Melding werkgever bijtelling van 14 --> 25%

Pagina: 1
Acties:

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
Sinds begin 2016 heb ik een auto van de zaak.
Dit betreft een auto uit uit 2012 welk in de bijtelling categorie van 14% viel op het moment dat ik de auto kreeg.

Echter valt deze auto sinds halverwege dit jaar in de 25% omdat de auto ouder is dan 5 jaar en dan het tarief geld wat in dat jaar van toepassing is. in dit geval dus 25%.

Dit betekend dat de auto dus mij aanmerkelijk meer geld kost. Dient een werkgever dit op voorhand aan te geven (dus toen ik de auto kreeg)?

[ Voor 4% gewijzigd door NL_Scratch op 26-09-2017 08:23 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:26

Croga

The Unreasonable Man

NL_Scratch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:22:
Dit betekend dat de auto dus mij aanmerkelijk meer geld kost. Dient een werkgever dit op voorhand aan te geven (dus toen ik de auto kreeg)?
Nope.

De werkgever is nooit verantwoordelijk voor zaken waar ze eigenlijk buiten staat. Datgene wat er tussen jouw en de Nederlandse staat is (zoals in dit geval de belastingen) is niet de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Nog sterker; jij had dit van te voren kunnen weten. Toen je de auto in gebruik nam was dit al bekend.

Het was wél netjes geweest als werkgever je hier op gewezen had. Tenslotte weet je wagenpark beheerder heel wat meer over dit soort dingen dan jij. Het had ze gesierd als ze je dit verteld hadden. Ze zijn het echter nooit verplicht.

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-01 21:04
Hoe het juridisch zet durf ik niet te zeggen. Maar een goed werkgever meldt dit soort dingen netjes van te voren en zorgt voor een passende oplossing.

Ik zou gewoon met je leidinggevende in gesprek gaan en zeggen dat dit onacceptabel is. Een nieuwe leaseauto lease je immers voor minder (bijtelling).

En anders gewoon je handrem vergeten als je hem bij de gracht parkeert ;) :X .

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is de lease auto jou toegewezen en voorgespiegeld als 14% bijtelling tot x? Of heb je hem zelf uitgekozen?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:59:
Is de lease auto jou toegewezen en voorgespiegeld als 14% bijtelling tot x? Of heb je hem zelf uitgekozen?
Is dat echt belangrijk? Dit zijn belastingregels waar een werkgever niet van kan afwijken. Verder heb je als werknemer natuurlijk een plicht om hiervan op de hoogte te zijn.

Sowieso heb je tegenwoordig mazzel dat de bijtelling gelijk blijft over een bepaalde contractduur. Vroegah kon je gewoon mee met een nieuw percentage als de regering anders besloot.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 26-09-2017 09:21 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25
En weet je hoe lang je nog met deze auto moet?
De meeste leasecontracten lopen voor 4 jaar, met uitzonderingen naar 3 en 5 jaar.

Je werkgever is niet verantwoordelijk voor veranderingen in de wet, dus dat kan je niet claimen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• NL_Scratch
Auto's worden bij ons gekocht. Het zijn geen lease auto's. We zijn met een relatief kleine club van ongeveer 15man. Dus ook geen wagenpark beheerder.

De auto werd mij voorgehouden, aangezien dit mijn eerste auto van de zaak is en recent gezinsuitbreiding had plaatsgevonden vond ik het al snel goed. Ik had tevens ook niet de financiële mogelijkheden om zelf een dergelijke auto te kopen, onderhouden en brandstof.

Het betreft trouwens een seat ibiza st. Welke mij met 14% net iets meer dan 100 euro per maand kostte

[ Voor 9% gewijzigd door NL_Scratch op 26-09-2017 09:14 ]

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
zeezuiper schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:52:
Hoe het juridisch zet durf ik niet te zeggen. Maar een goed werkgever meldt dit soort dingen netjes van te voren en zorgt voor een passende oplossing.

Ik zou gewoon met je leidinggevende in gesprek gaan en zeggen dat dit onacceptabel is. Een nieuwe leaseauto lease je immers voor minder (bijtelling).

En anders gewoon je handrem vergeten als je hem bij de gracht parkeert ;) :X .
Handig, dit soort uitspraken. Uit dezelfde categorie: loonbelasting tarieven worden omlaag geschroefd. Mag de werkgever jou dan ook minder betalen?

De werkgever heeft geen enkele verantwoordelijkheid in deze. Als werknemer kies je een fiscaal gunstige leaseauto met het risico dat fiscale regels altijd kunnen worden aangepast, ook in je nadeel.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sterker nog: Dat je die auto prive rijdt is een keuze waar de werkgever verder buiten staat. Je kunt hem ook gewoon alleen zakelijk rijden, dan kost het je nul bijtelling.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25
Dan zal het tarief bij een Ibiza nog wel meevallen zeker.

