Oprechte feedback krijgen.
Wanneer heb je voor het laatst een goed gesprek met zo'n eenzame, energie-zuigende jongere aangeknoopt? Wanneer heb je hem of haar voor het laatst gewezen op z'n gedrag? En dan in een vorm waar hij wat mee kan? Goede, concrete feedback gegeven en samen oefenen hoe je koetjes-en-kalfjes-gesprekken voert?
Want dát is vaak wat er ontbreekt.
Deze mensen zijn eenzaam omdat ze geen aansluiting vinden, heel vaak wegens het ontbreken van vaardigheden. Die vaardigheden zijn te oefenen - maar als er niemand is die je er op wijst, die je het leert, die je vertelt dat bepaald gedrag (en nee, het "energie-zuigend gedrag noemen heeft niemand wat aan. Dat snapt je alleen als je wéét wat er mee bedoeld wordt) niet wenselijk is.
Hierbij loop je tegen veel problemen aan:
1) het is éng om zo'n jongen aan te spreken
2) het is niet sociaal geaccepteerd
3) je lijkt een verantwoordelijkheid/verplichting tegen zo'n jongen op je te nemen als je het wel doet
4) je loopt risico's dat de ander meer van je verwacht dan je kan geven
5) je moet écht in staat zijn om goed te observeren én concrete feedback te geven waar zo'n jongen wat mee kan.
6) wellicht wíl zo'n jongen zoiets niet eens
Ik zit op dagbesteding voor mensen met een vlekje. Daar zit best een redelijk aantal jongeren bij die zich eenzaam voelt. Wat je regelmatig ziet, is dat er "iets" ontstaat tussen 2 van die jongeren. En na 2 maanden is het weer doodgebloed. Ze misschen gewoon beiden de skills om een langdurige vriendschap op te bouwen. En er is niemand om het ze te leren.
Heel eenvoudig voorbeeld: je bent met iemand in gesprek, an sich een redelijk gesprek, het verhaal gaat over een weer, je bent echt verhalen aan het uitwisselen. Toch heb je er 'n raar gevoel bij, en ben je niet genegen nog 'n keer 'n gesprek aan te knopen. Je kan er echter je vinger niet op leggen. Vaak ligt dat aan zgn. luistervaardigheden, zoals het maken van luistergeluiden ('hmm' zeggen als de ander praat, of een knikje geven van 'ga door'), het samenvatten of het belangstellende vragen stellen. Maar als ongetrainde leek zal je dat niet opvallen, laat staan dat je de ander gericht kan wijzen op het ontbreken daarvan.
Dus nee, jongeren uit de eenzaamheid halen is níet makkelijk.
Deels: gespreksvaardigheden. Het zijn vaak óók mensen die onthouden dat je vrouw vorige week jarig was en je even feliciteren en vragen hoe de verjaardag was, die weten dat je vorig jaar naar Thailand op vakantie bent geweest en nu even bij je aan kloppen om te vragen wat het hoogtepunt van je vakantie daar was (en jou zo een belangrijk gevoel geven). Het zijn mensen die iets voor je kunnen doen (bijv. 'n kruiwagen zijn om ergens binnen te komen).
Het zijn niet alleen maar klootzakken. En sociopaten zijn over het algemeen behoorlijk betrouwbaar. Zolang je ze niet in de weg loopt, zijn ze alleen maar op zoek naar hun eigen voordeel. Dat hoeft echt niet ten nadele van jou te zijn, jij kan daar ook prima voordeel van hebben, want ze weten dat dat ook weer in hun eigen voordeel werkt.
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:04:
Interessant artikel:
De sociale mislukkeling: wanneer, herkenning en gedrag
Dit slaat toch wel de spijker op zijn kop. Ik denk niet dat het een probleem van de laatste decennia is, altijd heb je al outsiders gehad en mensen die ook wel bekend stonden als loner, creep of de lokale dorpsgek. Uiteindelijk zal het zichzelf oplossen. Als je geen contacten kunt leggen, geen partner vinden... kun je je ook niet voortplanten. Eigenlijk een knap staaltje natuurlijke selectie.
Dat icm met de individualisering en feminisering van het land zorgt dat ervoor dat de losers achterblijven op het platteland en de kansrijken (meiden gaan studeren) naar de grote steden trekken. Zo creëer je buurten waar al het plebs zich ophoopt, veelal alleenstaande mannen, dan krijg je frustraties.
WTF? Ik wist dat die site op z'n best onbetrouwbare kwaliteit voorschotelde, maar "schop een vrouw zwanger als oplossing voor eenzaamheid" is toch wel 'n all time low. Geen enkele bron, geen enkele onderbouwing behalve onderbuikgevoel, geen enkel onderzoek, geen enkele referentie. Dat je dit serieus kunt nemen zeg... pffff...
Er is wel een grote gemene deler van wat gezien wordt als "prettig gedrag" en wat gezien wordt als "niet prettig gedrag". Nu zal die laatste prima een maatje kunnen vinden die dat gedrag níet vervelend vind, maar die kans is gewoon wat kleiner omdat de poel mensen aanzienlijk kleiner is.
Nu kun je wel zeggen "je moet gewoon jezelf zijn", maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je de keuze moet hebben. Je moet wéten "hoe het hoort" (en dat ook kunnen) en vervolgens weloverwogen ervoor kunnen kiezen om het níet zo te doen (en daarvoor dan de "prijs" te betalen, nl. minder / geen vrienden / kennissen hebben).
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:54:
[...]
Vaak zie je wel dat de appel niet ver van de boom valt. Alpha vaders hebben vaak ook alpha kinderen.
Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen maar volgens mij is het wel zo dat kinderen in bepaalde mate de persoonlijkheid van hun ouders erven.
Dit is zo'n beetje het probleem met alle meningen die ik van jou hier op het forum voorbij zie komen. Je hebt een mening en je struint net zo lang op het internet rond, tot je iemand tegen komt die dezelfde mening als jij ventileert, zoals bijv. die link die je eerder gaf.
Probeer eens écht onderzoek te doen. Onbevooroordeeld?
Kun je beter zonder diploma van school afgaan en wel goed kunnen lullen, dan iemand die gepromoveerd is maar nauwelijks over sociale vaardigheden beschikt.
Dit is weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is, en eigenlijk weer een uiting van je jaloezie: iedereen en alles heeft het beter en gemakkelijker dan jij.
Wake up, dat is niet zo.