Oekiejoekie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:23:
De situatie wordt nou niet echt helderder door dit antwoord... Er is een overkoepelende ICT-cooperatie voor scholen die ondersteunt ? Maar doet die alleen de installatie ? Of repareren ze ook als er iets kapot is ? Of moet je daar wel zelf een servicecontract voor afsluiten ? Vreemd ook dat die geen standaardmodel aanbevelen. Als supportmedewerker van zo'n club wordt je er vast niet heel erg vrolijk van dat je alles moet ondersteunen van HP en Dell tot zelfbouw van een van de docenten...
Voor 1000 euro koop je een redelijke PC, maar service kost geld... Next business day is bijvoorbeeld standaard bij Dell, maar sneller kan ook. En is duurder. Je vertelt dat er veel tegelijk open moet staan. Zijn 2 schermen dan niet makkelijk ? Of zijn die er al ?
De ICT-cooperatie ondersteunt de scholen met installatie, reparatie en alle andere dingen die erbij komen kijken. De ICT-cooperatie heeft gezegd dat iedereen zijn eigen computer mag uitzoeken. Ik vind dit zelf ook vreemd klinken maar het schijnt dat er zelfs al mensen rondlopen met MacBooks.
Momenteel staat er 1 scherm maar die word vervangen door twee grotere schermen. Maar daar was dit topic niet voor, deze gaat puur over de desktop. Of eventueel laptop.

P_Tingen schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:55:
Voor administratief werk zou ik inderdaad - net als @
Oekiejoekie - eerder denken aan een 2-monitor opstelling. Dan een ssd erin voor de snelheid en met 8GB memory en een Pentium moet je een heel eind kunnen komen (een i7, serieus?). Mijn huidige pc, voor programmeerdoeleinden is een i5-2400 en die voldoet nog steeds prima, dankzij 8GB memory en een vlotte ssd. Een nieuwe Pentium is net zo snel.
Wat interessanter is, is waar je je bestanden opslaat. Is dat op een netwerklocatie? Anders moet je iets regelen voor backup. En wat moet er gebeuren als mevrouw de directiesecretaresse haar pc opstart en die tegen haar zegt dat ze de boom in kan? Dan wil ze denk ik snel iemand die er wat aan kan doen.
Mijn huidige pc, op mijn werk heb ik een i5-4200u met 8GB en SSD en die werkt ook prima, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind dat ik thuis spijt heb van een i5-6600k.
De bestanden worden allemaal opgeslagen op een netwerklocatie, de servers van de ICT-cooperatie, deze ondersteunen ook bij problemen met inloggen, niet werkende programma's en crashes etc. Het is een soort 'even Apeldoorn bellen' dienst.

unezra schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:18:
Ik zou allereerst aan Kien ICT vragen wat zij voorschrijven qua minimale specificaties. Zij kennen de situatie waarschijnlijk het beste. Ook kan het zijn dat zij een voorkeur hebben voor een merk en zelfs een serie PC's.
Sowieso zou ik, wegens zakelijk gebruik, gaan voor een zakelijke lijn HP of Dell met daaraan zoals gesuggereerd 2x23" of juist een ultrawide.
Qua desktop of laptop, voor €1000 koop je een heel knappe laptop die behoorlijk zware taken al prima aan kan. Wel zit je mogelijk nog in de series waarin je een SSD moet retrofitten maar da's met 10 minuten gedaan.
Ander ding: Backups. Hoe gaan die geregeld worden? Of komt er geen lokale data op te staan?
Het vervelende, of juist fijne

, is dat Kien ICT heeft gezegd dat iedereen zijn eigen pc mag uitzoeken. Ze hebben geen voorkeur voor merk en iedereen mag zelf weten wat hij wil. Het is een soort vroege variant van Sinterklaas
Dat retrofitten zal ik navragen.
Er wordt geen lokale data op de computer opgeslagen want alles gaat via de servers van Kien ICT.
Oekiejoekie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:27:
[...]
Er wordt onder andere Magister genoemd. Dat is een webapplicatie. Dus ik neem aan dat dat ICT-samenwerkingsverband ook ASP is naast ICT-ondersteuner.
Maar de info van @
steef2 is wel heel erg karig... Dubbel je support inkopen (bij pc-leverancier en dienstverlener) is te duur, te weinig support inkopen (dus bij geen van tweeen) gaat ten koste van de continuiteit. Daarnaast is het onderwijs. Moet er bijvoorbeeld een windows-licentie bij, of is dat via onderwijscontracten al gedekt ?
[...]
NEE!!! In zakelijke hardware wil je niet retrofitten. Daar wil je een configuratie die compleet en ondersteund is geleverd door leverancier, en waar je op die configuratie 3/4/5 jaar servicecontract hebt (en aangezien het onderwijs is = weinig geld, dus zal het wel 5 jaar worden). Dat retrofitten doe je thuis maar...
De windows licentie kan via school worden geregeld. Het support wordt dus geregeld via de ICT-cooperatie zoals ik al eerder in de bericht vermeldde.
Over het retrofitten zal ik navraag doen bij de ICT-cooperatie.
---------------
Samenvattend, de keuze is dus helemaal vrij. Ondersteuning komt vanuit de ICT-cooperatie die alle reparaties, crashes etc. voor zijn rekening neemt. De computer of laptop zal op een server draaien waarbij alle bestanden ook opgeslagen zullen worden. Over back-ups zijn er dus geen zorgen.
Het is gewoon een soort Sinterklaas waarbij iedereen een nieuwe pc/laptop krijgt.