Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geschikte thermostaat vinden icm ploegenwerk

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte thermostaat. Mijn vriendin werkt in ploeg, dus eigenlijk zoek ik een thermostaat waarbij je voor meerdere weken een schema kan instellen(en deze dan handmatig de zondag omschakelen). Schema zou als volgt moeten zijn:

Vroege shift(week1): 03.30-04.00 (vriendin wakker)
06.15-07.00 (ik en dochter wakker)
13.00-21.00 (vriendin thuis, ik vanaf 17.30)
Late shift(week2): 06.45-11.30 (vriendin thuis)
17.00-21.00 (ik thuis)

Weekend: 07.00-21.00 (beide thuis)

Dit icm een Vaillant Ecotec pro.

Ik heb al van Vaillant voorstel gekregen voor de Calormatic 350f en 370f, maar ik krijg geen duidelijk antwoord of het mogelijk is om meerdere schema's in te stellen. In handleiding staat er enkel per dag instellen(voor een week lang)

Ook de honeywell cmt907g gevonden, maar wederom niet duidelijk of je die per week kunt regelen.

Misschien heb ik voor mijn situatie al eerder een slimme thermostaat nodig, maar ik heb het gevoel dat zo'n thermostaat dan teveel zelf wil regelen, waardoor het weer allemaal niet zal kloppen.

Iemand eerder al met dit bijltje gehakt? Er zijn toch nog ploegenwerkers die hierop hun thermostaat hebben gebaseerd :) momenteel hebben we een thermostaat die je handmatig moet aanleggen waardoor je wakker wordt in een koud huis.

http://specs.tweak.to/16567

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of je stuurt je ketel aan met domoticz en een smartphone.
Click (als het koud is of automatisch als je in de buurt bent van thuis) en klaar.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 22:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

paQ

Netatmo kan dit in de app. Je maakt meerdere schema’s waaruit je kiest. Volgens mij tado ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:53

EnnaN

Toys in the attic

Wij hebben een thermosmart. Een smart-unit idd, die wel een aantal dingen zelf wil doen (aanregeltijd / starttijd enzo bedenken), maar daar gebruik ik hem niet echt voor, is ook niet echt nodig :)

Voor het schema: wat je kan doen is een schema instellen (helaas maar 1), maar je hebt ook een agenda functie: daar kan je sowieso handmatig voor meerdere weken je programma in zetten. Dat is een optie, maar wel even werk natuurlijk.

Maar wat je wel kan, is even hier kijken: https://www.thermosmart.com/connected/
Dat is natuurlijkd e bread&butter voor de tweaker: zorg dat je calendar, je telefoon of whatever je mooi vindt gekoppeld is aan de thermosmart, en je kan instellen wat je wil :D
Netamo bv, of domoticz zoal ik hier net al boven zie verschijnen :D

Uit ervaring weet ik iig dat de domoticz koppeling niet moeilijk is, dus je kan beginnen een domoticz op een raspberry te zetten en met dat simpele blokkenschema je temp in te stellen.

sig

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@skelleniels
je kunt het je zelf zo moeilijk als je wil maken, maar een simpel systeem werkt vaak het best.
een thermostaat die je aan en uit kunt zetten als je dat wil.
vrijwel elk mens is slimmer als wat voor apparaat dan ook. ;)
dus een hele goedkope thermostaat.
(afhankelijk van je ketel wil je dan een openterm of wat beter met de ketel werkt, meestal is dat de van het zelfde merk bij geleverde termostaat.)

wil je zo min mogelijk gas gebruiken, dan is isoleren nog veel beter.
ik heb het huis nu al zo redelijk weten te isoleren, dat ik gewoon 24x7 mijn huis warm houd.
de vloer verwarming is dus gewoon warm als het buiten kouder is.
dat is voor mij al goedkoper als het huis laten afkoelen en weer op te warmen.
dat kreeg ik al met minder als 650m3 gas per jaar voor elkaar.