Stel je voor dat je de 6 jaar oude S-Klasse van de baas kreeg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Indien de zaak de auto in eigendom heeft, laat hen eens kijken naar Youngtimers. 35% bijtelling van de dagwaarde voor de berijder.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:00:
[...]

Is dat echt belangrijk? Dit zijn belastingregels waar een werkgever niet van kan afwijken. Verder heb je als werknemer natuurlijk een plicht om hiervan op de hoogte te zijn.

Sowieso heb je tegenwoordig mazzel dat de bijtelling gelijk blijft over een bepaalde contractduur. Vroegah kon je gewoon mee met een nieuw percentage als de regering anders besloot.
Privé gebruik van de zakelijke auto is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als dit vertekend voorgespiegeld is door de werkgever dan valt er misschien nog iets over te zeggen. maar als de werknemer zelf een auto heeft uitgekozen dan heeft de werkgever hier helemaal niks mee te maken aangezien iets het tussen de werknemer en Belastingdienst is.

• RodeStabilo
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:31:
[...]

Privé gebruik van de zakelijke auto is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als dit vertekend voorgespiegeld is door de werkgever dan valt er misschien nog iets over te zeggen. maar als de werknemer zelf een auto heeft uitgekozen dan heeft de werkgever hier helemaal niks mee te maken aangezien iets het tussen de werknemer en Belastingdienst is.
Als werknemer ben je ook geacht de (belasting)wet te kennen. Je kan je hierin niet verschuilen achter een werkgever of achter arbeidsvoorwaarden.

Ik vind het heel vervelend voor topicstarter maar hij had het kunnen weten, maar zoals hij toegeeft was hij al blij met wat hij kreeg en heeft het verder niet uitgezocht. Uiteraard kan hij er per 1-1-2018 altijd voor kiezen om er prive geen gebruik van te maken. Of z'n werkgever vragen een fiscaal vriendelijker model voor hem te regelen. Van compensatie kan redelijkerwijze geen sprake zijn dunkt me.

Heb zelf in het verleden ook een 14% bijteller gereden en op dat moment was dat voor mijzelf al duidelijk dat het niet oneindig was. Maar blijkbaar zoekt niet iedereen dat zo goed uit als ik dat doe.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 26-09-2017 09:42 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RodeStabilo Er zit ook een verschil tussen een werknemer die zelf een auto kiest of een werknemer die een auto aangeboden krijgt en deze accepteert. Als je hem zelf moet uitzoeken ben je sneller geneigd om de bijtellingsregels door te nemen dan wanneer je zomaar een auto aangeboden krijgt.

Het zou netjes zijn als de werkgever dit had gemeld simpelweg omdat deze veel meer kennis heeft op dit vlak. Maar de verantwoordelijkheid blijft wel bij TS liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 26-09-2017 09:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:51
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik heb een Volvo C30 uit 2012 (eigendom werkgever) waar de bijtelling sinds 1 juni van dit jaar van 14% naar 22% is gegaan. Ik had dit vantevoren uitgezocht en wist dat dit eraan zat te komen. Ik heb destijds met mijn werkgever afgesproken dat we, als het moment daar is, naar een oplossing zouden zoeken.

Afgelopen juni stelde de werkgever dat ik de auto mocht inleveren, overnemen of dat ik deels compensatie van de bijtelling kon ontvangen in mijn brutosalaris. Een nieuwe auto viel niet binnen de mogelijkheden, maar was wat mij betreft ook niet nodig.

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• RodeStabilo
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:47:
@RodeStabilo Er zit ook een verschil tussen een werknemer die zelf een auto kiest of een werknemer die een auto aangeboden krijgt en deze accepteert. Als je hem zelf moet uitzoeken ben je sneller geneigd om de bijtellingsregels door te nemen dan wanneer je zomaar een auto aangeboden krijgt.
De wetgever maakt op dit gebied geen onderscheid, dat weet je zelf neem ik aan ook wel. En of iemand wel of geen uitzoekwerk doet kan je op geen enkel manier als verweer gebruiken.

Het spijt me, ik zie dat gewoon heel zwart/wit maar zo zijn de belastingregels nu eenmaal.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 26-09-2017 09:54 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
Een auto van >5 jaar oud, voormalig 14% model.

De vraag die TS zichzelf mag stellen: staat de persoonlijke waarde van het privegebruik nog in relatie tot de bijtelling?

Die vraag hangt van een aantal factoren af:
* de auto
* de vraag of je prive ook zo'n auto zou rijden
* hoeveel kilometer je prive rijdt
* hoeveel waarde je toekent aan het feit dat je geen risico loopt mbt onderhoud etc.

