Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Wij hebben in de tuin van onze nieuwe woning dit soort sokkel-lampen staan:

https://www.buitenverlich...cht-sokkellamp-44-cm.html

Nu zijn we bezig om overal LED-lampen te plaatsen en omdat van een van de sokkellampen een lampje stuk is willen we die ook meteen meepakken naar LED.

Nu staat er op de sticker op de lamp dat er maximaal 20 watt in mag.

Maar wat wordt er nu bedoeld? Een lamp die maximaal daadwerkelijk 20 watt verbruikt? Of een lichtopbrengst vergelijkbaar met een ouderwetse gloeilamp van 20 watt?

Nu op zit moment zit er een 5W spaarlamp in. De lichtopbrengst is niet erg hoog. Zouden we hier bijvoorbeeld een 6W ("40W-equivalent") LED lamp in kunnen zetten zoals deze:
https://www.budgetlight.n...-827-e27-frosted-a60.html

Of is dat veel te fel en kunnen we toch beter een wat minder felle LED lamp er in zetten, zoals een "25W-equivalent" ?

Wat zouden jullie doen?

Catch a smile out there!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 23:45
Het label in de lamp gaat uit van de ouderwetse gloeilamp en de hoeveelheid warmte die zo'n lamp produceert. Omdat spaarlampen en LED lampen minder vermogen gebruiken en minder warmte produceren is dat label eigenlijk niet meer van toepassing.

Een spaarlamp met voldoende lichtopbrengst zou dan 9W of 11W zijn, 5W is echt te weinig.

Een goed alternatief is mijns inziens deze:
https://www.budgetlight.n...-4-40w-827-e27-clear.html
of de versie met nog meer lichtopbrengst
https://www.budgetlight.n...-6-60w-827-e27-clear.html

Dit soort lampen hebben een prettig type licht, "gewone" LED lampen vallen nogal eens tegen qua lichtkleur, maar vooral v.w.b. het afstralingspatroon van het licht. Dat is bij dit type uitstekend.

[ Voor 14% gewijzigd door lazybones op 26-09-2017 13:11 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Logischerwijs max verbruik. Zou vreemd zijn als een lamp limieten stelt op lichtopbrengst.

Of een 6w led te fel is kun jij enkel oordelen. Wij kennen de situatie niet en kennen jouw persoonlijke voorkeuren des te minder :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Glenfiddich
lazybones schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:09:
Het label in de lamp gaat uit van de ouderwetse gloeilamp en de hoeveelheid warmte die zo'n lamp produceert. Omdat spaarlampen en LED lampen minder vermogen gebruiken en minder warmte produceren is dat label eigenlijk niet meer van toepassing.

Een spaarlamp met voldoende lichtopbrengst zou dan 9W of 11W zijn, 5W is echt te weinig.

Een goed alternatief is mijns inziens deze:
https://www.budgetlight.n...-4-40w-827-e27-clear.html
of de versie met nog meer lichtopbrengst
https://www.budgetlight.n...-6-60w-827-e27-clear.html

Dit soort lampen hebben een prettig type licht, "gewone" LED lampen vallen nogal eens tegen qua lichtkleur, maar vooral v.w.b. het afstralingspatroon van het licht. Dat is bij dit type uitstekend.
Zij die lampen niet onnodig "fancy" voor in zo'n buitenlamp? Immers de kap van de buitenlamp is niet transparant dus die "gloeidraadjes" zie je toch niet. Of zijn deze lampen ondanks dat je die gloeidraadjes niet ziet toch te verkiezen boven de door mij genoemde lamp?

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:10:
Logischerwijs max verbruik. Zou vreemd zijn als een lamp limieten stelt op lichtopbrengst.

Of een 6w led te fel is kun jij enkel oordelen. Wij kennen de situatie niet en kennen jouw persoonlijke voorkeuren des te minder :)
Dat is zo. Maar wat er nu in zit lijkt me wat te weinig lichtopbrengst. Aan de andere kant moet het ook niet zo fel zijn dat de buren er ook bij kunnen lezen :P

Catch a smile out there!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Glenfiddich schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:18:
[...]

