoeken.

En ga je voor een e46 dan zou ik gaan voor een benzine variant. Ze zijn iets eenvoudiger in het onderhoud en de meerwaarde van diesel op 15k is verwaarloosbaar. Daarbij komt dat de bekende slijtagedelen bij de e46 diesels (LP pomp, HP pomp, injectoren, turbo) prijzig zijn en zijn niet in een verloren uurtje te vervangen.

(mocht je gaan sleutelen; YouTube: 50sKid Deze kerel heeft een e46 benzine volledig gerenoveerd. Erg informatief wanneer je iets nieuws aan moet pakken.)

• janwillemCA
Al met al neig ik dan toch steeds meer naat de benzine variant, hoewel ik een dikke diesel toch wel echt heel dik vind.

Maargoed, ik vertrouw op de ervaringen van (ex)eigenaren en blijkbaar is de benzine variant wellicht net even iets betrowbaarder?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
Jammer van de benzine vind ik dat die geen turbo heeft. Ik ben zelf wel een turbo fan want => tuning.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Een coupé rijdt per definitie op benzine. (discussion closed :-))

Zo'n 6 cilinder op benzine is heerlijk, gaat lang mee, en is waarschijnlijk betrouwbaarder dan de diesel.
In elk geval, als je stukken hebt aan de diesel wordt het duur, en dan ben je het eventuele prijsverschil aan de pomp héél snel vergeten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb 2 jaar in een 330ci cabrio gereden en ik zou de benzine nemen, we reden gemiddeld idd zo tussen de 1:10 en 1:12.

Ik zou de automaat wel overslaan, wij hadden een automaat en dat ding was eigenlijk vooral irritant, traag schakelen en op rare momenten terugschakelen (of helemaal niet terugschakelen).

En ik zou de cabrio nemen, lekker in de winter de hardtop erop knallen, als is het niet eens nodig stoffen dak is van hoge kwaliteit.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Die 330D is niet zo heel zuinig. Schoonbroertje heeft zo'n ding als dagelijkse auto (E46 330D automaat), maar het zit eerder rond de 1:11/1:12 (als je rustig rijdt, hij trapt redelijk door en zit eerder rond de 1:10). Met handbak schijnen ze wel een stuk zuiniger te zijn, alleen die zijn vrij schaars.
Ze lopen wel heel mooi, en met een beetje chiptuning zijn ze echt snel.
De E39 530 (benzine) van m'n schoonmoeder loopt haast net zo zuinig als die 330D :P (gemiddeld 1:11)

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 27-09-2017 10:25 ]

Vaak bu'j te bang!

• Ghostrider
  • Laatst online: 12-11 12:44

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

-tom-562 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:24:

De E39 530 (benzine) van m'n schoonmoeder loopt haast net zo zuinig als die 330D :P (gemiddeld 1:11)
Ik rijdt E39 525i die is op de snelweg ook gewoon 1 op 12, snel en sportief binnendoor reken op 1 op 9. Gemiddeld doe ik 1 op 9, woonwerk 70km waarvan meeste binnendoor. Vakanties loopt dit op naar 1 op 12 of beter ivm snelweg...

Bij de i varianten kan je met een Vanos revisie nog wel een beter verbruik halen, dat ga ik nog doen. Reken op 300+euro.
Ik ben wel benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.
Bij beide autos kan je er vanuit gaan dat als je sportief gaat rijden het verbruik doorstookt. Als je goedkoop wilt neem dan gewoon een 320d imho.

Neem gewoon een 320d als student want dit zijn geen goedkope auto's om te rijden.

[ Voor 41% gewijzigd door Ghostrider op 27-09-2017 10:35 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Met 15K aan kilometers zou ik trouwens gewoon voor een benzine versie gaan. Lijkt mij niet dat je in de buurt komt van het omslagpunt, als je realistisch gaat rekenen.

Vaak bu'j te bang!

• janwillemCA
Ik zit inderdaad te kijken naar een 320Cd, zijn er niet veel van te koop maar wel stukken zuiniger dan een 330Ci of Cd. De 150pk versie lijkt me dan ook prima voor dagelijks gebruik, en met de mogelijkheid tot een goede chiptuning wellicht ook nog wat vlotter!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je nog andere merken overwogen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• janwillemCA
Falcon schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:21:
Heb je nog andere merken overwogen?
Ja, Audi. Maar komen kwa rijden lang niet bij een bmw als het om dynamiek en rijbeleving gaat.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een 4cil D met 150 pk is heel wat anders als een 6cil D met 204pk. '03-'06. je geeft in ts ook geen budget aan, dus is het niet makkelijk een advies te geven. aangezien je 15dkm p/j rijdt zou ik voor een benzine auto kiezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

janwillemCA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:19:
Ik zit inderdaad te kijken naar een 320Cd, zijn er niet veel van te koop maar wel stukken zuiniger dan een 330Ci of Cd. De 150pk versie lijkt me dan ook prima voor dagelijks gebruik, en met de mogelijkheid tot een goede chiptuning wellicht ook nog wat vlotter!
Heb je al een rekensommetje gemaakt of je met een diesel wel uitkomt? Ik kan me haast niet voorstellen dat het loont om zo'n diesel te gaan rijden met 15k km per jaar.