Stel dat je het privegebruik waardeert op 300 euro per maand (zomaar een getal, want ik ken de parameters niet). En de bijtelling gaat je 250 netto kosten. Dan zijn het wel duurbelaste 300 euro's en doe je er goed aan om alternatieven voor deze auto met je werkgever te bespreken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RodeStabilo Ik wil ook niet suggereren dat het een mogelijk verweer is. Enkel dat ik kan begrijpen dat iemand er minder onderzoek naar doet en dan voor een verrassing komt te staan. Nog steeds z'n eigen verantwoordelijkheid, echter wel begrijpelijker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

-tom-562

Oliesjeik

Dan zet je de auto toch alleen in voor zakelijke ritten, hoef je ook geen bijtelling te betalen.
Anders is het gewoon eigen risico en 'helaas pindakaas'.

Vaak bu'j te bang!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

Rmg

Je kan ook nog informeren of je de auto kan overkopen, hij is tenslotte "al" 5+ jaar oud, beetje buiten de standaar lease contracten lengte. Als jij hem inlevert blijft ie 25 procent en dud minder interessant

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 12:30
DeBolle schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:27:
Indien de zaak de auto in eigendom heeft, laat hen eens kijken naar Youngtimers. 35% bijtelling van de dagwaarde voor de berijder.
Geld pas vanaf 15 jaar en ouder. Is voor de meeste bedrijven compleet onrendabel.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-01 07:16

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Als ik het goed heb, heb je een aantal jaar voor EUR 100,- per maand auto gereden. Dat wordt nu meer, ca. EUR 160,- schat ik?
Als je naar bovenstaande kijkt, kun je dan zelf een auto rijden voor dat bedrag? (Paar keer tanken en je zit zo aan dat bedrag).

Een Ibiza is geen hele grote of luxe auto, maar -ervan uitgaande dat je alleen bijtelling betaald, geen brandstof- voor dat geld wordt het lastig om er prive mee te rijden. Zeker als je er ook prive wat km's mee maakt.

Zelf zit ik in een andere (lease-)situatie, maar aangezien ik autoliefhebber ben en jarenlang zelf voor de kosten heb opgedraaid, weet ik dat de meeste leaserijders geen idee (meer) hebben wat een beetje auto nu echt kost.
Afschrijving wordt vaak voor het gemak niet meegerekend, want "lastig" te berekenen. Afschrijving is alleen laag als je een hele oude bak koopt en/of erg lang ermee rijdt. Onverwachte reparaties (EUR 1000,- + bv.) doen ook mee. Vooral bij auto's met een lage afschrijving.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:51
Joepla schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:27:
Als ik het goed heb, heb je een aantal jaar voor EUR 100,- per maand auto gereden. Dat wordt nu meer, ca. EUR 160,- schat ik?
Als je naar bovenstaande kijkt, kun je dan zelf een auto rijden voor dat bedrag? (Paar keer tanken en je zit zo aan dat bedrag).
Zo werkt het niet, je levert ook een deel van je bruto salaris in voor een auto van de zaak. Althans dat is bij de meeste werkgevers zo. Je kostenvergelijking is dus iets te kort door de bocht.

[ Voor 4% gewijzigd door TFBlitzwing op 26-09-2017 10:32 ]

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-01 07:16

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

TFBlitzwing schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:31:
[...]
Zo werkt het niet, je levert ook een deel van je bruto salaris in voor een auto van de zaak. Althans dat is bij de meeste werkgevers zo. Je kostenvergelijking is dus iets te kort door de bocht.
Dat kan inderdaad zo zijn als je bij een bedrijf start. Als je later een auto krijgt, is het volgens mij zeer ongebruikelijk dat je bruto salaris dan verlaagd wordt. Ik herinner me dat ik destijds om een verhoging gevraagd heb, vanwege de bijtelling ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
Ik denk niet dat het gebruikelijk is om brutoloon te verlagen voor een auto van de zaak. Het is natuurlijk wel zo dat die auto geld kost en dat dat geld ook op een andere manier aan de werknemer ten goede zou kunnen komen. De mate waarin werkgevers flexibel zijn, verschilt echter enorm.

• Chrisg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 21:30
Is het overigens niet zo dat de bijtelling op je auto nu 22% gaat worden ipv 25%? Dat valt misschien weer een beetje mee;)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

|sWORDs|

vSphere/ESXi

t_captain schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:56:
Ik denk niet dat het gebruikelijk is om brutoloon te verlagen voor een auto van de zaak. Het is natuurlijk wel zo dat die auto geld kost en dat dat geld ook op een andere manier aan de werknemer ten goede zou kunnen komen. De mate waarin werkgevers flexibel zijn, verschilt echter enorm.
Toch is het bij de meeste werkgevers zo dat als je aandringt om geen lease auto te nemen er een vergelijkbaar bruto bedrag bij je salaris komt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

-tom-562

Oliesjeik

Is dat dan niet gewoon je 'mobiliteitsbudget', en dat je daar dus ook je gereden zakelijke kilometers van moet betalen?