Dat is zo. Maar wat er nu in zit lijkt me wat te weinig lichtopbrengst. Aan de andere kant moet het ook niet zo fel zijn dat de buren er ook bij kunnen lezen :P
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik zou zeggen, voor die 2.65 euro, probeer het gewoon. Als je het toch niets vind weet je dat voor in de toekomst en maak je er het eerstvolgend jarig familielid er blij mee :p

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• lazybones
Glenfiddich schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:16:
[...]

Zij die lampen niet onnodig "fancy" voor in zo'n buitenlamp? Immers de kap van de buitenlamp is niet transparant dus die "gloeidraadjes" zie je toch niet. Of zijn deze lampen ondanks dat je die gloeidraadjes niet ziet toch te verkiezen boven de door mij genoemde lamp?
Het gaat mij niet om het uiterlijk, maar dat zo'n type lamp (filament) mooi rondom licht uitstraalt en ook de kleur is OK.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een 400 lumen IKEA led van €1 lijkt me een prima keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 26-09-2017 13:42 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Glenfiddich
lazybones schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:39:
[...]

Het gaat mij niet om het uiterlijk, maar dat zo'n type lamp (filament) mooi rondom licht uitstraalt en ook de kleur is OK.
Ik ben hier duidelijk niet helemaal in thuis :P

Ik dacht dat die filamentlampen vooral decoratief zijn, en niet zozeer extra functioneel. Dat blijkt toch anders te liggen.

Wat ik vooral wil zijn prettige goeie lampen. Ze gaan als het goed is lang genoeg mee, dus ik ben er absoluut niet op uit om een euro op een lamp te besparen met het risico dat hij blijkt te flikkeren. Over die Phillips lampen lees ik wat dat betreft wel goede verhalen.

Catch a smile out there!

• lazybones
Glenfiddich schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:44:
[...]

Ik ben hier duidelijk niet helemaal in thuis :P

Ik dacht dat die filamentlampen vooral decoratief zijn, en niet zozeer extra functioneel. Dat blijkt toch anders te liggen.

Wat ik vooral wil zijn prettige goeie lampen. Ze gaan als het goed is lang genoeg mee, dus ik ben er absoluut niet op uit om een euro op een lamp te besparen met het risico dat hij blijkt te flikkeren. Over die Phillips lampen lees ik wat dat betreft wel goede verhalen.
Deze Philips lampen flikkeren niet. Het zijn feitelijk strips met miniatuur LEDs er op.
Dat ze ook decoratief zijn is een bonus :)
Die goedkope LED lampen hebben of een lelijke lichtverdeling of flikkeren.

• Glenfiddich
lazybones schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:57:
[...]

Deze Philips lampen flikkeren niet. Het zijn feitelijk strips met miniatuur LEDs er op.
Dat ze ook decoratief zijn is een bonus :)
Die goedkope LED lampen hebben of een lelijke lichtverdeling of flikkeren.
Heb inmiddels een shitload aan lampen besteld, als ik goed geteld heb dan is straks het hele huis LED (op enige halogeenspotjes in badkamer en keuken na) :)

Catch a smile out there!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ondanks dat je alles al aan hebt geschaft wil ik hier nog iets aan toevoegen. Ik heb zelf verschillende soorten led lampen geprobeerd voor buiten en ben uiteindelijk bij deze lampen uit gekomen. De Ikea lampen gaan erg snel stuk (heb er al meerdere vervangen) en vond ik de kleur erg geel. Tevens verschillende andere merken geprobeerd, maar deze Philips lampen geven voor mij echt de mooiste kleur licht. Ik heb een keer een stukke lamp gehad en dat bij Philips daarvoor mijn garantie aan gemeld. Zonder moeilijk te doen heb ik toen een doos met vier nieuwe lampen gehad, echt top service.

• Glenfiddich
@lazybones

Ik ben er tot nog toe erg tevreden over, mooi licht, mooie kleur. Mooier dan dat van de paar oudere LED lampen die ik al had. Bedankt voor het advies!

Catch a smile out there!

Pagina: 1