Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hulp nodig bij periodiek wegvallen internet op pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vinciguerra
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05-2024
Hoi,

Ik zit met een irritant probleem: op één van mijn computers valt het internet op random tijdstippen regelmatig een paar minuten weg. Soms een flink aantal keer per dag, soms een dag de hele dag niet, meestal een minuut of 5 tot 10. Opnieuw opstarten van de pc helpt, maar is natuurlijk niet erg praktisch, want duurt zo ongeveer even lang.

Op dezelfde router/internetverbinding zitten een aantal andere computers, draadloos en vast, die nergens last van hebben. Het probleem zit dus niet in de verbinding, maar zit in de computer zelf. Is er een manier om vast te stellen aan welk onderdeel precies, en wat ik zou kunnen doen (of vervangen) om het probleem op te lossen?

Alle hulp is welkom, hartelijk dank alvast!

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat we hier iets sluitends over kunnen roepen moeten we meer weten over de PC:

- hoe is de PC met de internetverbinding verbonden (bedraad of draadloos, of via andere technieken als bijv powerline)?
- hoe definieer je "wegvallen internet"?
- welk netwerkadapter heeft de PC exact? (chipsetmodelnr)
- welk OS draait op de PC?

En dan als het 'wegvalt' standaard troubleshooting:
- ping 127.0.0.1
- ping je eigen lokale IP
- ping IP van je router (default gateway)
- ping een publiek IP (8.8.8.8)
- ping een URL (nu.nl)

Bij welk van bovenstaande het fout gaat geeft aan waar je het probleem moet zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

• vinciguerra
De internetverbinding is bekabeld.

Netwerkadapter is Intel Ethernet Connection i217-LM (is dat het chipsetmodelnr?)

OS is Windows 7 Pro

Met internet wegvallen bedoel ik dat tijdens het browsen websites niet meer laden (en ook andere programa's geen connectie meer met het internet kunnen maken). Na een x aantal minuten keert het internet spontaan terug en doen de browsers het weer.

Pingen kom ik zsm op terug, zodra het weer wegvalt.

• vinciguerra
Na twee dagen van ononderbroken internet, vanavond toch weer de bekende uitval.

Ik heb gepingd:

Pingen van 127.0.0.1 en pingen van eigen router lukt gewoon, 4 pakketten verzonden, 4 ontvangen

Pingen van eigen IP en pingen van 8.8.8.8 lukt niet, 4 pakketten verzonden, 0 ontvangen

Op het pingen van nu.nl gaat het cmd-scherm gewoon hangen, uberhaupt geen reactie.

Wat betekent dit?

Bedankt!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Even voor de duidelijkheid. Met "eigen router" bedoel je de default gateway en met "eigen IP" het lokale (door de router toegekende) ip-adres?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vinciguerra schreef op donderdag 28 september 2017 @ 01:23:
Na twee dagen van ononderbroken internet, vanavond toch weer de bekende uitval.

Ik heb gepingd:

Pingen van 127.0.0.1 en pingen van eigen router lukt gewoon, 4 pakketten verzonden, 4 ontvangen

Pingen van eigen IP en pingen van 8.8.8.8 lukt niet, 4 pakketten verzonden, 0 ontvangen
Dit is erg raar zo niet onmogelijk...als je je eigen IP niet kunt pingen, is er geen manier dat je ook je router kunt pingen.

Ik vermoed dat je hier een paar dingen door elkaar haalt. Geef anders exacte private IP van je PC en van je router (default gateway)...
(het zijn private IP's dus die kun je probleemloos delen)

Oslik blyat! Oslik!

• vinciguerra
Ah, bedankt. Excuus hiervoor. Ik wist het verschil niet en ik heb mijn eigen externe IP gepinged, niet de interne IP. De default gateway van de router (192.168.0.1) heb ik volgens mij wel goed gedaan. Die ping deed het dus.

Blijft dus nog even de eigen IP over; dan moet ik weer wachten tot de volgende storing, maar als ik jullie zo lees doet die het waarschijnlijk dus wel.

Dan blijven dus alleen die laatste twee (8.8.8.8 en nu.nl) over als voorbeelden die het niet doen; waar moet ik dan het probleem zoeken?

• vinciguerra
Iemand nog een suggestie waar ik het probleem moet zoeken?

Nogmaals, tijdens storing doen localhost, eigen IP en eigen router pingen het wel, 8.8.8.8 en nu.nl niet.