Vaak bu'j te bang!

• janwillemCA
Bij een afstand van 15k per jaar.

Huidige auto: Mazda Mx-3 V6

Tankinhoud in liters: 40

Verbruik in liters/100 km: 10,00

Literprijs brandstof: 1,49 (Huidige prijs bij lokaal tankstation hier in de buurt)

Actieradius: 400

Aantal keren tanken: 38

Wegenbelasting per jaar: 464

Totale brandstofkosten per jaar: 2235

Totale kosten; Wegenbelasting, brandstof, afschrijving: 2699

Nieuwe auto: BMW 320Cd

Tankinhoud in liters: 60

Verbruik in liters/100 km: 6.5

Literprijs brandstof: 1,15 (Huidige prijs bij lokaal tankstation hier in de buurt)

Actieradius: 923

Aantal keren tanken: 16

Wegenbelasting per jaar: 1444

Totale brandstofkosten per jaar: 1121

Totale kosten; Wegenbelasting, brandstof, afschrijving: 2565

Verschil: 134.-

• BLN
  • Laatst online: 12-11 10:12

BLN

Als ik terugdenk aan de tijd dat ik een 330CI cabrio reed, dan krijg ik traantjes van geluk. Ik rij nu een 270PK Audi A3. Hartstikke fijne auto. Maar die atmosferische 3 liter 6 in lijn... als je die richting de toerenbegrenzer, of beter als je die even tegen de toerenbegrenzer aanjaagt. Dan komt er een geluid uit wat zowel heel beheerst en als een wild beest klinkt tegelijk. Als ik ooit in de gelegenheid komt om een nette 330 CI te rijden, dan zou ik het wel weten.

If it ain't broken, don't fix it

• janwillemCA
BLN schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:01:
Als ik terugdenk aan de tijd dat ik een 330CI cabrio reed, dan krijg ik traantjes van geluk.
Jep, ik ken het. Ik rijd wel geregeld mee en soms zelf in een 330Ci coupe van een vriend van me, met alleen nog een middendemper. Dat is episch!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

janwillemCA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:44:

Tankinhoud in liters: 40

Verbruik in liters/100 km: 10,00

Literprijs brandstof: 1,49 (Huidige prijs bij lokaal tankstation hier in de buurt)

Actieradius: 400

Aantal keren tanken: 38

Wegenbelasting per jaar: 464

Totale brandstofkosten per jaar: 2235

Tankinhoud in liters: 60

Verbruik in liters/100 km: 6.5

Literprijs brandstof: 1,15 (Huidige prijs bij lokaal tankstation hier in de buurt)

Actieradius: 923

Aantal keren tanken: 16

Wegenbelasting per jaar: 1444

Totale brandstofkosten per jaar: 1121

Je moet de BMW's onderling vergelijken (benzine/diesel). De benzine zal daar wel goedkoper uit komen. Je hebt onderhoud ook niet meegenomen.

Vaak bu'j te bang!

• janwillemCA
-tom-562 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:15:
[...]
Je hebt onderhoud ook niet meegenomen.
Onderhoud doe ik zelf, de kosten van los te bestellen onderdelen is lastig in te schatten. Swirlflaps van de 320 laat ik er wel uithalen door mijn eigen monteur, als deze er nog niet uit gehaald zijn.

• janwillemCA
-tom-562 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:15:
[...]
Je moet de BMW's onderling vergelijken (benzine/diesel). De benzine zal daar wel goedkoper uit komen.
Dan kom ik op een verschil uit van 394.-, wanneer ik het verbruik opgeef van bovenstaande reacties van een 330Ci. De 320Cd is hierin dus goedkoper.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is je dilemma nu ?

Je wilt dus geen 330i of 330D, maar een 320D, aangezien je vergelijken..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• janwillemCA
Mijn dilemma was een 330Ci of 330Cd, omdat ik dacht dat een 330Cd ongeveer op dezelfde kosten zouden komen als een 330Ci. Dit blijkt echter toch wat tegen te vallen omdat het verbruik van een 330Cd hoger uitvalt dan verwacht.