(nu heb ik ook nog met subsidie er een warmtepomp bij gehangen, dus verwarm mijn huis nu voor 60+% met elektra die ik zelf opwek met mijn zonnepanelen(PV) .
het enige probleem wat ik nu nog heb is dat mijn leverancier minimaal 40€ per maand als voorschot vraagt.
dus ik ga geld terug krijgen, ik betaal 480€ per jaar, maar verwacht een +/-200€ er nog van terug te krijgen.
ik ben benieuwd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• skelleniels
Ik ben dus van plan na de tip van Paq om een Tado aan te kopen. Echter ik heb nu mijn huidige thermostaat eens opengedaan(honeywell) T40 en die blijkt op 230v te werken? Alhoewel echt goed werken doet hij nu niet, want als ik hem op 20 graden celcius zet, blijft de ketel continu stoken. Ik kan het niet duidelijk terugvinden op welk voltage mijn ketel werkt, maar dit lijkt me toch gewoon 24v te zijn. Iemand die hier meer kennis over heeft? Ketel is een Vaillant Ecotec Pro VCW BE 286/5-3 R2 en staat ook op de ondersteunde lijst van Tado.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Op welke klemmen zit de thermostaat bij de ketel aangesloten? 230v thermostaat is ongebruikelijk(doch niet onmogelijk) in Nederland bij CV ketels. Je ziet het vaker bij stadsverwarming e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 26-09-2017 21:32 ]

• skelleniels
EddoH schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:32:
Op welke klemmen zit de thermostaat bij de ketel aangesloten? 230v thermostaat is ongebruikelijk(doch niet onmogelijk) in Nederland bij CV ketels. Je ziet het vaker bij stadsverwarming e.d.
Lijkt me op 24v aangesloten te zitten, het is volgens mij de bovenste blauwe/bruine kabel(komen ook beneden uit), die onderaan gaat naar het stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fj3e4e95T9RE4hZuNNu8Tf1A/thumb.jpg

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

skelleniels schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:08:
[...]

Lijkt me op 24v aangesloten te zitten, het is volgens mij de bovenste blauwe/bruine kabel(komen ook beneden uit), die onderaan gaat naar het stopcontact.

[afbeelding]
Klopt, dat is gewoon 24V. Zou overigens wel verklaren waarom je thermostaat niet goed werkt...
Een Tado kun je gewoon aansluiten. Die zal waarschijnlijk op de (e)Bus klem komen.

• skelleniels
EddoH schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:47:
[...]

Klopt, dat is gewoon 24V. Zou overigens wel verklaren waarom je thermostaat niet goed werkt...
Een Tado kun je gewoon aansluiten. Die zal waarschijnlijk op de (e)Bus klem komen.
Dien ik dit te veranderen in de ketel? Of gewoon de Tado dan aansluiten op de bekabeling zonder iets in de ketel aan te passen?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

skelleniels schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:49:
[...]

Dien ik dit te veranderen in de ketel? Of gewoon de Tado dan aansluiten op de bekabeling zonder iets in de ketel aan te passen?
Ik weet niet 100% exact hoe de Tado wordt aangesloten; dit zal zichzelf wijzen. Wat ik mij meen te herinneren is dat de Tado native eBus ondersteund. In dat geval zul je die draden op de eBus klem dienen te zetten, dus ja, dan verander je je dat in de ketel.
Is allemaal niet zo spannend, geen vrees.

Stuur in geval van onzerkheid ze even een mailtje met die foto. Je ketel is in ieder geval niet 230V gestuurd, daar ging het om.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 27-09-2017 09:57 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij de Nefit Easy bijvoorbeeld kun je 2 programmeringen invoeren waartussen je kunt omschakelen.
met de easy connect adapter is deze volgens mij ook op andere merken CV's te gebruiken.
(indien opentherm)

• skelleniels
Tado intussen geïnstalleerd:)

Pagina: 1