Vaak bu'j te bang!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

-tom-562 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:21:
Is dat dan niet gewoon je 'mobiliteitsbudget', en dat je daar dus ook je gereden zakelijke kilometers van moet betalen?
Er zijn een paar werkgevers die het wat moeilijker maken maar in het algemeen is het lease auto of bruto bedrag+19 cent netto per kilometer bij zakelijk gebruik.
Waarbij je bij sommige functies natuurlijk privé wel voor een passende auto moet zorgen.

Aan TS: Het nieuwe tarief is inderdaad 22%, je gaat dan dus zo'n 60 euro omhoog. 25% en zo'n 80 euro.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26

Pinobigbird

doesn't share food!

Chrisg schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:18:
Is het overigens niet zo dat de bijtelling op je auto nu 22% gaat worden ipv 25%? Dat valt misschien weer een beetje mee;)
Nee, na 60 maanden vervalt de "korting" die je krijgt. Je gaat dan de bijtelling betalen die geldt bij de tennaamstelling, dus 25%.
Uitzondering is wanneer je al de berijder bent vóór 1 juni 2012.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pinobigbird schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:27:
[...]

Nee, na 60 maanden vervalt de "korting" die je krijgt. Je gaat dan de bijtelling betalen die geldt bij de tennaamstelling, dus 25%.
Uitzondering is wanneer je al de berijder bent vóór 1 juni 2012.
Natuurlijk. Het is 22% na vijf jaar voor auto's die vanaf 2017 op kenteken zijn gezet. |:(

• PROnline
  • Laatst online: 22:27
En voor auto's van voor 2017 wordt 60 maanden na de eerste tennaamstelling het percentage opnieuw vastgesteld volgens de op dat moment geldende regels. las ik ergens verstopt bij de belastingdienst.
Dus zou deze nu 22% moeten worden.

Auto's tussen 2012 en 2017 die op dat moment 25% waren blijven de volle 60 maanden 25%. Die gaan expliciet niet van 25% naar 22%.

https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 26-09-2017 11:33 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik kreeg dit jaar een auto van 7% bijtelling ford c-max hybride . Mag tot 2020 van 7% bijtelling gebruik maken. Blijf er ook het liefst tot die tijd in rijden. Sta niet te springen om een 22% bijtelling auto. Bijtelling is toch best wat maar ach dat verschil heb ik er ook uit als ik een keer op vakantie ga. Mogen in Europa gratis tanken . Dus vaker met de auto op vakantie gaan als je in Europa op kosten van de zaak mag tanken. Afgelopen vakantie naar Portugal gegaan en terug dat waren 5500 km dat was ook lekker

<GOT>DrOPje #2516

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook nog een 14% auto uit 2014 die ik het liefst nog zo lang mogelijk blijf rijden (zou ik over een half jaar al moeten inleveren, maar mogelijk kan ik er een jaar aan vast plakken voor een jaartje extra 14% bijtelling).

Maar ja, het feestje van lage bijtelling is wel een beetje voorbij, dus gewoon rekening houden met hogere kosten. Als dat te duur wordt moet je een klasse omlaag gaan (bijv. Golf > Polo).

• NL_Scratch
Hartelijk dank voor al jullie reacties.

De bijtelling zal worden gecompenseerd d.m.v. een stukje loonsverhoging.
Op deze wijze hou ik aan het einde v/d maand net zo veel over waardoor er feitelijk geen verschil meer is tussen 14 en 25%.

Ik was gewoon puur even benieuwd of de werkgever verplicht is om dit soort zaken omtrent bijtelling te vermelden.

• Vlark
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-01 11:29
@NL_Scratch Hou er dan wel rekening mee dat de hogere bijtelling en de loonsverhoging meetellen voor je belastbaar inkomen. Dit telt dus ook mee met de berekening van toeslagen.

• NL_Scratch
Yes, a.d.h.v. mijn eerst volgende loonstrookje zal ik dit inderdaad aanpassen.
Helaas betekend dit dus inderdaad dat zaken als Kinderopvang toeslag etc. weer iets omlaag gaan, dus al met al wordt ik er wel iets minder van.

Echter voor het geld wat je alsnog betaald voor de auto kun je er zelf niet een kopen/afschrijven/onderhouden/tanken/verzekeren/belasting betalen etc. etc.

Binnekort gaan de functioneringsgesprekken ook weer van start en dan wordt het loon verder besproken
Pagina: 1