Dus kijk ik nu ook naar een 320Cd

• Knul
  • Laatst online: 18:29
Je zou ook nog kunnen kijken naar een 330i op LPG. Ben je sowieso goedkoper uit, moet je er alleen één zien te vinden.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hou je ook rekening met de restwaarde? Dit is sterk in het voordeel van benzine vanwege de hoge MRB, milieuzones en aankomend verbod op nieuwe diesels.

Daarnaast heeft benzine meer kans om een klassieker te worden, helemaal een pareltje als de E46 330ci met lage kilometerstand. Ten slotte gaat het met 15.000 p/j ook niet hard omhoog.

@Knul LPG in een BMW vind je vrijwel alleen terug op 4 cilinders. Heb er zelf hele goeie ervaring mee in een E36 316i (N=1).

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 27-09-2017 12:45 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Voor de 330 op benzine kan je wel 1:11 of misschien 1:12 rekenen aangezien je voornamelijk snelweg rijdt. Ik rij alleen maar binnendoor en stadsverkeer en dan red ik net 1:8. Weet waar je aan begint deze dingen lusten wel wat...
Verder zijn al deze zaken voordelen als je terug kan vinden dat het vervangen/aangepakt is in de onderhoudshistorie:
-Zijschermen voor
-Wielkuipen achter
-Kleppendeksel
-Oliepijlsensor
-Indien xenon: koplampsproeiers
-Het subframe achter kan ook nog een ding zijn
Alles behalve het subframe heb ik de afgelopen drie jaar wel gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door sig69 op 27-09-2017 12:54 ]

Roomba E5 te koop

• janwillemCA
sig69 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:47:
Weet waar je aan begint deze dingen lusten wel wat...
Ik ben gelukkig wel wat gewend met mijn huidige mx3

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

400 euro zou voor mij de moeite niet zijn :P je vergelijkt dan namelijk de instapdiesel met de snelste (op de M3 na) E46.
Verder loop je met zo'n diesel kans dat je straks bepaalde steden niet meer in komt, en laat je het onderhoud (wat bij de diesel imo als je pech hebt een stuk duurder kan uitvallen) buiten beschouwing.
Ik zou voor de benzine versie gaan.

Vaak bu'j te bang!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-11 11:14
styx1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:27:

Lijkt me vrij hoog. Ik heb een E61 530d automaat en die loopt zo'n 7.5 liter / 100 km. Wel een redelijke hoeveelheid snelweg, denk aan 70% snelweg / 30% stad en een gemiddelde rit van 40 km. Dat is wel de LCI uitvoering (235 pk en met piezo-injectoren). Loopt waarschijnlijk 5 a 10% zuiiniger dan de eerdere modellen.

Een aantal jaar heb ik een E46 320Ci (2.2 6 / 170 pk / M54B22 blok, handbak) gereden. Die liep in de stad rond de 10.5 a 11 l/100km en op langere snelwegritten 8 a 8.5. De 330Ci (M54B30) zou een stukje meer verbruiken maar ik verwacht geen enorm verschil.

• Terrz
  • Laatst online: 22:40
Als je voor de 320D facelift (M47N motor, 150PK) gaat moet je even letten op de volgende dingen:
- Turbo: Bepaalde bouwjaren (meen tot 2003) hebben zwakke turbo's. Die van mij is bij de vorige eigenaar gelukkig al vervangen.
- Swirlflaps: Deze zitten in het inlaatspruitstuk en kunnen door aanroeten afbreken met alle gevolgen van dien. Vaak worden ze er uitgehaald en vervangen door blindplaatjes. Ik heb het zelf gedaan, is niet heel moeilijk. Zitten trouwens ook in de 204pk versie van de 330D.
- EGR klep bij zowel de 320 als 330D: is makkelijk buiten werking te stellen/ afdoppen door een schroef in de vacuumleiding van de EGR te draaien. Scheelt een hoop aanroeten in je motor.