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
Waar dion_b op doelt: het IP van je PC. Het zou namelijk kunnen dat je netwerk kaart een probleem heeft. Al zou 127.0.0.1 dat ook kunnen aantonen.
Het publieke IP adres van je router kun je niet pingen vanaf je lokale netwerk (zonder truuk).

Zie je niets in run>eventvwr op die windows host ?
Hoe krijgt die PC zijn IP ? Zitten er geen duplicates in het netwerk ?

[ Voor 6% gewijzigd door z1rconium op 15-10-2017 08:33 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vinciguerra schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:56:
Iemand nog een suggestie waar ik het probleem moet zoeken?

Nogmaals, tijdens storing doen localhost, eigen IP en eigen router pingen het wel, 8.8.8.8 en nu.nl niet.
Blijft raar. Dit klint typisch alsof je hele internetverbinding eruit ligt - maar dat valt weer niet te rijmen met het feit dat dit maar op één PC gebeurt.

Even gek out-of-the-box denkend: gebruik je powerline adapters (PLC) om deze computer te verbinden met het internet?

Of heb je een Ziggo Horizon mediabox verbonden met hetzelfde netwerk?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 15-10-2017 11:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:48
Kan het wellicht ook nog zijn dat op het moment dat internet niet werkt de routering stuk is/je een incorrecte default gateway hebt?
Wat is de output van het volgende commando, als je geen verbinding hebt:
route print

Of maak je juist nog gebruik van bv een VPN op alleen deze PC, en dat de VPN het dan niet doet?

Ook dat je je router niet kunt bereiken op zijn externe IP is gek, want normaliter gaat een router hiervoor niet over het internet, juist omdat hij het zelf is. Dus een echt probleem met internet kan het lijkt mij ook niet zijn (tenzij je dus een VPN gebruikt, of de routering stuk is)

• vinciguerra
Bedankt voor de reacties!

Nog even ter verduidelijking: Ik gebruik geen powerline adapters. ik zit hier met 4 pc's bekabeld aan één switch, die zit weer bekabeld verbonden met de router, met ook nog (zo af en toe) twee laptops draadloos verbonden. Zoals al gezegd, alleen bij deze ene pc valt het internet weg, voor de rest is de (Ziggo-) verbinding echt prima, geen klachten. ik heb verschillende "posities" in de router geprobeerd voor de pc, dat maakt niet uit, het blijft altijd deze ene computer. Het probleem zit hem volgens mij dus ook echt daar

Ik heb de pc ooit voor een zacht prijs gekocht uit een faillissementsboedel. Het is verder een prima pc, maar ik ken de voorgeschiedenis niet: de klacht was er vanaf het begin. Windows herinstalleren oid helpt niet. Ik gebruik geen VPN op deze computer (ooit wel gedaan: die viel logischerwijze gewoon weg als het internet wegviel, niet vanwege VPN-provider).

Ik zal de "route print"-commando invoeren volgende keer bij een storing. Dat kan over een uur zijn, of over een week, het is ontzettend onvoorspelbaar.

Op basis van google had ik zelf een tijdje de theorie dat de netwerkkaart "in slaap valt" en niet meer wakker wordt (een fout rond energiebesparing die bij deze netwerkkaart vrij uitvoerig op internet beschreven stond). Geen hele sterke theorie, want de storing treedt gewoon op terwijl ik gebruik maak van het internet op die computrer, en bovendien wordt de kaart "uit zichzelf" weer wakker, en dat paste ook niet helemaal. Hoe dan ook, ik heb een driver gedownload die dit probleem zou moeten oplossen, maar dat maakt verder niet uit.

Om het even pragmatisch te benaderen: ervan uitgaande dat de fout in mijn computer zit, zou gewoon de netwerkkaart vervangen dan het probleem moeten oplossen, of is er een kans dat de fout in een ander PC-onderdeel zit. Zoals jullie al merken, zo goed ben ik niet thuis in deze materie. Nogmaals bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door vinciguerra op 15-10-2017 13:25 ]

• vinciguerra
z1rconium schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:33:
Zie je niets in run>eventvwr op die windows host ?
Ga ik naar kijken volgende keer. Waar in dit logboek moet ik dan zijn?
z1rconium schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:33:
Hoe krijgt die PC zijn IP ? Zitten er geen duplicates in het netwerk ?
Uhm geen idee eerlijk gezegd. Hoe zoek ik dit op?

