Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Hallo allemaal,

Mijn zoon 16 (bijna 17), met PDD NOS (autisme in de volksmond) zit in het eindjaar van de HAVO. Hij doet het goed en het ziet er naar uit dat hij wel slaagt en wil hierna HBO ICT gaan doen.

Nu lag het meest voor de hand gezien de woonplaats om Hogeschool Utrecht te gaan doen. Ik vond de open dag echter een beetje tegenvallen vorig jaar (de directrice leek nogal over de presentatie te struikelen, de school was een beetje viezig, er waren weinig mensen die iets wisten over studie met een handicap). Vandaag las ik ook nog een artikel dat de keuzegids Hogeschool Utrecht tot de 3 slechtste HBO's van Nederland rekende en slaat bij mij de twijfel toe.

Daarom wil ik bij deze aan jullie advies vragen. Welke HBO ICT met niet te lange reisafstand van Utrecht is goed en heeft bovendien ervaring met mensen met autisme? Hebben jullie zelf op deze school gezeten en wat vond je hier van? En zijn er mensen die wel positieve ervaringen hebben met Hogeschool Utrecht?

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
Ik heb zelf HBO ICT gedaan bij de HvA. Dat is een middelgrote opleiding maar wel met veel persoonlijke aandacht. Zeker voor mensen met een handicap zijn ze niet te beroerd een persoonlijk studieplan te maken die aansluit op wat je kan.

Ik had een klasgenootje en die was blind, die kreeg een persoonlijk begeleider met intensieve begeleiding en mocht de opleiding een jaar uitlopen zodat ze meer tijd had om de vakken te halen. Je draait dan wel mee in de projecten maar de meeste mensen waren erg begripvol en je krijgt als groep ook extra begeleiding. Dus ik kan je aanraden daar nog eens te gaan kijken ze hebben net een gloednieuw gebouw dus alles is nog nieuw en fris.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Ik heb zelf op Windesheim gezeten. Ik had zelf een lichamelijk beperking, maar de procedures zijn hetzelfde voor mensen met autisme. Je krijgt een intake gesprek waarbij de problemen worden besproken, zodat gelijk maatregelen en voorzieningen getroffen kunnen worden voor de student met een beperking.

Verder kunnen studenten ook extra begeleiding krijgen van een hogerejaars student(die krijgen hier dan weer studiepunten voor) en kan je extra tijd krijgen van je SLB'er etc. Er waren ook studenten die totaal niet tegen prikkelingen konden en die dus alleen tentamens gingen maken. Verder is er ook een docent die zorgt voor de plaatsing en begeleiding van studenten bij stages en en afstuderen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat die docent meegaat met sollicitatiegesprek. Maar dit wordt allemaal op basis van maatwerk gedaan.

Ik vond het allemaal zeer goed geregeld. En qua score in de keuzegids zit het ook goed https://www.destentor.nl/...n-keuzegids-hbo~a1b3c596/ Dit komt voornamelijk omdat er elke periode een feedback/evaluatie moment is waarbij studenten suggesties kunnen geven om de opleiding verder te verbeteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 25-09-2017 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 18:53
Voor wat het waard is, Fontys is bezig met een pilot waarin studenten met ASS extra, specifieke, begeleiding krijgen: https://www.fontys.nl/nie...utisme-naar-stage-en-werk

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:41
Wat misschien ook kan helpen is via de WMO bij de gemeente hulp vragen. Een kennis van mij heeft ambulante begeleiding van Voorzet Arbeid die helpt met bijvoorbeeld plannen. Ik weet niet in hoeverre dat geregeld is per gemeente...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Dr.Dragonfly schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:38:
En zijn er mensen die wel positieve ervaringen hebben met Hogeschool Utrecht?
HU student meld zich. Ik kan je helaas niets vertellen over de omgang met PDD NOS, maar over het algemeen heb ik echt geen negatieve indruk van de HU. Tuurlijk zijn er wel eens dingen niet lekker geregeld, maar er lopen genoeg studenten rond die van de HvA of InHolland afkomen en het allemaal een stuk beter geregeld vinden bij de HU.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelledb
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02 13:56
Avans Den Bosch, dat is een half uurtje met de trein vanaf Utrecht Centraal. Zit op het moment in het derde jaar. Ik heb alleen geen idee of er extra maatregelen zijn voor mensen met autisme o.i.d.

Ik was zelf ook afgeknapt bij de HU, ik vond de open dag zo tegenvallen in vergelijking met Den Bosch.

Tevens is gisteren bekend geworden dat Avans Den Bosch Informatica voor de zoveelste keer weer #1 van NL is!

[ Voor 15% gewijzigd door jelledb op 27-09-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Iedereen bedankt voor alle input! We gaan deze zaterdag naar de open dag van de HU (nogmaals) en we gaan ook naar de open dagen van Avans en Fontys, naar aanleiding van de tips in dit topic.

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 17:13
Widow schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:23:
[...]

HU student meld zich. Ik kan je helaas niets vertellen over de omgang met PDD NOS, maar over het algemeen heb ik echt geen negatieve indruk van de HU. Tuurlijk zijn er wel eens dingen niet lekker geregeld, maar er lopen genoeg studenten rond die van de HvA of InHolland afkomen en het allemaal een stuk beter geregeld vinden bij de HU.
Hier ook iemand van de HU en toen ik een paar jaar geleden afstudeerde had ik dezelfde ervaring; prima zo ver je van een school kan verwachten :)

Geen idee of de keuzegids ook onderscheid maakt tussen faculteiten? Kan me zo voorstellen dat niet alle goed scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam deze site laatst tegen, over studeren met functiebeperking en de regelingen/voorzieningen die er zijn. Zij helpen je met persoonlijk advies voor een bepaalde situatie. Misschien heb je er wat aan.

www.studeerenprofiteer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fontys Ehv heeft meer ervaring met leerlingen met een beperking. Ict opleiding daar ook meer wiskundig dan praktisch ingevuld. Staat redelijk goed aangeschreven en zit natuurlijk in de juiste regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Dr.Dragonfly schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:58:
Iedereen bedankt voor alle input! We gaan deze zaterdag naar de open dag van de HU (nogmaals) en we gaan ook naar de open dagen van Avans en Fontys, naar aanleiding van de tips in dit topic.
Ik zit momenteel in mijn afstudeerstage voor Avans Breda (weet niet hoe andere vestigingen het regelen, zit verschil tussen bij Avans). Avans is wel een échte hogeschool, er gebeurd niks tenzij je zelf iets regelt. Ik weet niet hoe Avans omgaat met mensen met een lichamelijke of in het geval van jouw zoon een verstandelijke beperking.

Met betrekking tot begeleiding is Avans voor mij wel goed geweest. Gedurende de studie wat problemen thuis gehad. Aantal gesprekken met decaan en studiebegeleider gehad en oplossing met school kunnen regelen.
Pagina: 1