Verder bij elke E46:
- Draagarm rubbers
- Roest spatborden

• Pindakaas
janwillemCA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:44:

Waar in dit verhaal heb je het dan over onderhoud, verzekering en afschrijving? Het enige wat je doet is de belasting en brandstof optellen. In werkelijkheid heb je natuurlijk wel meer kosten aan je auto ;)

Het feit dat je zelf onderhoud gaat doen aan de auto betekent niet dat er geen verschil in zit tussen de auto's? Ook de verzekering kan voor sommige type auto belachelijk hoog uitvallen. Daarnaast speelt de restwaarde een grootte rol i.v.m. de afschrijving, ik kan mij voorstellen dat een diesel sneller afschrijft dan een benzine.

don't mind me

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd, zo'n diesel doet na een tijdje niks meer qua prijs. Een nette 6-cilinder E46 die leuk in de opties zit (iets wat ook zwaar tegenvalt bij die 320D's.. .) en niet volledig afgetrapt is, blijft altijd wel 'wat' waard

Vaak bu'j te bang!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-10 21:24
Alleen al voor het geluid zou ik voor de benzine gaan.

Ik heb een tijdje een e30 325i touring (super-eta met 2.7 liter) gehad. Vebruik viel als die eenmaal op snelheid was wel mee op de snelweg (1:12). En dat was een auto uit 1990.

(tranen springen trouwens in mijn ogen als ik zie waar nette exemplaren nu voor verkocht worden, en waarvoor ik hem destijds (2014) voor van de hand heb gedaan)

• Pindakaas
Even voor een schema samengesteld waar ook de afschrijving, verzekering en onderhoud in meegenomen wordt.
Gebaseerd op 2 marktplaats advertenties.
Verzekering o.b.v. mijn eigen gegevens, mogelijk hoger of lager voor jou
Onderhoud heb ik geen idee wat dat gaat kosten, heb het voor de makkelijkheid maar gelijk gehouden al hoewel ik me kan voorstellen dat diesel iets duurder in onderhoud is.

https://link.marktplaats.nl/m1207166269
https://link.marktplaats.nl/m1205616447
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cBgArTwyll62rovJMCYwGs8r/full.jpg

Zoals je ziet zit er erg weinig verschil tussen op jaarbasis. Met andere woorden, koop gewoon de auto die je het leukste vindt en ga niet zitten klooien met cijfertjes :9

[ Voor 79% gewijzigd door Pindakaas op 27-09-2017 15:35 ]

don't mind me

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik ben een diesel fanaat maar in dit geval is de benzine duidelijk de betere optie. De berekeningen komen ongeveer gelujk uit. Maar ook dan is het is eigenlijk heel simpel, beide zijn het dure wagens in het gebruik. TS heeft het alternatief om met de trein te gaan om kosten te besparen (TS noemt de combinatie school en werk, dat betekent weinig geld, dus dat bespraren zal er waarschijnlijk dus wel van gaan komen) en als je de mogelijkheid wilt hebben om te kunnen besparen dan is de benzine daarin vanwege de lagere vaste lasten veel geschikter.
Ook is het het niet onwaarschijnlijk dat met de diesel hetze die nu aan de gang is de regering het niet kan laten de accijns op diesel in de richting van die op benzine te brengen.

• t_captain
Als een 30i evenveel kost, is het toch de fijnere motor voor een sportieve auto. Mooi geluid als de VANOS rond 4100 toeren naar de hoge setting schakelt. Dat zul je met een diesel moeten missen.

Natuurlijk is een koppelkromme zo vlak als de tafelberg met 500Nm hoogte ook fantastisch, maar het past imho minder bij een coupe.

• janwillemCA
Wat een hoop reacties weer, niet verwacht!

Watbetreft geld, trein(ov) etc, don't worry. Ik ben het gewend. Ik heb inmiddels alweer 5 jaar een auto, dus het is niet nieuw ofzo.
Ik heb een gratis ov, maar ik vind het gewoon prettig om met de auto te gaan en ben i.v.m een andere bijbaan nu ook genoodzaakt om met de auto naar school te gaan zodat ik weer optijd bij mijn werk kan zijn! Zoals ik net ook al zei, deze kosten zijn niet nieuw, dat geld ben ik nu ook kwijt aan benzine etc.

Verzekering is niet aan de orde, dat betaal ik niet zelf.

Aan mij is het dus ook echt alleen wegenbelasting, brandstof en onderhoud wat ik dus ook zelf doe.

Problemen van de e46 ben ik bekend mee. Swirflaps, brandstofpomp, draagarmen en turbos bij alleen de diesels! En zo zijn er nog wel een aantal puntjes, hier houdt ik ook absoluut rekening mee bij de aanschaf.

Maargoed, vooral omdat ik de auto toch wel een aantal jaar wil gaan houden, begrijp dat een benzine variant uiteindelijk toch de verstandigste keus zou zijn. In dat geval uiteraard een 330Ci :)

Nu nog een net exemplaar vinden die voldoet. M-pakket + M sport onderstel is een must, want dat is zoveel mooier dan zonder, en het sportonderstel rijdt gewoon zo strak..