[ Voor 4% gewijzigd door vinciguerra op 15-10-2017 13:23 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kijk ook eens hoe een ping en een route print er uit ziet als het wel goed werkt. Anders weet je niet want je moet vergelijken. Doe dat ook eens vanaf een wel werkende pc, misschien zie je verschillen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Kan je niet misschien de pc bij een kennis of familie aansluiten, weet je in ieder geval zeker waar het aan ligt.
Of heel toevallig een slechte netwerkkabel?

• vinciguerra
Milmoor schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:30:
Kijk ook eens hoe een ping en een route print er uit ziet als het wel goed werkt. Anders weet je niet want je moet vergelijken. Doe dat ook eens vanaf een wel werkende pc, misschien zie je verschillen.
Als de connectie werkt, gaat het pingen van het hele rijtje gewoon goed. 4 pakketten verzonden, 4 ontvangen, etc.

De route print ziet er bij al mijn pc's in details ten opzichte van elkaar anders uit, maar dat lijkt me normaal. Ik weet niet waar ik op moet letten, maar ik zie geen rare dingen.

• vinciguerra
respect! schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:40:
Kan je niet misschien de pc bij een kennis of familie aansluiten, weet je in ieder geval zeker waar het aan ligt.
Of heel toevallig een slechte netwerkkabel?
Netwerkkabel heb ik verwisseld, geen effect. Proberen bij een kennis heb ik nog niet gedaan: is wel een beetje lastig, doordat de fout soms dagenlang niet optreedt. Om dan dagenlang bij iemand in huis te gaan zitten is misschien wat veel gevraagd :)

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoe staan je energiebeheer instellingen?
Zet slaapstand op nooit en energiebeheerschema op hoge prestaties.

• vinciguerra
Shaggie_NB schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:52:
Hoe staan je energiebeheer instellingen?
Zet slaapstand op nooit en energiebeheerschema op hoge prestaties.
Stond op een andere setting, nu veranderd! Ik laat het (uiteraard) weten als het werkt..

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:48
vinciguerra schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:47:
De route print ziet er bij al mijn pc's in details ten opzichte van elkaar anders uit, maar dat lijkt me normaal. Ik weet niet waar ik op moet letten, maar ik zie geen rare dingen.
Het belangrijkste is de default route. Deze heeft als destination 0.0.0.0 en wordt door Windows gebruikt om te bepalen hoe verkeer naar een onbekende bestemming verstuurd moet worden (wat neerkomt op "stuur het naar de router en deze weet wat ermee te doen). Deze ziet er als volgt uit:
IPv4 Route Table
===========================================================================
Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway       Interface  Metric
          0.0.0.0          0.0.0.0     [router IP]    [PC IP]     45

Als deze ontbreekt zou Windows dus niet meer weten wat hij moet doen met verkeer wat niet bestemd is voor je lokale netwerk (of eigen PC). En zou dus overeen komen met je constatering dat het pingen van je router wel werkt, maar niet via het externe IP noch via andere "onbekende" IP adressen (zoals 8.8.8.8).

• Sigmund666
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04-2021
Nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door Sigmund666 op 18-10-2017 00:39 ]

It is written only Link can get AIDS

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sigmund666 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:19:
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Echter: Bij mij gaan de poppen aan het dansen zodra ik van een cat5 naar een 5e-kabel overga. Sluit ik weer een cat5-kabel aan dan is er niks aan de hand.
...
Nou, niet meer doen dan.
En ook geen topics meer kapen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
En? Nog last van het probleem gehad?

• vinciguerra
Nee, gelukkig deze hele week niet.

Het kan gewoon toeval zijn (het is eerder voorgekomen dat het probleem een paar dagen niet optrad), maar jouw suggestie mbt het aanpassen van Energiebeheer zou zomaar vol in de roos kunnen zijn. Het zou wel raar zijn als mijn netwerkkaart op minder optimale settings nota bene tijdens gebruik zomaar "in slaap" gaat natuurlijk, maar dat maakt mij op dit moment niet zoveel uit: als het maar opgelost is.

Ik wacht nog een week voor ik het probleem definitief opgelost durf te verklaren; dan post ik hier zeker terug.

• vinciguerra
Helaas, probleem is weer terug. 2x afgelopen week.

Route print ziet er normaal uit, inclusief die ene regel, ook tijdens de storing.

Alles nogmaals gepingd voor de zekerheid, zelfde resultaten. Om gestoord van te worden.
Pagina: 1