Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:48:
In een verzorgingshuis is zijn o.a. 2 wifi-netwerken beschikbaar: Een open netwerk voor iedereen die iets op wil zoeken en een afgesloten netwerk waar bepaalde mensen toegang toe krijgen. Het open netwerk wordt omschreven als 'geknepen' en moet dus traag zijn, genaamd RESTAURANT.
Het afgesloten netwerk zou beter moeten werken en is genaamd KDO
Nu heb ik op het KDO netwerk op 3 verschillende plaatsen mensen aangesloten met wisselend resultaat.
Het KDO netwerk doet het zeker beter dan het RESTAURANT netwerk maar niet op alle plekken even goed.
Ik heb van alle drie de plekken via Wifi-analyser een afbeelding gemaakt:
https://postimg.org/gallery/g0tykrfq/\
Is mijn verhaal van hierboven via deze afbeeldingen te verklaren?
Met name de plek van de 2e afbeelding (2e etage) heeft vaak haperingen.
Wat is eventueel oplossingen om dit te verbeteren?
Op basis van deze summiere informatie is geen oplossing te bieden, maar kunnen we wel wat roepen over je problematiek.
Allereerst, hou je OSI-layers uit elkaar. Dat "geknijp" doe je op layer 2 of (waarschijnlijker) 3, maar je problematie hier zit vrijwel zeker op layer 1 (RF in de lucht). Mag duidelijk zijn dat als het op layer 1 rommelt, je mooie onderscheid op layer 3 niets gaat uithalen.
Dan de vraag waarom het op layer 1 rommelt. Wat ik zie is veel teveel overlap qua dekking tussen AP's. Waarschijnlijk heb je (iig voor de 2.4GHz die je hier toont) teveel AP's in het gebouw hangen. WiFi 101: een kanaal is een gedeeld medium, en WiFi gebruikt collision avoidance. Een station luistert naar het medium en als er een WiFi-signaal boven de -82dBm aanwezig is, zal het wachten tot het niet meer zendt voor het zelf uitzendt. Als ik naar je tweede plaatje kijk zie ik zeker vijf AP's die >-82dBm binnenkomen op kanalen 1 en 6, en twee of drie in 11. JE APPARATEN SCREEUWEN DUS ALLEMAAL DOOR ELKAAR WAARDOOR NIEMAND KANS KRIJGT IETS TE ZEGGEN
Dat hoeft niet eens te komen van data. Met default settings van minimum 1Mbps link rate en 100ms beacon interval gebruikt een SSID ongeveer 3% van airtime. Met tien SSID's boven de -82dBm verlies je dus al meer dan 1/3 van je beschikbare bandbreedte aan de beacons voor al die netweren, nog voor je ook maar een Byte overheen gestuurd hebt
Wat de oplossing is hangt af van situatie:
- is er ook sprake van 5GHz? Zo ja, hoe gaat het daar?
- is er de mogelijkheid om zendsterkte te verlagen in de 2.4GHz?
- welk systeem hebben we het hier over? Welke AP's? En welk controller?
- heb je (evt via de controller) mogelijkheid om spectrum analyse te doen?
- hoe staan beacon interval en minimale link rates ingesteld?
Mijn eerste ingeving is dat hier een of ander bedrijf dat marge maakt per verkochte AP weer eens "one per room" verkocht heeft zonder ook maar een site survey te doen. Als dat zo is kun je ws eenderde tot de helft van de AP's wegdoen en daadwerkelijk betere performance overhouden.
Kan ook zijn dat wel fatsoenlijk op 5GHz geplanned is, zonder goed te kijken naar 2.4GHz. In dat geval zijn de AP's niet overbodig, maar moeten ze ofwel minder hard in 2.4GHz uitzenden, danwel moet op een deel 2.4GHz uitgeschakeld worden.
Tenslotte is het mogelijk dat de WiFi zelf niet het probleem is (ondanks onhandige radio planning), maar dat er (vnl op 2e verdieping) sprake is van non-WiFi interferentie van dingen als magnetrons of draadloze videozenders of wat dan ook.
Nu, wij kunnen hier op afstand prutsen en dingen voorstellen, maar dit is een zakelijke toepassing - je hebt eigenlijk gewoon iemand op locatie nodig die de tooling heeft en het goed snapt.
[
Voor 5% gewijzigd door
dion_b op 26-09-2017 11:25
]