Verwijderd

Ik wist het wel! De diesel, ook al betekent dat waarschijnlijk meer kosten per maand. Ik vind een atmosferische motor stukken minder fijn rijden dan een diesel met turbo. :)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Geef mij maar het mooie motorgeluid van de 330Ci. Ik heb zelf ook een E46 318d dieseltje gereden, daar was niets mis mee maar qua beleving geef ik toch zeker de voorkeur aan een mooie 6-pitter op benzine. En dan heb je ook dat geleuter niet met die milieu zones etc.

Toen ik mijn BMW kocht, woonde en werkte ik nog in Duitsland. Maar daar zou ik tegenwoordig geen diesel meer kopen. Want ik weet niet eens of ik met mijn 318d uberhaupt nog wel Frankfurt of Berlijn binnen mag rijden.....

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 16:58

Tusk

Sticky Bomb likes you!

werkelijk verbruik ligt in de werkelijkheid altijd stukken hoger! Hou daar rekening mee in je berekeningen.

Hou er daarnaast ook rekening mee wat voor mensen er meestal in 330d en 330cl rijdt. Over het algemeen zijn de diesels zakelijk gereden en hebben meestal altijd goed onderhoud gehad. Maar als ze geleased zijn, kan er niet zuinig mee omgegaan zijn. Bijvoorbeeld vol gas geven met een koude motor.

Maar de 330cl wordt meestal door liefhebbers gereden die er vaak erg zuinig op zijn qua gebruik. Maarrr zeker de wat oudere modellen worden nu door van dat petjes schoriemorrie gereden met een bepaalt weggedrag zal ik maar zeggen. Daarnaast zijn die auto's niet zo duur meer, maar vergeet met vaak dat de onderhoudskosten redelijk zijn, waardoor er wel eens een beunhaasje aan gewerkt kan hebben. Ik weet niet of ik daar de volgende eigenaar van zou willen worden.

Ik zou zelf altijd voor een benzine gaan als je op het omslagpunt zit. Maar dan zou ik wel HEEL goed uitzoeken wat de gebruikers- en onderhoudshistorie is. Als je zo'n auto koopt ben je per definitie niet uit op goedkoop en zuinig rijden :D

[ Voor 12% gewijzigd door Tusk op 28-09-2017 12:40 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• t_captain
tazzman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:44:
Geef mij maar het mooie motorgeluid van de 330Ci. Ik heb zelf ook een E46 318d dieseltje gereden, daar was niets mis mee maar qua beleving geef ik toch zeker de voorkeur aan een mooie 6-pitter op benzine. En dan heb je ook dat geleuter niet met die milieu zones etc.
Welk jaar heb je? De E90x/E6x hebben Umweltplakete: 4, Groen. Ook de 30d.

• janwillemCA
Jaa er staat momenteel niet bijzonder veel te koop als ik een beetje rond kijk.

Geduld is een schone zaak laten we maar zeggen. Coupe met M-pakket is lastig te vinden, die er nog netjes uit ziet met onderhouds historie!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

janwillemCA schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:52:
Jaa er staat momenteel niet bijzonder veel te koop als ik een beetje rond kijk.

Geduld is een schone zaak laten we maar zeggen. Coupe met M-pakket is lastig te vinden, die er nog netjes uit ziet met onderhouds historie!
Ligt voornamelijk aan je budget, toen ik half naar een E46 zat te kijken kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat een echt nette die goed in de opties zit, en niet afgetrapt is/10 eigenaren heeft gehad, ook al snel richting de 10k ging

Vaak bu'j te bang!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

t_captain schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:52:
[...]

Welk jaar heb je? De E90x/E6x hebben Umweltplakete: 4, Groen. Ook de 30d.
Ik heb de BMW niet meer, maar hij kwam uit 2004.

Mijn huidige auto maakt lekkere stutututu geluidjes :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04

Meneer aard

Porsche rulez!

Voor beide is wat te zeggen; Rijd zelf een 330d Touring uit Juni 2003. 204 pk gechipt naar 285/550nm.
Er zitten best veel rotte appels tussen, met name de automaatbakken. Handgeschakeld is lastig te vinden. Je moet er soms tegen aan lopen.

Persoonlijk zou ik gaan voor de grote broer. E90 of E60. Paar zwakke plekken aan de e46:
-Roest
-Scheuren in de ophangpunten van het subframe (vooral met BJ 2000) later is dit opgelost, maar blijft een kritiek punt
-Scheurende RVS uitlaatspruistukken
-Injectoren
-Swirl flaps die afbreken
-Automaat die om de 250k kapot gaat

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1