Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Enkele weken geleden kreeg ik, zoals een hoop mensen uiteraard, een nieuwe update van Windows 10. Nadat deze geïnstalleerd was, werkte het geluid opeens niet meer. Na diverse dingen geprobeerd te hebben, kreeg ik het niet meer werkend. Ik heb mijn PC toen terug gezet naar de fabrieksinstellingen en alles werkte weer als vanouds. Afgelopen weekend kreeg ik wederom de laatste update binnen en ook nu werkt het geluid met geen mogelijkheid meer

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Pavilion 570-P081ND PC met geïntegreerde geluidskaart

Audiocodec: ALC3863-CG
High Definition (Azalia) 5.1-kanaals audio-ondersteuning

Speakers: Philips SPA5300/10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Via apparaatbeheer de Realtek High Definition Audio uitgeschakeld, reset systeem en weer ingeschakeld
- Stuurprogramma bijgewerkt via apparaatbeheer en gekozen voor High Definition Audio
- Handmatig via de website van Realtek de drivers geupdate
- Via Drivers Easy automatisch alles laten updaten
- Boxen getest op een ander apparaat, geen probleem
- Aangesloten op andere uitgang van PC

Op moment als ik de volumemixer open, zie ik de balk met het geluid wel bewegen. Ik hoor echter helemaal niets, heel incidenteel hoor ik gezoem

Mijn boxen gaan uit zichzelf aan op moment als er geluid is en zetten zichzelf weer uit op moment als er niets meer actief staat wat geluid geeft. Dit hoor je aan de subwoofer zelf ook.

Ik ben het nu echter helemaal kwijt wat ik verder nog kan doen. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip.

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-09-2017 10:32)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Serieus: Zoek 't niet in de settings van je audio maar in de settings van je videokaart. Waarschijnlijk wordt je monitor middels een HDMi kabel voorzien van audio én video en wordt 't audio signaal niet meer correct door gegeven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 11:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Probeer eens een oudere driver te installeren.

Eventueel via apparaatbeheer te kiezen voor vorig stuurprogramma of download de versie op de site van HP en installeer die. (*klik*). De laatste op de site is er een van 22 december 2016)

Je weet ook zeker dat er geen ander apparaat ineen de standaard uitvoer is geworden (bijvoorbeeld een videokaart met HDMI uitgang)

[ Voor 23% gewijzigd door Frostbite op 26-09-2017 00:13 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Serieus: Zoek 't niet in de settings van je audio maar in de settings van je videokaart. Waarschijnlijk wordt je monitor middels een HDMi kabel voorzien van audio én video en wordt 't audio signaal niet meer correct door gegeven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wellicht dat een BIOS update helpt.
Lees b.v. bij:
https://support.hp.com/nl...0613/swItemId/cp-188327-1

"Versie: F.11 Rev.A

Verbeteringen in deze uitgave: - Voegt ondersteuning toe voor Windows 10 RS2"

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:15:
Wat heeft de monitor en/of HDMI er mee te maken als TS gebruik maakt van deze speakers?
Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/SPA5300_10-IMS-nl_NL?wid=494&hei=435&$pnglarge$

<edit>
Of je moet bedoelen dat de HDMI de audio heeft overgenomen en het weer terug moet zetten naar de juiste (audio) uitgang.. ;)

Sorry, het is nog vroeg.. :z

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 01:08:
Wellicht dat een BIOS update helpt.
Lees b.v. bij:
https://support.hp.com/nl...0613/swItemId/cp-188327-1

"Versie: F.11 Rev.A

Verbeteringen in deze uitgave: - Voegt ondersteuning toe voor Windows 10 RS2"
Heeft helaas niet geholpen
wimmel_1 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:15:
Waar zou ik dit dan aan kunnen passen? Ik heb overigens een NVIDIA GeForce GT 710 videokaart, de on board videokaart is uitgeschakeld.

Zojuist deed het geluid het opeens weer voor ongeveer 5 minuten, om daarna weer gewoon weg te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

@Verwijderd
Verwijder het apparaat eens uit apparaatbeheer en laat Windows de drivers zoeken.
Dus niet de realtek drivers of tools als Drivers easy.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit laatste had ik ook al geprobeerd.

Het lijkt inderdaad wel in de videokaart gezeten te hebben. Nadat ik deze via Driver Easy geupdate heb, werkt het geluid opeens weer :)

Edit: Te vroeg gejuicht, na ongeveer een half uur is het geluid weer weggevallen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:33:
Dit laatste had ik ook al geprobeerd.

Het lijkt inderdaad wel in de videokaart gezeten te hebben. Nadat ik deze via Driver Easy geupdate heb, werkt het geluid opeens weer :)

Edit: Te vroeg gejuicht, na ongeveer een half uur is het geluid weer weggevallen
Ik zou om te beginnen afscheid nemen van progs als Driver easy.
Zolang je geen exotische hardware hebt is windows 10 in 99.9% van de gevallen in staat om zelf de juiste drivers te pakken.

ps:
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:14:
Ik heb overigens een NVIDIA GeForce GT 710 videokaart, de on board videokaart is uitgeschakeld.
Ik zou de gt 710 er uit laten en het systeem lekker op de APU gaan draaien. De ingebouwde GPU is sneller dan jouw dedicated kaart.

[ Voor 24% gewijzigd door Switchie op 26-09-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik mijn GeForce erin geplaatst heb, is omdat ik met 2 monitors werk.Een van mijn monitors is echter dermate oud dat ik hierop alleen een VGA aansluiting op heb. De dedicated kaart heeft alleen DVI en HDMI aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:34:
De reden waarom ik mijn GeForce erin geplaatst heb, is omdat ik met 2 monitors werk.Een van mijn monitors is echter dermate oud dat ik hierop alleen een VGA aansluiting op heb. De dedicated kaart heeft alleen DVI en HDMI aansluitingen
Dan zou ik als ik jou was liever naar een dergelijke oplossing gaan kijken:
Google dvi to vga

Het is zonde om op een inferieure gpu te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was daar inderdaad al voor aan het kijken.

Ik heb de dedicated kaart verwijderd in de instellingen. Ik neem aan als ik mijn monitor(s) hier op aansluit de pc automatisch weer de drivers gaat installeren?

Edit: Ik heb mijn externe videokaart nu losgekoppeld en alle drivers hiervan verwijderd en mijn monitor nu aangesloten op de dedicated kaart. Dat heeft voor het geluid echter geen effect

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankjager
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-04-2019
Na de laatste update van Windows 10, 1809 (oktober) was het geluid in video
(bijvoorbeeld YouTube) wederom verminkt. Dit gebeurt in alle updates omdat
een instelling in de Soundblaster speaker setup wordt veranderd. Die staat
dan op 5.1 geluid, terwijl dat gewoon stereo moet zijn aangezien ik een
stereo installatie op de Soundblaster Z heb staan. Dit kan dus veranderd
worden in Creative/Speaker Setup en dan ben je heel snel van het
onderwater geluid af. Het opnieuw installeren van drivers is in dit geval
zinloos. Dat verandert de instelling niet.
Pagina: 1